Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Meditație pentru Advent

Advent, tensiune dinamică în așteptarea împlinirii

Advent uman

Experiența ne arată că viața fiecăruia dintre noi este o continuă tensiune, o continuă frământare, o continuă așteptare. Părinții așteaptă copiii lor să crească mari, sănătoși și inteligenți. Fiecare copil așteaptă să crească. Elevul așteaptă să parcurgă cu succes etapele școlare. Liceanul așteptă să ia diploma de bacalaureat. Studentul așteaptă să ia diploma de licență sau de masterat în domeniul pe care și l-a ales. Tânărul matur fizic, psihic și moral așteaptă întâlnirea cu marea iubire a vieții sale. Cuplul proaspăt întemeiat așteaptă momentul împlinirii iubirii lor în rodul prețios al primului copil. Familia stabilă și echilibrată așteaptă împlinirea propriilor copii. Părinții rămași singuri, în urma căsătoriei copiilor lor, așteaptă bucuria de a fi bunici. Soții înaintați în vârstă așteaptă cu răbdare înțeleaptă ultimii ani senini și fericiți împreună cu copiii și nepoții lor. Creștinii buni înaintați în vârstă, bucuroși de binele pe care au reușit să-l facă, așteaptă plini de speranță întâlnirea cu Dumnezeu de la sfârșitul vieții pentru a primi răsplata bine meritată a sacrificiilor vieții lor.

Toată această tensiune continuă a așteptării încrezătoare a împlinirii pozitive a tuturor etapelor, situațiilor și evenimentelor vieții noastre; tot acest prelungit travaliu de așteptare a împlinirii existenței și a speranțelor noastre constituie veritabilul advent al fiecărui om călător pe acest pământ. Adventul uman este tensiunea constantă a așteptării încrezătoare a sosirii și a împlinirii etapelor și a evenimentelor vieții noastre.

Advent tineresc

Depășită cu bine etapa adventului copilăriei și al adolescenței se ajunge la una dintre cele mai importante etape ale adventului uman, adventul tinereții. Acesta este foarte important pentru că își poate pune amprenta asupra întregii vieți viitoare a actualului tânăr. Nu trebuie pierdută din vedere niciodată componenta esențială a adventului uman și anume tensiunea așteptării răbdătoare și încrezătoare a derulării etapelor vieții și a împlinirii lor fericite. Această așteptare tensionată nu trebuie înțeleasă ca inactivitate, ca neimplicare, ca așteptare statică, dimpotrivă, ci ca o implicare personală conștientă pentru susținerea derulării adecvate a diverselor etape ce trebuie obligatoriu parcurse.

Oare o mamă după ce a născut un copil așteaptă creșterea și maturizarea lui fără să se implice personal? Oare nu se angajează cu toată ființa ei pentru ca noul născut să aibă tot ceea ce este necesar pentru ca el să crească și să se maturizeze? Mama, în timp ce așteaptă cu răbdare creșterea și maturizarea copilului ei, face tot ceea ce depinde de ea pentru ca acesta să ajungă un om matur și bine realizat.

Adolescentul ajuns la vârsta majoratului, determinat din adâncul ființei sale de dorința de a se realiza, trebuie să se angajeze personal și conștient la realizarea sa umană totală. Tânărul, în timp ce așteaptă maturizarea sa deplină și realizarea sa plenară, trebuie să cultive capacitățile sale umane: intelectul, voința, memoria, fantezia concomitent cu capacitățile sale fizice. Tânărul, care ar neglija cultivarea tuturor capacităților sale și ar aștepta să ajungă la realizarea sa deplină, fără a se implica personal, s-ar asemăna cu o mamă, care după ce și-a născut copilul, așteaptă, ce-i drept, maturizarea lui, dar nu se implică cu nimic în îngrijirea lui, ci îl abandonează. Această tensiune a angajării personale a tânărului pentru cultivarea capacităților sale, în timp ce așteaptă derularea etapelor și a evenimentelor care îl vor duce la viitoarea sa realizare, constituie adventul tinereții; timp de angajare dinamică, personală și responsabilă în perspectiva realizării plenare ulterioare. Tânărul care visează realizarea sa totală de mâine, dar nu se implică cu toată ființa sa, cu tot elanul și energiile sale tinerești la aceasta, va rămâne doar cu visul, nu și cu împlinirea lui. Visul tânărului de a se împlini, de a deveni o persoană fericită, va rămâne mereu doar la nivel de vis dacă nu va exista o angajare conștientă și responsabilă în vederea realizării acestuia.

Advent studențesc

Adventul studențesc face parte, de obicei, din cadrul larg al adventului tinereții, întrucât studenții sunt în mod obișnuit tineri. Dacă adventul tinereții înseamnă așteptare angajantă în realizarea personală viitoare, adventul studențesc ce ar putea însemna? Termenul student desemnează persoana care se dedică studiului în vederea acumulării cunoștințelor și a deprinderilor necesare desfășurării unei activități utile pentru el și pentru societate. Omul studiului, adică studentul, așteaptă în mod firesc dobândirea unei diplome care să ateste pregătirea sa profesională, abilitățile și competențele sale într-un domeniu sau în mai multe domenii de activitate. Tensiunea așteptării împlinirii dorinței sale de a avea diploma mult râvnită constituie adventul studențesc. Dacă parcurgerea adventului tinereții include angajare personală și conștientă în formarea unei persoane mature și capabile să se realizeze pe deplin, atunci și adventul studențesc cere o abordare serioasă și responsabilă în domeniul studiului. Studentul care dorește să posede diploma ce să-i atestă calificarea, în timp ce așteaptă scurgerea perioadei de pregătire, nu se poate complace, pur și simplu, doar cu situația de a avea un carnet de student ce-i dezvăluie identitatea. Studentul veritabil este acela care, în timp ce așteaptă trecerea perioadelor de frecventare a cursurilor și de susținere a examenelor, nu-și omoară plictiseala așteptării în distracții interminabile, ci se străduiește să profite de orice posibilitate pentru a-și acumula cât mai multe și temeinice cunoștințe și abilități în domeniul ales. Studentul, omul studiului, folosește orice ocazie pentru a progresa în pregătirea sa și pentru a fi capabil să dovedească, cu ocazia examenelor, stadiul său de pregătire. Gândul examenului nu numai că nu-l sperie și nici nu-l stresează, ci îl determină să se implice și mai mult în dobândirea cunoștințelor cerute știind că examenul îi oferă șansa să dovedească în fața profesorului interesul și preocuparea sa pentru domeniul ce-l studiază și nivelul de acumulare al cunoștințelor cerute de respectivul domeniu. Așteptarea sesiunilor de examene devine stimulativă și ocazie propice pentru a-și dovedi nivelul de pregătire în calificarea aleasă. Trăirea perioadei studențești în tensiunea dinamismului acumulării cunoștințelor, al abilităților profesionale și al dovedirii nivelului de pregătire prin examenele susținute constituie adventul veritabil studențesc ce se va încheia cu primirea diplomei dorite ce va deschide noi posibilități de realizare autentică umană.

Advent creștin

Adventul, în lumina învățăturii creștine, poate îmbrăca mai multe aspecte în funcție de perspectiva în care este privit. Adventul istoric constituit din perioada de timp scursă dintre promisiunea lui Dumnezeu, făcută omului căzut în păcat în Eden, de a-i trimite un Mântuitor, și realizarea împlinirii acestei promisiuni prin venirea în lume a lui Isus Cristos. Acest advent a fost trăit cu intensitate maximă de poporul Vechiului Legământ. Adventul misterios este vizita permanentă a lui Cristos, prin harul său, în ambianța eclezială, conform orânduirii sale, dar și în afara Bisericii, în alte moduri numai de el cunoscute. Adventul glorios ce se va împlini în parusie, la a doua venire a lui Cristos, îmbrăcat în gloria divină, ce va străluci în corpul său transfigurat de înviere, pentru a duce la desăvârșire opera creației și a răscumpărării. Creștinul se inspiră, integrează și trăiește anumite aspecte ale unicului advent al lui Isus Cristos, în care este integrat prin Botez. În Cristos, creștinul trăiește, crește, lucrează, se maturizează și se îndreaptă spre desăvârșirea sa în Dumnezeu cel Întreit. Adventul creștin, în mod normal, include aspectul istoric și cel escatologic al vieții creștine. Aspectul istoric al adventului creștin indică angajamentul vigilent al creștinului în imitarea lui Cristos în toate situațiile concrete ale vieții în derularea pelerinajului său pământesc. Creștinul așteaptă îmbrăcarea sa cu Cristos, adică răscumpărarea sa totală în dinamismul angajării active pentru a fructifica și a înmulți toți talanții harului divin ca un slujitor vigilent și fidel față de misiunea încredințată. Așteptarea creștinului de a se întâlni cu Cristos, în orice moment, dar mai ales la sfârșitul vieții sale, nu-l înspăimântă, ci îl stimulează, deoarece este o așteptare plină de speranță și de iubire bucuroasă, rodul prețios al unei privegheri atente la orice stimul al harului, al unei angajări active, fidele și statornice în a realiza planul divin în viața sa personală. Privegherea angajantă și rugăciunea fortifiantă sunt sprijinul constant al creștinului și stimulul eficient ce îl vor susține permanent și îl vor conduce în perioada adventului său istoric spre adventul escatologic, spre împlinirea sa totală în Cristos cel glorificat.

Pr. Iosif Enășoae


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat