Vaticanul și lupta împotriva corupției
Sfântul Scaun a publicat un document despre "Lupta împotriva corupției", în care prezintă contribuția pe care Biserica poate să o ofere pentru a lupta împotriva acestui cancer al democrațiilor. Studiul scurt, publicat de Libreria Editrice Vaticana, a fost redactat de Consiliul Pontifical al Dreptății și Păcii, al cărui președinte este cardinalul Renato Martino, și a fost prezentat joi, 5 octombrie 2006, în diferite limbi.
A fost scris datorită întâlnirii mondiale a experților în politică, economie, etică socială și alte sectoare, convocată în luna iunie de către acest departament al Sfântului Scaun în Vatican.
Corupția, explică textul, "instrumentalizează persoana umană utilizând-o cu dispreț pentru interese egoiste".
"Împiedică atingerea binelui comun, din cauză că îi opune criterii individualiste, de cinism egoist și de interese ilicite de parte"; "contrazice solidaritatea, din cauză că produce nedreptate și sărăcie, și subsidiaritatea, din cauză că nu respectă diferitele roluri sociale și instituționale, ci tocmai că le corupe", adaugă documentul.
"Este și împotriva opțiunii preferențiale pentru cei săraci împiedicând ca resursele destinate lor să ajungă în mod corect".
În sfârșit, corupția "se opune destinației universale a bunurilor, deoarece și bunul legalității, așa cum am văzut deja, este un bun al omului și pentru om, destinat tuturor".
Conform Notei Consiliului Pontifical, pentru depășirea corupției "este pozitivă trecerea de la societăți autoritare la societăți democratice, de la societăți închise la societăți deschise, de la societăți verticale la societăți orizontale, de la societăți centraliste la societăți participate".
Totuși acest lucru nu este lipsit de pericole, avertizează documentul, deoarece deschiderea poate demola soliditatea convingerilor morale, pluralitatea poate împiedica legături sociale solide și poate mina consensul etic al cetățenilor, pierderea granițelor interne și externe poate facilita exportarea corupției.
Pentru a evita aceste pericole, Doctrina Socială a Bisericii se bazează pe conceptul de "ecologie umană" atât de îndrăgit de Ioan Paul al II-lea, care constă în respectarea structurilor naturale și morale fundamentale cu care omul a fost înzestrat de către Creator.
"Dacă familia - afirmă documentul - nu este pusă în măsură să-și desfășoare misiunea sa educativă, dacă legile contrare binelui autentic al omului cum sunt acelea împotriva vieții, educându-i prost pe cetățeni cu privire la bine, dacă dreptatea înaintează cu încetineală excesivă, dacă moralitatea de bază este slăbită de încălcarea tolerată, dacă sunt degradate condițiile de viață, dacă școala nu primește și nu emancipează, nu este posibilă garantarea acelei ecologii umane pe lipsa căreia prinde apoi rădăcini și fenomenul corupției".
Biserica, prezentă astăzi "în toate păturile societății", poate să desfășoare un rol din ce în ce mai relevant în prevenirea corupției, contribuind eficace la educarea și la formarea morală a cetățenilor, în special cu principiile orientative fundamentale ale doctrinei sale sociale: demnitatea persoanei umane, binele comun, solidaritatea, subsidiaritatea, opțiunea preferențială pentru cei săraci, destinația universală a bunurilor, afirmă textul.
Nota Consiliului Pontifical al Dreptății și Păcii reafirmă că lupta împotriva corupției este "o valoare", dar și "o necesitate"; corupția este "un rău", dar și "un cost"; refuzarea corupției este "un bine", dar și "un avantaj"; abandonarea practicilor corupte poate genera dezvoltare și bunăstare; comportamentele cinstite trebuie stimulate, cele necinstite trebuie pedepsite.
Pe plan internațional apoi, dat fiind faptul că crima organizată nu are granițe, textul propune creșterea colaborării dintre guverne, chiar și prin acorduri cu privire la proceduri pentru confiscarea și recuperarea a ceea ce este perceput în mod ilegal.
Traducere după Zenit de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 16.