Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu: Cum să-l găsim pe Dumnezeu în "blogosferă"

Interviu luat părintelui iezuit Antonio Spadaro

Antonio Spadaro, SJ, scriitor la revista "La civiltà cattolica", a publicat recent cartea Conexiuni, noi forme ale culturii în timpul Internetului (Pardes Edizioni, 178 de pagini). În prefață Xavier Debanne, conducător al Siemens Informatica S.p.A. (Siemens Business Services Group) și profesor la Centrul Interdisciplinar despre Comunicare Socială din Universitatea Pontificală Gregoriană din anul 2002 până în 2004, a scris că această carte a lui Spadaro "incită la reflecție asupra fenomenologiei întâlnirii pe Internet, deoarece este loc frecventat de milioane de persoane zi de zi, spațiu pe care nimeni nu-l posedă și care favorizează conexiunile". "Acest loc a devenit un ambient cultural și educativ frecventat de milioane de persoane, credincioase sau nu, și reprezintă pentru Biserică o formidabilă oportunitate de comunicare, deoarece permite multiplicarea conexiunilor fie ca legături personale, fie pentru constituirea de noi forme de agregare socială", a adăugat el. În acest interviu acordat Agenției ZENIT, părintele Antonio Spadaro explică influența pe care rețeaua, blog-urile etc. o exercită asupra culturii și asupra modului de a trăi religia și cum aceastea pot deschide spații, inexistente înainte, de dialog interreligios și teologic.

• Există Dumnezeu în blogosferă? Și cum poate fi găsit?
În Internet se observă o creștere a necesităților religioase. În cartea mea ilustrez fenomenul, notez riscurile (mă gândesc, de exemplu, la așa-numitele cyber-religii și la secte), dar mai ales încerc să indic provocările care trebuie primite cu optimism și discernământ: răspunsul la necesitățile religioase cele mai autentice. Blog-ul (termen născut din contracția dintre web și log [ziar, jurnal]), este una din realitățile cele mai interesante din rețea. El este un "jurnal în rețea": cine îl are introduce zi de zi gânduri, idei, note, dar și adevărate reflecții ample, chiar foarte atente. Fiecare blog este legat de alte blog-uri și toate împreună constituie un adevărat sistem, definit în mod obișnuit ca "blogosferă".
Există Dumnezeu în aceste lumi de jurnale în rețea? Oricât ar fi de relativ acest fapt, există circa 130 de milioane de pagini web în care apar împreună God și blog. Dacă noi căutăm blog-uri religioase în web-ul mondial observăm un crescendo continuu de prezențe. Nu lipsesc idei stimulante. Revista Christianity today a vorbit despre o adevărată revoluție teologică și de blogosferă creștină. Ea este foarte variată și cuprinde spații de reflecție și discuție teologică între studenți, blog-uri legate de reviste creștine, spații personale, chiar ale păstorilor și preoților, de inspirație religioasă. Blogosfera italiană pare încă un loc de exprimare care nu este puternic marcată de prezența eclezială, nici de reflecția teologică: este o misiune deschisă pentru practică și pentru reflecție. Deja s-au observat evoluții interesante.

• Este posibil de a parcurge un drum spiritual în rețea?
Omul în căutarea lui Dumnezeu se așază astăzi și în fața unui ecran de computer și începe o navigare. În felul acesta există riscul de a se amăgi că sacrul și religiosul este "la îndemâna mouse-ului": este suficient un click pentru a trece de la un sit cu neovrăjitorie la cel cu o apariție mariană sau de la un templu neopăgân la un sit de creștini tradiționaliști. Rețeaua, tocmai grație faptului că este în măsură să conțină totul, poate să fie asemănată cu ușurință cu un fel de mare supermarket cu profil religios. În schimb, Biserica nu este niciodată și în nici un caz un "produs" al comunicării.
În afară de aceasta, credința nu este formată numai din informații, nici nu este loc de simplă "transmitere", adică nu este o simplă "emitentă". Și totuși, tocmai observând această proliferare a religiosului în rețea, este posibilă și formarea unei idei asupra necesității profunde de Dumnezeu care agită inima umană, chiar dacă este trăită în manieră adesea alienantă și denaturată. A-ți de seama de aceste exigențe înseamnă a învăța să te miști în acest ambient digital în mod corespunzător, propunând inițiative adecvate: posibilitatea unui dialog spiritual, posibilitatea de a avea idei de meditație publicate în mod periodic sau trimise prin e-mail. Și altele.

• Lipsa unui contact relațional care să nu fie virtual nu este un handicap grav?
Motivul care duce la crearea de relații în rețea constă tocmai în tipologia de raport care se creează. El prezintă în același timp elemente contradictorii. De fapt, este în sine foarte anonim și impersonal, deoarece fiecare poate face să se creadă că este ceea ce nu este la nivel de vârstă, sex și meserie, exprimându-se fără limitele date de propria identitate publică. În rețea se dialoghează pentru ceea ce se simte că ești. Așadar, tocmai din această cauză dialogul este și foarte confidențial, deoarece permite să se spună despre sine lucruri care altminteri o persoană cu greu le-ar spune în situațiile sale zilnice. Se poate avea o deschidere completă și un mare nivel de autenticitate, însă, pe de altă parte, se poate cădea și în spontaneitate fără limite și fără rușine. Așadar, cyberspațiul este un loc cald din punct de vedere emotiv și nu unul rece, tehnologic, așa cum ar fi tentat să-și imagineze unul sau altul.
Deci raportul în rețea poate să fie anonim, dar și extrem de "adevărat". Însă trebuie amintit mereu că Biserica este loc de comunicare și mărturie trăită a mesajului care se vestește. În schimb, raporturile din rețea riscă să formeze o obișnuință cu inutilitatea medierii concretizate într-un anumit moment și într-un anumit loc și deci și cu mărturia și cu comunicarea autoritară. Benedict al XVI-lea a evidențiat recent acest lucru: "Din păcate trebuie să se constate că nu întotdeauna în acest timp al nostru noile tehnologii și mass-media favorizează relațiile personale" (Discurs la Ziua Universitară Europeană 2006). Așadar, relația din rețea trebuie considerată oricum ca o oportunitate ce trebuie percepută cu spirit de încredere, dar și de discernământ atent în direcția raporturilor "adevărate". Adesea se întâmplă că atunci când un raport inițiat în rețea devine semnificativ duce apoi la întâlnirea reală. Începe să nu fie rar să găsești persoane care caută direcțiune spirituală sau se află pe un drum vocațional care au început parcursul lor în rețea.

• Este posibilă dezvoltarea unui dialog teologic?
Dacă rețeaua poate să fie loc de dialog spiritual, cu siguranță că ea poate să deschidă spre dialogul interreligios și teologic spații inexistente înainte. Împărțirea critică și medierea științei credinței, care este prima îndatorire a teologiei, se realizează mereu într-un context de gândire, de limbaj, de imagini, de cultură și deci de "comunicare". Rețeaua realizează o schimbare în modul de a trăi instanțele de comunicare și de comuniune. Să ne gândim la comunicarea constantă dintre persoanele care lucrează la aceeași idee, însă care locuiesc în diferite părți ale lumii și nu se cunosc personal. Ele realizează între ele, dacă intră în relație puternică, un fel de "conștiință comună". Desigur că acest lucru are influență în domeniul teologic, cu atât mai mult dacă are loc comunicarea între persoane care prin cultură și formare folosesc metafore, imagini și limbaje diferite pentru a vorbi despre Dumnezeu și credință. Ce efecte va avea acest lucru asupra cunoașterii și comunicării teologice? Este o întrebare care angajează teologia pe diferite planuri. Primele niveluri sunt, desigur, cele ale studiului care folosește teorii, modele, metode ale științei comunicațiilor în măsură să ajute propria reflecție asupra credinței și cel al modului de a comunica teologia. Un model de teologie a revelației de tip "verbal", care îl încadrează pe om ca "ascultător al cuvântului" sau, dacă vrem, modelul parabolei îndreptată spre cer sau cel al omului-radar riscă, de fapt, să nu fie așa de explicative cum erau în trecut. Dacă odinioară omul putea fi vizualizat ca o ființă în căutarea unui răspuns cu privire la viața sa, acum poate mai degrabă să fie conturat ca o persoană cu o atitudine de alegere, selectare, discernământ cu privire la răspunsul cel mai potrivit și satisfăcător. Trebuie să învețe să caute și să găsească. Rețeaua oferă teologiei noi oportunități și, în același timp, lansează provocări fie de ordin metodologic, fie de ordin speculativ.

• Cât de mult pot favoriza noile tehnologii ale comunicării activitățile pastorale și care sunt limitele difuzării în rețea?
Ioan Paul al II-lea, pentru Cea de-a XXXVI-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale din anul 2002, a ales tema: "Internetul: un nou forum pentru a proclama evanghelia". Cu ocazia acelei zile, a pregătit un mesaj cu tonuri inspirate din "sensul de aventură care a caracterizat alte perioade mari de schimbare", din "realism" și din "încredere" până la îndemn, adresat întregii Biserici, "să treacă în mod curajos acest nou prag pentru «a înainta în larg» în rețea". Deci pastorația trebuie să se confrunte cu rețeaua, nu numai ca "instrument" de evanghelizare, ci înainte de toate ca "ambient" cultural și educativ. El determină un stil de gândire, contribuind și la definirea unui nou mod de a construi cunoașterea și relațiile. De fapt, omul nu rămâne neschimbat de modul în care manipulează lumea: se transformă nu numai mijloacele de comunicare, ci însuși omul și cultura sa. Astfel, angajarea în mass-media nu are numai scopul de a multiplica vestirea. Nu este suficient a folosi mijloacele de comunicare pentru a răspândi mesajul creștin și magisteriul Bisericii, ci trebuie integrat însuși mesajul în noua cultură creată de comunicarea modernă.

• Într-un capitol dumneavoastră vorbiți despre rețea ca model de Biserică, ne explicați de ce?
Relațiile în rețea funcționează dacă sunt mereu active conexiunile: atunci când un nod sau o legătură ar fi întreruptă, informația nu ar trece și relația ar fi imposibilă. Caracterul reticular al viței în ale cărei mlădițe curge aceeași limfă nu este departe de imaginea internetului, până la urmă. De aici se înțelege că rețeaua este imagine a Bisericii în măsura în care este înțeleasă ca un trup care este viu dacă toate relațiile în cadrul ei sunt vitale. Apoi, universalitatea Bisericii și misiunea vestirii "la toate neamurile" întăresc percepția că rețeaua poate furniza un model de o anumită valoare ecleziologică. Însă discursul poate să fie ambiguu: Biserica niciodată nu va putea fi înțeleasă numai ca o "comunitate virtuală", nici să fie "redusă" la o rețea autoreferențială. Biserica nu este o rețea de relații imanente, ci are întotdeauna un principiu și un fundament "extern". Dacă relațiile în rețea depind de prezența și de funcționarea eficace a instrumentelor de comunicare, comuniunea eclezială este în mod radical un "dar" al Duhului.

• În apendicele cărții dumneavoastră dați multă atenție lecturii, ajungând să spuneți că "lectura poate deveni experiență spirituală". Puteți să ne ilustrați punctul dumneavoastră de vedere?
În volumul meu fac următoarea observație: cartea are un caracter "virtual" pentru că nu poate să fie redusă la textul tipărit și nici la cititor: ea există cu adevărat atunci când este citită, atunci când se dezvoltă o interacțiune între pagini și cel care le citește. Astfel opera ia viață. Textul este ca un joc în care cititorul se implică în mod interactiv.
Experiența propusă de Exercițiile spirituale ale sfântului Ignațiu de Loyola îl cufundă pe cel care le face în misterul biblico-creștin și îl abilitează să interacționeze activ cu personaje, evenimente, discursuri, grație și capacității sale de imaginație. Așadar, Exercițiile pot să constituie un model de lectură a oricărui text literar. Implicarea, în lumina Exercițiilor, este o situație în care cititorul intră în întregime (memorie, intelect, voință, ar spune Ignațiu, mai exact cu așteptările sale, amintirile sale, înțelegerea sa a realului) în lectură și acolo el, într-un fel, se "citește" pe sine însuși, dorințele sale, tensiunile sale interioare. Persoana atentă la propria viață spirituală va fi în măsură "să simtă și să cunoască mișcările care se provoacă în suflet" în timpul lecturii. Ele sunt în activitate în noi chiar și atunci când citim o carte sau vedem un film. Nu este rar ca unele imagini sau unele expresii să acționeze în noi în manieră profundă și să fie izvor de consolare sau de dezolare spirituală. Pentru ca să se întâmple această recunoaștere este necesar discernământul spiritual.
Astfel pentru cititorul format la spiritualitatea Exercițiilor nu va fi neobișnuit să se întrebe pe sine însuși sau să discute în dialog cu o călăuză spirituală cu privire la emoțiile pe care le-a simțit citind un roman sau o poveste sau chiar privind un film, notând - așa cum cere de mai multe ori Ignațiu în Exerciții - "punctele" sau "părțile mai importante", unde s-a simțit "vreo cunoaștere, consolare sau dezolare" sau unde au fost observate "mișcări și gusturi spirituale mai mari" (Exerciții spirituale, nr. 62, 118 și 227).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat