|
Editura "Presa Bună": Compendiul Catehismului Bisericii Catolice Compendiul Catehismului Bisericii Catolice, prezentat oficial la 28 iulie 2005 la Vatican, a apărut recent la Editura "Presa Bună". Lucrarea are 598 de întrebări și răspunsuri, 15 imagini color, un adaos (cu principalele rugăciuni creștine și cu anumite formule ale doctrinei catolice) și un indice alfabetic. Ediția în limba română are 224 de pagini, în format A5. Primind binecuvântarea din partea PS Petru Gherghel, Editura "Presa Bună" a început munca de traducere și de pregătire pentru tipar imediat după prezentarea oficială. La traducerea în limba română au lucrat Surorile Benedictine de la Mănăstirea "Maica Unității" din Viișoara (Piatra Neamț) și pr. Mihai Pătrașcu. Au corectat și au verificat traducerea mai mulți preoți și laici (pr. Alois Bulai, pr. Iosif Răchiteanu, pr. Adrian Dancă, Claudia Stan, colectivul de la Editura "Presa Bună" etc.). Traducerea în limba română a fost autorizată la 27 septembrie 2005 de Conferința Episcopilor din România; la 14 octombrie 2005 a venit permisiunea pentru publicarea textului din partea Congregației pentru Doctrina Credinței, iar la 31 ianuarie 2006 Administrația Patrimoniului Scaunului Apostolic a trimis contractul pentru a fi semnat și permisiunea de a publica imaginile. O parte din cheltuielile pentru tipărire au fost suportate de Institutul "Sf. Clement I, Papă și Martir" din Italia. Ca atare, prețul de vânzare este în așa fel încât cartea să poată ajunge la cât mai mulți. Compendiul are trei principale caracteristici: se bazează pe Catehismul Bisericii Catolice apărut la 11 octombrie 1992 (se referă constant la acesta indicând numerele de referință); textul este în formă de dialog (sub formă de întrebări și răspunsuri) și folosesc imagini pentru cateheză (15 imagini explicate); păstrează cele patru părți al Catehismului Bisericii Catolice: Profesiunea de credință (Crezul), "Celebrarea misterului creștin" (sacramentele), "Viața în Cristos" (poruncile), și "Rugăciunea creștină". Forma de dialog ajută cititorul să-i cuprindă conținutul, memorându-l mai ușor; imaginile prezintă diferite aspecte ale doctrinei creștine, ajutând în procesul de învățare și educare. Pr. Cornel Cadar * * * Din Compendiul Catehismului Bisericii Catolice, Ed. "Presa Bună", Iași, 2006, p. 20-22 12. Ce este tradiția apostolică? Tradiția apostolică este transmiterea mesajului lui Cristos realizată, încă de la începuturile creștinismului, prin predicare, mărturie, instituții, cult, scrieri inspirate. Apostolii au transmis succesorilor lor, episcopii, și, prin aceștia, tuturor generațiilor până la sfârșitul timpurilor, ceea ce au primit de la Cristos și au învățat de la Duhul Sfânt. 13. Cum se realizează tradiția apostolică? Tradiția apostolică se realizează în două moduri: prin transmiterea vie a cuvântului lui Dumnezeu (numită simplu și tradiție) și prin Sfânta Scriptură, care este aceeași veste a mântuirii pusă în scris. 14. Ce raport există între tradiție și Sfânta Scriptură? Tradiția și Sfânta Scriptură sunt strâns legate și comunică între ele. Ambele fac prezent și rodnic în Biserică misterul lui Cristos și provin din același izvor divin: constituie un singur depozit sacru al credinței, din care Biserica își ia propria certitudine cu privire la toate adevărurile revelate. 15. Cui îi este încredințat depozitul credinței? Depozitul credinței este încredințat de către apostoli întregii Biserici. Întregul popor al lui Dumnezeu, cu simțul supranatural al credinței, susținut de Duhul Sfânt și condus de magisteriul Bisericii, primește revelația divină, o înțelege tot mai mult și o aplică la viață. 16. Cui îi revine să interpreteze în mod autentic depozitul credinței? Interpretarea autentică a acestui depozit revine numai magisteriului viu al Bisericii, adică succesorului lui Petru, episcopul de Roma, și episcopilor în comuniune cu el. Magisteriului, care în slujirea cuvântului lui Dumnezeu se bucură de carisma sigură a adevărului, îi revine și să definească dogmele, care sunt formulări ale adevărurilor conținute în revelația divină. Această autoritate se extinde și la adevărurile legate în mod necesar de revelație. 17. Ce relație există între Scriptură, tradiție și magisteriu? Sunt așa de strâns unite între ele încât nici una nu există fără celelalte. Contribuie împreună în mod eficace, fiecare conform modului său, sub acțiunea Duhului Sfânt, la mântuirea oamenilor. 18. Pentru ce spunem că Sfânta Scriptură învață adevărul? Pentru că însuși Dumnezeu este autorul Sfintei Scripturi; de aceea ea este numită inspirată și învață fără eroare acele adevăruri care sunt necesare pentru mântuirea noastră. Într-adevăr, Duhul Sfânt i-a inspirat pe autorii umani, care au scris ceea ce el a voit să ne învețe. Totuși, credința creștină nu este "o religie a cărții", ci a Cuvântului lui Dumnezeu, care nu este "un cuvânt scris și mut, ci Cuvântul întrupat și viu" (Sfântul Bernard de Clairvaux). 19. Cum trebuie citită Sfânta Scriptură? Sfânta Scriptură trebuie citită și interpretată cu ajutorul Duhului Sfânt și sub călăuzirea magisteriului Bisericii, urmând trei criterii: 1) atenție față de conținutul și unitatea întregii Scripturi; 2) citirea Scripturii în tradiția vie a Bisericii; 3) respectarea analogiei credinței, adică a coeziunii adevărurilor de credință între ele. 20. Ce este canonul Scripturilor? Canonul Scripturilor este lista completă a scrierilor sacre, pe care tradiția apostolică a transmis-o Bisericii. Acest canon cuprinde 46 de scrieri din Vechiul Testament și 27 din Noul Testament. 21. Ce importanță are Vechiul Testament pentru creștini? Creștinii venerează Vechiul Testament ca pe cuvântul adevărat al lui Dumnezeu; toate scrierile sale sunt inspirate de Dumnezeu și păstrează o valoare permanentă. Ele dau mărturie despre pedagogia divină a iubirii mântuitoare a lui Dumnezeu. Au fost scrise mai ales pentru a pregăti venirea lui Cristos, Mântuitorul universului. 22. Ce importanță are Noul Testament pentru creștini? Noul Testament, al cărui obiect central este Isus Cristos, ne încredințează adevărul definitiv al revelației divine. În el, cele patru evanghelii, după Matei, Marcu, Luca și Ioan, fiind mărturia principală cu privire la viața și la învățătura lui Isus, constituie inima tuturor Scripturilor și ocupă un loc unic în Biserică. 23. Ce fel de unitate există între Vechiul și Noul Testament? Scriptura este una, deoarece unic este Cuvântul lui Dumnezeu, unic este planul mântuitor al lui Dumnezeu, unică este inspirația divină a ambelor Testamente. Vechiul Testament pregătește Noul și Noul dă împlinire Vechiului; cele două se luminează reciproc. 24. Ce funcție are Sfânta Scriptură în viața Bisericii? Sfânta Scriptură dăruiește sprijin și putere vieții Bisericii. Este, pentru fiii săi, tărie în credință, hrană și izvor de viață spirituală. Este sufletul teologiei și al predicării pastorale. Psalmistul spune că ea este "făclie pentru pașii mei și lumină pentru cărările mele" (Ps 119,105). De aceea Biserica îndeamnă la citirea frecventă a Sfintei Scripturi, deoarece "necunoașterea Scripturilor este necunoașterea lui Cristos" (Sfântul Ieronim). * * * Catehismul Bisericii Catolice. Compendiu, * * * Această carte, în limita stocului disponibil, poate fi procurată prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro lecturi: 54.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |