|
Orice român poate ajunge astăzi la Roma, așa că titlul ar putea părea prea puțin interesant. M-am bucurat totuși o experiență deosebită la Roma, având extraordinara oportunitate de a participa la un seminar organizat în perioada 12-17 martie, de Institutul de Studii Ecumenice și Facultatea de Teologie Romano-Catolica a Universității din Fribourg, Elveția. Participanții au fost în majoritate romano-catolici: preoți, monahi, profesori, studenți și laici, lucrători în structuri ale Bisericii. Subiectul Seminarului: Roma cu vestigiile sale creștine și Vaticanul cu aparatul său administrativ, ocazie de a întâlni la locul de muncă mulți cardinali și laici cu responsabilități în administrarea Bisericii Romano-Catolice Universale. În organizarea acestui îndrăzneț demers au fost implicați Mons. Nikolaus Wyrwoll - consultant al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor și un foarte bun cunoscător al României, pr. prof. Guido Vergauwen - directorul Institutului și vicerector a Universității Fribourg, d-na prof. Barbara Hallensleben - decan al Facultății de Teologie Fribourg. Pentru un ortodox, prezența pentru prima oară pe culoarele "întortocheate" ale administrației Vaticanului și mai ales întâlnirea cu Sfântul Părinte au reprezentat o experiența deosebită și neașteptată, de care m-am bucurat datorită bunilor prieteni romano-catolici, experiență din care aș dori să împărtășesc câteva din multele impresii, foarte puternice despre Vatican, despre papa Benedict al XVI-lea și, nu în ultimul rând, despre Roma - loc de pelerinaj pentru toți creștinii. Biserica Romano-Catolica, cu 1.000.000.000 de credincioși în întreaga lume, reprezentând aproximativ 50% din populația creștină a globului, cu 2.770 de dieceze și eparhii răspândite în întreaga lume, este o comuniune de biserici pentru care Vaticanul este punctul în care converg diferențele culturale ale popoarelor din care provin credincioșii săi. De aceea, cred că este cu atât mai incitant să înțelegi cum este condus acest imens "imperiu religios", a cărui capitală administrativă și spirituală este Vaticanul - statul cu cea mai mare densitate de teologi pe mp. Administrația Vaticanului este specială, pentru că aici își au sediul organismele implicate în administrarea, pe de o parte, a micului Stat Vatican, iar, pe de alta parte, organisme implicate în administrarea Bisericii Catolice din întreaga lume, respectiv Curia Romană. Organizarea Statului Vatican, a cărui denumire oficială este Stato della Citta del Vaticano (S.C.V.), este relativ simplă pentru că este cel mai mic stat din lume: are o suprafață de doar 0,44 mp și 920 de locuitori. Comisia Pontificală pentru Statul Vatican deține puterea legislativă, Guvernatorul Statului Vatican deține puterea executivă, iar Tribunalul Statului Vatican puterea juridică. Subiectul administrației devine mult mai interesant când vorbim despre Curia Romană, respectiv Biserica Catolică Universală, care este organizată astfel: papa este autoritatea supremă, urmat ca și importanță de secretarul de Stat, de cele nouă congregații (echivalentul ministerelor), de cele trei tribunale supreme (cu autoritate în rezolvarea chestiunilor de drept canonic), de cele 11 consilii (cu rol de consiliere în diverse domenii) și de numeroase birouri și instituții. Sediile acestor organisme administrative sunt toate concentrate în apropierea bazilicii "Sfântul Petru", în Piazza Pio XII și de-a lungul Via della Conciliazione (impresionantul bulevard care leagă Vaticanul de restul lumii). Secretariatul de Stat - este, în termeni administrativi, echivalentul Cancelariei Primului Ministru, iar secretarul de Stat este consilierul direct al papei, numit și "secretarius intimus", în persoana cardinalului Angelo Sodano. În termeni moderni, este echivalentul primului ministru, dar are și atribuții care sunt de obicei specifice miniștrilor de externe, de finanțe și ai administrației. Congregațiile, nouă la număr, sunt echivalentul ministerelor în termeni administrativi moderni, au putere juridică în domeniul lor, fără limită de teritoriu și reprezintă cele mai importante organisme în administrarea Bisericii Catolice Universale. Congregațiile poartă nume în limba latină, toate au în denumire și atributul de "sacra" și sunt conduse de un cardinal prefect. Cele nouă congregații sunt: 1. Congregatio pro Doctrina Fidei - Congregația pentru Doctrina Credinței, al cărei cardinal prefect a fost până acum un an cardinalul Joseph Ratzinger, înainte de a deveni papa Benedict al XVI-lea. Este cea mai veche congregație, înființată în sec. al XVI-lea, cu numele de Santa Romana e Universale Inquizitione. 2. Congregatio pro Ecclesiis Orientalibus - Congregația pentru Bisericile Orientale, una dintre cele mai importante, pentru că se ocupă de cele 22 de Biserici Unite cu Roma, denumite și Biserici de Rit Oriental, respectiv: tradiția alexandrină (copții), tradiția antioheană (maroniții și sirienii), tradiția armeană, tradiția caldeeană sau siro-orientală și tradiția constantinopolitană sau bizantină (români, ucraineni, bulgari, bieloruși, unguri, greci, slovaci, ruteni, ruși, albanezi). 3. Congregatio de Cultu Divino et Disciplina Sacramentorum - Congregația pentru Cultul Divin. 4. Congregatio de Causis Sanctorum - Congregația pentru Cauzele Sfinților, care se ocupa de respectarea regulilor privind sanctificarea. 5. Congregatio pro Episcopis - Congregația pentru Episcopi urmărește respectarea regulilor privind numirea episcopilor și activitatea acestora. În Biserica Catolică sunt 179 de cardinali și 4.662 de episcopi. 6. Congregatio pro Gentium Evangelizatione - Congregația pentru Evanghelizare, una dintre cele mai importante și interesante pentru că se ocupa de latura misionară a Bisericii Catolice. 7. Congregatio pro Clericis - Congregația pentru Cler, se ocupă de probleme administrative referitoare la cler și la activitatea de cateheză în Biserică. 8. Cogregatio pro Institutis Vitae Consacrata et Societatibus Vitae Apostolicae - Congregația pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică, adică pentru institutele monastice, atât de multe la număr și răspândite în toată lumea, încât e dificil ca cineva să le cunoască pe toate. 9. Congregatio de Institutione Catholica (de Seminariis atque Studiorum Institutis) - Congregația pentru Instituțiile de Învățământ. Amintesc aici că cele mai importante institute de învățământ superior își au sediul la Roma, iar cea mai bună universitate catolică este cea a iezuiților: Pontificia Universita Gregoriana. Consiliile, în număr de 11, nu au putere juridică, ci doar rol consultativ, pe diverse domenii cum sunt: unitatea creștinilor, dialogul interreligios, justiția și pacea, familia, laicii, sănătatea, migrația, cultura etc. Pentru a încheia tabloul general al administrației Curiei Romane, trebuie să adăugăm cele trei tribunale supreme, precum și numeroasele birouri (imobiliar, personal, secretariat, contabilitate, tehnic, internet, statistic), comisii pontificale (arheologie sacră, cultură, obiecte de artă, istorie, studii biblice, arhivă, avocatură), instituții (Archivio Segreto Vaticana, Biblioteca Apostolica Vaticana, Tipografia Vaticana, Libreria Editrice Vaticana, cotidianul L'Osservatore romano, Radio Vatican, Centro Televisivo Vaticano, Fabrica di San Pietro, Garda Elvețiană) și corpul diplomatic (respectiv ambasadorii Vaticanului numiți nunții apostolici și reprezentanții Sfântului Scaun pe lângă organismele internaționale guvernamentale și nonguvernamentale). O administrație atât de complexă și o Biserică atât de întinsă teritorial are nevoie de mijloace de comunicare foarte bine organizate: Radio Vatican (primul radio din lume, înființat în 1931, transmite în 39 de limbi în întreaga lume), L'Osservatore romano (cotidianul în limba italiana, înființat în 1861, cu ediții săptămânale în limbile franceză, engleză, germană, spaniolă, portugheză și o ediție lunară în limba poloneză), Annuario Pontificio ("cartea roșie" a Vaticanului, publicație anuală în limba italiana care prezintă în 2.373 de pagini întreaga administrație a Vaticanului, cu nume, date de contact, note istorice, toate congregațiile monastice, instituțiile de învățământ etc.). Și, pentru că Vaticanul promovează relațiile cu Biserica Ortodoxă, are și o publicație anuală care cuprinde date de contact pentru patriarhiile și mitropoliile ortodoxe din întreaga lume și care se numește, cum altfel: Orthodoxia. Și, pentru că imaginea Vaticanului nu ar fi completă fără o prezentare a suveranului său, permiteți-mi și câteva impresii personale despre Sfântul Părinte. În curând se împlinește un an de când cardinalul Josef Ratzinger a fost ales noul pontif al Bisericii Catolice, cel de-al 265 succesor al sfântului Petru. O misiune grea, după popularitatea de care s-a bucurat predecesorul său. Ca și ortodox, care se pregătea pentru o participa la audiența generală de la Vatican în ziua de 15 martie, mi-am dat seama că știam foarte puțin despre Sfântul Părinte. Din prezentarea pe care i-a făcut-o mass-media internațională îmi făcusem o imagine, care, trebuie să recunosc, era departe de cea reală. Știam că este un foarte bun teolog, dar l-am perceput ca pe o persoană rece și autoritară - doar e german, și apoi, a condus Congregația pentru Doctrina Credinței. Aveam deci toate elementele necesare pentru a-mi susține părerea. În primul său discurs în calitate de papa Benedict al XVI-lea, s-a prezentat drept "un umil și simplu lucrător în via Domnului". Și nu a folosit o figură de stil, papa Benedict al XVI-lea chiar este o persoană deosebit de modestă, care nu precupețește nici un efort în munca sa, dar fără dorința de a ieși mereu în public pentru a-și prezenta realizările. În seara dinaintea audienței generale, am avut deosebita oportunitate de a întâlni pe d-na prof. dr. Ingrid Stampa, asistentă a papei Benedict al XVI-lea. Domnia sa a venit din Germania la Vatican în urmă cu 18 ani, ca infirmieră, doar pentru câteva luni, fără să cunoască deloc limba italiană. Ulterior, papa Ioan Paul al II-lea i-a propus să rămână. Acum este colaborataore pentru scrieri teologice, predici și discursuri. A colaborat și la prima enciclică a papei Benedict al XVI-lea, "Deus caritas est", pe care a tradus-o în limba italiană. Domnia sa se ocupă și de vasta bibliotecă, de traducerea discursurilor papei în limba italiană, latină, engleză și îi traduce articolele apărute în presa italiană și engleză. Despre o astfel de persoană îți faci imediat o părere: trebuie să fie călugăriță și, mai ales, trebuie să fie teolog. Surpriză, însă: nu este persoană consacrată și nu este licențiată în teologie. Este doctor în muzică, iar în teologie este un autodidact, care s-a bucurat de supervizarea unui mare teolog: cardinalul Joseph Ratzinger. Doamnei Ingrid Stampa îi datorez o radicală schimbare de opinie în privința papei Benedict al XVI-lea, pentru că ni l-a prezentat drept o persoană caldă, amabilă, modestă, chiar timidă, cu simțul umorului, foarte serios în munca sa, foarte atent cu toate documentele pe care le primește, hotărât, intransigent în probleme de dogmatică și, mai ales, un excelent șef. Va puteți închipui că suveranul pontif nu dă niciodată ordine? Orice cerere a sa este însoțită de: "vă rog", "aș dori", "se poate", "cred că ar fi bine". O dată ajuns papă, a făcut foarte puține schimbări în administrația Vaticanului, pentru că administrația nu este domeniul lui preferat. Singurele persoane care au plecat de la Vatican au fost maicile poloneze care îl îngrijiseră pe predecesorul său. Nu îi place să călătorească și să primească multe vizite: activitatea sa preferată este la birou, scriind. Am aflat că, înainte de a deveni papă, plănuia să se retragă în Germania, împreună cu fratele său și să scrie cărți teologice. Diverse mici amănunte din viața de zi cu zi mi-au oferit o altă imagine despre papa Benedict al XVI-lea, cea a omului care se află dincolo de imaginea oficială. Și, nu uitați, dacă îl veți avea vreodată oaspete, desertul său preferat este "apffelkuche" (ștrudelul cu mere). Datorită întâlnirii cu d-na Ingrid Stampa, prezența mea a doua zi la audiența generală și întâlnirea cu papa Benedict al XVI-lea a fost o experiență unică. Peste 40.000 de credincioși catolici, sincer entuziasmați de întâlnirea cu papa. Eu am fost unul dintre puținii ortodocși prezenți: mai erau doi episcopi ortodocși din Serbia, membri ai Comisiei de Dialog Interreligios. Miercurea este ziua de audiență generală și totul este foarte bine organizat: ca tot ce se întâmplă la Vatican. Înainte de ora 10:00 se face repartizarea locurilor în Piazza San Pietro - toți cei prezenți au făcut o cerere specială pentru a putea participa. Pe esplanada din fața bisericii "Sfântul Petru" este amenajat locul unde va sta papa, alături de el cardinalii și în primele rânduri persoanele bolnave, în cărucioare cu rotile. Bolnavii au întotdeauna prioritate și primele rugăciuni se fac pentru ei. Tot în primele rânduri se află persoanele proaspăt căsătorite, venite să primească binecuvântarea papei. În cuvântul său papa se adresează tuturor celor prezenți, fiecăruia în limba lui: italiană, franceză, germană, spaniolă, engleză, portugheză, poloneză, ungară, cehă, slovenă, croată. Grupurilor venite din toate colțurile sunt prezentate papei și fiecare grup răspunde prin urale sau cântece. Dacă veți ajunge la o audiență, nu uitați că binecuvântarea papei se extinde și asupra celor de acasă și a obiectelor pe care le aveți cu voi (rozarii, cruciulițe etc), spre a le dărui rudelor și prietenilor. Pentru că am făcut parte dintr-un grup organizat de Institutul Ecumenic din Fribourg, Elveția, am avut posibilitatea de a fi foarte aproape de Sfântul Părinte, ocazie care poate nu se va mai repeta pentru mine, de aceea doresc să mulțumesc prietenilor elvețieni, romano-catolici, datorită cărora m-am putut bucura de astfel de experiențe deosebite. Deo gratias! Clara Râpan
lecturi: 37.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |