Iași: La 60 de ani de preoție
La Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași, prelatul Albert Holenstein, unul dintre marii binefăcători ai Diecezei de Iași, a celebrat duminică, 2 aprilie 2006, începând cu ora 10.00, o sfântă Liturghie în limba germană cu ocazia împlinirii a 60 de ani de preoție.
Mons. Albert Holenstein s-a născut la 18 august 1919 în Brooklyn, Statele Unite ale Americii. După doi ani și jumătate s-a mutat în Elveția, locul de origine al părinților, unde a făcut școala primară și gimnaziul. A intrat apoi la Seminarul din Innsbruck, Austria, pe care l-a absolvit în 1946, când a fost sfințit preot.
* * *
Predica prelatului Albert Holenstein de la sfânta Liturghie
"Nu voi m-ați ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi".
Cu profundă emoție mă gândesc la ziua sfințirii mele ca preot, în duminica a V-a din Postul mare, acum 60 de ani. Am încă totul prezent în minte. Eram conștient că vocația primită și sfințirea erau pentru mine un mare har. Am ales, de aceea, pentru amintirea mea de la primiție cuvintele sfântului Paul, cuvinte care, încrezător și plin de speranță, doream să fie valabile și pentru mine: "Îți este suficient harul meu; căci puterea mea se arată în slăbiciune" (2Cor 12,9).
În această zi de sărbătoare privesc înapoi spre timpul slujirii preoțești care se află în spatele meu. Amintirea se bucură văzând atâta har de la Domnul; dar e și tristă, deopotrivă, că nu am făcut mai mult. Uitându-mă astăzi înapoi, văd printre toate momentele vieții mele urma slăbiciunilor omenești și a greșelii - ca orice om de altfel. Cu siguranță că în ceea ce privește responsabilitatea mea ca preot față de credincioșii încredințați mie, îmi dau seama că unele ar fi putut fi încă făcute sau că altele au venit prea repede ori au fost tratate de mine în mod fals.
Din ambele însă, atât din bucurie cât și din nevoia iertării, se naște un sentiment de recunoștință. De aceea, acest moment de sărbătoare nu este a aceluia care stă astăzi în fața voastră, ci este un moment de preamărire a harului lui Dumnezeu. Din acest motiv, nu este un act de umilință, ci adevărul curat dacă spun: valoarea și fericirea vieții preoțești e dată de faptul de a fi transformat în ceva mai mare decât ești tu însuți, căci puterea lui Dumnezeu lucrează tocmai în slăbiciunile omenești.
"Nu voi m-ați ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi" - cu aceste cuvinte, Isus atinge misterul alegerii noastre. Preotul nu este acela care alege mai întâi, ci este, înainte de toate, cel care este ales și care spune da lui Dumnezeu care alege, este cel care poate și are privilegiul să spună da. Vocația la preoție pune accentul mai întâi pe chemarea lui Dumnezeu și abia apoi pe alegerea noastră, ca răspuns la această chemare. Iar lucrul acesta este pentru noi, preoții, o mare mângâiere. Căci dincolo de toată îndărătnicia noastră în fața misiunii pe care ne-o încredințează Cristos, se arată măreția dumnezeiască a preoției. De aceea, așa cum am spus, această zi de sărbătoare nu poate fi ziua unui om, ci ziua "preamăririi gloriei harului său" (Ef 1,6).
Faptul că acest adevăr trebuie înțeles ca fiind ceva serios și decisiv, care umbrește toată lucrarea omenească, reprezintă probabil copleșitoarea experiență a unei lungi vieți preoțești. Este exact cum spune sfântul Paul în Scrisoarea întâi către Corinteni (3,6): "Eu am plantat, Apolo a udat, însă Domnul a făcut să crească, așa încât nici cel care plantează, nici cel care udă nu este nimic, ci Dumnezeu, cel care face să crească"! În felul acesta, lucrarea preotului, cu cât este mai lungă, cu atât mai mult se arată ca experiență și, probabil, puțin și ca mărturie a harului lui Dumnezeu, cel eficace și suveran. De aceea, în acest moment ne poate sta la inimă doar preamărirea harului lui Dumnezeu și bucuria faptului că suntem copleșiți de acest har, având umila speranță că noi înșine vom deveni din ce în ce mai mult "lauda gloriei sale".
Valoarea și fericirea vieții preoțești e dată de faptul de a fi transformat în ceva mai mare decât ești tu însuți. Acesta să fie pentru voi, dragi diaconi și seminariști, un adevăr care să vă facă fericiți și să vă motiveze. Rugați-vă în fiecare zi: "Învrednicește-mă, Doamne, să port povara ta, căci e de nedescris și atât de ceresc, să fiu al tău și să te slujesc pe tine". Dumnezeu are nevoie de oameni care să-i pregătească terenul în lumea noastră, oameni care, prin mărturia lor, să deschidă inimile. Voi, dragi diaconi, ați spus de curând acest liber da, și voi, dragi seminariști, sunteți pe drumul maturizării voastre interioare. O creștere în imitarea și ucenicia lui Isus pregătește terenul ca mai târziu, ca preoți, să puteți dărui oamenilor ceea ce lumea nu e în stare să le dea.
A te lăsa format pentru preoție înseamnă a da un răspuns personal la întrebarea decisivă a lui Cristos: "Mă iubești tu pe mine?" Simplul interes pentru "problema Isus" nu ajunge. Eficacitatea și puterea de iradiere a activității preoțești de mai târziu depinde de profunzimea cu care cineva își pierde viața proprie în Cristos, conform cuvintelor din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Galateni: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine". De asemenea, cei șase ani de studiu ai teologiei, o formare științifică temeinică este pentru viitorul preot indispensabilă. El trebuie să știe mai mult pentru că altfel se află în pericolul de a lua neghina drept grâu, de a prezenta celorlalți neghină în loc de grâu sau de a smulge grâul în locul neghinei. De aceea, e clar că o formare științifică temeinică este necesară.
Totuși, doar lucrul acesta nu e îndeajuns. Nici studiul de acum și nici activitatea de mai târziu ca păstor nu pot înlocui rugăciunea. Rugăciunea e "pânza freatică", este "motorul" tuturor activităților bisericești. Nu realizăm nimic numai cu puterile proprii, nici măcar cu studii înalte și, mai târziu, nici chiar cu cele mai inteligente strategii pastorale. Mântuirea este în Dumnezeu și el trebuie să dăruiască în toate harul său, altfel strădania noastră este zadarnică, neproductivă, ba chiar contraproductivă. În unirea prin rugăciune cu Cristos, studiul vostru de acum și slujirea pastorală de mai târziu dobândește profunzime. În caz contrar, toată așa-numita strădanie a noastră ar fi suspendată în gol și ar rămâne superficială.
Dragi diaconi, iubiți seminariști, sfatul acesta vi-l dau ca merinde pentru drumul vostru: gândiți-vă la ucenicul cel mai iubit al lui Isus, la Ioan. Fiți asemenea lui, un ucenic care trăiește din prietenia lui Cristos și-l face vizibil altora! Priviți asemenea lui Ioan nu la valurile furioase ale furtunii de pe lac, nici la amenințările timpului nostru și ale viitorului nesigur! Priviți la Cristos! El nu ne-a promis un lac liniștit, ci sprijin în orice furtună. El ne sprijină chiar și atunci când valurile amenință să ne acopere. Dacă Isus este la noi în barcă, atunci vom ajunge la celălalt țărm.
Această promisiune, că Domnul ne stă alături, că pe voi, viitorii preoți, nu vă lasă la greu, se arată atunci când episcopul își impune mâinile la sfințire asupra voastră. Această impunere a mâinilor e un semn al afecțiunii, al protecției și al fidelității lui Isus care vă conduce pe drumul vostru și care vă spune: "Eu, Domnul, vă însoțesc, în mâinile mele sunteți în siguranță. Aveți încredere în mine!"
Să ne rugăm unii pentru alții și să ne stăm unii altora alături! Asemenea unui inel ne unește pe toți marea iubire a lui Cristos.
lecturi: 8.