Meditație: A crede pentru a sărbători Crăciunul cu adevărat
Textul evanghelic din a patra duminică din Advent începe prin cuvintele familiare: "Îngerul Domnului a fost trimis într-o localitate din Galileea, cu numele de Nazaret". Este relatarea Bunei-Vestiri. Însă, ca de obicei, noi trebuie să ne concentrăm asupra unui punct și acest punct este reprezentat de cuvintele Mariei: "Iată, eu sunt slujitoarea Domnului, fie mie după cuvântul tău".
Cu aceste cuvinte, Maria a făcut actul său de credință. L-a primit pe Dumnezeu în viața sa, s-a încredințat lui Dumnezeu. Cu acel răspuns adresat îngerului, este ca și cum Maria ar fi spus: "Iată-mă! Sunt o tablă de ceară: să scrie Dumnezeu pe mine ceea ce vrea". În antichitate se scria pe table de ceară; noi, astăzi, am spune: "Sunt o foaie de hârtie albă: să scrie Dumnezeu pe mine tot ceea ce vrea".
S-ar putea gândi că credința Mariei este o credință ușoară. A deveni mamă a lui Mesia: oare nu acesta era visul oricărei tinere evreice? Însă greșim mult de tot. Acela a fost cel mai dificil act de credință din istorie. Cui poate Maria să-i explice ce s-a întâmplat în ea? Cine o va crede când ea va spune că pruncul pe care îl poartă în sânul ei este "lucrarea Duhului Sfânt"? Acest lucru nu s-a mai întâmplat până atunci, nici nu se va mai întâmpla. Maria știa foarte bine ceea ce era scris în legea mozaică: o fată care în ziua nunții nu era fecioară trebuie imediat să fie scoasă pe ușa casei părintești și să fie ucisă cu pietre (Dt 22,20 și urm.). Maria chiar a simțit "riscul credinței"!
Credința Mariei nu a constat în faptul că și-a dat asentimentul la un anumit număr de adevăruri, ci în faptul că s-a încrezut în Dumnezeu; a spus "fiat"-ul său, cu ochii închiși, crezând că "pentru Dumnezeu nimic nu este cu neputință".
Cu adevărat, Maria nu a spus nicicând "fiat" pentru că nu vorbea limba latină și nici limba greacă. Ceea ce, cu toată probabilitatea, a ieșit de pe buzele sale este un cuvânt pe care toți îl cunoaștem și îl repetăm des. A spus "Amin"! Acesta era cuvântul cu care un evreu își exprima asentimentul față de Dumnezeu, adeziunea deplină față de planul său.
Maria nu și-a dat asentimentul cu resemnare tristă, ca unul care spune în sine: "Dacă nu pot altfel, ei bine, facă-se voința lui Dumnezeu". Verbul care se folosește greacă vrea să exprime bucurie, dorință, nerăbdare să se întâmple ceva. Aminul Mariei a fost ca acel "da" total și plin de bucurie pe care îl spune mireasa mirelui, în ziua nunții. Faptul că a fost cel mai fericit moment din viața Mariei îl deducem și din faptul că, regândind la acel moment, ea intonează puțin mai târziu Magnificat care este în întregime o cântare de preamărire și de bucurie. Credința ne face fericiți, a crede este frumos! Este momentul în care creatura înțelege scopul pentru care a fost creată liberă și inteligentă.
Credința este secretul pentru a sărbători un Crăciun adevărat și explicăm în ce sens.
Sfântul Augustin a spus că "Maria a zămislit prin credință și a născut prin credință", ba mai mult, că "l-a zămislit pe Cristos mai întâi în inimă și apoi în trup". Noi nu putem să o imităm pe Maria în zămislirea și în nașterea fizică a lui Isus; în schimb, putem și trebuie să o imităm în zămislirea și nașterea lui în mod spiritual, prin intermediul credinței. A crede înseamnă "a zămisli", înseamnă a da trup cuvântului. Acest lucru ni-l asigură însuși Isus, spunând că acela care primește cuvântul său devine pentru el "frate, soră și mamă" (cf. Mc 3,33).
Așadar, să vedem cum putem să-l zămislim și să-l naștem pe Cristos. Îl zămislește pe Cristos persoana care ia decizia de a-și schimba conduita, de a transforma viața sa. Îl naște pe Cristos persoana care, după ce a luat acea hotărâre, o traduce în faptă prin vreo schimbare concretă și vizibilă în viața sa și în obișnuințele sale. De exemplu, dacă înjura, nu mai înjură; dacă avea o relație ilicită, o întrerupe; dacă ținea ură, face pace; dacă nu se apropia niciodată de sacramente, acum se întoarce la ele; dacă era nervos acasă, încearcă să fie mai înțelegător, și așa mai departe.
Ce îi vom duce în dar anul acesta pruncului care se naște? Ar fi straniu să facem cadouri tuturor, exceptându-l pe sărbătorit. O rugăciune din liturgia ortodoxă ne sugerează o idee minunată: "Ce putem să-ți oferim, Cristoase, în schimbul faptul că te-ai făcut om pentru noi? Fiecare creatură îți aduce mărturia recunoștinței sale: îngerii îți aduc cântarea lor, cerurile îți aduc steaua, magii îți aduc daruri, păstorii îți aduc adorație, pământul îți aduce o peșteră, pustiul îți aduce ieslea. Dar noi, noi îți oferim o mamă fecioară!". Noi - adică întreaga omenire - ți-o oferim pe Maria!
(Zenit: Comentariu pentru Duminica a IV-a din Advent de pr. Raniero Cantalamessa)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 21.