Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Întâlnirea Națională a Operatorilor din Mass-Media Catolice

Cea de-a VI-a ediție a Întâlnirii Naționale a Operatorilor din Mass-Media Catolice a avut loc în perioada 18-21 mai la Oradea.

Au participat reprezentanți ai diecezelor și eparhiilor catolice din țară (Iași, București, Alba-Iulia, Timișoara, Satu Mare, Oradea greco-catolici, Baia Mare, Blaj; au lipsit: Oradea romano-catolici, Lugoj greco-catolici, Cluj greco-catolici), persoane din diferite sectoare media: presă scrisă, audio-vizual, internet, birouri de presă, alți invitați. Din Dieceza de Iași au fost prezenți: pr. Cornel Cadar (presă scrisă și birou de presă), pr. Iosif Dorcu (audiovizual), pr. Gabriel Bucur (internet).

Întâlnirea s-a desfășurat la Mănăstirea Franciscană "Maica Domnului". Întâlnirea a analizat situația actuală a mijloacelor de comunicare confesionale, colaborarea cu mass-media seculare precum și relația dintre tinerii și mass-media.

Operatorii mass-media, romano catolici, greco-catolici, români și maghiari, au avut ocazia să se cunoască mai bine și au dezvoltat pentru viitor strategii comune la nivel național, în vederea susținerii programelor pastorale ale Bisericii locale.

În după-amiaza zilei de 18 mai s-a prezentat fiecare în parte, inclusiv membrii Comisiei pentru Comunicații Sociale. Toți au vorbit despre dificultățile pe care le întâmpină și despre progresele făcute și domeniu: Anul Euharistiei și inițiativele care au fost punctate în mass-media religioase (situri, postere, broșuri, reviste, filme); s-au împărtășit proiectele, realizările, bucuriile și speranțele care animă pe lucrătorii în mass-media catolice. În cadrul acestei prime întâlniri s-a subliniat încă o dată rolul INOMC-ului: acela de a favoriza și întări cunoașterea, legăturile, schimbul de experiență, colaborarea dintre membrii ei, de a ajuta și de a sprijini Bisericile locale. În acest sens s-a vorbit despre cunoașterea mai bună a statutului. Întrucât s-a constatat că o parte din deciziile luate la precedentele întâlniri nu s-au realizat din pricina faptului că au fost prea înalte (din start nerealizabile), s-a decis ca pe viitor să se facă propuneri mai clare care să se poată împlini, după schema: cine, ce, când. Apoi s-a analizat prezența Bisericii în mass-media seculare, în special relatările și știrile legate de moartea și funeraliile lui Ioan Paul al II-lea, conclav și alegerea noului papă; s-a vorbit despre prestația reprezentanților Bisericii în intervențiile lor, despre îmbunătățirea acesteia și despre planuri și strategii care trebuie să existe pentru situații mediatice speciale.

A doua zi, întâlnirea s-a bucurat de un curs susținut un jurnalist profesionist din presa neconfesională. Cursul a abordat la nivel teoretic teme de interes și modalități de abordare pentru mass-media laice: modalitatea de a redacta o știre pentru radio, televiziune, presa scrisă, plecând de la analiza situației din anul precedent; modalități de a dezvolta subiectele și de a le prezenta pentru mass-media laice, observând evenimente, știri principale ale anului 2005-2006.

Câteva dintre ideile analizate sunt redate în cele ce urmează.

Cum percepe presa seculară știrile, comentariile și comunicatele care vin din Biserică? Când vorbim de comunicarea pe care Biserică dorește să o facă sunt de luat în calcul: Biserica - mesajul - media - publicul.

A. Biserica se adresează într-un limbaj accesibil și atractiv pornind de la: premisa 1 - publicul căruia se adresează nu știe nimic despre Biserică; premisa 2 - media prin care transmite mesajul nu știe nimic despre Biserică; premisa 3 - comunicarea unui eveniment are aceeași importanță precum evenimentul. Un eveniment despre care nu se vorbește, nu există pentru public!

B. Construirea mesajului

Întrebările cheie - cei cinci w - cine, ce, când, unde, de ce.

Ierarhizarea informației în funcție de mesaj (diferența între depeșă și comunicat, teoria piramidei întoarse).

Limbajul folosit trebuie să evite termenii de specialitate, teologici sau liturgici, cât și limba de lemn a comunicatelor oficiale.

Mesajul poate fi:

1. Reactiv (biserica reacționează la o situație prezentată de media și care afectează un număr mare de oameni).

2. Creativ (Biserica creează un eveniment mediatic în scopul transmiterii unui mesaj. Evenimentul poate fi instituțional sau uman).

Depeșă și comunicat. Depeșa este o informație despre un eveniment care respecta cei cinci "w". Comunicatul este un punct de vedere asupra evenimentului, care subliniază un anumit aspect al lui, în funcție de mesajul care trebuie transmis; comunicatul trebuie trimis când trebuie (cu câteva zile înaintea evenimentului), cui trebuie (jurnalistului celui mai interesat de astfel de subiecte dintr-o redacție) și cum trebuie (într-un limbaj clar și accesibil).

C. Banca de contacte

Lista de contacte trebuie să conțină: adresa completă și numerele de telefon, fax, adresa e-mail ale tuturor persoanelor din cadrul Bisericii (organizații, asociații laice, mănăstiri, preoți etc.), care pot deveni surse de știri sau reprezintă autorități sau iau decizii, sau sunt avizate să vorbească în numele Bisericii într-un domeniu sau altul, atunci când sunt solicitate de jurnaliști; adresa completă și numerele de telefon, fax, adresa e-mail ale tuturor jurnaliștilor din media românească, acordându-se atenție ierarhiei din redacții (reporter, redactor, redactor șef).

Contactele trebuie cultivate! (prin întâlniri periodice cu jurnaliștii)

D. Biroul de presă central trebuie să primească toate știrile și informațiile locale importante, ca să le poată face cunoscute presei.

E. Internetul - scriitura, limbaj, imagini.

Joi, la ora 18.00, a avut loc întâlnirea cu PS Virgil Bercea. A vorbit despre tineri și mass-media, dacă e nevoie de o revistă a tinerilor la nivel național; implicarea tinerilor în mass-media; evenimentele legate de tineri; pregătirea mediatică; folosirea mijloacelor de comunicare moderne (internet, chat); radio pe internet; a consuma media cu responsabilitate; ajutorul operatorilor mass-media la pastorația tinerilor etc. De asemenea, PS Bercea a vorbit despre "Sibiu - capitală culturală europeană în 2007", precum și despre deciziile cele mai importante ale Conferinței Episcopilor Catolici care a avut loc la Lugoj în perioada 17-19 mai.

Ziua de vineri, 20 mai, a urmărit individualizarea rolului comunicațiilor sociale în viața noilor generații de tineri creștini. După Liturghie, în programul de dimineață, s-a pornit de la o constatare: tinerii folosesc media mai mult decât ceilalți. Care-i rolul Bisericii? E nevoie de sprijinul tinerilor în munca pe care o au de desfășurat operatorii mass-media. Cei prezenți la întâlnire au vorbit despre relația dintre tineri și mass-media cu privire la diecezele din care fac parte. S-au subliniat cu privire la tineri câteva realități de care trebuie să se țină cont: este diferență dintre tineri de la sat și de la oraș: există de exemplu tendința de a intra în anonimat la oraș, de a pierde rădăcinile; din cauze economice și sociale, cei mai mulți sunt prinși de mirajul străinătății; criza școlii și a sistemului de învățământ a dus la scăderea nivelului de cultură; de aici rezultă necesitatea formării, a campusurilor, a zilelor de reculegere, a catehezelor sistematice etc,; influența mare a audiovizualului asupra lor duce la scăderea atenției, concentrării; altele sunt gusturile lor în domeniul muzicii, filmelor etc.; sunt caracterizați de entuziasm și de dorința de a se întâlni (rolul zilelor dedicate lor); caută răspunsuri la întrebări; sunt în căutare de modele care deseori lipsesc; mass-media are mai mare influență asupra lor decât Biserica; telefonia mobilă face să crească comunicarea, dar duce la relativizare, instabilitate și lipsă de fidelitate pentru proiecte; au nevoie să fie implicați personal; e nevoie de educație pentru mass-media.

Au avut loc apoi dezbateri pe grupuri de interes a unor proiecte: cursuri de educație media pentru tineret și evenimente media în pregătirea întâlnirii mondiale de la Köln. Pentru fiecare din aceste proiecte s-a propus construirea unor grupuri de discuții care să ducă mai departe cele propuse.

După schițarea comunicatului final al întâlnirii, la ora 18.00 toți au participat la o lansare de carte. La Librăria "Humanitas" din Oradea s-a lansat cartea Amintiri. Călăuze de Ana Boariu (Anca Berlogea), apărută la Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice de București.

Programul întâlnirii a fost întregit de momente de rugăciune, schimburi de experiență și de discuții în grupuri mici.

Întâlnirea a beneficiat de sprijinul Renovabis.

Întâlnirea de la Oradea a fost cea de-a doua care s-a desfășurat într-un cadru oficial, sub egida Conferinței Episcopale Române, la inițiativa Comisiei pentru Comunicații Sociale din cadrul acesteia, cu binecuvântarea Excelenței sale Ioan Robu, arhiepiscop de București, responsabil cu probleme de media la nivelul Conferinței Episcopale Române. Comisia pentru Comunicații Sociale a stabilit și organizat întâlnirea de la Oradea în luna decembrie 2004 la Cluj.

Primele două întâlniri au avut loc la Sinaia, apoi la Iași (2002), la Cluj-Napoca (2003) și la Miercurea-Ciuc (2004).

Pr. Cornel Cadar


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat