Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

PS Aurel PercaInterviu cu PS Aurel Percă: "Un gest ilicit și imoral"

Cazul Adrianei Iliescu, mamă la 67 de ani a unui copil apărut prin fertilizare in vitro, este deja bine cunoscut publicului român, și nu numai. Au existat numeroase reacții, pro și contra unui astfel de gest. Catholica a stat de vorbă cu PS Aurel Percă, episcopul auxiliar al Diecezei de Iași, licențiat în teologie morală la Roma, la Academia Alfonsiană, pentru a afla un punct de vedere catolic asupra problemei în discuție.

* * *

  • Preasfințite Aurel, conform învățăturii Bisericii Catolice, care sunt principalele probleme pe care le ridică gestul Adrianei Iliescu în particular, recurgerea la fertilizare in vitro la o vârstă înaintată în special?
    Problemele pe care le ridică recentul caz de naștere a unui copil la o vârstă înaintată, dincolo de limita biologică normală sunt multiple. Situația este și mai complicată, deoarece pentru nașterea acestui copil s-a recurs la fecundarea artificială (numită in vitro) și că acest caz se asimilează maternității "surogat", întrucât embrionul rezultat în fecundarea artificială nu poartă nimic din ființa acestei doamne, ci l-a primit în sânul ei pentru gestație (fecundare heterologă). Acest act are un caracter ilicit și imoral.

  • De ce fecundarea artificială este considerată ilicită și imorală?
    Recurgerea la fecundarea artificială (oricare ar fi modul cum se realizează) este absolut imorală și prin urmare nepermisă. Motivele iliceității morale a fecundării in vitro sunt următoarele:
    - este contrară semnificației unitive și semnificației de procreație a actului conjugal;
    - este o manipulare a sexualității genitale;
    - disocierea dintre semnificația unitivă și procreativă a actului conjugal;
    - se împotrivește și unui aspect religios: identitatea persoanei definită de Dumnezeu care creează după chipul și asemănarea sa, astfel "adevărul" iubirii conjugale rodnice este constituit de "misterul" lui Dumnezeu iubire și viață, creator și Tată.
    Modalitatea și tehnicile care provoacă o disociere a soților prin intervenția unei persoane străine de cuplu (donare de spermă sau de ovocit, împrumut de uter) sunt absolut nepermise și, prin urmare, considerate ca fiind imorale. Aceste tehnici (inseminare și fecundare artificială heterologă) lezează dreptul copilului de a se naște dintr-un tată și dintr-o mamă pe care să-i cunoască și care să fie legați de el prin căsătorie. Ele trădează "dreptul exclusiv al soților de a nu deveni tată și mană decât unul prin celălalt (cf. Catehismul Bisericii Catolice, nr. 2376; Donum vitae).
    În plus, această practică așază viața și identitatea embrionului în puterea medicilor și biologilor și instaurează o dominație a tehnicii asupra originii și destinului persoanei umane. O asemenea relație de dominare este prin sine contrară demnității și egalității care trebuie să fie comune părinților și copiilor (CBC 2377).

  • Practic, Adriana Iliescu a dorit să aibă un copil, și a primit ce a vrut, prin intermediul tehnologiei. Se poate vorbi despre un drept de a avea un copil?
    Copilul este un dar, și nu un produs și nici un drept. Viața embrionului nu poate fi prețul plătit pentru simpla dorință a cuiva de a avea un copil "cu orice preț". Copilul este conceput, zămislit, nu produs; el este o persoană care este primită, nu un obiect care este comandat. În fecundarea artificială, copilul este "comandat", este "fabricat". Ca "produs" trebuie să satisfacă exigențele celui care l-a "comandat". Procreația este astfel degradată la nivel de "reproducere"; din acțiune umană tinde să se transforme în operație tehnică. Are loc o depersonalizare a actului procreator care devine un proces tehnologic, făcând ființa umană proprietate a celui care este în măsură să-l genereze în laborator.
    Demnitatea copilului cere, în schimb, ca el să nu fie voit nici conceput ca un produs al unei intervenții de tehnici medicale și biologice, făcând astfel să depindă existența sa de condiții de eficiență tehnică ce se măsoară după parametrii de control și de dominare. Generarea unei persoane este un eveniment unitar în care dimensiunea spirituală este legată intrinsec de cea biologică; a genera un copil, a zămisli un copil, înseamnă "a crea" și "a primi" o persoană, trup și suflet.
    Actul conjugal prin care soții își manifestă reciproc dăruirea de sine, exprimă simultan deschiderea către darul vieții: un act inseparabil corporal și spiritual. Tocmai în trupul lor și prin intermediul trupului lor, soții efectuează actul căsătoriei și pot deveni tată și mamă. Pentru a respecta limbajul corpurilor și generozitatea lor naturală, unirea conjugală trebuie să se producă în respectul procreării, iar procrearea unei persoane trebuie să fie rodul și finalitatea iubirii sponsale.

  • Spuneați că Adriana Iliescu a fost o mamă-surogat. Ne puteți explica ce înseamnă și în ce constă gravitatea acestei posturi?
    Ruperea legăturii dintre viața conjugală și procreație devine și mai gravă și complexă atunci când se asociază existenței ca mamă-surogat (cea care oferă sânul ei purtării unui embrion și care nu are nimic din ființa ei). De aceea este inacceptabilă din punct de vedere moral maternitatea "surogat": ea este contrară unității căsătoriei și demnității procreării persoanei umane. Apoi, aici sunt în joc: identitatea biologică și identitatea psihologică și juridică a embrionului; manipularea corporalității copilului care primește patrimoniul genetic de la două persoane absolut străine.
    Fiecare copil are dreptul de a ști cine sunt părinții lui; copilul care se naște în acest fel, din punct de vedere psihologic, îi va fi imposibil realizeze o "identificare" cu tatăl.
    Fecundarea artificială heterologă este contrară și unității căsătoriei, demnității soților, vocației propriii a părinților și dreptului copilului de a fi zămislit și adus pe lume în cadrul și prin viața de căsătorie. Aceasta reprezintă, în plus, o ofensă adusă vocației comune a soților care sunt chemați la paternitate și la maternitate: privează în mod obiectiv fecunditatea conjugală de unitatea sau de integritatea sa; operează și manifestă o ruptură între parentalitate genetică, parentalitate gestativă și responsabilitate educativă.

  • Dar cu copilul rezultat ce credeți că se va întâmpla? Mă gândesc în primul rând la modul în care va fi privit, la modul în care este deja privit de unii...
    Cât privește copilul deja născut, desigur că nu are nici o vină și nici nu poate fi condamnat din cauza unui gest "aventurier" al unei mame, care a voit cu orice preț să aibă un copil, chiar la o vârstă când nu există suficiente garanții pentru a duce la îndeplinire o obligație pe care și-o asumă, atunci când aduce un copil pe lume. Sper că acest copil nu va fi traumatizat mai târziu de modul cum a fost adus pe lume și că o dată cu trecerea timpului totul va intra într-un ritm normal, găsindu-se modalități de garantare a unei creșteri și educații demne de o persoană.

  • Gândindu-ne acum la femeile care nu pot avea copii, dar care doresc foarte mult să fie mame, ce le spune acestora Biserica?
    Femeilor care nu pot avea copii și ar fi tentate să recurgă la asemenea tehnici de "reproducere" le amintesc învățătura Bisericii sintetizată în Catehismul Bisericii Catolice: "Evanghelia arată că sterilitatea fizică nu este un rău absolut. Soții care, după ce au epuizat remediile medicale legitime, suferă de sterilitate, se vor uni cu crucea Domnului, izvorul a toată rodnicia spirituală. Ei își pot manifesta generozitatea adoptând copii părăsiți sau împlinind slujiri exigente față de aproapele" (CBC 2379). Când există motivații puternice de credință, orice dorință de a avea un copil "cu orice preț" se poate rezolva foarte ușor prin asemenea gesturi, așa cum multe femei de bună voința au dovedit că se pot "împlini" ca femei și mame pline de generozitate.

Catholica.ro


 

lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat