|
Ștefan cel Mare și contemporanul său papa Sixt al IV-lea Conferința ținută la Focșani la întâlnirea de istorie comparată din perioada 16-20 iunie În timpul îndelungatei sale domnii de aproape jumătate de secol (1457-1504), binecredinciosul Voievod Ștefan cel Mare a avut ca obiectiv principal al guvernării, independența Țării Moldovei. Vecini hrăpăreți, ca regii unguri și poloni, au râvnit nu o dată la această frumoasă și bogată țară. Mai prin tratative, mai prin argumentele luptei, s-au potolit. De pe la mijlocul secolului al XV-lea, pentru Moldova pericolul cel mai mare a devenit puterea militară otomană, în ofensivă continuă deja de o sută de ani. Sora vecină de la sud, Țara Românească, în pofida rezistenței curajoase condusă de marele Mircea Voievod, spre sfârșitul domniei acestuia, a fost nevoită să se încline, plătind haraciul pentru răscumpărarea păcii. În 1455, fratricidul Petru Aron, la cererea sultanului Mahomed al II-lea, cuceritorul Constantinopolului, acceptă plata haraciului anual de 2.000 zloți ungurești "ca țara noastră să nu piară"(1). După o perioadă de 13 ani de consolidare a domniei, de pedepsire pe măsură a ucigașului Petru Aron și a protectorului său Matei Corvin, Ștefan consideră că a venit timpul să ia atitudinea cuvenită față de Poarta Otomană, suzerană, sistând plata haraciului. Face eforturi deosebite în direcția asigurării unui aliat de nădejde în domnitorul Țării Românești. Însă Radu cel Frumos nu-i din aceeași plămadă curajoasă ca Ștefan. Acesta încearcă să-l convingă cu forța ceea ce stârnește mânia protectorului său otoman. Nu ne-am putea închipui că Ștefan să nu fi fost conștient de succesele înregistrate de turci într-o Europă a secolului al 15-lea, la sfârșit de ev mediu, frământată de mari crize precum: războiul de o sută de ani între Franța și Anglia, schisma de 40 de ani în Biserica Occidentului (1378-1417) încurajată și de șederea anterioară, între 1305 și 1378, a papilor, la Avignon, războaiele husite, eșecul unirii florentine, conflictele între principii creștini, certuri dinastice și câte altele. Înfrângerea armatelor de cavaleri la Nicopole în 1395 și la Varna în 1444 cât și cucerirea Constantinopolului în 1453 erau bine cunoscute de Ștefan. Tot așa de bine cunoscute îi erau și înfrângerile suferite de turci, provocate de către viteazul comandant de oști Iancu de Hunedoara, în 1442, 1443 și 1456. Mai știa Ștefan că Biserica Occidentului avea în fruntea ei, chiar în momentul când el se hotăra la lupta antiotomană, un papă clarvăzător, pe Sixt al IV-lea (1471-1484), călugăr din Ordinul Franciscan, în fruntea căruia s-a aflat din 1464 până la alegerea sa ca papă. Acesta, încă de la începutul pontificatului, s-a interesat de un proiect capabil să modifice situația aproape disperată a creștinătății orientale"(2). În 1472, reușește să mobilizeze o flotă de 90 corăbii mari: 24 ale sale, 30 ale Neapolului și 36 ale Veneției care în alianță cu Uzun Hassan al Persiei, au cauzat mari pierderi turcilor în răsăritul Mediteranei(3). Printre partenerii unei alianțe antiotomane este indicat și Ștefan al Moldovei(4). În 1474, solul elvețian, Paolo Ognibene, la întoarcerea din misiunea împlinită față de șahul Uzun Hassan al Persiei, se oprește și la Ștefan cel Mare care se folosește de ocazie pentru a-i scrie, în 28 noiembrie același an. Peste numai o lună se va produce victoria de la Vaslui, la 10 ianuarie 1475"(5). Răsunetul acestei victorii și elogiile primite de Ștefan din toate părțile sunt bine cunoscute. Ștefan însă nu își face iluzii, nu se culcă pe laurii victoriei. E sigur că mândrul Mahomed al II-lea va veni să se răzbune. La 25 ianuarie 1475, Ștefan scrie monarhilor europeni admirabila scrisoare în care le relatează amănuntele luptei de la Podul Înalt (Vaslui), solicitându-le ajutorul: "...Ne rugăm de domniile voastre să ne trimiteți pe căpitanii voștri într-ajutor împotriva dușmanilor creștinătății, până mai este vreme... Iar noi, din partea noastră, făgăduim, pe credința noastră creștinească și cu jurământul domniei noastre, că vom sta în picioare și ne vom lupta până la moarte pentru legea creștinească, noi cu capul nostru. Așa trebuie să faceți și voi, pe mare și pe uscat, după ce, cu ajutorul lui Dumnezeu cel atotputernic noi i-am tăiat mâna dreaptă. Deci, fiți gata fără întârziere"(6). Păcat că destinatarii scrisorii s-au mărginit doar la aprecieri elogioase. Ștefan a trebuit să înfrunte singur campania de pedepsire hotărâtă de sultan, în 1476. Corespondența dintre Ștefan cel Mare și papa Sixt al IV-lea conține câteva scrisori datate 20.03.1476, 29.03.1476, 3.04.1476, 9.04.1476 și 13.01.1477. Ele ilustrează aspecte de politică internă și externă patronate de cele două personalități(7). Pe teritoriul de la răsărit de Carpați este atestată o populație de confesiune catolică, înainte de descălecat. Pentru ei a fost înființată în 1371 Episcopia de Siret iar în 1418 cea de Baia. În 1472, scaunul acesteia rămâne vacant după decesul episcopului Ioan. Ca semn al bunăvoinței sale de a pune capăt acestei vacanțe, Ștefan trimite pe misionarul Petru de Insula (Cristian-Sibiu), însoțit de vornicul Cataneu, cu scrisoare către papa Sixt al IV-lea, în care îi cere să-l numească pe călugărul Petru ca episcop de Baia. Totodată îi cere și ajutor bănesc în lupta contra turcilor. În martie, trimișii sunt la Roma(8). Papa dă curs cererii lui Ștefan, numind pe data de 29 martie pe Petru ca episcop de Baia(9). Peste câteva zile el este consacrat de către episcopul Benedict din Mytilene(10). Contrar uzanței papale, care în astfel de situații prescrie un examen riguros de idoneitate a persoanei, urgența procedurii în cazul de față dovedește încrederea și aprecierea deosebită față de Ștefan și, de ce nu, impresia bună făcută de Petru înaintea papei. În ziua de 3 aprilie același an, papa îi aduce la cunoștință lui Ștefan, prin scrisoarea 112, evenimentul numirii episcopului Petru la Baia cu amănuntele de rigoare precum și promisiunea acordării ajutorului bănesc, pentru lupta contra turcilor într-un viitor apropiat(11). Iată conținutul scrisorii: "Iubite fiu, salutare etc... Cu drag i-am văzut și cu bunăvoință i-am ascultat pe trimișii petiționari ai Măriei tale, iar pe tine, vestite principe te îmbrățișăm în Domnul cu deosebită dragoste. Nu numai că am numit în fruntea Bisericii din Moldova (la Episcopia Catolică de Baia n.n.) ca păstor pe cel recomandat de tine, dar ca semn al simpatiei ce ți-o purtăm, ne-am abătut de la obiceiul pontifilor romani, înaintașii noștri, acordându-i celui ales un favor special, scutindu-l de taxa datorată cancelariei apostolice. Cât privește ajutorul cerut prin trimișii tăi, întrucât de mai înainte fusese stabilit de către mai marii Italiei să se trimită ajutor preaiubitului nostru fiu în Cristos, Matei, vestitul rege al Ungariei, care s-a angajat să susțină din răsputeri războiul contra necredincioșilor, banii adunați i-au fost destinați, considerând că implicit ar fi și în folosul tău, știind că luptați mereu împreună împotriva turcului spre binele tuturor. În anii următori vom avea grijă ca din fondurile adunate pentru principii italieni și cei de peste munți, să ți se dea și Măriei tale. Așadar, continuă cu tot curajul, așa cum și faci, și fii sigur că datorită virtuții și faptelor tale ne ești foarte drag nouă și Sfântului Scaun Apostolic acordând iertarea jubiliară pe cuprinsul țării tale tuturor acelora care doresc să facă pelerinajul la Roma, oferindu-ți jumătate din ce ar cheltui cu acest pelerinaj, pentru sprijinirea sfintei tale lupte. Astfel îți vom putea fi de folos și o vom face totdeauna cu cea mai mare dragoste. În aceeași zi, papa scrie și lui Matei Corvin comunicându-i cele întâmplate și rugându-l insistent să dea ajutor lui Ștefan(12). Cele scrise mai sus de papă cu privire la iertarea jubiliară și la condițiile de a o dobândi denotă lipsa de informare realistă a practicii pastorale în Moldova unde catolicii reprezentau doar o minoritate. Papa are impresia că și în țara lui Ștefan această practică ar fi la ordinea zilei. Aceeași preocupare de a-i veni în ajutor lui Ștefan se vede și din alte două scrisori papale (bule) care urmează, și anume: Pastor aeterni din 9 aprilie 1476(13) și Redemptor noster din 13 ianuarie 1477(14). În prima, acordă iertarea deplină tuturor acelora care se vor spovădui, vor vizita "biserica cea mare din Baia" (pe care Ștefan a restaurat-o după lupta din 1467 cu Matei Corvin), vor recita 7 psalmi de pocăință rugându-se de 60 de ori "Tatăl nostru" și vor contribui bănește pentru cruciada contra turcilor. În a doua, întâlnim cunoscuta și îndreptățita elogiere adusă lui Ștefan ca "verus christianae fidei athleta" (adevărat atlet al credinței creștine). Totodată, și în această scrisoare revine acordarea iertării depline. De data asta însă, biserica indicată de a fi vizitată nu mai este cea din Baia, incendiată în timpul luptei din 26 iulie 1476(15), ci aceea din Cetatea Albă. Este semnificativ contextul în care este văzut voievodul Moldovei: "Cum deci, precum o știu toate națiile pământului, neamul fără de lege al turcilor nu încetează a unelti în contra credinței ortodoxe și contra acelora care au primit sfântul Botez al renașterii și mai ales în contra iubitului fiu, nobilul bărbat, Ștefan voievod, ducele Moldovei, și a stăpânirilor sale care se află în regiuni învecinate cu turcii (...) și deși sus-numitul Ștefan, ca un adevărat atlet al credinței creștine e dispus să reziste perfidiei și atacurilor turcilor înșiși, totuși, pentru susținerea unei poveri atât de grele și pentru a o duce la bun sfârșit, singurele lui puteri nu sunt suficiente..."(16). Ideea așa de pregnantă de cruciadă pe care o exprima aproape disperat vrednicul voievod al Moldovei, considerat de către cronicarul polon Dlugosz drept cel mai potrivit de a conduce lupta contra turcilor(17), din păcate nu a găsit ecoul cuvenit în rândul monarhilor creștini. Individualismul lor, de cele mai multe ori, și interesele locale, i-au dus la încheierea de tratate separate de pace cu sultanul. Clarviziunea lui Ștefan, exprimată în scrisoarea către venețieni: "Și dacă Dumnezeu va vrea ca eu să nu fiu ajutat, se vor întâmpla două lucruri: ori se va pierde această țară, ori voi fi silit de necesitate să mă supun păgânilor", s-a adeverit. În 1492, Moldova plătea tribut sultanului(18). După 12 ani, într-o marți, 2 iulie 1504, voievodul Ștefan cel Mare închidea ochii trupești, resemnat creștinește, deoarece și-a făcut din plin datoria, în cei 47 ani de domnie, ca baci al Moldovei. Pr. dr. Anton Despinescu (1). Cf. GIURESCU C. C-TIN ȘI DINU, Istoria românilor, Ed. Albatros 1971, p. 278. lecturi: 123.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |