|
A apărut nr. 10 din "Dialog teologic" Editura Sapientia anunță apariția numărului 10 al revistei Dialog teologic, revista Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași. Acest număr al revistei este intitulat "Biserica locală. Teologie și istorie" și este dedicat Sinodului diecezan de la Iași (2001-2004). Studiile prezentate în acest număr din revista "Dialog teologic" cuprind mai multe contribuții cu caracter teologic în sens restrâns, puse sub semnul dorinței de a asigura o bună reușită a Sinodului diecezan, care trebuie să "profite", să încurajeze, să valorifice cercetarea teologică atât acum, în timpul lucrărilor, cât și după terminarea lor. Referitor la conținutul teologic al volumului de față, se subliniază faptul că, în ansamblu, el propune o metodă de a face teologie: principiile hermeneutice de înțelegere a realităților sacre (în cazul nostru, realitatea Bisericii) sunt mereu aceleași, rămân așa cum le-au formulat Sfânta Scriptură, conciliile ecumenice și sfinții părinți, dar realitățile la care se aplică sunt diferite. Cu alte cuvinte, teologia se face în orizontul tradiției vii a Bisericii, într-o legătură interioară strânsă cu adevărurile dogmatice și cu istoria, atât la propriu, cât și la figurat. Astfel, dacă reflecțiile ecleziologice semnate de B. Forte și de Șt. Lupu au un caracter mai teoretico-dogmatic, de întemeiere teologică, cele aparținând lui E. Dumea, A. Despinescu, L. Farcaș și A. Moraru au un caracter practic, ilustrând concret raportul dintre teologie și istorie. Numărul 10 al revistei Dialog teologic apare în format 17x24, cuprinde 234 de pagini și poate fi procurat de la toate librăriile catolice din țară la prețul de 70.000 lei. * * * Editorial Wilhelm Dancă Editorialul pledează pentru promovarea unei legături strânse între cercetarea teologică, sub toate aspectele ei - științifice, existențiale, spirituale etc. - și lucrările Sinodului diecezan de la Iași (2001-2004). De aceea, paginile acestui număr din revista "Dialog teologic" cuprind mai multe contribuții cu caracter teologic în sens restrâns, puse sub semnul dorinței de a asigura o bună reușită a Sinodului diecezan, care trebuie să "profite", să încurajeze, să valorifice cercetarea teologică atât acum, în timpul lucrărilor, cât și după terminarea lor. * * * Comunicări Bruno Forte Articolul este structurat în jurul ideii că Biserica se naște din Sfânta Treime în misterul pascal și în celebrarea memorialului Paștelui. Urmărind această idee centrală, autorul dezvoltă ontologia Bisericii în funcție de ontologia Euharistiei și atrage atenția asupra unor ispite actuale ce amenință identitatea originară a Bisericii. În consecință, pornind de la faptul că Euharistia este un memorial al începutului și Biserica este "de Trinitate", subliniază trei dimensiuni ale Bisericii, care se bazează pe trei elemente ale realității ei: mister, dar și angajare. În al doilea rând, după ce arată că Euharistia este ospăț pascal și Biserica este "communio sanctorum", autorul face o legătură între icoana Treimii și perihoreza eclezială, evidențiind faptul că Biserica întreagă este carismatică și ministerială. În fine, deoarece Euharistia este garanția slavei viitoare și Biserica este pe calea împărăției, Biserica euharistică este "semper reformanda" și, în același timp, trebuie să devină conștiință critică a istoriei și martoră a frumuseții ce mântuiește. * * * Ștefan Lupu În îndelungata sa viață și carieră teologică, Dumitru Stăniloae (1903-1993) a tratat numeroase probleme teologice, care converg în dorința de a ajuta omul contemporan să se regăsească pe sine și să se elibereze de ispitele iluzorii ce ar putea să-l alieneze. Studiul se oprește asupra unei teme de natură ecleziologică, analizând dintr-un punct de vedere ontologic felul în care înțelege D. Stăniloae natura și modul prin care se poate exprima misterul unirii dintre Cristos și Biserică. Astfel, se arată că, dintre diferitele imagini despre Biserică ce se pot găsi în tradiția biblică și patristică, Stăniloae are o preferință pentru înțelegerea Bisericii ca trup și sacrament (mysterion) al lui Cristos, situându-se pe linia ce pornește de la sfântul Paul, și ajunge la părinții capadocieni și la teologia bizantină. Autorul studiului remarcă faptul că Stăniloae nu a acordat suficientă atenție și celorlalte imagini ecleziologice - cum ar fi imaginea Bisericii ca templu, arcă, popor al lui Dumnezeu - care sunt prezente și ele în Noul Testament și au fost aprofundate de sfinții părinți ai Bisericii. De aceea, ecleziologia părintelui Stăniloae riscă să aibă un caracter unilateral, adică să sublinieze doar dimensiunea spirituală, lăsând în umbră dimensiunea socială și misionară a Bisericii. * * * Emil Dumea Înaintea secolului aflat în atenția acestui studiu, prezența catolică în Moldova s-a concretizat în existența Episcopiei de Milcov sau a cumanilor (1227-1241), voită de coroana maghiară, apoi în cele de Siret (1371-1434), Baia (1418-1525) și Bacău (1607-1818), constituite în contextul intereselor coroanei catolice poloneze. În cadrul acestei din urmă episcopii, în 1625, Congregația De Propaganda Fide a încredințat Ordinului Franciscanilor Minori Conventuali destinele catolicismului în Moldova. Până în secolul al XVIII-lea, conventualii au întâmpinat multe dificultăți într-o Moldovă supusă stăpânirii otomane și devastată de numeroase războaie și jafuri, pentru a putea păstra "turma catolică", minoritatea catolică ce număra la sfârșitul anului 1600 circa 300 de suflete. La sfârșitul secolului al XVIII-lea, numărul catolicilor s-a ridicat la 13.000. Articolul prezintă condițiile externe ale misiunii catolice din Moldova, oprindu-se asupra unor factori, instituții și personaje care au influențat progresul misiunii. Astfel, se face vorbire despre episcopii de Bacău, despre protectoratul marilor puteri europene, precum Polonia, Rusia și Austria, despre relațiile misionarilor cu autoritățile locale: domnitori, boieri și clerul ortodox; nu se intră prea mult în controversele dintre franciscanii conventuali și iezuiți sau în chestiunea originii ceangăilor, fiindcă ele au constituit obiectul altor studii mai aprofundate. * * * Anton Despinescu În decursul mileniului al II-lea, pe teritoriul de la răsărit de Carpați este atestată o prezență catolică romană în regim misionar până la crearea statului român modern, prin unirea, mai întâi, a principatelor Moldova și Muntenia, iar după Primul Război Mondial, cu intrarea Transilvaniei în statul român unitar. Înființarea în 1884 a Episcopiei Romano-Catolice de Iași, iar în 1886, a Seminarului Diecezan, au deschis o eră nouă în organizarea din ce în ce mai temeinică a vieții catolice în Moldova. Organizatorul dârz al diecezei a fost primul ei episcop, Nicoale-Iosif Camilli. Articolul tratează despre revenirea la Iași a lui N.I. Camilli ca arhiepiscop-episcop, analizând documentul program conținut în scrisoarea pe care o trimite de la Roma, la 1 octombrie 1904, enoriașilor și colaboratorilor săi, eforturile de perfecționare a diecezei, relațiile cu clerul, stemele episcopului Camilli și împrejurările în care a murit arhiepiscopul-episcopul N. I. Camilli. * * * Lucian Farcaș În acest studiu se pune întrebarea referitoare la șansele convertirii sociale și ale transformării structurilor. Răspunsul dat este în strânsă legătură cu mesajul privind împărăția lui Dumnezeu, așa cum este el proclamat și perceput având în vedere și edificarea domeniilor vieții seculare. În acest sens, convertirea socială poate fi promovată, pe de o parte, prin mărturia creștină și eclezială în și cu credință, speranță și iubire. Pe de altă parte, sunt luate în considerare, în ultima parte, rezultatele din domeniul cercetării schimbării valorilor, care în societățile moderne arată tendințe de edificare a vieții private și sociale printr-o orientare după sinteza valorilor. Sensibilitatea crescândă a oamenilor de astăzi pentru mai multă dreptate și pentru respectarea drepturilor omului este un semn pentru șanse mai bune ale reînnoirii sociale. * * * File de arhivă Alois Moraru Recensiones Indicationes * * * Dialog teologic nr. 10: "Biserica locală. Teologie și istorie", * * * Această carte, în limita stocului disponibil, poate fi procurată prin comandă:
lecturi: 123.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |