|
Prezentarea cărții O nouă cale de Chiara Lubich Miercuri, 3 martie, în cadrul întâlnirii cu membrii Mișcării Focolarelor pr. Cristinel Fodor a prezentat cartea "O nouă cale" de Chiara Lubich, care a fost lansată cu această ocazie. Cum îți imaginezi, la ce te aștepți când vei fi față în față cu Dumnezeu, a fost întrebată într-o zi Chiara Lubich? Noi avem un cântec ce a transpus pe muzică un gând de-al meu. Spune așa: Când voi fi la ușa ta, iar tu mă vei întreba care este numele meu, eu n-am să-ți spun numele, voi spune: mulțumesc pentru tot și pentru totdeauna. Acesta e numele meu. Numele Chiarei a intrat de acum în istoria spiritualității secolelor XX - XXI între maeștrii cei mai prestigioși și ascultați pentru inspirația evanghelică genuină. Cu mult timp înainte de a se vorbi despre globalizare, Duhul sfânt a început să trezească în inimile oamenilor alternativa cea mai adevărată: globalizarea iubirii, ideea fraternității universale pentru că toți oamenii sunt fiii aceluiași Tată și de aceea demni de aceeași iubire. Acum când se profilează globalizarea cu oportunitățile și pericolele sale trebuie să găsim centrul care luminează și spune adevărul, acel Unul care e Întreit pentru că e Iubire. În ziua de 7 decembrie 2003 s-au împlinit 60 de ani de la nașterea la Trento (Italia) a Mișcării focolarelor - Opera Mariei, o mână micuță care ajută Biserica să împlinească rugăciunea-program a lui Isus: ca toți să fie una. Era anul apariției enciclicei Mystici corporis a papei Pius al XII-lea. Cu 20 de ani înainte de Conciliul al II-lea din Vatican se deschidea o nouă cale spirituală care va răspunde în mod providențial la cererile ulterioare ale Conciliului: un stil de viață eclezial. Această mișcare aprobată din 1962 se situează în acel fenomen de înflorire a Mișcărilor ecleziale pe care Papa l-a definit: Răspunsul Duhului Sfânt la provocările sfârșitului de mileniu. Vezi, - spunea Chiara într-o scrisoare din anii 40 - eu sunt un suflet care trece prin această lume. Am văzut multe lucruri frumoase și bune și am fost atrasă mereu numai de ele. Într-o zi (o zi nedefinită) am văzut o lumină. Mi s-a părut mai frumoasă decât alte lucruri frumoase și am urmat-o. Mi-am dat seama că era Adevărul. Chiara Lubich, întemeietoarea mișcării, pe atunci în vârstă de 20 de ani a spus DA lui Dumnezeu pentru totdeauna. Nu-și imagina atunci roadele care vor apare. Acum mișcarea are peste 18 ramuri cu peste 4.500.000 de simpatizanți, persoane de orice vârstă, categorie socială, limbă, rasă și crez care în peste 182 de țări sunt angajate să trezească o adevărată fraternitate pentru a contribui la compunerea în unitate a familiei umane care astăzi, mai mult ca niciodată aspiră la pace. Există concretizări în domeniul culturii, Școala Abba pentru elaborarea unei culturi reînnoite; în domeniul economiei, proiectul pentru o Economie de comuniune în care sunt angajate peste 700 de intreprinderi; orășele ale mărturiei, opere sociale, edituri și reviste. E frumos ca la începutul mileniului III să primim cartea O nouă cale, mărturia unui laic, o femeie, Chiara Lubich, în paginile căreia răsună ecoul cristalin al cuvântului lui Cristos care este același ieri, astăzi și întotdeauna. Duhul Domnului umple universul, Dumnezeu vorbește și azi Bisericii sale și prin ea, omenirii întregi. Din această carte putem cunoaște învățătura ei teologică, inspirațiile sale, intuițiile mistice, regulile de aur pentru o viață nouă. În mărturiile misticilor întâlnim deseori asemănarea celui care și-a consacrat întreaga sa viață lui Dumnezeu cu penelul în mâna unui pictor sau cu pana în mâna poetului. Aici avem un astfel de exemplu. Avem ocazia, în această seară, prin această carte să întâlnim față în față o experiență foarte originală cu trăsături de inspirație mistică. Creștinul de mâine ori va fi un mistic (unul care trăiește comuniunea cu Dumnezeu în lume), ori pur și simplu nu va fi, spunea Karl Rahner. O învățătură spirituală ca cea descrisă de Chiara Lubich în această carte este adaptată tuturor stărilor de viață și tuturor vocațiilor. Cartea dă mărturie despre o schimbare de paradigmă în istoria spiritualității creștine: de la primatul individului la echilibrul între persoană și comuniune. Noua cale propusă de Chiara este calea unității, este o cale colectivă, comunitară. Dacă o confruntăm cu alte spiritualități existente în Biserică, putem observa cum în acestea se accentuează mai mult aspectul individual, chiar dacă orice cale spirituală în Biserica lui Cristos izvorâtă dintr-o carismă autentică nu este și nu poate fi niciodată numai individuală. Nu putem fi creștini dacă nu subliniem iubirea care ne face să înaintăm împreună. Pe de altă parte, misterul Trupului mistic nu permite să putem concepe în religia noastră o cale spirituală pur individuală. Acțiunea pozitivă sau negativă a unui membru se reflectează asupra întregului. În aceste alte spiritualități se înaintează spre Dumnezeu, în general, singuri, pe un drum personal care conduce la perfecțiune, la unirea sufletului cu Sf. Treime care locuiește în el. Și pentru a ajunge la aceasta, iată iubirea tăcerii, a reculegerii a singurătății și natural, fuga de creaturi pentru a se retrage în chilia interioară a sufletului. Acum timpurile s-au schimbat, s-a schimbat și limbajul de mai înainte. Acum Duhul sfânt, prin intermediul Bisericii, îi împinge pe oameni să meargă în întâmpinarea omului: se poate ajunge la unirea cu Dumnezeu și în alt mod, prin intermediul omului. Omul devine pasajul prin care se ajunge la Dumnezeu. Calea nouă propusă de Chiara este, așadar, o cale pe care se ajunge la Dumnezeu tocmai trecând prin om împreună cu omul, împreună cu frații. Eu - fratele - Dumnezeu este trinomul care arată această cale. Prezența lui Isus înviat în mijlocul fraților nu este un punct de sosire, ci un punct de plecare. O cale colectivă, așadar. Persoanele care în alte spiritualități îl caută pe Dumnezeu în ele însele stau ca într-o grădină înflorită și privesc și admiră o singură floare: îl admiră, îl iubesc, îl adoră pe Dumnezeu în ele. Chiara ne propune să privim la toate florile, deoarece și în celelalte persoane este prezent Domnul. Și așa cum trebuie să-l iubesc pe Dumnezeu în mine - când sunt singur - la fel trebuie să-l iubesc în fratele atunci când este lângă mine. Cartea O nouă cale analizând spiritualitatea unității poate fi asemănată altor cărți clasice apărute de-a lungul istoriei Bisericii care i-au ajutat pe creștini să înainteze pe căile Duhului. Ea cere "ceva mai mult", iubirea reciprocă. Un "ceva mai mult" capabil să dea naștere unei căi a Domnului cu adevărat nouă, nu numai personală, individuală, ci colectivă și comunitară, deoarece conduce la a fi una în Cristos. Stilul comunitar care de altfel a fost propus de papa pentru toată Biserica în acest al treilea mileniu prin scrisoarea apostolică NMI cere să-i iubim în mod constant pe frații noștri, adică să ne facem mereu una cu ei, să trăim ceea ce trăiesc ei. Să facem din Biserică o casă și o școală a comuniunii (nr. 43). Da, pentru că noi trebuie să mergem la Domnul nu singuri, ci împreună cu frații. Practic trebuie să-i ajutăm pe frații noștri să ajungă la sfințenie așa cum noi dorim să ajungem. Spiritualitatea de comuniune cerută de papa pentru toată Biserica este o necesitate absolută, un instrument indispensabil pentru ca Biserica să-și împlinească misiunea. Cu totul original, cel puțin în intensitatea și în roadele specifice e faptul că e vorba de o experiență comunitară, conformă cu acea unitate voită de Cristos. La Dumnezeu se merge împreună, iar creștinii sunt chemați să fie în Cristos o singură inimă și un singur suflet. Nu trebuie să fugim de aproapele pentru a sta în prezența lui Dumnezeu, ci să-l iubim recunoscând în el chipul lui Cristos. O învățătură perfect tradițională și totodată profetic inovatoare. Întâlnim, așadar, soliditatea unei învățături pe deplin catolice care rezumă punctele cele mai importante ale Spiritualității din toate timpurile, dar cu un ton modern și actual. În același timp ne aflăm în fața unei spiritualități noi și originale. Avem în această carte o pedagogie pentru un itinerar spiritual, pentru aventura unei călătorii sfinte, pentru o sfințenie a poporului. E o spiritualitate de trăit în lume și pentru lume, dar care cuprinde toate aspectele societății și ale istoriei. E o sinteză a spiritualității creștine din toate timpurile. Și nu e o exagerare. O modernă școală de sfințenie deschisă tuturor. Iată-ne atunci nu la o prezentare de carte, ci la deschiderea unei școli de sfințenie în spațiul nostru moldav! Castelul interior al sf. Tereza de Avila, cu totul concentrat pe experiența, comuniunea personală cu Dumnezeu, cu roade de iubire și de apostolat, devine în Chiara Lubich parabola Castelului exterior unde Dumnezeu își fixează locuința în mijlocul nostru, pentru a ne introduce în viața sfintei Treimi; e un ideal nou de sfințenie comunitară, sfințenie trăită împreună în mii de reflectări ale reciprocității. O sfințenie în care grija față de sfințenia celuilalt este egală cu grija față de sfințenia proprie, unde totul se petrece în comuniunea trăită cu toți, dincolo de dificultatea oferită de cultură, nivel social, stare de viață, religie. Spiritualitatea unității a pătruns în lumea ortodoxă, luterană, reformată, anglicană în armonie cu mișcarea ecumenică, dar și cu lumea necreștină. A urma calea comuniunii nu înseamnă a fi focolarin, ci a trăi din plin propriul botez prin care am fost altoiți în viața sfintei Treimi, înseamnă a răspândi viața sfintei Treimi în Biserică și în societate. Această cale nouă se sprijină pe pilonii clasici ai spiritualității creștine, dar are și unele noutăți originale: între atâtea carisme, doctrine și căi ale spiritualității Bisericii i-au fost date Chiarei să înțeleagă, să transmită și să întrupeze două realități de viață și de doctrină: unitatea și Isus părăsit, ca două fețe ale aceleiași medalii. Ele nu sunt însă un apanaj doar al Mișcării focolarelor. Nu este o întâmplare că Cuvântul lui Cristos pe care Chiara se simte chemată să îl răspândească astăzi este: ca toți să fie una. Un cuvânt printre multe altele rostite de Cristos, dar care este centrul și sinteza mesajului și a vieții sale, pentru că e visul Tatălui, rugăciunea supremă a Fiului făcut carne, dorința cea mai mare a fiecărui om, marele semn al timpurilor noastre. Chiara Lubich nu are parte de o teofanie strălucitoare: ea descoperă acest cuvânt citind acea carte mică dar inepuizabilă care este evanghelia, în întunericul unui refugiu în timpul bombardamentelor celui de al doilea război mondial la Trento. În prima parte este prezentată noua spiritualitate, colectivă, în comparație cu spiritualitatea individualista de până acum precum și cei doisprezece piloni pe care se sprijină: 1) Dumnezeu Iubire - ca primă scânteie; 2) Voința lui Dumnezeu - la iubire se răspunde cu iubire; 3) Iubirea aproapelui; 4) Cuvântul vieții - o practică ce continuă de peste 50 de ani; 5) Iubirea reciprocă - așa cum v-am iubit eu; 6) Isus părăsit - cheia unității; 7) Unitatea; 8) Isus în mijlocul nostru ca rod al unității; 9) Euharistia; 10) Biserica - dacă Biserica face euharistia, euharistia face Biserica și o face comuniune; 11) Maria - Mater unitatis; 12) Duhul Sfânt - legătura unității în sfânta Treime și între frați. În partea a II-a se ilustrează unele reflectări doctrinare și unele implicări concrete, civile și ecleziale, ale carismei unității: așa-zisele aspecte sau culori. Chiara împreună cu primii ei însoțitori au vrut să se definească: Noi suntem iubire. Dar dacă Dumnezeu este viața noastră, iubirea trebuie să fie regula noastră. Iar iubirea e lumină, e ca o rază de lumină care, atunci când trece printr-o picătură de apă se desface în curcubeu unde pot fi admirate șapte culori. Și așa cum curcubeul e roșu, oranj, galben, verde, albastru, indigo, violet, la fel viața lui Isus în noi trebuie să aibă diferite culori, să se exprime în diferite moduri, diferite de la unul la altul:
Acestea sunt cele șapte principale expresii ale iubirii care devin normă de viață personală și regulă în Opera Mariei. O mare carismă dă naștere unui stil cultural în care e chemată să se insereze și să lucreze. Ora et labora al lui Benedict au dat naștere Europei; idealul sărăciei al lui Francisc de Assisi a făcut să înflorească creștinismul medieval; ad maiorem Dei gloriam al lui Ignațiu de Loyola profilează epoca modernă. Teologia, filozofia, practica socială, economia, politica, arta, toate au simțit influența acestor sfinți mistici. Sunt sigur că viitorul va arăta noutatea și importanța în viața Bisericii și a societății a acestui ideal de sfințenie propus în forma expusă de cartea O nouă cale. O iubire globală, promovată de spiritualitatea unității poate oferi noi energii vitale culturii moderne care pare să fi uitat de rădăcinile ei spirituale (pe care actualul papă le invocă atât de des dar se pare că nu e auzit), poate fi izvor de reînnoire în Biserică, medicament pentru criza din lumea de azi. Există vreun secret care stă la baza tuturor acestor lucruri, la baza vieții acestei femei carismatice, a mișcării fondate de ea? Răspunsul îl dă tot ea: Să iubești. E totul. Dumnezeu e iubire. Să iubești e totul. Acesta este și rezumatul întregii cărți, noua cale, spiritualitatea de comuniune, programul oricărui credincios, sinteza idealului de sfințenie: să iubești. Să dea Domnul ca această carte să hrănească tot mai multe suflete și să constituie busola pentru regăsirea drumului bun ce duce la mântuire, dar nu singuri, ci împreună. Pr. Cristinel Fodor lecturi: 123.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |