|
Omilia PS Petru Gherghel la Încheierea Octavei de rugăciuni pentru unitatea creștinilor Înalt Preasfinția voastră, Cu pace să ieșim! Aceasta este invitația celebrării săptămânii de rugăciuni pentru unitatea în credință. Aceasta trebuie să fie concluzia și hotărârea noastră a tuturor: ierarhi, preoți, persoane consacrate, credincioși și credincioase și, mai ales, aceasta trebuie să fie condiția tuturor celor care l-au descoperit pe Cristos - evanghelia sa, mesajul său. Să ne aducem aminte care au fost temele celor opt zile de rugăciune, de reflecții biblice și teologice și care au fost îndemnurile primite: pentru a primi pacea adevărată în suflet, în casă, în biserici și în lume, așa după cum ne-a promis Cristos, nouă care credem în el. a) Adevărata pace în Biserică și în lume se întemeiază pe dragostea creatoare și vie a lui Dumnezeu față de noi (prima zi). b) Revelându-ne dragostea Tatălui, Isus promite discipolilor pacea interioară și seninătatea în fața dificultăților (a doua zi). c) Cei care ascultă cuvintele lui Cristos și-l lasă să pătrundă în inimile lor, devin ei înșiși apărători de pace (a treia zi). d) Pacea și iertarea este opera Duhului Sfânt care ne îndeamnă să ne punem spiritul și inima în serviciul unei lumi doritoare de pace (a patra zi). e) În timp ce lumea caută pacea și siguranță prin intermediul forței, pacea lui Cristos coboară în noi prin slujirea fraților, atunci când combatem răul și încercăm să facem binele (a cincea zi). f) A urma calea ucenicilor lui Cristos înseamnă a ne elibera mereu de frică și anxietate, a fi conștienți tot mai mult cu dragostea lui Dumnezeu este mai mare decât i se opune (a șasea zi). g) Cu o încredere mare în învierea lui Cristos și cu speranța revenirii sale în slavă; creștinul trebuie să trăiască privind mereu spre un orizont de speranță și să se arate solidar cu cei ce trăiesc în îndoială, necaz și frică (a șaptea zi) purtând în mâini candele pline de ulei și fapte bune. h) Pacea autentică, pacea pe care Dumnezeu vrea să ne-o dea, ne aduce bucurie, dar în același timp ne obligă să ne consacrăm celorlalți pentru ca fiecare să aibă parte de această pace (ziua a opta). Așa cum am putut constata din textele proclamate chiar acum. Gânduri minunate, adevăruri dumnezeiești și idealuri frumoase și sfinte. Le-am trăit în cadrul celebrărilor alternative în diferite biserici - ortodoxe și catolice, în diferite instituții și au fost prezentate în cuvinte minunate. Dar este oare de ajuns!? Nu! Trebuie să pornim la drum. Trebuie să trăim în pacea lui Cristos. Iată de fapt care este idealul, greul și misiunea unui creștin. De ce este nevoie de inițiative comune ecumenice? De ce trebuie să ne apropiem unii de alții în drumul credinței noastre?! Ca să fim mai tari, ca să fim mai puternici, ca mărturia noastră să fie mai vizibilă. Este adevărat și nu vom uita niciodată acest principiu și acest verset al marelui nostru poet, pentru zilele unirii. Unde-i unul nu-i putere (Vasile Alecsandri) Însă sensul profund al acțiunilor ecumenice este altul: mărturia unității credinței comune, mărturia unității lui Dumnezeu și a comuniunii celor trei persoane (Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt). Creștinii, dacă nu se conving de această necesitate înseamnă că nu s-au apropiat de marele mister al unității lui Dumnezeu și diversității în același timp a celor trei persoane. Mi-a plăcut deosebit de mult gândul și reflecția unui vizionar al zilelor noastre, mereu prezent în marile momente ale lumii și ale Bisericii - Enzo Bianchi, priorul Mănăstirii Bose din nordul Italiei. "Ecumenismul trebuie să fie modalitatea însăși de a fi creștini. A fi uniți, a fi în comuniune, nu este nicidecum o chestiune strategică sau o căutare a forței necesare împotriva celorlalți care nu sunt creștini și au devenit majoritari sau forță agresivă. Unitatea voită de ecumenism nu este împotriva cuiva, nu este o uniformitate, ci o unitate pluralistă în care Bisericile, ca adevărate surori, se recunosc, se prețuiesc și sunt una în slujba celeilalte. Ecumenismul între adevărații ucenici ai lui Cristos este simțit și trăit ca formă creștină prin care un frate îl întâlnește pe celălalt nu ca pe un eretic sau schismatic, ci ca pe un frate care merge alături spre acea unitate voită de Dumnezeu - ca toți să fie una, precum și noi una suntem (In 17,20). Cu cât creștinii sunt mai fideli față de evanghelie, cu atât mai ușor se întâlnesc și în unitate și comuniune: o găsesc exact în Domnul lor conduși de Duhul Sfânt în practica zilnică a evangheliei" (Enzo Bianchi). Oamenii vor pacea, oamenii doresc pacea. Creștinii sunt chemați să promoveze, să practice pacea. Nimic nu este mai dureros decât dezbinarea, separarea, orgoliul, egoismul și disprețul față de celălalt. Nimic nu este mai imperios, așadar, decât căutarea păcii, a armoniei și a frățietății. Iată care este chemarea acestor zile, care este concluzia acestei săptămâni de rugăciuni (prea puține, pe care puțin o cunosc, prea puțini o înțeleg). Noi care am participat, oare am înțeles? Ne-am însușit spiritul convertirii, al prețuirii celuilalt, al armonizării sub bagheta Spiritului Sfânt, al iertării și al solidarității. Mulți o fac și se simt așa de bine. Mulți au înțeles rolul lor în societate, în Biserică, în instituții, în familii și între ceilalți. Vă rog să-mi permiteți să prezint câteva rânduri scrise și transmise până la noi de marele părinte al Bisericii, sfântul Atanasie. Vor putea oare să ne determine să ascultăm de cel ce ni s-a descoperit și ne cheamă să-l urmăm și noi, pe dirijorul, lumii Spiritul Sfânt? "Nimic din ceea ce există sau este făcut nu a început să existe și nu subzistă decât în Cuvânt și prin Cuvânt. Așa cum ne învață Ioan teologul, atunci când spune: La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu. Toate au luat ființă prin el și fără el nu a luat ființă nimic (cf. In 1,1). Așa cum un muzician, după ce și-a acordat lira îmbină cu virtuozitatea sa notele grave cu cele înalte, notele medii cu celelalte, pentru a executa o singură melodie, tot astfel înțelepciunea lui Dumnezeu, ținând lumea ca pe o liră, unește ființele din văzduh cu cele de pe pământ și pe cele din cer cu cele din văzduh; armonizează întregul cu părțile, conduce toate cu porunca și voința sa, și astfel a făcut în frumusețe și armonie, o singură lume și o singură ordine în lume. Cuvântul însuși a lui Dumnezeu, rămânând nemișcat la Tatăl, mișcă toate lucrurile cu statornicia naturii sale, a șa cum a hotărât Tatăl. Toate ființele, care conform naturii lor, primesc de la el viața și consistență, formează prin el o armonie admirabilă și cu adevărat divină. Ca să înțelegem printr-o imagine un lucru atât de măreț, să luăm exemplul unui cor format din numeroși cântăreți. În acest cor compus din mulți bărbați, copii, femei, bătrâni și tineri sub conducerea unui singur maestru, fiecare cântă conform naturii și capacității sale proprii: bărbatul ca un bărbat, copilul ca un copil, bătrânul ca un bătrân, adolescentul ca un adolescent, și totuși ei formează împreună o singură armonie. Sau un alt exemplu: sufletul nostru pune în mișcare în același timp diferitele simțuri ale noastre, pe fiecare în funcție de specificul său. Astfel, în fața aceluiași obiect, toate sunt puse în mișcare deodată: ochiul ca să vadă, urechea ca să asculte, mâna ca să atingă, nasul ca să miroase, limba ca să guste și adesea intră în acțiune și alte mădulare ale trupului, de exemplu picioarele care umblă. Același lucru are loc și în creație. Desigur, aceste comparații sunt imperfecte, cu toate acestea trebuie să știm să le aplicăm la realități mai înalte". Oare nu trebuie să răspundem noi, creștinii, la lucrarea Duhului Sfânt care ne invită la marea demnitate de a forma unicul popor al lui Dumnezeu în care toți sunt fii și frați, și de a extinde această lucrare la apropierea dintre Biserici și popoare? Iată chemarea continuă și rugăciunea pe care o îndreaptă Isus, Mântuitorul nostru, către Tatăl - ca toți să fie una - în formarea acelui popor al lui Dumnezeu, vrednic să primească darul păcii, darul armoniei și să reconstruiască astfel unica Biserică a lui Cristos și unicul popor al lui Dumnezeu. Ne revine nouă tuturor ca iertându-ne unii pe alții, iubindu-i pe frații cu care trăim și călătorim împreună, să ieșim de aici cu darul păcii în inimă și cu sentimentul de fii ai lui Dumnezeu și membri ai corului său, al Bisericii sale unde maestru dirijor este Duhul Sfânt. Comunitatea din Alep - Siria, care a structurat programul și textele acestei săptămâni ne este un îndemn, o chemare și un model. Bisericile din acest loc se stimează, se prețuiesc, se întâlnesc și colaborează la mărturisirea comună a credinței în Cristos, Mântuitorul și Dumnezeul nostru. Noi suntem oare în stare de o astfel de trăire? Evanghelia pe care am ascultat-o și pe care am proclamat-o ne spune un lucru clar. Nu suntem ai lui Dumnezeu, dacă nu-i iubim pe frați, nu dăm mărturie despre el decât aplecându-ne spre frații noștri în lipsuri, în suferințele lor. În frații noștri îl întâlnim pe Cristos în Duhul său, care face din toți fii ai aceluiași Părinte ceresc, căruia să-i fie cinste și mărirea, în vecii vecilor. Amin. Cu pace să ieșim! Iași, 25 ianuarie 2004 Petru Gherghel, lecturi: 123.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |