|
| © Vatican Media |
Între întunericul lumii și lumina care vine
La ce punct este noaptea?
Papa Leon al XIV-lea va conduce primul său ajun în noaptea de Crăciun miercuri (24 decembrie 2025), la ora [locală] 22.00. O noapte care este plină de lumină și de glorie. O contradicție, un paradox, această noapte în care întunericul face loc exploziei de lumină a Dumnezeului prunc născut într-o peșteră. Este noaptea lui sol invictus, a luminii care se întoarce și, neînvinsă de întuneric, învinge întunericul. Este experiența fiecărui om atunci când se simte pierdut în întuneric și, dintr-o dată, printr-un dar primit în mod misterios, își recapătă curajul, își găsește drumul și din nou vede și trăiește.
Dar la început este noapte. Și noaptea este toate acestea: incertitudine, îndoială, paralizie, frică... cine nu a trăit-o? Nu numai fiecare om, ci întreaga omenire experimentează întunericul, noaptea, lipsa de sens, nedreptatea și disperarea. De câțiva ani, lumea contemporană se află într-o noapte lungă, fără sfârșit. "Inima mi s-a pierdut, / groaza m-a cuprins: / noaptea plăcerii mele / mi-a schimbat-o în teroare" cântă profetul Isaia, amintind de sfatul lui Dumnezeu: "Du-te și pune un străjer / care să dea de știre ce va vedea", un străjer care "va sta toată noaptea" și va întreba: "Santinelă, cât mai este din noapte?" (Is 21,4-11).
"Veghe", cuvântul latin pentru "santinelă", este cuvântul care indică starea creștinului, veghe ca stare de veghe, vigilență. Chiar și veghea este o contradicție: când se lasă întunericul, simțurile noastre se opresc, cerând odihnă naturală, suspendarea nopții. Totuși, există ceva, o forță și mai mare, care ne îndeamnă să rămânem treji, să veghem, să fim vigilenți. Să trăim în tensiunea și atenția speranței. Există un exemplu, domestic și familiar, pe care toată lumea l-a experimentat: veghea nocturnă pe care o ține o mamă când copilul ei mic se îmbolnăvește. Mama rămâne acolo, nu "face" prea multe, dar rămâne acolo, așteptând și privindu-și copilul care doarme, încercând să depășească durerea febrei, privindu-l și căutând semne că boala trece. Astăzi, întreaga lume este bolnavă și se zvârcolește în convulsiile febrei. Și bate din picioare și protestează și nu găsește pace. Pacea nu se găsește nicăieri. Pe acest câmp de luptă, Biserica este chemată încă o dată să fie un "punct de prim ajutor matern", un spital de campanie care alină durerea, care îngrijește rănile, care veghează cu speranță tenace. Cu credința sigură că tocmai aici, în cea mai întunecată noapte, nu suntem singuri, pentru că Domnul este prezent, este aproape. "Iată, eu sunt cu tine și te voi păzi oriunde vei merge", îi dezvăluie Domnul lui Iacob în visul său nocturn de la Betel, iar Iacob va spune la trezire: "Cu siguranță, Domnul este în locul acesta și eu nu știam" (Gen 28,15-17). Secole mai târziu, Sfântul Augustin îi va face ecou cu aceste cuvinte (adesea citate de Papa Francisc): "Mi-e teamă că Domnul va trece și eu nu voi observa".
Iată invitația care vine în această noapte de Crăciun: veghează, nu dormi, nu te lăsa distras de aparențe, fi atent și privește mai bine! Semnele timpurilor nu sunt cele stridente, cele mai evidente, ci cele mai subtile și surprinzătoare. În noaptea omenirii, creștinii sunt chemați să caute ceea ce nu este noapte, să caute lumina care deja strălucește în întuneric și să o facă să strălucească. Să fie ei înșiși lumină. Cum se poate fi lumină? Calea este arătată de înțelepciunea străveche a poporului lui Israel, care propune un drum pe care îl cunoaștem în adâncul sufletului, dar poate l-am uitat: "Când se termină noaptea și începe ziua?", a întrebat odată un bătrân rabin. Dar răspunsurile elevilor săi au fost nesatisfăcătoare până când bătrânul rabin a răspuns astfel: "Este atunci când, privind fața oricărei persoane, recunoști un frate sau o soră. Până atunci, este încă noapte în inima ta". Aceasta este calea pentru a fi lumină, o lumină inevitabil gentilă, blândă, precum aceea despre care cântă Sfântul Efrem Sirul în imnul său în noaptea de Crăciun: "Aceasta este noaptea împăcării / nimeni să nu se mânie sau să nu se posomorî./ În această noapte, care îi liniștește pe toți,/ nimeni să nu amenințe sau să nu strige. / Aceasta este noaptea Celui Blând, / nimeni să nu fie amar sau aspru. / În această noapte a Celui Umil / nimeni să nu fie trufaș sau arogant". Să urmăm așadar cărarea subtilă a blândeții care poate face să încolțească lumina. Numai această forță umilă a blândeții este invincibilă și, în cele din urmă, răstoarnă lumea și învinge întunericul nopții.
Andrea Monda
(După L'Osservatore Romano, 23 decembrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu