![]() |
![]() |
![]() |
|
A treia meditație de Advent 2025 Universalitatea mântuirii. O speranță fără condiții În primele două meditații din acest Advent, am contemplat Parusia Domnului, întoarcerea sa glorioasă la sfârșitul timpurilor, învățând să trăim sub un cer răbdător care nu obosește niciodată să arate încredere în omenire. Am reflectat apoi asupra responsabilității de a reconstrui împreună casa Domnului, recunoscând că fiecare reînnoire autentică a Bisericii vine prin capacitatea de a îmbrățișa diferențele fără a ceda iluziei uniformității, purtând împreună povara comuniunii chiar și atunci când vocile noastre nu se armonizează imediat. Acum, apropiindu-ne de Crăciun și de încheierea Jubileului, dorim să ne îndreptăm privirea către o a treia mișcare a harului: manifestarea universală a mântuirii. Nu este lipsit de semnificație faptul că Poarta Sfântă este închisă pe 6 ianuarie, solemnitatea Epifaniei Domnului. În ziua în care Biserica celebrează manifestarea lui Cristos la toate popoarele, drumul jubiliar se încheie și cu închiderea Porții Sfinte. Coincidența este semnificativă: pe măsură ce o poartă vizibilă se închide, se afirmă cu forță că mântuirea lui Cristos rămâne definitiv deschisă tuturor. Atât Jubileul, cât și Nașterea Domnului ne pun în fața aceleași provocări: să recunoaștem venirea lui Cristos în umanitatea noastră ca o lumină care trebuie primită, extinsă și oferită lumii. În joc este catolicitatea Bisericii, în semnificația sa dublă și inseparabilă: pe de o parte, posedarea plinătății lui Cristos; pe de altă parte, trimiterea la întregul neam omenesc, fără excepții sau excluderi. Aceasta este speranța pe care dorim să o contemplăm: o mântuire cu adevărat universală. Lumina adevărată În drum spre sărbătoarea Epifaniei, este util să recuperăm modul în care a patra Evanghelie prezintă misterul Întrupării. Spre deosebire de Luca, care relatează nașterea lui Isus prin concretețea evenimentelor - ieslea, păstorii, cântecul îngerilor - Ioan își ridică privirea și observă venirea Cuvântului de sus, ca izbucnirea în lume a unei lumini adevărate. Nu orice lumină, ci lumina care "luminează pe orice om" (In 1,9), capabilă să dezvăluie nu numai misterul lui Dumnezeu, ci și pe cel al ființei umane. Este o intuiție puternică: lumina lui Cristos se manifestă ca lumină adevărată pentru că este capabilă să lumineze, să clarifice și să orienteze întreaga complexitate a experienței umane. Nu șterge întrebările, dorințele și căutările umane, ci le conectează, le purifică și le conduce spre un sens mai deplin. Totuși, așa cum Ioan însuși nu uită să sublinieze, această lumină nu este primită spontan. Dimpotrivă, apariția ei trezește în noi o rezistență neașteptată și dureroasă.
Cum este posibil acest lucru? Lumea a fost creată prin Cuvânt, și totuși nu-l recunoaște. Cuvântul vine la ai săi, dar ai săi nu-l primesc. Acest paradox se regăsește în toată Evanghelia lui Ioan: lumina strălucește în întuneric, dar întunericul opune rezistență. De ce se întâmplă acest lucru? Ce îl face pe om atât de rezistent la lumina care vine să-l mântuiască? Găsim răspunsul în dialogul nocturn dintre Isus și Nicodim, când Învățătorul explică cu luciditate motivele profunde ale acestui refuz.
Problema nu este lumina, care prin însăși natura sa luminează și dă viață, ci disponibilitatea noastră de a o primi. Lumina este necesară și frumoasă, dar și exigentă: demască ficțiunile, dezvăluie contradicțiile, ne obligă să recunoaștem ceea ce am prefera să nu vedem. De aceea o evităm adesea, refugiindu-ne în siguranța întunericului care ne protejează. Este important de menționat că Isus nu-i pune în contrast pe cei care fac răul cu cei care fac binele, ci pe cei care fac răul cu cei care fac adevărul. Pentru a primi lumina Întrupării, nu este necesar să fim deja buni sau perfecți, ci să începem să facem adevărul în propria viață: să nu ne mai ascundem și să acceptăm să fim văzuți pentru ceea ce suntem. Întruparea este eliberatoare tocmai pentru că spulberă orice moralism și ne spune că Dumnezeu este mai interesat de adevărul nostru decât de o bunătate de fațadă. A pregăti calea Domnului înseamnă, în cele din urmă, asta: a merge în adevăr, cu sinceritate și fără frică. În zilele Crăciunului, este firesc ca invitațiile la bunătate să se înmulțească: chemări la caritate, la generozitate, la primire. Acestea sunt cuvinte potrivite și necesare, aparțin lexicului credinței noastre. Și totuși, în acest Crăciun marcat de Jubileu, Biserica este poate chemată să facă ceva și mai esențial. Nu atât să adauge noi îndemnuri, cât să facă un pas mai profund: să înceapă un drum de adevăr mai mare. A face adevărul, de fapt, nu înseamnă a etala o puritate morală sau a revendica o coerență impecabilă. Mai degrabă, înseamnă a accepta să ne prezentăm cu sinceritate, recunoscând și rezistențele noastre, slăbiciunile noastre, chiar și neîncrederea care uneori persistă în inimile noastre atunci când ne descoperim slabi. Este un gest umil și în același timp curajos: a ne arăta lumii nu cu o aparență de soliditate, ci cu onestitatea cuiva care știe că are nevoie să fie mântuit. O Biserică ce întreprinde acest drum nu devine mai fragilă, ci mai credibilă. Nu-și pierde identitatea, ci îi permite să apară în forma sa cea mai evanghelică: aceea a autenticității. Lumea nu așteaptă de la noi imaginea unei instituții fără cusur, nici încă un discurs care să indice ceea ce ar trebui făcut. Are nevoie să întâlnească o comunitate care, în pofida imperfecțiunilor și contradicțiilor sale, trăiește cu adevărat în lumina lui Cristos și nu se teme să se arate așa cum este. Acesta ar fi gestul cu adevărat puternic, adevărata Epifanie: să-l manifestăm pe Cristos nu în pofida fragilității noastre, ci tocmai prin ea, pentru că acolo strălucește cel mai puternic harul său. Cine caută găsește O modalitate singulară de a fi autentici, pregătind - sau mai degrabă mergând - calea Domnului, este cea a magilor, care pornesc de departe, urmând legea cea mai exigentă dintre toate: legea dorinței. În acest fel, magii ne arată că a primi lumina Crăciunului este necesară o anumită distanță, uneori chiar o fugă pe dealuri. Una dintre cele mai obișnuite forme de orbire provine din obiceiul de a privi realitatea prea de aproape, prinși în judecăți preconcepute și în interpretări prea bine stabilite. A porni de departe, uneori, ne permite să vedem lucrurile mai bine: cu o privire mai liberă, mai profundă, mai capabilă de surpriză. Această dinamică nu îi privește numai pe cei aflați la margine sau în căutare, ci îi implică și pe cei care trăiesc permanent în centrul vieții ecleziale și poartă responsabilitățile acesteia. Familiaritatea cotidiană cu rolurile, structurile, deciziile și urgențele poate, în timp, să ne îngusteze viziunea. Riscăm astfel să ne chinuim să recunoaștem noile semne prin care Dumnezeu se face prezent în viața lumii. Adesea, tocmai ceea ce vine "de departe" - o voce periferică, o întrebare neașteptată, o rană în lume - este ceea ce redă profunzime și adevăr privirii noastre. De Crăciun, celebrăm că lumina a intrat în lume; de Epifanie, ne amintim că această lumină nu se impune, ci se lasă recunoscută. Este o lumină adevărată și puternică, dar se manifestă într-o istorie încă marcată de întuneric și de căutare. Epifanie, de fapt, înseamnă manifestare: nu o străfulgerare orbitoare, ci o prezență care se oferă celor dispuși să se miște. Nu toți o văd la fel, nu toți o recunosc în același timp. Lumina lui Cristos se lasă întâlnită de cei dispuși să iasă din ei înșiși, să pornească la drum, să caute. Acest lucru este valabil și pentru drumul Bisericii. Nu tot ceea ce este adevărat apare imediat clar, nici ceea ce este evanghelic nu este imediat eficace. Uneori, adevărul cere să fie urmat chiar înainte de a fi pe deplin înțeles. Așa s-a întâmplat cu magii, care nu au înaintat susținuți de certitudini consolidate, ci de o stea fragilă, dar suficientă pentru a-i pune pe drumul lor. Odată ajunși la Ierusalim, magii nu se tem să pună întrebările care le-au rămas în inimă.
Mișcarea lor afirmă un adevăr decisiv: pentru a întâlni chipul lui Dumnezeu făcut om, trebuie să pornim la drum. Acest lucru este valabil pentru fiecare credincios, dar capătă o greutate deosebită acolo unde credința se împletește cu responsabilitatea de a proteja, de a călăuzi și de a discerne. Fără o dorință vie, chiar și cele mai înalte forme de slujire riscă să devină repetitive, autoreferențiale și incapabile de surpriză. În viața Bisericii, ca în viața fiecărei persoane, recunoaștem cu adevărat numai ceea ce continuăm să căutăm. Dorința precedă înțelegerea și menține calea deschisă atunci când răspunsurile încă nu sunt clare. Momentele cele mai rodnice din istoria Bisericii nu se nasc din strategii bine calibrate, ci din inimi care se interoghează continuu pe sine și își pun întrebările în dialog cu realitățile lumii. Când această dorință rămâne vie, întâlnirea cu Dumnezeu surprinde și depășește așteptările; când se estompează, chiar și semnele cele mai evidente riscă să nu mai fie recunoscute. Steaua care i-a călăuzit pe magi devine astfel un semn al subtilelor aduceri aminte cu care Dumnezeu continuă să se facă prezent în istorie. Este un semn care nu impune răspunsuri, ci ridică întrebări; nu oferă certitudini imediate, ci deschide un drum. Magii nu cunosc Scripturile lui Israel, dar știu să citească cerul: aceasta ne amintește că Dumnezeu vorbește și prin căi neașteptate, experiențe periferice, întrebări care apar din contactul cu realitatea și așteaptă să fie ascultate. Magii fac vizibilă promisiunea evanghelică: "Cine caută găsește" (Mt 7,8). Dar căutarea este posibilă numai dacă acceptăm căutarea constantă, recunoscând propriile nevoi și menținând un spațiu de așteptare. Așa pregătim calea Domnului: nu respingând prea repede întrebările, ci permițându-le să devină locul în care Dumnezeu vine să ne întâlnească. A rămâne așezați Există o modalitate subtilă și, tocmai din acest motiv, periculoasă de a evita căutarea lui Cristos: să nu ne opunem, ci să rămânem nemișcați. Nu este vorba de a refuza sau de a nega în mod deschis, ci mai degrabă de a nu ne pune în mișcare. Este tentația de a ne instala într-o poziție aparent liniștitoare, construită pe certitudini și obiceiuri consolidate, dar care, în timp, riscă să devină o formă de imobilitate interioară. Un loc care pare să protejeze, în timp ce izolează încetul cu încetul, adesea fără să ne dăm seama. Relatarea evanghelică a magilor luminează cu mare claritate chiar această posibilitate. La vestea nașterii unui rege, Irod este tulburat și, odată cu el, tot Ierusalimul. Cărturarii și conducătorii preoților își îndeplinesc cu scrupulozitate îndatoririle: consultă textele, oferă interpretări corecte, oferă răspunsuri precise. Și Irod pare atent: întreabă, calculează, face planuri. Toți apar implicați, dar nimeni nu face pasul decisiv: să pornească spre Betleem, asumându-și riscul și surpriza a ceea ce s-ar putea întâmpla. Preferă să delege magilor sarcina de a merge, rezervându-și dreptul de a fi informați despre evoluția evenimentelor. Este atitudinea celor care vor să știe totul fără să se expună, rămânând la adăpost de consecințele implicării reale. Această dinamică ne afectează îndeaproape. Trăim cufundați într-un flux continuu de informații: ne documentăm, analizăm, citim pe larg. Totuși, această abundență de cunoștințe rareori corespunde unei implicări reale. Știm atât de multe, dar rămânem distanți. Observăm realitatea fără a permite acesteia să ne afecteze, protejați de o poziție care ne ferește de neprevăzut. Astfel, informația devine o scurtătură înșelătoare: ne face să ne simțim implicați, în timp ce, în realitate, ne permite să rămânem nemișcați. Pentru Biserică, acest risc capătă contururi deosebit de delicate. Este posibil să cunoaștem bine doctrina, să păstrăm tradiția, să celebrăm liturgia cu grijă și totuși să rămânem nemișcați. Asemenea cărturarilor din Ierusalim, și noi putem ști unde Domnul continuă să fie prezent - în periferii, printre săraci, în rănile istoriei - fără a găsi puterea sau curajul de a merge în această direcție. Epifania ne amintește că numai cei care pornesc la drum întâlnesc regalitatea lui Cristos. Numai cei care își asumă riscul căutării pot ajunge la adorația Cuvântului făcut om. Cei care rămân așezați, protejați de propriile certitudini, ajung să piardă întâlnirea cu manifestarea lui Dumnezeu, chiar și atunci când aceasta este aproape și clar indicată în Scripturi. Adevărata lumină poate fi primită numai în măsura în care acceptăm treptat să ieșim din zonele noastre de umbră, chiar și atunci când acestea au aspectul liniștitor al competenței, al instituției sau al unei certitudini religioase dobândite. A ne ridica și a străluci Atitudinea magilor diferă de cea a lui Irod și a curții sale: călători neînfricați care, deși nu cunosc Scripturile lui Israel, par să întrupeze spiritul lor cel mai autentic. Profeții, în timpul dificil al întoarcerii din exil, îndemnaseră deja poporul să pornească din nou la drum, când speranțele pentru un viitor diferit păreau încă îndepărtate și aproape imposibile. În așa-numita carte a mângâierii lui Isaia, proclamată de liturgie în solemnitatea Epifaniei, răsună un imperativ decisiv, care nu lasă loc la ezitări:
Aceasta este invitația la care Irod nu reușește să răspundă și care, în schimb, pune în mișcare călătoria magilor. Pentru a-l întâlni pe Domnul care s-a manifestat în umanitatea noastră, primul pas este întotdeauna să ne ridicăm: să lăsăm în urmă refugiile noastre interioare, certitudinile noastre, viziunea noastră consolidată asupra lucrurilor. A ne ridica necesită curaj. Înseamnă să abandonăm stilul de viață sedentar care ne protejează, dar ne imobilizează, să acceptăm oboseala drumului, să ne expunem incertitudinii a ceea ce încă nu este clar. Magii se ridică, își părăsesc patria, traversează distanțe fără garanții, conduși numai de un semn slab și discret. Nu știu exact ce vor găsi, și totuși au încredere în acea lumină care îi precedă. După invitația de a ne ridica, profetul adaugă o indicație surprinzătoare: ne cere să ne îmbrăcăm cu o lumină care nu este încă pe deplin vizibilă, dar care este deja promisă. Aceasta face aluzie la o dispoziție interioară: să trăim ca și cum lumina ar veni, chiar înainte de a vedea semnele ei. Aceasta înseamnă să menținem încrederea chiar și atunci când circumstanțele nu o justifică pe deplin, să continuăm să sperăm cât timp noaptea nu s-a terminat încă. Numai așa este posibil să pornim la drum spre ceva nou, acceptând incertitudinea și chiar riscul dezamăgirii, în loc să rămânem blocați acolo unde suntem. După ce s-au ridicat și au acceptat să se îmbrace într-o speranță care i-a precedat, magii fac un gest ulterior, poate cel mai decisiv dintre toate. Drumul, căutarea, așteptarea nu îi conduc la o autoafirmare, ci la o înjosire. Dorința care i-a pus în mișcare își găsește împlinirea nu în posesie, ci în adorație. Abia atunci călătoria lor ajunge cu adevărat la destinație.
Îngenunchind în fața simbolului umil și modest al pruncului, magii descoperă că accesul la celălalt - diferit, fragil, neașteptat - are loc întotdeauna de jos, niciodată de sus. Înjosindu-se, distanța este depășită și diversitatea devine locuibilă. Nu este vorba de a renunța la propria identitate, ci de a o încredința, deschizând-o misterului pe care celălalt îl poartă cu sine. A ne ridica și apoi a ne îngenunchea: aceasta este mișcarea credinței. Ne ridicăm pentru a ieși din noi înșine, nu pentru a ne pune în centru. Și apoi ne înjosim, pentru că ne dăm seama că ceea ce întâlnim este în afara controlului nostru. Acest lucru este valabil în raportul cu Dumnezeu, dar și în relațiile de fiecare zi. Atâta timp cât lucrurile merg așa cum ne imaginăm, este ușor să rămânem; în schimb, atunci când celălalt ne surprinde, ne dezamăgește sau ne schimbă, a rămâne fideli alegerilor pe care le-am făcut și iubirii promise ne cere să încetăm să ne impunem punctul de vedere și să învățăm să ascultăm cu adevărat. Pentru Biserică, această dublă mișcare - ridicarea și prosternarea - este esențială. Ea este chemată să se miște, să iasă, să întâlnească persoane și situații care sunt îndepărtate de ea. Dar este chemată și să știe să se oprească, să-și coboare privirea, să recunoască faptul că nu totul îi aparține sau poate fi controlat. Numai așa darul mântuirii poate deveni universal: în măsura în care Biserica acceptă să lase în urmă propriile certitudini și să privească viața celorlalți cu respect, recunoscând că și acolo, adesea în moduri neașteptate, poate ieși la iveală ceva din lumina lui Cristos. A ne regăsi pe noi înșine Când Magii intră în casă și îl văd pe prunc cu mama sa, Maria, se găsesc în fața a ceva ce depășește așteptările lor. Îngenunchează și își deschid cuferele cu comori, oferind aur, tămâie și smirnă. Cu aceste daruri, mărturisesc în acel prunc prezența lui Dumnezeu, regalitatea sa și deplina sa împărtășire a umanității noastre, marcată și de suferință și de moarte. Dar, în timp ce îndeplinesc acest gest, se întâmplă ceva neașteptat: nu numai că descoperă cine este acel prunc, ci încep să simtă cine sunt ei înșiși. Pe chipul lui Isus, Dumnezeul făcut om, magii întrezăresc că aceeași demnitate este promisă și vieții lor. Dacă în acel prunc Dumnezeu se revelează ca Rege, atunci și viața umană este chemată la o măreție care nu vine din putere, ci din grijă și din slujire. Dacă Dumnezeu a ales să locuiască în trupul nostru, atunci fiecare viață umană poartă în sine o lumină, o vocație, o valoare care nu poate fi ștearsă. Darurile pe care le oferă magii devin astfel o oglindă: vorbesc despre Dumnezeu, dar dezvăluie și ceea ce omul este chemat să devină. Prin vizita magilor, misterul Întrupării își dezvăluie întreaga putere universală. Nu am venit pe lume numai pentru a supraviețui sau pentru a străbate timpul în cel mai bun mod posibil. Ne-am născut pentru a avea acces la o viață mai mare: aceea a fiilor lui Dumnezeu. Magii au pornit în căutarea unei stele și l-au găsit pe Cristos; dar căutându-l pe Cristos, s-au găsit și pe ei înșiși. Au descoperit că, deși veneau de departe și fără a cunoaște Scripturile, chiar și în umanitatea lor strălucea o lumină care aștepta numai să fie recunoscută și adusă la lumină. Poate că Biserica este chemată, astăzi mai mult ca niciodată, să facă mai ales asta: să aducă lumina lui Cristos în lume. Nu ca pe ceva de impus sau de apărat, ci ca o prezență de oferit, lăsând ca fiecare să se poată apropia de ea printr-un drum similar cu cel al magilor. Ei au plecat de la dorință, au pornit în călătorie, au înfruntat întrebări și incertitudini și, abia la sfârșit, l-au recunoscut pe Cristos și, în fața lui, s-au descoperit și pe ei înșiși. Din această perspectivă, misiunea nu constă în a forța întâlnirea, ci în a o face posibilă. A oferi lumină înseamnă a proteja spațiul cercetării, a permite ca dorința să se pună în mișcare, a însoți fără a anticipa răspunsurile. Astfel, întâlnirea cu Cristos nu șterge umanitatea celui care îl caută, ci o scoate la lumină și o împlinește. Dacă avem curajul să oferim lumii o mărturie atât de simplă și luminoasă, am putea experimenta ceea ce profetul Isaia anunță ruinelor Ierusalimului: o cetate chemată să devină un loc de atracție pentru toate popoarele.
O Biserică ce oferă tuturor prezența lui Cristos nu își însușește lumina sa, ci o reflectă. Nu se plasează în centru pentru a domina, ci pentru a atrage. Și tocmai din acest motiv, devine un spațiu de întâlnire, unde fiecare persoană îl poate recunoaște pe Cristos și, în prezența sa, poate redescoperi sensul propriei vieți. Această perspectivă ne obligă să reconsiderăm multe dintre practicile noastre misionare. Ne imaginăm adesea că a evangheliza înseamnă a duce ceva ce lipsește, a umple un gol, a corecta o greșeală. Epifania indică o altă cale: a-i ajuta pe ceilalți să recunoască lumina care locuiește deja în ei, demnitatea pe care o posedă deja, darurile pe care le păstrează deja. Nu noi suntem cei care îl "dăm" pe Cristos lumii, ca și cum am avea drepturi exclusive asupra lui. Suntem chemați să facem vizibilă prezența sa cu atâta claritate și adevăr, încât fiecare persoană să poată recunoaște în el sensul propriei existențe. Aceasta nu relativizează adevărul lui Cristos și nici nu reduce evanghelia la o valorizare generică a omenirii. Dimpotrivă, ia în serios catolicitatea Bisericii în semnificația sa cea mai profundă: protejarea lui Cristos pentru a-l oferi tuturor, cu încrederea că în fiecare persoană sunt deja prezente frumusețea, bunătatea și adevărul, chemate la împlinire și să-și găsească sensul lor cel mai deplin în El. Adevărata lumină a Crăciunului "luminează fiecare om" tocmai pentru că este capabilă să dezvăluie fiecăruia propriul său adevăr, propria sa chemare, propria sa asemănare cu Dumnezeu. Dacă ar fi așa, Crăciunul, care este împletit cu încheierea Jubileului, ar fi putut aprinde o speranță necondiționată nu numai în Biserică, ci și în lume. Biserica se poate bucura că l-a redescoperit pe Cristos drept centru al său; lumea, întâlnind mărturia noastră fragilă, s-ar fi putut simți încurajată să-și dezvăluie umanitatea, să-și ofere darurile și să-și recunoască demnitatea în fața lui Dumnezeu. Acesta ar fi semnul cel mai elocvent al unei Biserici fidele vocației sale: să nu țină lumina pentru sine, ci să o lase să strălucească pentru ca noua viață, deja semănată în inima fiecărui bărbat și a fiecărei femei, să poată în sfârșit să încolțească și să aducă rod. Să ne rugăm Dumnezeule, care prin steaua călăuzitoare l-ai descoperit astăzi neamurilor pe Fiul tău unul-născut, dă-ne, te rugăm, harul ca noi, care te-am cunoscut prin credință, să ajungem să privim chipul măririi tale. Prin Cristos, Domnul nostru. (După Vatican News, 19 decembrie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat | ![]() |