Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecții despre Conciliul al II-lea din Vatican în dialog cu trei pontifi

Conciliul, dar amenințat

O carte nouă despre Conciliul al II-lea din Vatican. Mai aveam nevoie de ea acum, după două Sinoade despre sinodalitate? În Introducere, autorii, profesori la Universitatea Pontificală Gregoriana, explică clar ce au intenționat să facă și de ce. Nu este nevoie să anticipăm acest lucru într-o scurtă Prefață. Mai degrabă, după finalizare, cred că le putem mulțumi din mai multe motive, între care indic trei.

În primul rând, prin prezentarea pe scurt a naturii, contextului și intenției lor, ei reaprind în mod potrivit dorința de a citi personal documentele Conciliului în textul lor original, integral. Într-adevăr, deși dedică un scurt capitol fiecărui document, nu încearcă să le rezume, dându-ne iluzia că le-au reluat, cu atât mai puțin că le-au recitit. Mai mult, autorii nu pretind că oferă perspective teologice create de ei înșiși; dimpotrivă, ne încurajează să revedem textele în sine cu entuziasm și încredere. Pentru că acestea nu sunt scrieri ermetice pentru specialiști. Nu trebuie să ne temem de asta. Le putem înțelege. De fapt, probabil că le înțelegem mai bine dacă le citim noi înșine, decât dacă ni le auzim relatate de alții.

Deși au fost scrise acum șaizeci de ani, ele aparțin timpului nostru. Ele răspund cu adevărat intenției pentru care Ioan al XXIII-lea a convocat marea adunare: o prezentare proaspătă și reînnoită a Bisericii și a misiunii sale pentru omenirea contemporană.

Chiar dacă această Biserică va rămâne mereu în mișcare, documentele Conciliului sunt rodul matur al unei imense munci de studiu și de reflecție, de ascultare și de dialog, însoțite de rugăciunea Bisericii și de harul Duhului. Cu siguranță, ele rămân cea mai solidă și amplă referință pentru înțelegerea, exprimarea și trăirea credinței noastre catolice în trecerea dintre al doilea și al treilea mileniu după întruparea Domnului. De aceea, facem bine să le citim și să le recitim, pentru că există întotdeauna riscul ca numeroasele cuvinte rostite ulterior să ne confunde oarecum ideile, chiar dacă au bună intenție de a le clarifica.

În al doilea rând, cei doi autori, cu mare înțelepciune - să spunem cu umilință prudentă și un simț eclezial sănătos - ne încurajează să revenim la diferitele documente ale Conciliului, inspirându-ne de fiecare dată din cuvintele ultimilor trei papi. Acestea sunt cuvinte autoritare, mai mult decât oricare altele, care reflectă vasta realitate a Bisericii. Ioan Paul al II-lea a trăit întregul Conciliu ca episcop, membru activ participant al adunării, provenind din marea și dureroasa experiență istorică și eclezială a Europei de Est. Benedict al XVI-lea a participat ca expert teolog la unul dintre protagoniștii Conciliului al II-lea din Vatican, cardinalul Frings. Ratzinger era tânăr la acea vreme, dar perspicacitatea și profunzimea sa îl făceau deja un interpret autorizat al acelei teologii central-europene vii și rodnice care a jucat un rol atât de important în activitatea Conciliului. La rândul său, Francisc și-a trăit formarea călugărească și sacerdotală în acea vreme și în spiritul Conciliului. A fost preot, episcop și papă, angajat continuu în ghidarea vitalității și creativității Bisericii latino-americane cu discernământ hrănit de citirea textelor și orientărilor Conciliului. Toate cele trei pontificate au căutat astfel să urmeze calea deschisă și trasată de Conciliu, urmând cu fidelitate indicațiile sale, realizându-i intențiile și asigurându-se că Biserica din ce în ce mai mult corespunde imaginii pe care Conciliul al II-lea din Vatican a pictat-o despre ea, atât în realitatea și viața sa comunitară, cât și în relațiile sale cu lumea contemporană. În acest sens, în pofida caracteristicilor lor specifice, cei trei papi merg pe un drum care este în esență în deplină concordanță.

În acest fel - și acesta este al treilea motiv de recunoștință - autorii ne conduc cu încredere și seninătate departe de capcanele și sterilitatea opoziției polemice. Acestea au tulburat atât de mult anii postconciliari de la pontificatul lui Paul al VI-lea, dar uneori încearcă să reapară: o ispită recurentă. Prin urmare, este corect să evităm, ba chiar să respingem fără ezitare, o "hermeneutică a rupturii", în favoarea celei a "reformei în continuitate". Ne mișcăm în căutarea constantă a unei sinteze echilibrate și rodnice între fidelitate și dinamism. Benedict al XVI-lea a vorbit despre aceasta atât de eficient în celebrul său discurs de Crăciun adresat Curiei Romane din decembrie 2005. Tocmai în această lumină, împărtășim cu încredere și fără neîncredere perspectiva Bisericii conduse de Papa Francisc și acum de Papa Leon al XIV-lea: o Biserică în mișcare, "sinodală", dinamică pentru că este mereu evanghelizatoare și mereu deschisă chemării constante a Duhului Sfânt care o însoțește și o animă.

În cele din urmă, este clar că autorii vorbesc pe larg despre Duhul Sfânt: este clar că ei cred în prezența sa și în lucrarea sa. Nu numai din devoțiune pioasă, ci pentru că, altfel, tot ceea ce spune și face Biserica este lipsit de sens. Aceasta înseamnă, de asemenea, că nu putem reciti Conciliul, nu putem continua avântul său în lumea complexă și dramatică de astăzi, fără riscul de a ne rătăci - adică de a pierde credința creștină catolică - fără ajutorul Duhului Sfânt. În paginile finale, autorii sugerează o imagine curioasă, poate oarecum ireverențioasă, dar eficientă, a ajutorului Duhului pe cale, presărată cu incertitudinile și erorile noastre. Ei spun că, chiar dacă rămânem "limitați și slabi și dacă discernământul nostru nu ajunge la soluția optimă", putem "compara acțiunea Duhului cu un navigator GPS care, atunci când o persoană nu urmează sugestiile sale, nu se ofensează, ci caută noi căi pentru a ghida șoferul către destinația finală".

Pe scurt, fără Duhul Sfânt, nu există Conciliu și niciun Sinod care să reziste. Dar cu el, credința, speranța, caritatea rămân vii și putem continua drumul nostru fără teama de riscuri, conflicte sau tensiuni. Astfel, moștenirea Conciliului rămâne vie și rodnică.

Federico Lombardi

(După L'Osservatore Romano, 16 decembrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat