![]() |
![]() |
![]() |
|
Pr. Roberto Pasolini, OFMCap., predicator al Casei Pontificale: A doua meditație de Advent 2025 A reconstrui casa Domnului. O Biserică fără contrapoziții În prima noastră meditație de Advent, ne-am îndreptat privirea către Parusia Domnului de la sfârșitul timpurilor, contemplând imaginea unui Dumnezeu care a anunțat și a promis revenirea sa glorioasă. Confruntați cu această speranță, ne-am simțit chemați la auto-vigilență, pentru a nu pierde capacitatea noastră de a percepe harul lui Dumnezeu la lucru în tăcere în istorie. Tocmai acest har continuă să dea viață lumii și să ofere Bisericii mereu noi oportunități de convertire. Ne învață să trăim, ca în zilele lui Noe, sub un cer răbdător care nu obosește niciodată să reînnoiască încrederea în noi, în pofida slăbiciunilor și contradicțiilor noastre. În această a doua meditație, dorim să reflectăm asupra delicatei responsabilități de a primi acest har nu numai ca indivizi, ci și ca o comunitate de credincioși. Botezul ne-a constituit "colaboratori ai lui Dumnezeu" pentru a construi, în timp și istorie, "edificiul" său (1Cor 3,9), care este Biserica: "semnul și instrumentul unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc", conform definiției curajoase și profetice date de Conciliul al II-lea din Vatican (Lumen gentium, 1). Dar de ce unitate ar trebui să fim martori? Și cum putem oferi lumii o comuniune care nu se reduce la o chemare generică la fraternitate, ci devine un punct de referință stabil și credibil, capabil să regenereze încrederea? Iluzia uniformității Pentru a răspunde la aceste întrebări, trebuie să ne întoarcem exact acolo unde ne-a lăsat prima meditație de Advent: urmările potopului. După marele cataclism, Scriptura dezvăluie un scenariu surprinzător: Dumnezeu îl binecuvântează pe Noe și pe fiii săi, încredințându-le din nou pământul. Violența umană nu a avut ultimul cuvânt, iar istoria se reia cu un ritm nou. Cartea Genezei dedică un întreg capitol unei lungi liste de popoare, limbi, teritorii și genealogii: un mozaic pestriț care pare să sugereze că viața, atunci când renaște, nu produce copii identice, ci diferențe. În multiplicarea formelor, chipurilor și culturilor, binecuvântarea lui Dumnezeu dă roade. Totuși, această mișcare de distribuție și diferențiere expune omenirea la un risc pe care îl percepe imediat ca amenințător: dispersarea. După ce experimentează fragilitatea existenței, omenirea care se naște se teme de fragmentare, nemaifiind un singur popor. În acest climat apare relatarea despre Turnul Babel, plasată imediat după lista popoarelor (Gen 10). Episodul începe cu o notă aparent liniștitoare: "Tot pământul avea o singură limbă și o singură grai" (Gen 11,1). O condiție care ar putea părea ideală pentru pace și cooperare. Dar continuarea dezvăluie curând o anumită ambiguitate: Haideți să ne construim o cetate și un turn al cărui vârf să ajungă la cer; să ne facem un nume ca să nu ne împrăștiem pe fața întregului pământ (Gen 11,4). Intenția este clară: crearea unui singur punct de convergență - un oraș fortificat și un turn impunător - pentru a asigura unitatea familiei umane și, astfel, a exorciza teama de dispersie. Proiectul aparent lăudabil ascunde o logică fatală: unitatea nu este căutată prin rezolvarea diferențelor, ci prin uniformitate. Toată lumea vorbește aceeași limbă, repetă aceleași cuvinte, urmărește același scop. Este visul unei lumi în care nimeni nu este diferit, în care nimeni nu își asumă riscuri, în care totul este previzibil. Chiar și alegerea materialelor reflectă această mentalitate. Naratorul observă că acei constructori folosesc cărămizi în loc de piatră și bitum în loc de mortar. Pietrele își păstrează propria neregularitate; pot fi prelucrate și îmbinate fără a le distruge forma. Cărămizile, în schimb, sunt identice, standardizate, perfect suprapozabile: simbol al unei societăți care se teme de efortul libertății și preferă siguranța similarității. Rezultatul este o unanimitate aparentă: toată lumea aliniată, toată lumea de acord, nicio disonanță. Dar este numai o coeziune superficială, realizată cu prețul eliminării vocilor individuale. Istoria recentă cunoaște bine această tendință: secolul al XX-lea a fost martorul totalitarismelor capabile să impună un singur mod de gândire, să reducă la tăcere disidența și să-i persecute pe cei care au îndrăznit să gândească diferit. Ori de câte ori unitatea este construită prin suprimarea diferențelor, rezultatul nu este comuniunea, ci moartea. Astăzi, în era rețelelor sociale și a inteligenței artificiale, riscul omogenizării ia forme noi și mai subtile: algoritmi care selectează ceea ce vedem, creând bule informaționale unde fiecare întâlnește numai pe cei care gândesc ca el; inteligențe artificiale care standardizează limbajul și gândirea, reducând complexitatea umană la tipare previzibile; platforme care recompensează consensul rapid și penalizează disidența atentă. Această ispită nu cruță nici măcar Biserica. De câte ori, de-a lungul istoriei, am confundat unitatea credinței cu uniformitatea expresiilor, a sensibilităților și a practicilor? De câte ori am dorit un consens instantaneu, incapabili să acceptăm ritmul mai lent al comuniunii adevărate, care nu se teme de confruntare și nu șterge nuanțele? Încurcarea ca terapie În fața proiectului Babel, Dumnezeu alege să intervină într-un mod surprinzător, departe atât de pedepsele violente, cât și de indiferență. Textul biblic notează cu o ironie subtilă că "Domnul s-a coborât să vadă cetatea și turnul" (Gen 11,5): construcția pe care oamenii și-o imaginau că ar putea ajunge până la cer se dovedește a fi atât de mică încât Dumnezeu trebuie să se aplece pentru a o observa. Dar adevărata esență a relatării se află în cuvintele care urmează. Și Domnul a zis: "Iată, toți sunt de un popor și de o vorbire; acesta este numai începutul a ceea ce vor să facă. De acum înainte nimic nu-i va împiedica să facă tot ceea ce și-au pus în gând să facă. Haideți, să coborâm și să le încurcăm vorbirea acolo, ca nimeni să nu înțeleagă vorbirea celuilalt!" (Gen 11,6-7). La prima vedere, aceste cuvinte ar putea părea reacția unui Dumnezeu gelos, temător de competiția umană. Dar o lectură atentă - și amintirea potopului tocmai descris - sugerează o altă interpretare: Dumnezeu nu vrea să pedepsească, ci mai degrabă să prevină un declin mortal, un proces de "de-creare" care amenință din nou viața. Ce înseamnă să construiești unitate prin uniformitate? Înseamnă să negi persoanele în unicitatea lor, să sacrifici diferențele pentru proiectul comun, să abolești alteritatea care face posibilă întâlnirea. Este utopia periculoasă a unei societăți compuse din copii identice, unde nimeni nu poate surprinde sau poate fi surprins. Așa cum a spus Sfântul Părinte, adresându-se profesioniștilor din domeniul comunicării, aceasta este o lume "marcată de confuzia limbilor fără iubire, adesea ideologică sau facțională" (Papa Leon, 12 mai 2025). Dar o astfel de lume nu are nimic divin: este antiteza creației. Dumnezeu creează separând, distingând, diferențiind: lumina de întuneric, apa de pământ, ziua de noapte. Diferența este însăși gramatica existenței. Când omenirea alege calea uniformității, ea inversează impulsul creativ, căutând o formă de siguranță care coincide cu respingerea libertății. Încurcarea limbilor este, așadar, un gest de protecție, nu de distrugere. Dumnezeu nu divide pentru a domni, ci diferențiază pentru a permite vieții să înflorească din nou. El redă omenirii cel mai prețios bun: posibilitatea ca nu toți să fie egali. El împiedică o singură voce să se impună ca un criteriu absolut, sufocând orice alteritate. Dispersia devine astfel un leac: întrerupe un plan de moarte, pune capăt visului unei unități realizate cu prețul libertății, redă demnitate singularităților. Este o terapie care redeschide spațiul alianței, pentru că alianța nu există fără distanță. Nu există comuniune fără diferență. Dumnezeu dorește, cu siguranță, ca omenirea să fie unită, dar nu în orice fel. Unitatea născută din ștergerea diferențelor nu este comuniune, ci fuziune: o nivelare care reduce omenirea la o masă. Pentru a înțelege mai bine riscul Babelului, Noul Testament ne oferă o imagine în oglindă: Rusaliile. În Faptele Apostolilor, oameni din diferite națiuni - și vorbind limbi diferite - îi înțeleg pe apostoli, fiecare în propria limbă (Fap 2,1-12). Acesta este un detaliu crucial: pluralitatea lingvistică nu este abolită, nici Duhul Sfânt nu impune o singură limbă universală. Apostolii își vorbesc propria limbă, iar ascultătorii lor o înțeleg pe a lor: diversitatea rămâne, dar nu mai desparte. Nu există uniformitate, dar există comuniune. Nu există o singură voce, dar toți aud aceeași veste bună. Rusaliile vor fi răspunsul lui Dumnezeu la chinul Babelului: nu eliminarea diferențelor pentru a crea unitate, ci transformarea lor în țesătura unei comuniuni mai largi. Templul de reconstruit Omenirii îi va lua mult timp să asimileze lecția de la Babel și să înțeleagă că întâlnirea dintre Dumnezeu și omenire devine posibilă numai acolo unde sunt păstrate asemănările care unesc și diferențele care fac comuniunea adevărată. Începând cu capitolul doisprezece din Cartea Genezei, istoria biblică - după cum știm - își restrânge atenția și se concentrează pe istoria unui popor, Israel, chemat de Dumnezeu să ocupe un loc singular în istoria mântuirii prin darul unui legământ. După eliberarea lor din sclavia din Egipt, lunga și anevoioasa călătorie prin deșert și intrarea în țara promisă, Israel ajunge treptat să dorească o formă de organizare similară cu aceea a națiunilor înconjurătoare: un rege care să conducă poporul și apoi un templu în care să păstreze prezența Domnului și a Legii sale. Ambele alegeri vor aduce cu ele o ambiguitate constantă. Monarhia, deoarece reprezintă simbolic tentația de a înlocui domnia lui Dumnezeu, singurul Rege și Păzitor adevărat al lui Israel, cu un suveran uman. Templul, deoarece vocația sa de a fi o casă de rugăciune, va rămâne mereu expus riscului corupției în formele sale, reducând spațiul sacru la un ritual exterior, separat de viață și de întâlnirea vie cu Domnul. Nu este o coincidență faptul că primul plan de construire a unui templu, care s-a maturizat în inima regelui David, a întâmpinat un răspuns timid și aproape nedumerit din partea lui Dumnezeu. Prin profetul Natan, Domnul îi spune: "Îmi vei zidi tu o casă ca să locuiesc în ea? [...] Domnul îți spune că îți va zidi o casă" (2Sam 7,5.11). Este ca și cum Dumnezeu i-ar aminti lui David că inițiativa legământului vine întotdeauna de la el și nu poate fi limitată la o clădire construită de om. Istoria va demonstra cât de reală este această ambivalență. Templul din Ierusalim va fi distrus de mai multe ori, iar prin vocea puternică a profeților, poporul va interpreta acele momente - și exiliile care le vor însoți - drept consecințe ale infidelității sale față de Lege. Totuși, tocmai acele momente de separare de țară și de templu vor deveni oportunități pentru Israel de a redescoperi, mai profund, darul legământului și dorința sinceră de a se întoarce la trăirea lui. Un moment deosebit de semnificativ are loc în timpul întoarcerii din exilul babilonian și al sarcinii laborioase de a reconstrui zidurile Ierusalimului și ale templului. Cărțile lui Esdra și Nehemia oferă o relatare vie: "Ierusalimul zace în ruine, iar porțile lui sunt mistuite de foc" (Neh 2,17). În fața acestui scenariu dezolant, guvernatorul Nehemia lansează un apel: "Veniți, să zidim zidurile Ierusalimului". Cei întorși răspund: "Veniți, să zidim!" și se apucă de treabă "cu sârguință la lucrarea bună" (Neh 2,18). Este imediat clar că reconstrucția va fi lentă și dificilă. Cu toate acestea, poporul nu se descurajează: "Dumnezeul cerurilor ne va face să prosperăm; noi, slujitorii lui, vom zidi" (Neh 2,20). Ulterior, găsim o lungă cronică a voluntarilor care, cot la cot, și-au oferit cu generozitate serviciile pentru a reconstrui zidurile orașului. Relatarea este evocatoare deoarece spune despre fiecare persoană care și-a asumat responsabilitatea de a restaura o secțiune a zidurilor, chiar vizavi de propria casă. Cu toate acestea, nu au lipsit dușmanii care au împiedicat lucrările de reconstrucție. Repatriații au fost nevoiți să fie extrem de vigilenți și să se apere. Cei care construiau zidul și cei ce purtau poverile sau încărcau, cu o mână lucrau, iar cu cealaltă țineau arma. Constructorii aveau fiecare sabia încinsă peste coapsele sale și construiau (Neh 4,11-12). Când în sfârșit noile temelii ale templului sunt puse, scena pare să se umple de entuziasm. Preoții cu trâmbițe, leviții cu chimvale și tot poporul îl celebrează pe Domnul, cântând: "Căci El este bun, căci veșnică este iubirea lui față de Israel" (Esd 3,11). Este un moment de bucurie colectivă, aproape o exultare care pare să topească povara anilor de exil. Dar imediat se întâmplă ceva neașteptat. În timp ce mulți aclamă cu strigăte de bucurie, alții - în special bătrânii, care văzuseră primul templu - izbucnesc într-un plâns incontrolabil. Scriptura observă: Poporul un putea să deosebească strigătul de bucurie de strigătul plânsului poporului (Esd 3,12-13). Această scenă finală este extraordinar de puternică. Cântecul nu mai este omogen: se ridică două voci, una de bucurie și una de tristețe, fără a se armoniza imediat. Acesta este climatul real în care are loc reconstrucția templului Domnului. Când un spațiu sacru este reconstruit, nimeni nu o ia de la capăt: există amintiri rănite, nostalgie, comparații inevitabile între ceea ce se pierde și ceea ce se naște, între ceea ce a fost și ceea ce va fi. Reconstrucția nu poate fi niciodată un drum liniar: este făcută din entuziasm și lacrimi, din noi impulsuri și regrete profunde. Reînnoirea Bisericii Relatarea biblică a reconstrucției templului devine un compendiu prețios pentru înțelegerea misterului Bisericii și a nevoii sale perene de reînnoire în timp și în spațiu. Asemenea zidurilor și templului din Ierusalim, Biserica - realitate divină și în același timp umană - este chemată să se lase reconstruită încontinuu, astfel încât forma sa istorică să fie transparentă la frumusețea Evangheliei. Au înțeles acest lucru mai ales sfinții, care mai mult decât alții intuiesc când "casa lui Dumnezeu" dă semne de oboseală. Printre aceștia, Francisc de Assisi ocupă un loc special. În tăcerea căutării sale, aude vocea care îi spune: "Francisc, du-te și repară casa mea, care, după cum vezi, este în ruine" (A doua viață de Toma de Celano VI, 10 - FF 593). Originarul din Assisi începe să răspundă chemării lui Dumnezeu restaurând clădiri din piatră. În curând înțelege că templul care trebuie reînnoit este însăși Biserica, rănită de diviziuni și împovărată de moduri de viață care nu mai dezvăluie prospețimea Evangheliei. Cu radicalitatea urmării sale, Francisc redă Bisericii simplitatea luminoasă a fraternității evanghelice. Nu este vorba de o excepție: de-a lungul secolelor, Biserica a intuit și a trăit întotdeauna nevoia de reînnoire pentru a rămâne fidelă sieși și, în același timp, pentru a continua să fie în slujba lumii. Conciliul al II-lea din Vatican a reamintit că Biserica pelerină este chemată de Cristos la "o reformă constantă" și că "fiecare reînnoire a Bisericii constă în esență într-o mai mare fidelitate față de propria vocație" (Unitatis redintegratio, 6). Reînnoirea, așadar, nu este o exigență extraordinară, ci atitudinea obișnuită a Bisericii care dorește să rămână fidelă Evangheliei și mandatului apostolic. Istoria sacră pe care am urmărit-o, de la Babel până la întoarcerea lui Israel din exil, ne oferă câteva criterii fundamentale de discernământ. În primul rând, reînnoirea eclezială nu coincide niciodată cu tentația de a uniformiza totul. Ca și la Babel, riscul transformării unității în omogenizare pândește mereu: a crede că o comuniune necesită numai identitate de stil, sensibilitate sau expresie. O Biserică ce se reînnoiește nu este o Biserică uniformă, ci o Biserică aptă să îmbrățișeze varietatea, lăsând Duhului Sfânt sarcina de a o ordona într-o armonie mai mare decât propriile noastre măsuri. Un al doilea element reiese din scena constructorilor zidurilor, care lucrează cu o mână și mânuiesc o armă cu cealaltă. Reînnoirea nu este niciodată o lucrare naivă sau pașnică: necesită o luptă spirituală continuă, deoarece botezul ne abilitează nu numai pentru a construi, ci și pentru a rezista la ceea ce contrazice Evanghelia. Cei care încetează să lupte - împotriva orgoliului, lenei, iluziilor sau ideologiilor - încetează și să zidească trupul lui Cristos. Biserica este reînnoită în măsura în care membrii săi sunt de acord să rămână angajați într-o luptă spirituală autentică, fără a se refugia în scurtăturile conservatorismului pur sau ale inovației necritice. În cele din urmă, scena reconstrucției, unde unii se bucură în timp ce alții izbucnesc în lacrimi incontrolabile, ne oferă o a treia lecție. Orice adevărată reînnoire vine prin disponibilitatea de a purta povara comuniunii. A reconstrui Biserica înseamnă a accepta această împletire: coexistența entuziasmului și a nostalgiei, a speranțelor care înmuguresc și a rănilor care încă sângerează. Comuniunea nu este niciodată un sentiment omogen, ci mai degrabă locul în care voci diferite învață să rămână apropiate fără a se anula reciproc. Este nevoie să știm să ascultăm chiar și ceea ce nu corespunde propriei noastre sensibilități, să îmbrățișăm durerea celorlalți fără a-i judeca, să ne lăsăm atinși de istoria lor. În această capacitate răbdătoare de a "pătimi" împreună, Biserica revine cu adevărat la a fi o casă pentru toți și cântecul fragmentat al poporului devine, în timp, o laudă mai mare. Interpretarea declinului La șaizeci de ani după Conciliul al II-lea din Vatican II, ne putem permite să privim mai clar ceea ce a fost primit, poate cu un anumit exces de optimism, ca o "primăvară a Duhului". Asemenea primilor creștini care așteptau întoarcerea Domnului, și noi suntem chemați să ne remodelăm speranțele: intuițiile profetice ale Conciliului au necesitat un interval de timp mai lung și mai complex, deoarece erau profund legate de maturizarea eclezială și de transformările culturale. Dacă nu reușim să ne împăcăm cu această lungă gestație, riscăm să nu înțelegem vremurile pe care le trăim: o epocă în care elemente critice coexistă cu semne de o vitalitate surprinzătoare. Pe de o parte, este evident un declin al practicilor, al numărului și al structurilor istorice ale vieții creștine; pe de altă parte, apar noi fermente ale Duhului: centralitatea Cuvântului lui Dumnezeu crește, laicii dezvoltă o prezență mai liberă și mai misionară, drumul sinodal se impune ca o formă necesară, creștinismul înflorește în multe regiuni ale lumii, iar o nouă înțelegere a credinței caută să combine moștenirea antică cu o înțelegere mai profundă a umanului. Declinul și fermentația nu se exclud reciproc: sunt două fețe ale aceleiași lupte, în care Duhul purifică ceea ce poate fi abandonat și dă naștere la ceea ce trebuie să crească. La urma urmei, nu este oare aceasta ceea ce ne-a învățat Isus când a descris extinderea Împărăției lui Dumnezeu prin logica seminței? Adevăr, adevăr vă spun: dacă bobul de grâu care cade în pământ nu moare, rămâne singur; însă dacă moare, aduce rod mult Fiecare reînnoire implică realități care înfloresc și altele care se estompează. Acest lucru nu ar trebui să ne surprindă: este dinamica pascală, în care moartea și învierea sunt inseparabile. Desigur, ne este întotdeauna dificil să acceptăm moartea și să recunoaștem în momentele de declin urma unei speranțe mai mari. Interpretăm spontan scăderea numerică ca pe o criză care trebuie rezolvată imediat. Într-adevăr, însăși interpretarea acestui moment delicat din istoria Bisericii - în special în Occident - a devenit un câmp de luptă: fiecare parte o consideră pe cealaltă responsabilă pentru criză și încearcă să-și impună propria viziune asupra Bisericii. Unii interpretează situația actuală ca pe o consecință a eșecului de a pune în aplicare Conciliul; alții, dimpotrivă, văd Conciliul însuși ca fiind cauza unei anumite sărăciri a comunității și a mărturiei creștine. Aceste interpretări opuse, reflectate în rigiditatea lor, riscă să transforme în arme orice tradiționalism și progresism, înrădăcinând Biserica în poziții ideologice care nu izvorăsc din discernământ, ci din frică. Poate că adevărul este mai simplu și mai dificil: într-o schimbare de epocă fără precedent, chiar și Biserica se luptă să-și păstreze fundamentul. În fața transformărilor rapide și uneori indescifrabile, comunitatea creștină tinde să se polarizeze, oscilând între două ispite opuse: să se refugieze în certitudini de neatins sau să se deschidă la orice lucru nou pentru a rămâne relevantă. Însă ambele reacții expun Biserica unui risc grav: transformarea unei perioade de declin într-o perioadă de decadență, în care nu numai numărul persoanelor scade, ci și încrederea, luciditatea și respirația spirituală. Declinul devine decadență atunci când Biserica își pierde conștientizarea naturii sale sacramentale și se percepe ca o organizație socială; când credința este redusă la etică sau bunăstare, liturgia la performanță, teologia slăbește, iar viața creștină alunecă în moralism. Într-un context atât de complex, tentația de a simplifica excesiv este puternică: nostalgia trecutului sau așteptarea unui viitor indefinit. Totuși, declinul în sine poate deveni un timp de har, dacă este înfruntat fără teamă. Un timp care ne invită să abandonăm iluzia unei Biserici mereu puternice, mereu relevante din punct de vedere social, mereu în centrul atenției. Un timp care ne face să redescoperim Biserica ca o operă care nu ne aparține, care nu este garantată de strategii sau proiecte umane, dar care înflorește de fiecare dată când ne întoarcem la inima Evangheliei. A accepta declinul nu înseamnă a renunța. Mai degrabă, înseamnă a sta departe de conflictele care despart și fac orice dialog steril. Înseamnă a nu căuta soluții imediate sau ușoare, ci a învăța să rămânem fideli chiar și atunci când formele obișnuite slăbesc. Este o invitație de a trăi cu sobrietate și încredere, fără a fi mânați nici de frică, nici de anxietatea de a trebui să salvăm totul. Acesta este spiritul repatriaților care se întorc la Ierusalim: nu reconstruiesc întregul oraș, ci se dedică unei mici secțiuni a zidului, bucății din fața casei lor. Și pentru noi, reînnoirea vine prin gesturi umile și concrete. Fiecare dintre noi poate oferi un fragment din propria fidelitate, din propria răbdare, din propria caritate. Nimeni singur nu poate reînnoi întreaga Biserică. Totuși, Biserica se reînnoiește numai prin mica porțiune pe care fiecare dintre noi, zi de zi, este de acord să o reconstruiască. În cele din urmă, Biserica nu este ceva ce trebuie construit după propriile noastre criterii: este un dar care trebuie primit, protejat și slujit. Cartea Apocalipsului ne amintește cu tărie: "noul Ierusalim" nu se ridică din mâinile noastre, ci coboară din cer, de la Dumnezeu, deja pregătit. Este imaginea cea mai înaltă a Bisericii ca realitate primită, nu produsă: casa unde fiecare lacrimă va fi ștearsă și fiecare distanță va fi acoperită. A primi Biserica drept dar - chiar și astăzi, într-o perioadă de declin și nouă creștere - înseamnă a trăi deja promisiunea care ne călăuzește spre acea împlinire în care Dumnezeu va fi totul în toți. Să ne rugăm Dumnezeule, care cu pietre vii și alese pregătești un lăcaș veșnic spre slava ta, continuă să reverși asupra Bisericii harul pe care i l-ai dat, pentru ca poporul credincioșilor să poată progresa mereu în zidirea Ierusalimului ceresc. Prin Domnul nostru Isus Cristos. (După Vatican News, 12 decembrie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat | ![]() |