|
| © Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Mesaj adresat participanților la întâlnirea preoților, călugărițelor, călugărilor și seminariștilor latinoamericani care studiază la Roma
Iubiți frați și surori,
Când Isus Cristos i-a chemat pe discipolii săi, a folosit aproape invariabil cuvintele: "Urmați-mă". În această scurtă frază putem găsi scopul cel mai profund al vieții noastre, fie ca seminariști, ca preoți sau ca membri ai vieții consacrate.
Dacă recitim textele evanghelice despre chemare, primul lucru pe care îl observăm este inițiativa absolută a Domnului. El îi cheamă fără niciun merit prealabil din partea lor (cf. Mt 9,9; In 1,43), concentrându-se în schimb asupra vocației la care îi cheamă ca o oportunitate de a duce mesajul evanghelic păcătoșilor și celor slabi (cf. Mt 9,12-13). În acest fel, discipolii săi devin instrumente ale planului de mântuire al lui Dumnezeu pentru toți oamenii (cf. In 1,48).
În același timp, Evanghelia ne îndeamnă să fim conștienți de angajarea pe care o implică răspunsul la această vocație. Vorbește despre anumite exigențe pe care le putem identifica în chemarea frustrată a tânărului bogat (Mt 19,21): exigența primatului absolut al lui Dumnezeu, singurul bun (v. 17); exigența imperativă de cunoaștere teoretică și practică a legii divine (v. 18-19); și exigența detașării de orice siguranță umană, cu oferirea consecventă a tot ceea ce suntem și a tot ceea ce avem (v. 21).
Sfântul Ambroziu, în exegeza sa a pasajului surprinzător al tânărului căruia Isus nu-i permite să-și îngroape tatăl (Lc 9,59), presupune că în această exigență de a lăsa totul - chiar și lucrurile în sine - Domnul nu intenționează să se sustragă de la îndatoririle naturale, sancționate de legea lui Dumnezeu, ci mai degrabă să ne deschidă ochii către o viață nouă. În ea, nimic nu poate fi pus înaintea lui Dumnezeu, nici măcar ceea ce cunoșteam anterior ca fiind bun, și presupune moartea față de păcat și de vechiul om lumesc. Toate acestea "pentru ca să fim una alături de Dumnezeu Atotputernic și să-l putem vedea pe Fiul său unicul-născut" (Tratat despre Evanghelia lui Luca, 40).
Pentru Ambroziu, această unire indispensabilă cu Isus, departe de a ne separa de frate, duce la comuniunea cu ceilalți. Nu umblăm în singurătate; facem parte dintr-o comunitate. Nu suntem legați de legături de simpatie, interese comune sau conveniență reciprocă, ci de apartenența la poporul pe care Domnul l-a răscumpărat cu prețul sângelui său (cf. 1Pt 1,18-19). Unirea noastră tinde spre o valoare escatologică care se va realiza atunci când vom imita "unitatea păcii veșnice cu o armonie nestrămutată a sufletelor și într-un legământ fără sfârșit" și vom împlini "ceea ce ne-a promis Fiul lui Dumnezeu când a înălțat această rugăciune către Tatăl său: «Ca toți să fie una, precum și noi suntem una» (In 17,21)" (Tratat despre Evanghelia lui Luca, 40).
În cele din urmă, în Evanghelia după Sfântul Ioan, Isus repetă de două ori apostolului Petru cuvintele: "Urmează-mă". O face într-un context foarte diferit, Învierea, imediat după tripla mărturisire de iubire a lui Petru ca reparare pentru păcatul său. Chiar și după ce și-a mărturisit iubirea, apostolul nu a înțeles pe deplin misterul crucii, dar Domnul avea deja în minte jertfa cu care Petru avea să-i dea glorie lui Dumnezeu și îi repetă: "Urmează-mă" (In 21,19). Când, de-a lungul vieții, vederea noastră se întunecă, așa cum s-a întâmplat cu aceea a lui Petru, în mijlocul întunericului sau prin furtuni (Mt 14,25.31), glasul lui Isus va fi cel care, cu răbdare iubitoare, ne va susține.
A doua oară când Isus îi spune lui Petru: "Urmează-mă", ne asigură că Domnul cunoaște fragilitatea noastră și că, adesea, nu crucea care ne este impusă, ci propriul nostru egoism devine o piatră de poticnire în dorința noastră de a-l urma. Dialogul cu apostolul ne arată cât de ușor îl judecăm pe fratele nostru și chiar pe Dumnezeu, fără a accepta cu docilitate voința sa în viața noastră. Și aici Domnul ne repetă constant: "Ce-ți pasă? Tu urmează-mă" (In 21,22).
Fraților și surorilor, trăind într-o societate cu zgomot confuz, astăzi mai mult ca niciodată avem nevoie de slujitori și discipoli care vestesc primatul absolut al lui Cristos și care aud clar sunetul vocii sale în urechi și în inimă. Această cunoaștere teoretică și practică a legii divine se obține mai ales prin citirea Sfintei Scripturi, meditată în tăcerea rugăciunii profunde, prin ascultarea cu respect a glasului păstorilor legitimi și prin studierea atentă a numeroaselor comori de înțelepciune pe care Biserica ni le oferă.
În mijlocul bucuriilor și în mijlocul dificultăților, mottoul nostru trebuie să fie: dacă Cristos a trecut prin asta, atunci și nouă ne revine să trăim ceea ce a trăit el. Nu trebuie să ne agățăm de aplauze pentru că ecoul lor este trecător; nici nu este sănătos să ne oprim numai asupra amintirii zilei de criză sau a momentelor de amară dezamăgire. Mai degrabă, să vedem că toate acestea fac parte din formarea noastră și să spunem: dacă Dumnezeu a vrut pentru mine, și eu voiesc (cf. Ps 40,8). Legătura profundă care ne unește cu Cristos, fie ca preoți, persoane consacrate sau seminariști, seamănă cu ceea ce li se spune soților creștini în ziua căsătoriei lor: "În orice împrejurare, fericită sau nefericită, în caz de boală ca și în timp de sănătate" (Ritualul Căsătoriei, 66).
Fie ca Preasfânta Fecioară Maria din Guadalupe, Maica adevăratului Dumnezeu pentru care trăim, să ne învețe să răspundem cu curaj și păstrând în inimile noastre minunile pe care Cristos le-a făcut în noi, pentru ca, fără întârziere, să putem merge să vestim bucuria de a-l fi găsit, de a fi una în Unul și pietre vii ale unui templu pentru gloria sa. Fie ca Maria Preasfântă să vegheze asupra timpului vostru petrecut la Roma și să mijlocească pentru voi, pentru ca tot ce absorbiți la Roma să fie roditor în misiunea voastră. Dumnezeu să vă binecuvânteze.
Din Vatican, 9 decembrie 2025, Comemorarea Sfântului Juan Diego
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu