|
| © Vatican Media |
A apărut volumul de omilii inedite ale lui Benedict al XVI-lea, "Dumnezeu este realitatea adevărată"
Cum să construim lumea
Volumul "Dumnezeu este realitatea adevărată". Omilii inedite 2005-2017. Timpul de peste an (448 de pagini, Libreria Editrice Vaticana-Lev) a fost lansat în librării [în Italia] joi, 11 decembrie 2025. Acesta cuprinde 82 de predici ale lui Benedict al XVI-lea, rostite atât în timpul slujirii sale petrine, cât și după renunțarea sa. Mai jos este predica, niciodată publicată anterior, intitulată "Cum să construim lumea", rostită de papa emerit pe 2 martie 2014, în capela privată a Mănăstirii Mater Ecclesiae, comentând lecturile pentru Duminica a VIII-a din Timpul de peste an (Anul A: Is 49,4-15; Ps 62; 1Cor 4,1-5; Mt 6,24-34).
Dragi prieteni,
Și astăzi, ca și duminica trecută, suntem tentați să-l contrazicem pe Domnul și să-i spunem: "Da, Doamne, ne place, e frumos cum tu iubești Creația, păsările, frumusețea florilor, a cântecului, iubești frumusețea, bunătatea Creației". Textul evanghelic, însă, spune că Dumnezeu îmbracă aceste creaturi precum și pe noi. Așadar, suntem tentați să spunem: "Ah, nu! Nu suntem păsări, nu suntem flori, suntem oameni și tocmai specificul omului, voit de Creator, de tine, este că el este implicat în grija ta față de lume și că noi nu suntem pur și simplu prezenți, numai îmbrăcați de Dumnezeu, ci intrăm în grija lui Dumnezeu față de lume. Tocmai aceasta este destinația noastră, să fim coresponsabili pentru mersul lumii, pentru propriile noastre vieți, să ne trăim sarcina în prezent, dar și în trecut și pentru viitor, construind lumea cu tine, coresponsabili de viitorul lumii".
Ce ne-ar răspunde Domnul? Cred că ar putea spune: "Nu ai ascultat cu atenție cuvintele mele; nu ai ascultat până la sfârșit, nu m-ai auzit spunând: căutați mai întâi Împărăția lui Dumnezeu și dreptatea sa, și apoi toate acestea vin. Adică, nu am spus pur și simplu «nu» responsabilității omului. În Evanghelie mă găsiți vorbind despre slujitorul leneș mustrat pentru că nu are grijă de ai săi. Știți că eu cunosc Scripturile, știu că Creatorul - eu însumi - am încredințat omului lumea pentru ca el să intre în responsabilitatea lui Dumnezeu. Am indicat o ordine de priorități: mai întâi Împărăția lui Dumnezeu și dreptatea sa, apoi celelalte lucruri subordonate acestei Împărății".
Împărăția lui Dumnezeu - după cum bine știm - nu este un district, un teritoriu în lume, ci prezența guvernatoare a lui Dumnezeu, prezența și realizarea providenței sale. Astfel, Domnul, în această Evanghelie, ne arată că există, cum s-ar spune, două civilizații, două viziuni asupra lumii. Prima este cea păgână, unde Dumnezeu nu contează; Dumnezeu este un lucru privat, ceva al individului care nu contează public; Dumnezeu nu ar trebui considerat o realitate concretă în viață, deoarece realitatea constă numai în lucruri de făcut, lucrurile materiale. Îmi amintesc de un preot care, vorbind la o întâlnire, a început prin a spune: "Să ne preocupăm de realitate", iar prin "realitate" se referea la lucruri practice, materiale. Dumnezeu este realitate! Într-adevăr, el este mai multă realitate decât alte lucruri; noi trăim în realitate! Este păgân a-l considera pe Dumnezeu ca pe un nor, un sentiment și nu o realitate și astfel a trăi numai din haine, hrană, adăpost, din lucruri structurale, materiale, din piață.
Acolo unde Dumnezeu nu este recunoscut ca o realitate concretă, determinantă, și omul dispare; pentru că omul devine un factor al sistemului economic și, astfel, structurile pieței domină. Atunci se întâmplă ceea ce Domnul spune la începutul acestei Evanghelii: "Mamona domină ca adevărata divinitate".
Astăzi vedem cum structurile pieței cu legile sale, puterea marilor finanțe, sunt adevăratul dumnezeu al lumii, domină; omul este numai un factor suportat, nu mai este omul cel care folosește materia și banii, ci Mamona, structura pieței, finanțele, sunt cele care îl folosesc pe om, este adevărata divinitate, iar omul se pierde într-o natură falsă.
Acesta este un mod de a construi lumea, modul păgân. Cel al discipolilor Domnului este diferit: "Pentru voi, primatul este Dumnezeu, Dumnezeul adevărat, existent, determinant, iar ușa către Dumnezeu este dreptatea", adică a trăi după Dumnezeu. A-l adora nu pe Mamona, ci pe Dumnezeu, înseamnă că mă gândesc nu numai la mine, ci la celălalt, la acel tu și la acel noi, la dreptatea Împărăției lui Dumnezeu, o dreptate care ne implică pe toți și care este mai ales clarificată, iluminată de cuvântul lui Dumnezeu. Aceasta ne permite să găsim dreptatea care nu există fără Dumnezeu.
Fără Dumnezeu, nu există standard, există numai interese concurente; și poate că se poate găsi un echilibru între diferitele interese, dar nu este adevărata dreptate, care depășește interesele. Sfântul Augustin spunea pe bună dreptate că, fără dreptate, statul este în cele din urmă numai o peșteră de tâlhari (cf. Augustin de Hipona, Cetatea lui Dumnezeu, IV, 4, 1). Și astfel, în secolul trecut, am văzut state care erau numai mari bande de hoți și bandiți, pentru că acolo unde Dumnezeu nu este prezent, nu există dreptate și omul este desființat.
Așadar, ceea ce ne spune Isus nu este să nu facem nimic, să lăsăm lucrurile să treacă. Sfântul Paul scrie: "Cine nu lucrează, să nu mănânce", iar celor care sunt mereu agitați și spun numai cuvinte pioase, le spune că nu sunt adevărați creștini și nu trăiesc ca discipoli credincioși (cf. 2Tes 3,10). A fi discipol înseamnă a-l cunoaște pe Dumnezeu și, prin urmare, a învăța adevărata dreptate. Nu înțelegem niciodată pe deplin și trebuie să aprofundăm continuu doctrina socială a Bisericii, care este lumina lui Dumnezeu pentru a înțelege ce este dreptatea, ce înseamnă să fim împreună unii cu alții, dar și cu Dumnezeu; și ce înseamnă cu adevărat să aducem dreptatea Împărăției lui Dumnezeu în lume.
Așadar, putem spune că dreptatea discipolilor trebuie înțeleasă într-un dublu sens: pe de o parte, depășind instinctul uman de a avea grijă numai de sine, dar mai ales, asigurând că grija mea față de lume este integrată în grija lui Dumnezeu și că suntem în comuniune cu Domnul în grija față de ceilalți și astfel eliberați de angoasa preocupărilor. De aceea, să ne rugăm Domnului să ne ajute să-l cunoaștem pe Dumnezeu, să cunoaștem Cuvântul său și astfel să deschidem lumea către adevărata dreptate și să fim liberi și nu dominați de materie.
În cele din urmă, mi se pare frumos că, în final, Domnul introduce nu numai utilul, necesarul, ci și superfluul, frumusețea care dă bucurie. Unde domină structurile materiale, există numai duritatea materiei; unde inima se deschide către Dumnezeu, intră și frumusețea, intră bucuria de a fi creaturi iubite de Dumnezeu. Și astfel, ultimele cuvinte ale Domnului îmi ating mereu inima: "Nu vă îngrijorați deja astăzi pentru ziua de mâine; este de ajuns să purtați poverile zilei". Dacă aș încerca să port ziua de mâine deja astăzi, tot viitorul, ar fi prea mult; este suficient să port greutatea zilei de azi, asta este măsura pe care eu o pot purta, restul îl las în seama bunătății Domnului.
Să ne străduim să înțelegem tot mai bine acest mesaj, să trăim în prezența Domnului, să trăim în drum spre Împărăția lui Dumnezeu, care este adevărata fericire pentru toți. Amin!
(După L'Osservatore Romano, 11 decembrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu