![]() |
![]() |
![]() |
|
despre importanța arheologiei cu ocazia centenarului Institutului Pontifical de Arheologie Creștină La centenarul înființării Institutului Pontifical de Arheologie Creștină, simt datoria și bucuria de a împărtăși câteva reflecții pe care le consider importante pentru drumul Bisericii în timpurile prezente. Fac acest lucru cu o inimă recunoscătoare, conștient că memoria trecutului, iluminată de credință și purificată de caritate, hrănește speranța. În 1925 a fost convocat "Jubileul păcii", menit să atenueze rănile atroce ale Primului Război Mondial; și este semnificativ faptul că centenarul Institutului coincide cu un nou Jubileu, care și astăzi vrea să ofere perspective de speranță omenirii, chinuită de numeroase războaie. Timpul nostru, marcat de schimbări rapide, de crize umanitare și tranziții culturale, necesită, pe lângă utilizarea cunoștințelor vechi și noi, căutarea unei înțelepciuni profunde capabile să păstreze și să transmită viitorului ceea ce este cu adevărat esențial. Din această perspectivă doresc să reafirm cu forță modul în care arheologia este o componentă indispensabilă a interpretării creștinismului și, prin urmare, a formării catehetice și teologice. Nu este numai o disciplină specializată, rezervată câtorva experți, ci o cale accesibilă tuturor celor care doresc să înțeleagă întruparea credinței de-a lungul timpului, locului și culturii. Pentru noi, creștinii, istoria este un fundament crucial: într-adevăr, facem pelerinajul vieții în concretul istoriei, care este și cadrul în care se desfășoară misterul mântuirii. Fiecare creștin este chemat să-și întemeieze existența pe o veste bună care începe cu Întruparea istorică a Cuvântului lui Dumnezeu (cf. In 1,14). Așa cum ne-a amintit iubitul nostru Papă Francisc, "nimeni nu poate cunoaște cu adevărat cine este și ce intenționează să fie mâine fără a hrăni legătura care îl conectează cu generațiile care îl precedă. Și acest lucru este valabil nu numai la nivel de viață a individului, ci și la un nivel mai amplu de comunitate. De fapt, a studia și a relata istoria ajută la a menține aprinsă flacăra conștiinței colective. Altminteri rămâne numai amintirea personală a faptelor legate de propriul interes sau de propriile emoții, fără o adevărată legătură cu comunitatea umană și eclezială în care trăim"[1]. Casa arheologiei Prin Motu Proprio Cimitirele primare" din 11 decembrie 1925, Papa Pius al XI-lea a stabilit un proiect ambițios și clarvăzător: înființarea unui institut de învățământ superior, adică doctoral, care, coordonându-se cu Comisia de Arheologie Sacră și cu Academia Pontificală Romană de Arheologie, va avea sarcina de a conduce, cu cea mai mare rigoare științifică, studiile asupra monumentelor creștinismului antic pentru a reconstrui viața primelor comunități, formând "astfel profesori de arheologie creștină pentru universități și seminarii, directori de săpături de antichități, conservatori de monumente sacre, muzee etc."[2]. În viziunea lui Pius al XI-lea, arheologia este indispensabilă pentru reconstrucția exactă a istoriei, care, ca "lumină a adevărului și martor al timpurilor, dacă este consultată corect și examinată cu sârguință"[3], indică popoarelor rodnicia rădăcinilor creștine și roadele binelui comun care pot decurge din ele, acreditând astfel și opera de evanghelizare. De-a lungul anilor, Institutul Pontifical de Arheologie Creștină a format sute de arheologi ai creștinismului antic, inclusiv profesorii înșiși, din întreaga lume. La întoarcerea în țările lor, acești arheologi au ocupat funcții importante de predare sau de supraveghere. A promovat cercetarea la Roma și în întreaga lume creștină. A jucat un rol internațional eficient în promovarea arheologiei creștine, atât prin organizarea de conferințe periodice și numeroase alte inițiative științifice, cât și prin relațiile strânse și schimburile constante cu universități și centre de studii din întreaga lume. Institutul a știut să fie, uneori, promotor al păcii și al dialogului religios, de exemplu prin organizarea celui de-al XIII-lea Congres Internațional de la Split în timpul războiului din fosta Iugoslavie – o alegere dificilă și una care a întâmpinat multe dezacorduri în cadrul comunității academice[4] – sau prin confirmarea operațiunilor sale cu misiuni în străinătate în țări instabile din punct de vedere politic. Nu s-a abătut niciodată de la obiectivele învățământului superior, favorizând contactul direct cu izvoarele scrise și monumentele, urme vizibile și incontestabile ale primelor comunități creștine, prin vizite, în special la catacombele și bisericile din Roma, și călătorii de studiu anuale în zonele geografice interesate de răspândirea creștinismului. Când exigențele didactice și presiunea externă au impus-o, mai ales în ultimii ani odată cu Procesul de la Bologna, semnat de Sfântul Scaun, pentru construirea unui sistem coerent de învățământ superior în Europa, Institutul și-a actualizat disciplinele și programele de formare, fără a se abate vreodată de la obiectivele și spiritul fondatorilor săi. A continuat să calce pe urmele fondatorilor arheologiei creștine, în special ale lui Giovanni Battista de Rossi, "un savant neobosit care a pus bazele unei discipline științifice"[5]. Lui îi datorăm, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, descoperirea majorității cimitirelor creștine din jurul zidurilor Romei, precum și studiul sanctuarelor martirilor persecuțiilor, mai ales cele ale lui Decius, Valerian și Dioclețian, și al dezvoltării lor din epoca lui Constantin, atrăgând un pelerinaj din ce în ce mai înfloritor până la începutul Evului Mediu. Acesta a fost un serviciu adus Bisericii, care putea conta pe Institut pentru a promova cunoașterea mărturiilor materiale ale creștinismului timpuriu și a martirilor care încă și astăzi reprezintă exemple ale unei credințe strălucite și curajoase. Serviciul Institutului a fost și practic, participând la excavarea – întreprinsă de Fabrica "Sfântul Petru" – a mormântului apostolului Petru sub Altarul Mărturisirii din Bazilica Vaticană și, mai recent, la investigațiile Muzeelor Vaticanului de la Bazilica "Sfântul Paul din afara Zidurilor". Arheologia ca școală de întrupare Astăzi suntem chemați să ne întrebăm: Cât de rodnic poate fi încă rolul arheologiei creștine în societate și pentru Biserică, în era inteligenței artificiale și a investigațiilor asupra galaxiilor infinite ale universului? Creștinismul nu s-a născut dintr-o idee, ci dintr-un trup. Nu dintr-un concept abstract, ci dintr-un sân, dintr-un trup, dintr-un mormânt. Credința creștină, în inima sa cea mai autentică, este istorică: este fondată pe evenimente concrete, pe chipuri, pe gesturi, pe cuvinte rostite într-o limbă, într-o epocă, într-un ambient[6]. Asta face arheologia evident, palpabil. Ne amintește că Dumnezeu a ales să vorbească într-o limbă umană, să umble pe un pământ, să locuiască în locuri, case, sinagogi, străzi. Teologia creștină nu poate fi pe deplin înțeleasă fără a înțelege locurile și urmele materiale care mărturisesc credința din primele secole. Nu este întâmplător faptul că evanghelistul Ioan își deschide Prima Scrisoare cu un fel de declarație senzorială: "Ceea ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit și ce am atins cu mâinile noastre, despre Cuvântul vieții" (1In 1,1). Arheologia creștină este, într-un anumit sens, un răspuns fidel la aceste cuvinte. Ea caută să atingă, să vadă și să asculte Cuvântul întrupat. Nu să se oprească la ceea ce este vizibil, ci să se lase condusă la Misterul care se află în interior. Arheologia, ocupându-se de vestigiile materiale ale credinței, ne învață o teologie a simțurilor: o teologie care știe să vadă, să atingă, să miroasă și să asculte. Arheologia creștină ne învață această sensibilitate. Săpând printre pietre, printre ruine, printre obiecte, ne învață că nimic din ceea ce este atins de credință nu este nesemnificativ. Chiar și un fragment de mozaic, o inscripție uitată, un desen pe peretele unei catacombe pot relata biografia credinței. În acest sens, arheologia este și o școală a umilinței: ne învață să nu disprețuim ceea ce este mic, ceea ce este aparent secundar. Ne învață să citim semnele, să interpretăm tăcerea și enigma lucrurilor, să intuim ceea ce nu mai este scris. Este o știință a pragului, care se află între istorie și credință, între materie și Duh, între antic și veșnic. Trăim într-o epocă în care folosirea și consumul au avut prioritate față de conservare și față de respect. Arheologia, în schimb, ne învață că până și cele mai mici dovezi merită atenție, că fiecare urmă are valoare, că nimic nu poate fi aruncat. În acest sens, este o școală a sustenabilității culturale și a ecologiei spirituale. Este o educație în respectul față de materialitate, memorie și istorie. Arheologul nu aruncă, ci conservă. Nu consumă, ci contemplă. Nu distruge, ci descifrează. Privirea sa este răbdătoare, precisă, respectuoasă. Este privirea care știe să perceapă într-o bucată de ceramică, într-o monedă corodată, într-o gravură uzată respirația unei epoci, sensul unei credințe, tăcerea unei rugăciuni. Este o privire care poate învăța multe și pentru munca pastorală și pentru cateheza de astăzi. Pe de altă parte, cele mai moderne instrumente tehnologice ne permit să extragem informații noi din descoperiri considerate odinioară nesemnificative. Acest lucru ne amintește că nimic nu este cu adevărat inutil sau pierdut. Chiar și ceea ce pare marginal poate, în lumina noilor întrebări și a noilor metode, să redea un sens profund. În acest sens, arheologia este și o școală a speranței. Normele de aplicare ale constituției apostolice Veritatis gaudium afirmă că arheologia, împreună cu Istoria Bisericii și Patrologia, trebuie să facă parte din disciplinele fundamentale pentru formarea teologică[7]. Prin urmare, nu este vorba de o completare accesorie, ci de un principiu pedagogic profund: cei care studiază teologia trebuie să știe de unde vine Biserica, cum a trăit, ce forme a luat credința de-a lungul secolelor. Arheologia nu ne vorbește numai despre lucruri, ci despre persoane: despre casele lor, despre mormintele lor, despre bisericile lor, despre rugăciunile lor. Ne vorbește despre viața de zi cu zi a primilor creștini, despre locurile de cult, despre formele de vestire. Ne vorbește despre cum credința a modelat spații, orașe, peisaje, mentalități. Și ne ajută să înțelegem cum revelația a fost întrupată în istorie, cum evanghelia a găsit cuvinte și forme în cadrul culturilor. O teologie care ignoră arheologia riscă să devină dezincarnată, abstractă, ideologică. Dimpotrivă, o teologie care primește arheologia ca aliată este o teologie care ascultă trupul Bisericii, care îi interoghează rănile, care îi citește semnele, care se lasă atinsă de istoria sa. Profesia de arheolog este, în mare măsură, una "tactilă". Arheologii sunt primii care ating, după secole, materia îngropată care păstrează energia timpului. Dar sarcina arheologului creștin nu se oprește la material; ea merge dincolo, la dimensiunea umană. El studiază nu numai artefactele, ci și mâinile care le-au făurit, mințile care le-au conceput, inimile care le-au iubit. În spatele fiecărui obiect se află o persoană, un suflet, o comunitate. În spatele fiecărei ruine se află un vis de credință, o liturgie, o relație. Arheologia creștină este, așadar, și o formă de caritate: este o modalitate de a lăsa tăcerile istoriei să vorbească, de a reda demnitatea celor uitați, de a scoate la lumină sfințenia anonimă a atâtor credincioși care au format Biserica. O amintire pentru a evangheliza Încă de la originile creștinismului, memoria a jucat un rol fundamental în evanghelizare. Nu este vorba de o simplă amintire, ci de o reactualizare vie a mântuirii. Primele comunități creștine au păstrat, alături de cuvintele lui Isus, locurile, obiectele, semnele prezenței sale. Mormântul gol, casa lui Petru din Cafarnaum, mormintele martirilor, catacombele romane: totul contribuia pentru a mărturisi că Dumnezeu a intrat cu adevărat în istorie și că credința nu este o filozofie, ci un drum concret în carnea lumii. Papa Francisc a scris că, în parcursurile catacombelor, "se găsesc numeroasele semne ale pelerinajului creștin de la origini: mă gândesc, de exemplu, la desenele foarte importante din așa-numita triclia din catacombele Sfântului Sebastian, Memoria Apostolorum, unde erau venerate împreună relicvele apostolilor Petru și Paul. Descoperim apoi, în aceste parcursuri, cele mai vechi simboluri și reprezentări creștine, care mărturisesc speranța creștină. În catacombe totul vorbește despre speranță, totul: vorbește despre viața de dincolo de moarte, despre eliberarea de pericole și de moartea însăși prin lucrarea lui Dumnezeu, care în Cristos, bunul Păstor, ne cheamă să participăm la fericirea paradisului, evocată cu figuri de plante luxuriante, flori, pajiști verzi, păuni și porumbei, oi care pasc… Totul vorbește despre speranță și viață!"[8]. Aceasta rămâne misiunea arheologiei creștine și astăzi: să ajute Biserica să-și amintească propria origine, să păstreze memoria vie a începuturilor sale, să relateze istoria mântuirii nu numai cu cuvinte, ci și cu imagini, forme, spații. Într-un timp care își pierde adesea rădăcinile, arheologia devine astfel un instrument prețios pentru o evanghelizare care pornește de la adevărul istoriei pentru a deschide la speranța creștină și la noutatea Duhului. Arheologia creștină ne arată cum a fost recepționată, interpretată și celebrată evanghelia în contexte culturale diferite; ne arată cum credința a modelat viața de zi cu zi, orașele, arta, timpul. Și ne invită să continuăm acest proces de înculturare, astfel încât evanghelia să poată găsi încă un cămin în inimile și culturile lumii contemporane. În acest sens, ea nu privește numai spre trecut: vorbește spre prezent și indică spre viitor. Se adresează credincioșilor, care redescoperă rădăcinile credinței lor; dar se adresează și celor aflați departe, necredincioșilor, celor care se întreabă cu privire la sensul vieții și găsesc, în tăcerea mormintelor și în frumusețea bazilicilor paleocreștine, un ecou al veșniciei. Se adresează tinerilor, care adesea caută autenticitate și concretețe; se adresează cercetătorilor, care văd credința nu ca pe o abstracțiune, ci ca pe o realitate documentată istoric; se adresează pelerinilor, care redescoperă în catacombe și în sanctuare sensul drumului și invitația la rugăciune pentru Biserică. Într-un moment în care Biserica este chemată să se deschidă spre periferii – geografice și existențiale –, arheologia poate fi un instrument puternic de dialog; poate contribui la construirea de punți între lumi îndepărtate, între culturi diferite, între generații; poate mărturisi că credința creștină nu a fost niciodată o realitate închisă, ci o forță dinamică, aptă să pătrundă în țesăturile cele mai profunde ale istoriei umane. A ști să vedem mai departe: Biserica între timp și veșnicie Măreția misiunii arheologice se măsoară și prin capacitatea sa de a situa Biserica în tensiunea dintre timp și veșnicie. Fiecare descoperire, fiecare fragment scos la iveală ne spune că creștinismul nu este o idee suspendată, ci un corp care a trăit, a celebrat, care a locuit spațiul și timpul. Credința nu este în afara lumii, ci în lume. Nu este împotriva istoriei, ci în interiorul istoriei. Totuși, arheologia nu se limitează la descrierea materialității lucrurilor. Ne duce mai departe: ne permite să intuim forța unei existențe care transcende secolele, care nu se epuizează în materie, ci o transcende. Astfel, de exemplu, în citirea mormintelor creștine, vedem, dincolo de moarte, așteptarea învierii; în aranjamentul absidelor, percepem, dincolo de calculul arhitectural, orientarea spre Cristos; în urmele cultului, recunoaștem, dincolo de un ritual, năzuința spre Mister. Dintr-o perspectivă mai sistematică, este posibil să afirmăm că arheologia are și o relevanță specifică pentru teologia Revelației. Dumnezeu a vorbit de-a lungul timpului prin evenimente și persoane. El a vorbit în istoria lui Israel, în evenimentul lui Isus, în drumul Bisericii. Prin urmare, Revelația este întotdeauna și istorică. Dar dacă este așa, atunci înțelegerea Revelației nu poate face abstracție de o cunoaștere adecvată a contextelor istorice, culturale și materiale în care a fost realizată. Arheologia creștină contribuie la această cunoaștere. Ea luminează textele cu dovezi materiale. Interoghează izvoarele scrise, le completează, le pune sub semnul întrebării. În unele cazuri, confirmă autenticitatea tradițiilor; în altele, le plasează în contextul lor propriu; în altele, ridică noi întrebări. Toate acestea sunt relevante din punct de vedere teologic. Căci o teologie care dorește să fie fidelă Revelației trebuie să rămână deschisă complexității istoriei. Arheologia arată, de asemenea, cum creștinismul a evoluat progresiv de-a lungul timpului, confruntându-se cu provocări, conflicte, crize, momente de splendoare și de întuneric. Acest lucru ajută teologia să abandoneze viziunile idealizate sau liniare ale trecutului și să intre în adevărul realului: un adevăr alcătuit din grandoare și din limitare, din sfințenie și din fragilitate, din continuitate și din ruptură. Și tocmai în această istorie reală, concretă, adesea contradictorie, Dumnezeu a voit să se reveleze. Nu este întâmplător, în cele din urmă, că fiecare aprofundare a misterului Bisericii este însoțită de o întoarcere la origini. Nu dintr-o simplă dorință de restaurare, ci dintr-o căutare a autenticității. Biserica se trezește și se reînnoiește atunci când revine la întrebarea despre ceea ce i-a dat naștere, despre ceea ce o definește în profunzime. Arheologia creștină poate oferi o contribuție semnificativă în acest sens. Ea ne ajută să distingem esențialul de secundar, nucleul original de incrustațiile istoriei. Dar atenție: nu este vorba de o operațiune care reduce viața eclezială la un cult al trecutului. Adevărata arheologie creștină nu este conservare sterilă, ci memorie vie. Este capacitatea de a face trecutul să vorbească prezentului. Este înțelepciunea de a discerne ceea ce Duhul Sfânt a inspirat în istorie. Este fidelitate creativă, nu imitație mecanică. Din acest motiv, arheologia creștină poate oferi un limbaj comun, un fundament comun, o memorie reconciliată. Ne poate ajuta să recunoaștem pluralitatea experiențelor ecleziale, varietatea formelor, unitatea în diversitate. Și poate deveni loc de ascultare, spațiu de dialog, instrument de discernământ. Valoarea comuniunii academice Când, în 1925, Pius al XI-lea a ales să înființeze Institutul Pontifical de Arheologie Creștină, a făcut-o în pofida dificultăților economice și a climatului incert postbelic. A făcut-o cu curaj, cu clarviziune, cu încredere în știință și în credință. Astăzi, o sută de ani mai târziu, acel gest ne interpelează. Ne întreabă dacă și noi suntem capabili să credem în forța studiului, a formării, a memoriei; ne întreabă dacă suntem dispuși să investim în cultură în pofida crizei, să promovăm cunoașterea în pofida indiferenței, să apărăm frumusețea chiar și atunci când ea pare marginală. A fi fidel spiritului fondatorilor înseamnă a nu ne mulțumi cu ceea ce a fost deja realizat, ci a revitaliza. Înseamnă să formăm persoane capabile să gândească, să pună întrebări, să discearnă, să relateze. Înseamnă a nu ne închide într-o formă elitistă de cunoaștere, ci a împărtăși, a divulga, a implica. În acest centenar, doresc, de asemenea, să reiterez importanța comuniunii dintre diferitele instituții care se ocupă de arheologie. Academia Pontificală Romană de Arheologie, Comisia Pontificală de Arheologie Sacră, Academia Pontificală Cultorum Martyrum și Institutul Pontifical de Arheologie Creștină: fiecare cu specificul său, toate împărtășesc aceeași misiune. Este esențial să colaboreze, să comunice și să se sprijine reciproc. Trebuie să stabilească sinergii, să dezvolte proiecte comune, să promoveze rețele internaționale. Arheologia creștină nu este o rezervare pentru puțini, ci o resursă pentru toți. Ea poate oferi o contribuție originală la înțelegerea omenirii, la respectarea diversității, la promovarea culturii. Raportul cu Orientul creștin poate găsi, de asemenea, un teren fertil în arheologie. Catacombele comune, bisericile comune, practicile liturgice similare, martirologiile convergente: toate acestea constituie un patrimoniu spiritual și cultural de valorizat împreună. A educa la amintire, a păstra speranța Trăim într-o lume care tinde să uite, care aleargă repede, care consumă imagini și cuvinte fără a surprinde sensul. Biserica, în schimb, este chemată să educe la amintire, iar arheologia creștină este unul dintre cele mai nobile instrumente ale sale pentru a face acest lucru. Nu pentru a se refugia în trecut, ci pentru a locui prezentul cu conștiință, pentru a construi viitorul cu rădăcini. Cei care își cunosc istoria știu cine sunt. Știu unde se îndreaptă. Știu al cui fiu sunt și la ce speranță sunt chemați. Creștinii nu sunt orfani: au o genealogie a credinței, o tradiție vie, o comuniune de martori. Arheologia creștină face vizibilă această genealogie, îi păstrează semnele, le interpretează, le relatează, le transmite. În acest sens, este și o slujire a speranței. Deoarece arată că credința a străbătut deja epoci dificile. A rezistat persecuțiilor, crizelor, schimbărilor. A știut să se reînnoiască, să se reinventeze, să prindă rădăcini în noi popoare, să înflorească în forme noi. Oricine studiază originile creștine vede că evanghelia a avut întotdeauna o forță generativă, că Biserica a renăscut întotdeauna, că speranța nu a eșuat niciodată. * * * Mă adresez episcopilor și celor responsabili de cultură și de educație: încurajați tinerii, laicii și preoții să studieze arheologia, care oferă atâtea perspective formative și profesionale în cadrul instituțiilor ecleziastice și civile, în lumea academică și socială, în domeniile culturii și conservării. În final, cuvântul meu se îndreaptă către voi, fraților și surorilor, cercetători, profesori, studenți, cercetători, lucrători în domeniul patrimoniului cultural, lideri ecleziastici și laici: munca voastră este prețioasă. Nu vă lăsați descurajați de dificultăți. Arheologia creștină este o slujire, este o vocație, este o formă de iubire pentru Biserică și pentru omenire. Continuați să excavați, să studiați, să predați, să relatați. Fiți neobosiți în cercetarea voastră, riguroși în analiza voastră, pasionați în comunicarea voastră. Și mai presus de toate, fiți fideli sensului profund al angajării voastre: să faceți vizibil Cuvântul vieții, să mărturisiți că Dumnezeu s-a întrupat, că mântuirea a lăsat amprente, că Misterul a devenit narațiune istorică. Să vă însoțească pe toți binecuvântarea Domnului. Să vă susțină comuniunea Bisericii. Să vă inspire lumina Duhului Sfânt, care este memorie vie și creativitate inepuizabilă. Și să vă ocrotească Fecioara Maria, care a știut să mediteze totul în inima sa, unind trecutul și viitorul în privirea credinței. Din Vatican, 11 decembrie 2025 LEO PP. XIV Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Francisc, Scrisoare despre reînnoirea studiului istoriei Bisericii (21 noiembrie 2024): AAS 116 (2024), 1590. [2] Regulament pentru Institutul Pontifical de Arheologie Creștină (11 decembrie 1925), art. 1: Rivista di Archeologia Cristiana della Pontificia Commissione di archeologia sacra, nr. 3 (1926), p. 21. [3] Pius al XI-lea, Scrisoarea enciclică Lux Veritatis (25 decembrie 1931), Proemio: AAS 23 (1931), p. 493. [4] Cf. P. Saint-Roch, Discours inaugural: îngrijit de N. Cambi – E. Marin, Acta XIII Congressus Internationalis Archaeologiae Christianae, I, Città del Vaticano, 1998, p. 66-67. [5] Francisc, Scrisoare către cardinalul Gianfranco Ravasi cu ocazia celei de-a XXV-a Ședințe publice a Academiilor Pontificale (1 februarie 2022): AAS 114 (2022), p. 211. [6] De exemplu, în Crez avem referința la Ponțiu Pilat, un personaj istoric, care permite să datăm evenimentele amintite. [7] Congregația pentru Educația Catolică, Norme de aplicare pentru executarea fidelă a constituției apostolice Veritatis gaudium (27 decembrie 2017), art. 55, 1b: AAS 110 (2018), p. 149. [8] Francisc, Discurs adresat participanților la Adunarea Plenară a Comisiei Pontificale de Arheologie Sacră (17 mai 2024): AAS 116 (2024), p. 697-698.
|
|
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat | ![]() |