Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Pr. Roberto Pasolini, OFMCap., predicator al Casei Pontificale

Prima meditație de Advent 2025

Parusia Domnului. O așteptare fără ezitări

Anul acesta, meditațiile de Advent ne introduc într-un timp unic: odată cu intrarea în noul an liturgic, ne apropiem și de încheierea Jubileului ordinar care ne-a pus pe toți din nou pe drumul ca pelerini ai speranței. Pe 6 ianuarie, Solemnitatea Epifaniei, Papa Leon va închide Poarta Sfântă deschisă de Papa Francisc, semn al predării unei ștafete pe care fiecare și persoană botezată l-a experimentat în acest an, acceptând propunerea de a-și reînnoi viața baptismală.

Adventul este timpul în care Biserica reaprinde speranța, contemplând nu numai prima venire a Domnului, ci mai ales întoarcerea sa la sfârșitul timpurilor. Absidele antice îl înfățișau pe Cristos care vine, cu mâna dreaptă ridicată în semn de binecuvântare și Evanghelia în mâna stângă: o puternică amintire vizuală a certitudinii promisiunii sale și a valorii așteptării noastre.

Acest timp liturgic ne amintește că nu suntem călători rătăciți, ci pelerini spre o patrie. Invocația "Marana-tha" – "Vino, Doamne" – este cântul încrezător care însoțește pașii noștri. Totuși, așa cum ne amintește apostolul Petru, această speranță nu ne face spectatori pasivi: suntem chemați să așteptăm și să grăbim venirea Domnului cu o veghere senină și activă.

1. A ne da seama de har

Înainte de a ne permite să contemplăm misterul Întrupării, liturgia Adventului ne aduce întotdeauna în discuție discursurile escatologice ale lui Isus, în care Învățătorul însuși a prezis Parusia sa, ziua glorioasă a venirii sale la sfârșitul timpurilor. În realitate, numai evanghelistul Matei folosește acest termen grecesc (parousía), care are o dublă semnificație: "prezență" și "venire", similar vizitei unui suveran care se face prezent într-o provincie îndepărtată a regatului său.

Matei menționează asta de patru ori, toate în capitolul 24, unde condensează învățăturile lui Isus despre lucrurile viitoare sau "ultime" (ta eschata), oferindu-ne îndrumări importante pentru a merge cu încredere și fără angoasă spre întâlnirea definitivă cu Dumnezeu. Discursul începe cu anunțul ruinării templului și continuă prin a descrie un timp marcat de războaie, foamete și tulburări care, însă, încă nu coincid cu sfârșitul. În mijlocul acestui scenariu dificil, vor apărea falși Cristoși și falși profeți, capabili să-i deruteze pe mulți, în timp ce nelegiuirea va face să se răcească iubirea. Tocmai atunci ucenicii vor fi chemați să dea mărturie, acceptând cu umilință necazurile provocate de evanghelie: numai așa cuvântul său poate ajunge la toate neamurile. După un mare necaz, semne cosmice vor anunța venirea Fiului Omului, care îi va aduna pe aleșii săi. Întrucât termenul acestei zile rămâne necunoscut, singura atitudine posibilă este de a rămâne treji, precum slujitorii credincioși care așteaptă întoarcerea stăpânului lor fără a se lăsa surprinși de somn sau de înșelăciune.

Spre sfârșitul discursului, Isus face o comparație între așteptarea venirii sale și zilele lui Noe, când întregul pământ a trăit experiența potopului universal.

Cum a fost în zilele lui Noe, tot așa va fi venirea Fiului Omului: căci, cum era în acele zile dinaintea potopului, [când oamenii] mâncau și beau, se însurau și se măritau, până în ziua în care Noe a intrat în arcă și nu și-au dat seama până când a venit potopul și i-a luat pe toți, tot așa va fi și venirea Fiului Omului (Mt 24,37-39)

Potopul s-a desfășurat într-un scenariu marcat de acțiuni obișnuite, similare cu cele pe care le facem cu toții în fiecare zi: mâncatul și băutul, alegerile făcute în viață și urmărirea lor. Totuși, în timp ce toți ceilalți desfășurau aceste activități normale, un singur om – Noe – își investise timpul construind un instrument de salvare menit să adăpostească familia sa și toate animalele care urmau să fie salvate de potopul iminent. Și ceilalți oameni? Nu au observat nimic, spune Isus.

Ce înseamnă această aducere aminte? Cum poate fi și un avertisment pentru noi? La ce trebuie să fim atenți, fără a ne distrage atenția de la problemele cu care ne confruntăm în fiecare zi?

Răspunsul ar putea merge în mai multe direcții. Trebuie să recunoaștem că timpul în care suntem chemați să fim martori ai lui Cristos este marcat de provocări noi și complexe: Biserica este chemată să rămână sacramentul mântuirii într-o schimbare epocală care, așa cum amintesc teologii și sociologii, a transformat profund modul de a crede și de a aparține. Pacea rămâne un miraj în multe regiuni până când nedreptățile antice și amintirile rănite nu vor fi vindecate, în timp ce în cultura occidentală simțul transcendenței slăbește, strivit de idolul eficienței, bogăției și tehnologiei. Apariția inteligenței artificiale amplifică ispita unui uman fără limite și fără transcendență.

Însă a conștientiza toate acestea nu este suficient pentru a converti inimile noastre. Trebuie să recunoaștem ceva mai important și decisiv: direcția în care Împărăția lui Dumnezeu continuă să se miște în istorie. Aceasta este perspectiva pe care o putem redescoperi apelând la capacitatea profetică primită la botez. Isus i-a mustrat în repetate rânduri pe oamenii timpului său tocmai pentru incapacitatea lor de a înțelege acțiunea lui Dumnezeu în istorie: "Ipocriților, aspectul pământului și al cerului știți să-l interpretați; dar de ce nu știți să interpretați timpul de față?" (Lc 12,59).

De ce anume trebuie să-și dea seama generația noastră – ca oricare alta – atunci când ne ridicăm ochii spre cer și contemplăm misterul lui Dumnezeu revelat acum în Cristos? Știm bine răspunsul, iar în zilele Crăciunului, liturgia ne amintește de el iar și iar.

De fapt, harul lui Dumnezeu s-a arătat ca mântuitor pentru toți oamenii, învățându-ne să respingem nelegiuirea și poftele lumești, ca să trăim în veacul de acum cu înțelepciune, cu dreptate și cu evlavie, așteptând speranța fericită și arătarea gloriei marelui Dumnezeu și a Mântuitorului nostru, Isus Cristos (Tit 2,11-13).

Iată de ce anume trebuie să ne dăm seama tot mai mult: de harul lui Dumnezeu, acel dar al mântuirii universale pe care Biserica îl celebrează și îl oferă cu umilință, pentru ca viața umană să fie ridicată din povara păcatului și eliberată de frica morții. Noi, slujitorii Bisericii, vorbim și trăim acest har în fiecare zi. Totuși, trebuie să recunoaștem că gesturile de credință cu care suntem obișnuiți, cu care căutăm să rămânem fideli, fac mai mult decât să hrănească relația noastră cu Dumnezeu. În timp, inimile noastre riscă să-și piardă avântul și vigoarea, până la punctul de a pierde uimirea față de harul lui Dumnezeu pe care suntem chemați să-l savurăm și să-l vedem. Acesta este riscul credinței: să devenim atât de familiarizați cu Dumnezeu încât să-l considerăm de la sine înțeles, uitând că, încă din zilele lui Noe, el "în mărinimia sa (makrothymia) a fost răbdător" cu noi și cu toți.

Iată de ceea ce trebuie să-și dea seama fiecare generație, evaluând cu atenție timpul minunat și dramatic în care viața se desfășoară mereu: misterul unui Dumnezeu care, inspirându-se din iubirea sa infinită, continuă să stea în fața creației sale cu o încredere de nezdruncinat, așteptând ca zile mai bune să poată – și să trebuiască – să vină.

2. Ștergerea răului

Pentru a redescoperi chipul unui Dumnezeu care însoțește cu răbdare creația sa rănită, relatarea potopului universal (Gen 6-9) rămâne o sursă inepuizabilă de lumină și revelație.

Domnul a văzut că răutatea omului pe pământ era mare și că toate gândurile plănuite de inima lui erau rele tot timpul (Gen 6,5).

Istoria începe cu un Dumnezeu dezamăgit: ființa umană, acea creatură care a combinat în sine trăsăturile pământului și ale cerului, nu a reușit să împace ingredientele din care a fost plăsmuită. Păstrează o oarecare asemănare exterioară cu Creatorul său, dar acțiunile sale nu mai reflectă capacitatea sa de a iubi. Un cuvânt fals și-a găsit loc în inima sa, iar acum viața umană nu generează decât rău.

Este o analiză care, la prima vedere, pare foarte clară și poate chiar prea pesimistă. Totuși, este utilă, deoarece reechilibrează modul adesea naiv în care noi, modernii, privim misterul răului. În timp ce ne amăgim că îl putem depăși pur și simplu perfecționându-ne sau evoluând, ar trebui să ne amintim că umanitatea noastră nu trebuie numai să fie împlinită, ci și – și mai presus de toate – să fie mântuită. Răul nu trebuie pur și simplu iertat: trebuie șters, pentru ca viața să poată înflori în sfârșit în adevărul și frumusețea sa.

Și a spus Domnul: "Îl voi șterge de pe fața pământului pe omul pe care l-am creat și, împreună cu omul, și pe animalele, reptilele și păsările cerului, deoarece îmi pare rău că le-am făcut" (Gen 6,7).

În intenția lui Dumnezeu de a șterge omul de pe fața pământului, nu trebuie să vedem începutul unui plan distructiv din partea sa, ci mai degrabă urgența de a-l îndeplini pe deplin, mai degrabă decât să abandoneze planul iubitor care a dat naștere creației. Dumnezeu decide să "reseteze totul" tocmai pentru că nu se poate resemna cu evidența răului. La urma urmei, dacă ar fi voit cu adevărat să distrugă ceea ce crease și să o ia de la capăt, ar fi putut să o facă liber, fără să simtă măcar nevoia să-și împărtășească intențiile cu cineva.

Făcând explicită intenția sa de ștergere, Dumnezeu declară încercarea de a remodela acea lume născută din imaginația inimii sale și din ingeniozitatea mâinilor sale. Aceeași pasiune îndrăzneață și încăpățânată va anima inima Domnului Isus atunci când va plânge în fața Ierusalimului înaintea pătimirii sale (cf. Lc 19,41-44), sau când va încerca până la capăt să-l împiedice pe Iuda să cadă în ispita mortală a trădării: "Mai bine ar fi fost pentru omul acela dacă nu s-ar fi născut!" (Mc 14,21).

În logica lui cancel culture [culturii anulării] în care suntem cufundați, pentru noi ștergerea riscă să devină pur și simplu gestul cu care eliminăm tot ceea ce nu se aliniază imediat cu dorințele noastre sau cu sensibilitatea noastră. Totuși, ștergerea nu înseamnă numai asta și nici nu se poate reduce la încercarea de a scăpa de ceea ce găsim obositor la alții.

În fiecare zi ștergem multe lucruri, fără să ne simțim vinovați sau să facem vreun rău. Ștergem mesaje, fișiere inutile, erori în documente, pete, urme, datorii. Într-adevăr, multe dintre aceste gesturi sunt necesare pentru a cultiva relațiile noastre și a face lumea locuibilă. Nu este o coincidență faptul că profeții folosesc chiar acest verb nu pentru a amenința, ci pentru a consola Israelul, amintindu-i de milostivirea infinită a lui Dumnezeu.

Va înlătura moartea pentru totdeauna. Domnul Dumnezeu va șterge lacrimile de pe fața tuturor și va îndepărta rușinea poporului său de pe tot pământul, căci Domnul a vorbit. (Is 25,8)

Eu, eu sunt cel care șterg greșelile tale de dragul meu și de păcatele tale nu-mi voi mai aduce aminte. (Is 43,25)

Am îndepărtat ca negura greșelile tale și ca pe un nor, păcatele tale. Întoarce-te la mine, pentru că eu te-am răscumpărat! (Is 44,22)

Verbul "a șterge" exprimă bine și ceea ce omul, conștient de propria fragilitate, îi cere lui Dumnezeu să facă asupra cărnii rănite a umanității sale, atunci când își recunoaște nevoia de vindecare și întărire.

Ai milă de mine, Dumnezeule, după marea ta bunătate, și, după mulțimea îndurărilor tale, șterge fărădelegea mea! Întoarce-ți fața de la păcatele mele și șterge toate fărădelegile mele (Ps 51,3.11).

De fiecare dată când Domnul privește din cerurile sale pentru a-i cerceta pe locuitorii lumii, ar trebui să ne gândim întotdeauna că o face cu speranța de a găsi un motiv întemeiat pentru a continua să susțină planul creației sale. Așa spune un verset dintr-un psalm: "Domnul privește din ceruri peste fiii oamenilor, ca să vadă dacă este vreunul care să înțeleagă, care să-l caute pe Dumnezeu" (Ps 14,2). Și, într-adevăr, un om se dovedește capabil să-și ridice ochii în sus, chiar și atunci când împrejurările nu par foarte favorabile: Noe, despre care se observă un detaliu interesant.

Dar Noe a găsit har în ochii Domnului (Gen 6,8).

Deși răutatea de pe pământ era mare, descoperim că unii nu încetaseră să caute fața lui Dumnezeu și să pună la îndoială voința sa. Cineva își dăduse seama că omenirea trăia sub un cer răbdător. Noe își dăduse seama de harul lui Dumnezeu. În sfârșit, Cel Preaînalt găsește pe cineva căruia îi poate încredința planul său: să șteargă totul și să o ia de la capăt, însă, fără să recreeze condițiile fundamentale pentru un proiect care să rămână valid și posibil. Încercarea este foarte îndrăzneață, pentru că necesită o ștergere, însă fără să cedeze atracției de a o lua complet de la capăt. Dar cum se poate șterge o realitate fără a o anula sau a o altera?

Istoria este binecunoscută: Dumnezeu îi cere lui Noe să construiască o arcă și îi dă măsurători precise. Cercetătorii recunosc că aceste indicații se referă la proporțiile templului din Ierusalim. Aceasta nu este o coincidență. Aceste relatări au fost compuse în timpul exilului babilonian, când Israelul era departe de Ierusalim, fără un loc unde să-l întâlnească pe Dumnezeul său. Astfel, arca devine simbolul acelui templu pierdut și al dorinței de a-l reconstrui.

Însă mesajul este și mai profund și mai actual: textul potopului ne spune că, pentru a șterge cu adevărat răul de pe fața pământului, nu este suficient să schimbăm structurile umane. Trebuie să reconstruim "templul Domnului", adică să restaurăm imaginea corectă a lui Dumnezeu în inima omului și pe fața pământului. Numai atunci când omul se va întoarce să trăiască în fața adevăratei fețe a lui Dumnezeu, istoria se poate schimba cu adevărat.

De aceea, arca nu este numai o corabie: este speranța permanentă a fiecărei generații. În timp ce căutăm soluții pornind întotdeauna de la pământ, relatarea potopului ne amintește că viața reînflorește numai atunci când reconstruim cerul, în măsura în care îl punem din nou pe Dumnezeu în centru. Prin urmare, nu este surprinzător că Isus a fost dur când, intrând în templu, l-a găsit transformat într-o piață: fără o imagine adevărată a lui Dumnezeu, chiar și religia se deteriorează.

Prin urmare, potopul nu este o simplă distrugere, ci o trecere de re-creare printr-un moment de de-creare. Apele se amestecă din nou așa cum au făcut-o la început, nu pentru a anihila lumea, ci pentru a redeschide omenirii posibilitatea unei înțelegeri mai profunde a planului lui Dumnezeu pentru viață. Este o schimbare temporară a regulilor jocului, pentru a salva chiar jocul pe care Dumnezeu îl inaugurase cu încredere.

Și Domnul a nimicit orice ființă de pe fața pământului, de la om până la animal, până la târâtoare și până la păsările cerului: au fost nimicite de pe pământ. Și a rămas numai Noe și cele ce erau cu el în arcă. Și apele au stăpânit pe pământ o sută cincizeci de zile (Gen 7,23-24).

Totul este nimicit și șters. Se întâmplă în natură, când un cataclism brusc schimbă pentru totdeauna fața unui teritoriu. Se întâmplă și în viața noastră, când un eveniment neașteptat, o boală sau o pierdere a unei persoane ne răstoarnă brusc forma zilelor. Ce-ar fi dacă aceste momente de destabilizare profundă, când toate echilibrele sunt zdruncinate și par să se prăbușească, ar fi făcut parte dintr-un proces mai amplu de transformare? După potop, textul biblic nu descrie o simplă revenire la normalitate: scăderea lentă a apelor are loc ca răspuns la un gest precis și decisiv, care devine adevăratul centru al relatării.

Dumnezeu și-a adus aminte de Noe și de toate viețuitoarele și de toate animalele care erau cu el în arcă. Și Dumnezeu a făcut să treacă un vânt pe pământ și apele s-au oprit (Gen 8,1).

În cele din urmă, semnele prevestitoare sunt clare și suspiciunile se risipesc: Dumnezeu nu a uitat omenirea; dimpotrivă, a vrut să ne amintească faptul că în noi rămâne capacitatea de a răspunde la glasul său. Astfel, după ce a îngropat totul sub ape, Domnul se apucă acum să usuce totul, pentru ca viața să poată începe curând din nou. Potopul, așadar, nu a fost un plan al morții, ci o reînnoire paradoxală a vieții. Când apele se liniștesc în sfârșit și se potolesc, lui Noe i se poruncește să iasă din arcă împreună cu soția sa, copiii, soțiile fiilor și toate animalele.

După ce a încercat să "șteargă" lumea – fără succes, însă – Domnul pare să-și fi clarificat ideile despre ceea ce poate aștepta de la om și cât de mult este dispus el însuși să pună pe masa legământului cu el.

Acesta este semnul alianței, pe care îl pun între mine și voi și orice suflet viu care este cu voi, pentru toate generațiile, pentru totdeauna. Am pus curcubeul meu în nori; el va fi semnul alianței care este între mine și pământ. Când se vor aduna nori deasupra pământului, curcubeul se va arăta în nori; eu îmi voi aduce aminte de alianța dintre mine și voi și orice suflet viu și toată făptura; și apele nu vor mai deveni potop care să nimicească toată făptura. Curcubeul va fi în nori, și, când îl voi vedea, îmi voi aduce aminte de alianța veșnică dintre Dumnezeu și tot sufletul viu care este în toată făptura de pe pământ" (Gen 9,12-16).

Semnul pe care Dumnezeu îl plasează între cer și pământ, înțeles de obicei ca un "curcubeu", în realitate este instrumentul de război folosit de un arcaș (în ebraică, qeshet). Deși această etimologie elimină o parte din poezia acelui joc de culori care ne încântă după o furtună, ea adaugă nuanțe care ne ajută să înțelegem mai bine ce s-a întâmplat în timpul potopului. Nu atât pe pământ, ci în adâncul inimii lui Dumnezeu.

La sfârșitul încercării sale de a inunda întreaga lume, Domnul își depune armele în fața omului și pronunță o declarație solemnă de non-violență. Aceasta poate părea o metaforă îndrăzneață, aproape nepotrivită pentru a vorbi despre Dumnezeu și despre modul în care se manifestă harul său. Și totuși, omenirea, după milenii de istorie și evoluție, este încă departe de a ști să o imite. Cât de departe suntem de a ști să depunem puștile și să ne agățăm arcurile de război pe zid? Pământul continuă să fie sfâșiat de conflicte atroce și interminabile, care nu oferă răgaz atâtor oameni slabi și lipsiți de apărare.

Merită, așadar, să ne întrebăm: ce ne asigură cu adevărat? Un mesaj de iubire – frumos, da, dar uneori puțin abstract – sau decizia concretă a cuiva care, deși are puterea să ne rănească, alege în mod liber să nu o facă? Dacă lăsăm deoparte o idee naivă și romantică despre relații, trebuie să recunoaștem că imaginea unui curcubeu suspendat dintre nori poate fi o manifestare supremă a iubirii, poate cea mai sigură și liniștitoare.

Un războinic care și-a potolit furia reprezintă mai bine decât orice altă idealizare tipul de aliat pe care ne-ar plăcea să-l avem alături: cineva care, chiar dacă s-ar putea înfuria împotriva noastră, alege să nu o facă, pentru că a înțeles că numai acceptându-ne așa cum suntem, alianța noastră poate fi durabilă, adevărată și liberă.

3. Dedicarea pentru mântuire

Potopul s-a încheiat și multe lucruri de pe pământ au fost șterse, în special o anumită imagine a lui Dumnezeu. Pentru a continua să creadă în noi, Domnul s-a mâniat, a făcut să coboare ape din cerurile sale și a scufundat întregul pământ, dar nu înainte de a "salva" o rămășiță din care să poată relua firul unei generații umane mai autentice și mai rodnice. Apoi și-a depus armele, și-a declarat pacea și a stat cu mâinile goale în fața operei sale, pentru a-și revendica dreptul și bucuria de a continua să o plăsmuiască. Singurele arme care vor rămâne în istoria lumii vor fi cele pe care omul alege să le construiască și să le folosească, ori de câte ori se simte persecutat, discriminat și asuprit.

În acest mare eveniment al potopului, primii creștini au văzut o prefigurare a misterului lui Cristos și al crucii sale, semnul definitiv al legământului dintre cer și pământ, prin contemplarea căruia fiecare ființă umană poate redescoperi imensa valoare a existenței sale înaintea lui Dumnezeu.

Aceasta este o imagine a Botezului care vă salvează acum pe voi nu ca o ștergere a necurăției trupului, ci ca o invocare de la Dumnezeu a unei conștiințe curate prin învierea lui Isus Cristos (1Pt 3,21).

Apele potopului s-au sfârșit, pentru totdeauna. Pentru noi, creștinii, apa a devenit simbolul posibilității extraordinare de a primi viața lui Cristos în noi, în numele căruia putem fi creaturi noi prin botez. Această nouă existență, însă, trebuie primită liber și trăită cu responsabilitate, veghind cu atenție asupra adeziunii noastre personale la Evanghelie. Din acest motiv, în discursul său escatologic, după ce citează zilele lui Noe, Isus încheie cu o recomandare finală.

Vegheați, așadar, căci nu știți în ce zi vine stăpânul vostru! Dar aceasta s-o știți: dacă ar ști stăpânul casei la care strajă vine hoțul, ar veghea și nu ar lăsa să i se spargă casa. De aceea fiți și voi gata, pentru că Fiul Omului vine în ceasul la care nu vă gândiți! (Mt 24,42-44).

Tema ignoranței cu privire la ziua și ceasul glorioasei reveniri a Fiului Omului a ridicat întotdeauna întrebări de-a lungul istoriei Bisericii. Primele comunități trăiau în așteptarea ferventă a revenirii iminente a Domnului. De-a lungul secolelor, Biserica a înțeles că acest orizont trebuia lărgit, plasat într-un interval de timp mai larg și încă indescifrabil. După două mii de ani, ne aflăm aproape în situația opusă: așteptarea s-a estompat până la punctul de a face uneori loc unei subtile resemnări în ceea ce privește realizarea sa efectivă. Dacă la începuturi entuziasmul și neliniștea abundau, astăzi predomină adesea o vigilență obosită, tentată de descurajare.

Un vechi și anonim Părinte al Bisericii, comentând Evanghelia lui Matei, a încercat să reflecteze asupra motivului pentru care suntem chemați să trăim fără a putea cunoaște cu precizie nici ziua morții noastre, nici ziua revenirii lui Cristos.

De ce ne este ascunsă data morții? Evident, acest lucru se face pentru ca noi să putem face întotdeauna bine, întrucât ne putem aștepta să murim în orice moment. Data celei de-a doua veniri a lui Cristos este ascunsă lumii din același motiv, adică pentru ca fiecare generație să trăiască în așteptarea revenirii lui Cristos[1].

Și Sfântul Ioan Gură de Aur se exprimă similar:

Dacă oamenii ar ști când vor muri, cu siguranță ar munci din greu pentru acel moment. […] De aceea, pentru ca ei să nu muncească numai pentru acel moment, el nu spune care este acesta, nici cel comun, nici cel individual, pentru că vrea ca ei să-l aștepte mereu, să fie mereu ocupați[2].

Tradiția patristică este de acord: timpul în care trăim trebuie folosit cu înțelepciune, pentru a face binele cu consecvență – nu ocazional – și pentru a aștepta fără ezitare venirea Domnului nostru Isus Cristos, rămânând fideli harului Evangheliei sale. Vigilența la care ne îndeamnă timpul Adventului este, așadar, în primul rând asupra noastră, așa cum recomandă apostolul Paul bătrânilor din Efes: " Vegheați asupra voastră și asupra întregii turme peste care Duhul Sfânt v-a pus supraveghetori ca să păstoriți Biserica lui Dumnezeu pe care și-a dobândit-o prin sângele propriului Fiu!" (Fap 20, 28).

Cei care, în trupul lui Cristos, desfășoară o slujire pentru alții nu ar trebui să uite niciodată invitația pe care apostolul o adresează tuturor "sfinților" din Filipi, împreună cu episcopii și diaconii: "Lucrați la mântuirea voastră cu teamă și cutremur" (Fil 2,12). Într-un timp complex și urgent precum al nostru, trebuie să fim vigilenți împotriva a două mari ispite care pot afecta atât Biserica, reprezentată de slujitorii ei, cât și fiecare persoană botezată: a uita nevoia de mântuire și a gândi să recâștigăm consensul prin cultivarea formei exterioare a imaginii noastre și prin reducerea radicalității evangheliei.

Ca și în zilele lui Noe, prima formă de mântuire căreia trebuie să ne dedicăm nu constă în desfășurarea sau organizarea vreunei activități pastorale, ci în revenirea la bucuria – și totodată la truda – de a-l urma, fără a domestici cuvântul lui Cristos. Numai această formă de vigilență ne face santinele care, în noaptea lumii, menținem cu smerenie credința că în curând va răsări Luceafărul Dimineții, acel luceafăr care nu apune niciodată, a cărei lumină poate lumina orice om. Un sfânt călugăr din secolul trecut, Thomas Merton, a exprimat succint această stare de vigilență la care Adventul ne conduce cu forță și blândețe.

Exilați, în adâncurile singurătății,
trăind ca aceia care ascultă,
santinele la granițele lumii,
așteptăm întoarcerea lui Cristos.

Să ne rugăm

Dumnezeule, care l-ai trimis pe Fiul tău în trupul nostru ca să adune toate popoarele în Împărăția ta, dăruiește-ne un duh vigilent, pentru ca, umblând pe căile tale de pace, să-l putem întâlni pe Domnul când va veni în glorie. El care fiind Dumnezeu, viețuiește și domnește împreună cu tine în unire cu Duhul Sfânt în toți vecii vecilor.

(După Vatican News, 5 decembrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Anonim, Operă incompletă despre Matei, omilia 51.

[2] Ioan Gură de Aur, Omilii despre Evanghelia lui Matei 77,2-3.




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat