|
| © Vatican Media |
Candela vieții contemplative
Viața contemplativă - într-o lume aflată în continuă schimbare - manifestă, în contextul mai larg al carismelor vieții consacrate, primatul experienței lui Dumnezeu și a Iubirii sale ca o constantă a existenței umane. Ea exprimă esențialitatea unei vieți dedicate căutării feței lui Dumnezeu (cf. Ps 26,8), într-o formă care nu este o evadare din realitate, ci o distanță de o mondenitate care distrage sufletul de la sine însuși, de la Adevărul care locuiește în interior. Această distanță este exprimată emblematic prin asceza sufletului față de tot ceea ce împiedică drumul libertății întreprins pentru a-l cunoaște pe Dumnezeu în sine și pe sine în Dumnezeu, și față de tot ceea ce ia spațiu inimii, împiedicând-o să învețe secretele carității: sufletul este chemat să locuiască în rugăciune continuă, parcurgând calea orientată de darul contemplației.
Este vorba de un drum care angajează sfera interiorității pentru a scruta dincolo de orizontul propriei realități, interogându-ne despre sensul profund care o străbate; ne invită să ne raportăm cu spațiul propriei intimități, propriul templum, care se deschide către experiența Frumuseții. Acest drum relatează: descoperirea sufletului - sanctuarul lui Dumnezeu - recognoscibil prin privirea teologică ce percepe inefabilitatea misterului; uimirea în fața propriei identități, făcută după chipul și asemănarea lui Dumnezeu și îmbrățișată în iubirea sa; darul lui metanoia, o convertire la adevărul despre sine, găsit în Dumnezeu în iubirea Fiului, animat de dialogul inimii.
A contempla înseamnă, așadar, a ne lăsa conduși de briza blândă a Duhului, în abisul propriului eu, pentru a ne minuna de minunile pe care Dumnezeu le săvârșește prin Fiul, Inimă a fiecărei inimi, care exclamă în adorație precum Mireasa din Cântarea Cântărilor: Atrage-mă, să alergăm! (cf. Ct 1,4).
Contemplația, ca dar al Duhului, este realitate dinamică, o alergare pe care sufletul o întreprinde pe calea conjugală a carității, nepunând nimic înaintea iubirii de Dumnezeu și de aproapele: urmează alergarea Soarelui care răsare (cf. Lc 1,78), Cristos, care parcurge de la un capăt la altul al orizontului, luminând cerul sufletului, cortul său nupțial (cf. Ps 19,6-7).
Sufletul contemplativ dorește să mărturisească lumina primită de la Soare, pentru a împărtăși bucuria sa cu toți cei pe care îi întâlnește pe drumul său. În această alergare, în care se apropie tot mai mult de Cristos, exprimă inteligența iubirii, care îl ridică la culmile cunoașterii divine. Orizontul se profilează tot mai clar în el însuși, devenind un cer de lumină; este splendoarea care vine din faptul de a trăi cu Cristos, în Cristos și pentru Cristos. Prin această splendoare, reușește să-l contemple pe aproapele, recunoscând în trăsăturile sale trăsăturile lui Cristos, căruia trebuie să-i slujească.
Viața contemplativă exprimă splendoarea iubirii lui Cristos; pentru a o proclama, trebuie să ardă cu aceeași iubire a sa și să strălucească precum o candelă mereu aprinsă, așezată pe un suport și nu sub obroc, ca să lumineze pe toți cei din casă (cf. Mt 5,15). În acest fel, revelează natura sa specifică misionară, apostolatul său.
Candela este pusă în acea parte a casei unde își poate răspândi mai ușor lumina: sus. Această casă este Biserica lui Cristos, iar în ea viața contemplativă ocupă un loc preeminent. De fapt, chemarea la contemplație este însăși vocația Bisericii, iar orice altă activitate îi este orânduită și subordonată (cf. Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Constituția despre liturgia sacră, Sacrosanctum Concilium, 2). În institutele dedicate în întregime contemplației, ea reprezintă proprium constitutiv. Relevanța eclezială a dimensiunii contemplative este evidentă și din faptul că Biserica o pune în centrul reînnoirii vieții călugărești și este mereu atentă la valorificarea potențialităților sale inerente. Împlinirea dorințelor Duhului, prin unirea constantă cu Cristos, pe un drum de transformare interioară, permite lectura realității contingente, după Dumnezeu, pentru a răspunde semnelor timpurilor.
Candela contemplației, așadar, luminează toți credincioșii Bisericii lui Cristos, dar ea strălucește și în casa omenirii create care, atrasă de acea strălucire, poate întrezări Lumina care o izvorăște. Viața contemplativă, în Biserică, devenită semn luminos, prevestește gloria cerească; ea este, de asemenea, un dar pentru întreaga omenire, ca amintire constantă a valorilor durabile și a importanței interiorității spirituale. Această candelă luminează bunurile care sunt în casă: bunuri prezente și viitoare. Viața contemplativă celebrează rodnicia sufletului care locuiește în Cristos și care experimentează împlinirea cuvintelor sale: "Rămâneți în mine și eu în voi. [...] Cine rămâne în mine și eu în el, aduce mult rod" (In 15,4-5). Rodul vieții contemplative este transparența unei vieți impregnate de rugăciune și de jertfă, într-o continuă aducere de mulțumire care devine spațiu de profeție a vieții în Cristos, "spre lauda gloriei sale" (Ef 1,6). Este comoara prețioasă care trebuie păzită sub lumina și călăuzirea Duhului Sfânt, care trebuie dusă altora și pentru care să mijlocim, primind acțiunea lui Dumnezeu chiar și în ceea ce nu înțelegem, într-o atitudine de abandonare filială față de voința sa, urmând exemplul Mariei, Mama contemplativilor.
Sub privirea iubitoare a Mariei, Maica Domnului, înfloresc sufletele contemplative. Trebuie să ne uităm la ea pentru a primi darul contemplației, pentru a învăța să ne rugăm, să medităm și să-l preamărim pe Dumnezeu. În Evanghelie, o găsim păstrând și prețuind cu atenție în inima sa evenimentele din viața Fiului său (cf. Lc 2,19; 51). Credința ei îi permite să recunoască faptul că totul vine din voința lui Dumnezeu, iar cuvintele pe care le rostește sunt întotdeauna impregnate de propria sa experiență a acesteia. Maria este contemplativa voinței lui Dumnezeu. În Maria, tot ceea ce experimentează se naște în rugăciune și devine rugăciune, într-o atitudine de adorație, în contemplarea Misterului care locuiește în ea. Ascultarea față de iubire, pe care Maria o exprimă prin acel Fiat, o conduce în grabă la celebrarea voinței sale, pe care o exprimă în cântarea Magnificat. Maria celebrează puterea acestei iubiri în care a crezut și de care este plină. A contempla înseamnă a adora Iubirea, a o contempla vie în sine și a o iubi în ceilalți, Temple ale iubirii. Să privim mereu la Maria, care, prin frumusețea sa, credința sa și umilința sa fără egal, îl arată pe Fiul celor care o privesc. Ea mărturisește puterea contemplației, care este iubire în acțiune; ne învață să o practicăm, să păzim Cuvântul într-o inimă care se roagă, să ne dăruim viața cu acel Fiat spus planului lui Dumnezeu, să exprimăm recunoștința cu acel Magnificat al milostivirii, care este mereu în acțiune.
Sr. Laura Scordino,
Congregația Surorilor Carmelite - Institutul "Stăpâna Noastră a Carmelului",
oficial de la Dicasterul pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică
(După L'Osservatore Romano, 21 noiembrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu