Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Cardinalul Pizzaballa: Pentru a ajunge la pace trebuie ascultată durerea celorlalți

Patriarhul de Ierusalim al latinilor, într-o declarație adresată presei Vaticanului, și-a exprimat speranța că planul SUA va duce la soluții care să ducă la "perspective mai clare" și să ofere ajutor populației palestiniene din Gaza. Și-a exprimat regretul pentru violența continuă comisă de coloniști, inclusiv împotriva creștinilor, a invitat pelerinii să se întoarcă în Țara Sfântă și și-a exprimat speranța pentru reluarea dialogului între liderii religioși, astfel încât evreii, musulmanii și creștinii să se poată regăsi "unii în alții".

În Gaza, și în ultimele ore sub bombardamentele israeliene, este important să se avanseze cu Faza 2 a planului Statelor Unite, care va duce la un proces politic pentru realizarea unei soluții cu două state. În urma adoptării rezoluției de către Consiliul de Securitate, Națiunile Unite se angajează să meargă înainte și să "traducă elanul diplomatic în măsuri concrete și urgente pe teren". Această concretețe va trebui să treacă printr-o serie de pași care, mulți speră, vor reprezenta cu adevărat o trecere fundamentală pentru palestinieni, epuizați de război și devastați de distrugeri. Cardinalul Pierbattista Pizzaballa, patriarhul de Ierusalim al latinilor, invitat de mass-media vaticane, îndeamnă comunitatea internațională să aibă "curajul" de a impune o soluție pentru a aduce alinare unui popor pus în genunchi după doi ani de bombardamente și care acum suferă repercusiunile iernii.

Eminență, Consiliul de Securitate al Națiunilor Unite, cu abținerea Rusiei și a Chinei, a votat planul de pace pentru Gaza propus de președintele american Trump. Guvernul palestinian aprobă planul, în timp ce Hamas declară că nu are nicio intenție de dezarmare în aceste condiții. Care este evaluarea dumneavoastră a deciziei ONU și cum priviți situația actuală? Există vreo speranță?

Decizia ONU nu schimbă nimic pe teren, dar este o recunoaștere a comunității internaționale. Este un plan care, ca toate planurile, nu poate fi niciodată perfect, dar este cel care există și este singurul care a oprit extinderea războiului și poate oferi un minim de perspective populației palestiniene și nu numai. Să presupunem, așadar, că votul ONU este un fel de consacrare generală a comunității internaționale, care, chiar dacă nu schimbă nimic, este totuși importantă dintr-un punct de vedere idealist și politic general. Apoi, cât privește viața în teritoriu și implementarea sa concretă, am știut de la început că va fi foarte dificil și va continua să fie foarte dificil să vedem implementate diferitele puncte ale planului lui Trump. Știm că Hamas nu are nicio intenție să predea armele. Cred că și Israelul este reticent în a se retrage complet din Fâșie. Să presupunem că ambele părți au fost obligate să accepte acest plan, dar se confruntă, ca să spunem așa, cu dificultăți serioase. Trebuie să persistăm. Statele Unite sunt singurele care, alături de țările arabe și Turcia, pot să se impună, pentru că, în acest moment, bunăvoința nu este suficientă. Trebuie să avem și curajul de a impune politic soluții care vor duce treptat la perspective mai clare. Dar va dura mult timp și va fi foarte obositor.

Se pare că Gaza a dispărut din atenția presei în ultima vreme. Cu toate acestea, dinspre Fâșie continuă să sosească știri foarte grave și alarmante despre suferința populației, inclusiv din cauza vremii nefavorabile, a ploii și a noroiului, așa cum a fost martor preotul paroh, părintele Gabriel Romanelli. Care este situația? Pot intra ajutoarele? Ce lucruri concrete se pot face pentru a-i ajuta pe palestinieni?

Situația nu s-a schimbat prea mult din punctul de vedere al vieții obișnuite. Singurul lucru care s-a schimbat și pentru care îi mulțumim lui Dumnezeu și celor care au putut să le obțină este sfârșitul bombardamentelor cu covor. Ajutoarele vin mai mult decât înainte, cu siguranță mai constant, dar cu siguranță nu suficiente pentru a satisface nevoile, medicamente, spitale, corturi, pături, odată cu venirea iernii și a ploilor. Este nevoie de apă, să fim clari, dar în Gaza, apa înseamnă noroi într-o situație deja problematică. Să spunem că în viața obișnuită nimic nu s-a schimbat: școlile nu există, spitalele funcționează numai parțial și totul trebuie încă reconstruit. Suntem încă în prima fază a procesului, iar următorii pași vor fi: curățarea molozului; îngroparea morților care sunt sub dărâmături și existența unui plan minimal de reconstrucție, care va necesita, de asemenea, o guvernare inexistentă și nu se știe care va fi aceasta. Totul trebuie încă făcut și, în timp ce au loc discuții la ONU și în alte locuri, oamenii rămân în aceleași condiții ca întotdeauna, care sunt, din păcate, dramatice.

Vești alarmante vin și din Cisiordania, din păcate, din cauza violențelor continue comise de coloniști, care au incendiat moschei, au atacat sate și i-au împiedicat pe palestinienii din acea parte a statului Palestina să recolteze măslinele. Deși pare să existe o ușoară trezire a conștientizării cu privire la inacceptabilitatea acestor acte, chiar și în Israel, există o lipsă de poziții internaționale puternice pentru a opri această tendință, ceea ce face ca, în mod obiectiv, orice idee de stat palestinian cu chiar și un minim de continuitate teritorială să fie impracticabilă în viitor. Ce ne puteți spune despre situația din această parte a Palestinei? Ce credeți că ar putea sau ar trebui comunitatea internațională să facă? Și ce putem face noi?

Situația din teritorii se înrăutățește pe zi ce trece. Am fotografii cu atacurile care au avut loc încă o dată în satul nostru creștin Taybeh, cu case și mașini atacate, geamuri sparte și anvelope perforate. Ceea ce s-a întâmplat aseară în Taybeh, care este grav, se întâmplă zilnic în multe alte sate din Palestina. Acum câteva zile, am primit și eu o cerere de ajutor din satul Aboud, care este destul de izolat, nu numai de la parohia noastră, ci de la întreaga comunitate, de la primar și așa mai departe, pentru că nu știu cui să se adreseze. Acest sentiment de neputință sporește și mai mult povara acestei situații pentru toată lumea, pentru că, într-adevăr, pare că nu există nimeni la care să se adreseze, nimeni de la care să se ceară dreptate. Este adevărat că recent au avut loc ciocniri între coloniști și armată, care încerca să restabilească o oarecare ordine, dar acestea sunt incidente rare; de cele mai multe ori, asistăm la o ignorare totală a legii, chiar și a unui minim de lege, și a respectului pentru drepturile omului. Îngrijorarea noastră este că această situație va continua și se va agrava. Ce poate face comunitatea internațională? Trebuie să vorbească! Așa cum s-a discutat mult despre Gaza, pe bună dreptate, iar acum, din păcate, mai puțin, trebuie să ne exprimăm și noi despre situația din teritorii. Multe țări au recunoscut Palestina ca stat, chiar și recent, simbolic, pentru că aceasta nu există încă. Acum, însă, trebuie să creștem gradul de conștientizare și să spunem că simpla recunoaștere a acesteia nu este suficientă; de asemenea, trebuie să clarificăm condițiile și ce trebuie făcut. Nu putem vorbi despre un proces politic dacă aceste atacuri și aceste dificultăți continuă să apară. Spun asta cu mare durere, pentru că nu-mi place întotdeauna să denunț și să mă pronunț împotriva lor, dar este adevărul și nu pot rămâne tăcut în privința lui.

Eminență, ați lansat recent un apel pentru reluarea pelerinajelor în Țara Sfântă, care sunt încă suspendate astăzi, cu toate repercusiunile grave pe care le au asupra economiei palestiniene, în special asupra situației creștinilor. Ce se poate spune în această privință? Putem repeta această invitație de a fi din nou pelerini în locurile în care Isus a trăit, a murit și a înviat?

Absolut! Este adevărat că vorbim despre Gaza, vorbim despre Cisiordania, dar este, de asemenea, adevărat că acestea sunt situații care sunt întotdeauna în afara cercului obișnuit de pelerinaj. Zona Betleemului, care este importantă pentru pelerini, are nevoie de prezența lor. Pelerinajul este acum în siguranță. Odată cu încetarea focului, nu numai bombardamentele din Gaza au încetat, ci și atacurile cu rachete din Yemen. Să spunem doar că alarmele nu mai sunt prezente, așa că pelerinajul poate fi acum în siguranță. Acei puțini pelerini care au venit au putut vedea acest lucru. Repet: Biserica universală ne-a fost foarte aproape în acești ani cu rugăciunea, cu multe forme de solidaritate, inclusiv concrete. Acum trebuie să începem o nouă etapă, în care ajutorul concret este demonstrat și printr-o prezență fizică tangibilă. Aceasta, pe lângă faptul că este un beneficiu pentru cei înzestrați și capabili să facă pelerinajul, aduce și zâmbete în inimile multor familii care au nevoie nu numai de ajutor financiar, ci și de prezența fraților lor și surorilor lor creștini din Țara Sfântă. Suntem în Anul Jubiliar, care se apropie de sfârșit. Exista o mare speranță că acest an se va concentra nu numai asupra Romei, ci și asupra Ierusalimului. Aceste două orașe sunt interconectate și așteptăm cu nerăbdare următorul Jubileu. Prin urmare, trebuie să ne reluăm drumul sfânt și să ne întoarcem la rădăcinile noastre de credință, care sunt și o formă de solidaritate și fraternitate creștină.

Imaginile teribile ale ostaticilor Hamas ținuți în tuneluri sunt încă proaspete în mintea noastră. Dar avem și știri, chiar recent, despre alte situații, cele fără imagini, care ne spun că, din 7 octombrie până astăzi, 98 de prizonieri palestinieni au murit în închisorile israeliene - există plângeri de încălcări ale drepturilor omului - ceea ce înseamnă practic o moarte la fiecare patru zile. Care este comentariul dumneavoastră despre aceste cifre?

Acestea sunt cifre alarmante. Mai multe ziare, inclusiv din Țara Sfântă și din Israel, le-au relatat, iar alte instituții media, deși foarte puține, au făcut-o și ele. Să spunem că, în general, climatul de violență este peste tot, în modul nostru de a gândi. Am spus de multe ori că am fost invadați de atât de multă ură, încât ura nu este numai un sentiment, ci devine și acțiune, un mod de a ne raporta la ceilalți. Sentimentul de ură, de răzbunare, de resentiment este, de asemenea, exprimat în aceste forme. Nu am o documentație precisă, așa că mă bazez pe ceea ce s-a spus, dar e adevărat că sunt mulți care au murit în închisori și, în orice caz, să spunem că nu sunt închisori suedeze.

Eminență, vorbind recent la o conferință, ați subliniat că, din păcate, în acești doi ani de război, liderii religioși au transmis adesea mesaje identice, dacă nu chiar similare, cu cele ale liderilor politici, subminând efectiv dialogul interreligios. Care este rolul religiilor, sau care ar trebui să fie, în acest context?

Da, am spus-o de mai multe ori și o repet din nou cu o oarecare durere și tristețe. Dialogul interreligios trebuie să se reia, pentru că face parte și el din identitatea noastră religioasă; nicio religie nu este o insulă. Prin urmare, trebuie să-l reluăm și să dăm această mărturie ca lideri religioși, și, de asemenea, drept comunități religioase, unii față de alții, în special în Orientul Mijlociu, unde religia joacă un rol fundamental în modelarea identității și a comunității, în viața civilă, socială și chiar politică. Și este un fapt că, cu câteva excepții, majoritatea liderilor religioși locali nu au spus nimic, iar când au vorbit, le-au vorbit adepților lor exclusiv despre ei înșiși și despre propria lor perspectivă, fără a-l lua în considerare pe celălalt. Și dacă a existat o perspectivă asupra celuilalt, aceasta a fost una negativă, una de apărare sau acuzație. Iată, acum toate acestea sunt îngrijorătoare. Trebuie să ieșim din acest cerc vicios, și nu mă refer numai la evrei și musulmani, și noi suntem în el; nu trebuie să ne comportăm bine și politicos față de ceilalți. După 7 octombrie, trebuie să reluăm dialogul, ținând cont nu numai de ceea ce am spus în trecut, ci și de ceea ce nu am spus în acești doi ani și de ce, astfel încât să putem începe și prin a încerca să ascultăm. Ceva ce am spus de mai multe ori și care este foarte obositor este că nu ar trebui să începem cu analiza, ci că trebuie să ascultăm durerea celuilalt, pentru că eu cred că fiecare este cu adevărat epuizat, afectat de propria durere. Și totuși, dificultatea sau imposibilitatea de a vedea durerea celorlalți este, de asemenea, îngrijorătoare. Victimizarea este una dintre problemele cu care ne confruntăm; fiecare dintre noi se simte singura victimă, iar celălalt călăul. În schimb, trebuie să ieșim din această perspectivă. Este angajarea pe care trebuie să ne-o asumăm. Lucrurile nu se schimbă de la sine; se schimbă dacă cineva ne deschide calea. Așadar, trebuie să deschidem, să redeschidem, această cale. Va fi obositor, dar trebuie să o facem; aceasta este tocmai sarcina liderilor religioși. Nu poți privi spre Dumnezeu și să-l negi pe celălalt, însă noi am reușit.

Don Tonino Bello obișnuia să spună că războiul începe odată cu estomparea feței celuilalt. Poate am putea spune că pacea începe ascultând durerea celuilalt...

Absolut. Dacă îl recunoști pe celălalt, te recunoști și pe tine însuți. Dacă îl negi pe celălalt, te negi și pe tine însuți. Dacă fața celuilalt se estompează, în cele din urmă te estompezi și pe tine însuți. Așadar, trebuie să ne uităm cu toții la Dumnezeu și să ne regăsim unii în alții.

Andrea Tornielli și Francesca Sabatinelli

(După Vatican News, 19 noiembrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat