|
| © Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Audiența generală de miercuri, 19 noiembrie 2025
Ciclu de cateheze. Jubileul 2025. Isus Cristos, speranța noastră. IV. Învierea lui Cristos și provocările lumii actuale. 5. Spiritualitatea pascală și ecologia integrală
Iubiți frați și surori, bună ziua și bine ați venit!
În acest An Jubiliar dedicat speranței, reflectăm asupra relației dintre Învierea lui Cristos și provocările lumii de astăzi, adică provocările noastre. Uneori, Isus, Cel Viu, vrea să ne întrebe și pe noi: "De ce plângi? Pe cine cauți?" Provocările, de fapt, nu le putem înfrunta singuri, iar lacrimile sunt un dar al vieții atunci când purifică ochii noștri și eliberează privirea noastră.
Evanghelistul Ioan ne atrage atenția asupra unui detaliu care nu se regăsește în celelalte Evanghelii: plângând lângă mormântul gol, Maria Magdalena nu l-a recunoscut imediat pe Isus înviat, dar a crezut că este grădinarul. De fapt, deja în relatarea înmormântării lui Isus, la apusul soarelui din Vinerea Sfântă, textul era foarte precis: "În locul unde fusese răstignit Isus era o grădină, iar în grădină era un mormânt nou, în care nu fusese pus nimeni niciodată. Așadar, pentru că era Ziua Pregătirii iudeilor, iar mormântul era aproape, l-au pus pe Isus acolo" (In 19,41-42).
Astfel se încheie, în pacea sabatului și în frumusețea unei grădini, lupta dramatică dintre întuneric și lumină declanșată de trădarea, arestarea, abandonarea, condamnarea, umilirea și uciderea Fiului, care "iubindu-i pe ai săi care erau în lume, i-a iubit până la sfârșit" (In 13,1). Cultivarea și îngrijirea grădinii este sarcina originară (cf. Gen 2,15) pe care Isus a dus-o la împlinire. Ultimul său cuvânt pe cruce - "S-a împlinit" (In 19,30) - ne invită pe fiecare dintre noi să redescoperim aceeași sarcină, propria sarcină. Din acest motiv, "plecându-și capul, și-a dat duhul" (v. 30).
Iubi frați și surori, Maria Magdalena, așadar, nu s-a înșelat cu totul crezând că îl întâlnește pe grădinar! Într-adevăr, a trebuit să-și asculte încă o dată propriul nume și să înțeleagă propria misiune de la Omul nou, cel care într-un alt text al lui Ioan spune: "Iată, Eu fac toate lucrurile noi" (Ap 21,5). Papa Francisc, prin enciclica Laudato si', ne-a arătat necesitatea stringentă a unei priviri contemplative: dacă nu este păzitor al grădinii, ființa umană devine distrugătorul ei. Speranța creștină, așadar, răspunde provocărilor cu care se confruntă întreaga omenire astăzi, oprindu-se în grădina unde Răstignitul a fost depus ca o sămânță, pentru a învia și a aduce mult rod.
Paradisul nu este pierdut, ci regăsit. Moartea și învierea lui Isus sunt, astfel, fundamentul unei spiritualități a ecologiei integrale, în afara căreia cuvintele credinței rămân fără o legătură cu realitatea, iar cuvintele științei rămân departe de inimă. "Cultura ecologică nu se poate reduce la o serie de răspunsuri urgente și parțiale la problemele care se prezintă cu privire la degradarea mediului, la epuizarea rezervelor naturale și la poluare. Ar trebui să fie o privire diferită, o gândire, o politică, un program educativ, un stil de viață și o spiritualitate care să dea formă unei rezistențe" (Laudato si', 111).
Din acest motiv, vorbim despre o convertire ecologică, pe care creștinii nu o pot separa de schimbarea de direcție pe care o cere de la ei urmarea lui Isus. Întoarcerea Mariei în acea dimineață de Paște este un semn al acestui fapt: numai prin convertire după convertire trecem din această vale de lacrimi la noul Ierusalim. Această trecere, care începe în inimă și este spirituală, modifică istoria, ne angajează public, activează solidaritatea care încă de acum protejează persoane și creaturi de pofta lupilor, în numele și prin puterea Mielului Păstor.
Astfel, fiii și fiicele Bisericii pot întâlni astăzi milioane de tineri și alți bărbați și femei de bunăvoință care au ascultat strigătul săracilor și al pământului și s-au lăsat atinși de acesta. Și multe persoane doresc, printr-un raport mai direct cu creația, o nouă armonie care să le conducă dincolo de atâtea răni. Mai mult, "cerurile vorbesc despre slava lui Dumnezeu și firmamentul vestește lucrarea mâinilor sale. Ziua încredințează zilei mesajul, iar noaptea transmite nopții cunoașterea. Nu e vorbire, nu sunt cuvinte ale căror glasuri să se poată auzi, și totuși vocea lor străbate tot pământul, vestea lor ajunge la marginile lumii" (Ps 19,2-5).
Duhul să ne dea capacitatea de a asculta glasul celor fără glas. Vom vedea atunci ceea ce ochii noștri încă nu pot vedea: acea grădină, sau Paradis, de care ne apropiem numai primind și ducând la îndeplinire fiecare propria misiune.
* * *
Poimâine, 21 noiembrie, va fi celebrată în toată Italia comemorarea liturgică a Prezentării la templu a Sfintei Fecioare Maria, ziua "Pro Orantibus". Fie ca toți frații și surorile noastre din viața contemplativă să primească solidaritatea concretă și ajutorul eficient al comunității ecleziale pentru a le asigura supraviețuirea și continuitatea apostolatului lor tăcut, rodnic și de neînlocuit.
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu