Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
IA, provocările aduse umanului privite cu ochii teologiei

Monseniorul Piero Coda, secretarul Comisiei Teologice, explică faptul că teologia, confruntată cu fenomenul utilizării tot mai mari a inteligenței artificiale, este direct implicată: "Nu este vorba numai de a cere respectarea și promovarea criteriilor etice indispensabile cărora trebuie să se supună orice acțiune umană pentru a fi în conformitate cu demnitatea infinită a persoanei, ci și de a pune întrebarea și de a orienta răspunsul cu privire la noul mediu în care trăim și gândim".

A vorbi cu Monseniorul Piero Coda despre IA, Inteligența Artificială, este ca și cum am face o călătorie surprinzătoare pentru a descoperi adevărata esență a omului, confruntându-ne cu o revoluție tehnologică constantă care pune în discuție însăși înțelegerea de sine. Perspectiva sa teologică - este secretarul general al Comisiei Teologice Internaționale - îl conduce la afirmația că "teologia, confruntată cu fenomenul presant al fenomenului utilizării tot mai mari a IA, este direct implicată: pentru că ne confruntăm, fără îndoială - așa cum repetă neobosit Leon al XIV-lea - cu ceva într-adevăr nou și urgent, de o amploare enormă și cu un deznodământ încă nehotărât, în istoria omenirii și, să fim clari, a cosmosului".

Care este aspectul cel mai evident al tuturor acestora?

Este acela, indispensabil, pe care teologia, ca înțelegere critică a credinței, este chemată să îl ofere. Și se referă la discernământul semnificației și implicațiilor utilizării IA în promovarea binelui autentic și integral al fiecărei persoane și al întregii societăți. Cu alte cuvinte, este vorba de a interpreta și a evalua inovațiilor promovate de IA în lumina lui Cristos "răstignit și înviat" - așa cum scrie Conciliul al II-lea din Vatican în Gaudium et spes. Așadar, nu numai al lui Cristos care a înviat "odată pentru totdeauna", ci, tocmai din acest motiv, care continuă să învie în Trupul său viu, format de cei în care acționează însăși viața sa, călăuzind și orientând cu forța Duhului său, conform planului de iubire al lui Dumnezeu, transformarea lumii până când aceasta ajunge la împlinirea sa gratuită în Împărăția cerurilor.

Și apoi?

Nu este vorba numai de a face apel la respectarea și promovarea criteriilor etice indispensabile cărora trebuie să se supună orice acțiune umană pentru a fi în conformitate cu demnitatea infinită a persoanei, ci și de a pune întrebarea și de a orienta răspunsul cu privire la calitatea noului mediu de exercitare a vieții, a gândirii, a întâlnirii și acțiunii la crearea căruia IA contribuie decisiv, dar nu suficient în sine. Dar cu atât mai mult, și - aș spune - în primul rând și radical, teologia nu poate să nu interpeleze critic conștiința umană cu întrebarea crucială pe care o ridică însăși utilizarea termenului "inteligență artificială": ce este inteligența?

Putem vorbi în mod pertinent despre o inteligență care este artificială? Aici se află punctul crucial. După cum a subliniat Éric Salobir acum câțiva ani, însăși denumirea de "inteligență artificială" apare de fapt marcată de un "păcat originar": pentru că este "un nume de botez în care coexistă un sens tehnic și o semnificație mitică". Papa Francisc a reiterat acest lucru în mesajul său pentru Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale de anul trecut: "Însăși utilizarea cuvântului «inteligență»" cu referire la IA - a scris el - "este înșelătoare".

Mulți experți susțin că, într-un viitor nu chiar atât de scurt, dar sigur, IA va ajunge să modifice profund înțelegerea pe care omul o are despre sine: în opinia dumneavoastră, ar putea această posibilitate să compromită căutarea lui Dumnezeu din partea omului, ar putea face nearmonic și raportul pe care același om îl are cu semenii săi și cu Creația?

Pericolul există, așa cum se întâmplă întotdeauna cu fiecare cucerire pozitivă pe care ființa umană o obține în aventura în care a plasat-o Dumnezeu. Și în definitiv, încă o dată, totul constă în a ceda ispitei idolatriei: adică în a ne prosterna în fața "vițelului de aur" pe care l-am construit cu propriile noastre mâini. Aceasta este ispita radicală. Deja cu câțiva ani în urmă, cu o intuiție perspicace, un fizician - și comunicator științific de nivel înalt - precum Piero Pasolini a scris lapidar că "în ziua în care omenirea în ansamblu își va pierde conștientizarea propriului proces de transcendență care îi condiționează acțiunile și aspirațiile la ceva - Cineva - dincolo de ea însăși, s-ar afla la începutul procesului său de degradare și de destrămare".

Toate acestea ar trebui să ne provoace profund...

Acum, tocmai acest pericol pernicios și chiar fatal, ale cărui consecințe tragice, din păcate, nu putem să nu le putem constata zi de zi pe pielea, ba chiar în carnea vie a celor mai fragili și mai slabi - care, așa cum ne spune Leon al XIV-lea în Dilexi te, este însăși carnea lui Cristos - nu poate să nu ne provoace să trăim cu viziune și responsabilitate resursa extraordinară și inepuizabilă care se eliberează, cum ar spune Antonio Rosmini, "din măruntaiele Revelației".

Henri Bergson a intuit acest lucru în prima jumătate a secolului trecut în lucrarea sa Les deux sources de la morale et de la religion. Chiar și luând în considerare nivelul dezvoltării tehnologice din vremea sa - și care astăzi, datorită IA, a fost împins la limite anterior de neimaginat - filozoful scria: "Natura, înzestrându-ne cu o inteligență esențialmente creativă, ne-a pregătit o anumită extindere", iar "mașinile", rodul ingeniozității umane, "au ajuns să dea organismului nostru o extindere atât de vastă și o putere atât de formidabilă, atât de disproporționată față de dimensiunea sa" încât "în acest corp incomensurabil mărit, sufletul rămâne ceea ce a fost, acum prea mic pentru a-l umple, prea slab pentru a-l călăuzi".

În definitiv, acest "supliment de suflet" este cel care ni se cere. Dar ni se cere pentru că ne-a fost dăruit gratuit și este continuu dăruit din nou și sporit de "Cristos răstignit și înviat" care lucrează în inimile noastre și în mințile noastre prin Duhul Sfânt.

Federico Piana

(După Vatican News, 14 noiembrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat