|
| © Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Discurs adresat participanților la Întâlnirea Dicasterului pentru Cauzele Sfinților "Mistica, fenomenele mistice și sfințenia" (13 noiembrie 2025)
Eminențe, Excelențe,
dragi preoți, călugări, călugărițe,
dragi frați și surori,
Sunt bucuros să vă primesc la încheierea conferinței organizate de Dicasterul pentru Cauzele Sfinților, dedicată raportului dintre fenomenele mistice și sfințenia vieții. Este vorba despre una dintre cele mai frumoase dimensiuni ale experienței de credință și vă mulțumesc pentru că ajutați la îmbogățirea ei cu acest studiu aprofundat și, de asemenea, la luminarea unor aspecte care necesită discernământ.
Atât prin reflecția teologică, cât și prin predicare și cateheză, Biserica a recunoscut de secole că în inima vieții mistice se află conștiința unei intime uniri de iubire cu Dumnezeu. Acest eveniment de har se manifestă în roadele pe care le produce, conform cuvintelor Domnului: "Căci nu este niciun pom bun care să facă fructe rele și, iarăși, niciun pom rău care să facă fructe bune, pentru că orice pom se cunoaște după fructele proprii: doar nu se culeg smochine din spini și nici struguri din mărăcini" (Lc 6,43-44).
Mistica se caracterizează, așadar, ca o experiență care depășește simpla cunoaștere rațională nu prin meritul celui care o experimentează, ci printr-un dar spiritual, care se poate manifesta în diferite moduri, chiar și prin fenomene opuse, cum ar fi viziuni luminoase sau întuneric dens, suferințe sau extaze. În sine, totuși, aceste evenimente excepționale rămân secundare și neesențiale față de mistică și față de sfințenie însăși: pot fi semne ale acestuia, fiind carisme singulare, dar adevăratul scop este și rămâne întotdeauna comuniunea cu Dumnezeu, care este "interior intimo meo et superior summo meo" (Sfântul Augustin, Confesiuni, III, 6, 11).
Prin urmare, fenomenele extraordinare care pot caracteriza experiența mistică nu sunt condiții indispensabile pentru recunoașterea sfințeniei unui credincios: dacă sunt prezente, ele întăresc virtuțile nu ca privilegii individuale, ci ca fiind rânduite spre edificarea întregii Biserici, trupul mistic al lui Cristos. Ceea ce contează mai mult și ceea ce trebuie subliniat mai mult în examinarea candidaților la sfințenie este conformitatea lor deplină și constantă cu voința lui Dumnezeu, revelată în Scripturi și în Tradiția apostolică vie. Prin urmare, este important să se mențină echilibrul: așa cum cauzele de canonizare nu ar trebui promovate numai în prezența unor fenomene excepționale, tot așa trebuie avut grijă să nu le penalizăm dacă aceleași fenomene caracterizează viața slujitorilor lui Dumnezeu.
Cu angajare constantă, Magisteriul, teologia și autorii spirituali au oferit, de asemenea, criterii pentru a distinge fenomenele spirituale autentice, care pot avea loc într-o atmosferă de rugăciune și de căutare sinceră a lui Dumnezeu, de manifestările care pot fi înșelătoare. Pentru a nu cădea în iluzii superstițioase, astfel de evenimente trebuie evaluate cu prudență, printr-un discernământ umil și în conformitate cu învățătura Bisericii.
Ca și cum ar rezuma practica, Sfânta Tereza de Avila afirmă: "Este clar că cea mai înaltă perfecțiune nu constă în desfătările interioare, în marile extaze, în viziuni și în spiritul profeției, ci mai degrabă în conformitatea perfectă a voinței noastre cu aceea a lui Dumnezeu, astfel încât să vrem, și cu fermitate, ceea ce cunoaștem că este din voința sa, acceptând cu aceeași bucurie atât dulcele, cât și amarul, așa cum vrea el"[1]. Aceste cuvinte corespund experienței Sfântului Ioan al Crucii, potrivit căruia exercitarea virtuților este sămânța disponibilității pasionale pentru Dumnezeu, astfel încât voința sa și a noastră devin "o singură voință într-un consimțământ prompt și liber"[2], până la transformarea iubitului în Iubit[3].
În centrul discernământului cu privire la un credincios se află ascultarea faimei sale de sfințenie și examinarea cu privire la virtutea sa perfectă, ca expresii ale comuniunii ecleziale și ale unirii intime cu Dumnezeu. În îndeplinirea acestei prețioase slujiri, în special cei dintre voi care lucrați în domeniul cauzelor de canonizare sunteți chemați să-i imitați pe sfinți și să cultivați astfel vocația care ne unește pe toți ca botezați, membre vii ale unicului popor al lui Dumnezeu.
În timp ce vă încurajez să continuați pe acest drum cu încredere și înțelepciune, vă împart tuturor din inimă binecuvântarea apostolică. Mulțumesc!
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
Note:
[1] Sf. Tereza a lui Isus, Fundații 5, 10; cf. Id., Castelul interior, I, 2, 7; II, 1, 8.
[2] Sf. Ioan al Crucii, Flacăra de iubire vie 3, 24.
[3] Cf. Id., Cântarea spirituală, 22, 3.