|
| © Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Sfânta Liturghie la a 125-a aniversare a sfințirii Bisericii "Sant'Anselmo all'Aventino" (Sărbătoarea Sfântului Martin, marți, 11 noiembrie 2025)
"Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea" (Mt 16,18). Iubiți frați și surori, am ascultat aceste cuvinte ale lui Isus în timp ce comemorăm cea de-a 125-a aniversare a sfințirii acestei biserici, dorită cu tărie de Papa Leon al XIII-lea, care a promovat construcția ei.
În intențiile sale această clădire, împreună cu aceea a Colegiului Internațional anexat, trebuia să contribuie la o întărire a prezenței benedictine în Biserică și în lume, printr-o unitate tot mai mare în cadrul Confederației Benedictine, scop pentru care a fost introdusă și funcția de Abate Primat. Și asta pentru că era convins că vechiul vostru Ordin putea fi de mare ajutor pentru binele întregului popor al lui Dumnezeu într-o perioadă bogată în provocări, cum ar fi trecerea de la secolul al XIX-lea la secolul al XX-lea.
Într-adevăr, monahismul, încă de la începuturile sale, a fost o realitate "de frontieră", care a determinat bărbați și femei curajoși să înființeze centre de rugăciune, muncă și caritate în cele mai îndepărtate și inaccesibile locuri, transformând adesea zone pustii în terenuri fertile și bogate, din punct de vedere agricol și economic, dar mai ales spiritual. Mănăstirea, astfel, s-a caracterizat tot mai mult ca loc de creștere, de pace, de ospitalitate și de unitate, chiar și în cele mai întunecate perioade ale istoriei.
Și timpul nostru se confruntă cu provocări. Schimbările bruște la care suntem martori ne provoacă și ne pun întrebări, ridicând probleme nemaivăzute până acum. Această celebrare ne amintește că, asemenea apostolului Petru, și împreună cu el, Benedict și atâția alții, și noi vom putea răspunde exigențelor vocației pe care am primit-o numai punându-l pe Cristos în centrul existenței noastre și al misiunii noastre, pornind de la acel act de credință care ne face să recunoaștem în el pe Mântuitorul și traducând asta în rugăciune, în studiu, în angajarea pentru o viață sfântă.
Aici, toate acestea se realizează în diferite moduri: înainte de toate în liturgie, apoi în Lectio divina, în cercetare, în îngrijirea pastorală, cu implicarea călugărilor veniți din întreaga lume și cu deschidere către clerici, călugări și laici din cele mai diverse origini și medii. Mănăstirea, Ateneul, Institutul Liturgic, activitățile pastorale legate de biserică, în conformitate cu învățăturile Sfântului Benedict, trebuie să crească astfel tot mai mult în sinergic ca o autentică "școală a slujirii Domnului" (Sf. Benedict, Regula, Prolog, 45).
Din acest motiv, m-am gândit la complexul în care ne aflăm ca la o realitate care trebuie să aspire să devină o inimă pulsantă în marele corp al lumii benedictine având în centru, conform învățăturilor Sfântului Benedict, pe Biserică.
Prima lectură (cf. Ez 43,1-2.4-7a) ne-a prezentat imaginea râului care curge din Templu. Această imagine se armonizează foarte bine cu aceea a inimii care pompează limfa vitală în corp, astfel încât fiecare membru să poată primi hrană și forță spre beneficiul celorlalți (cf. 1Cor 12,20-27); precum și cu aceea a edificiului spiritual despre care ne-a vorbit a doua lectură, întemeiat pe stânca solidă care este Cristos (cf. 1Pt 2,4-9).
În stupul harnic al Sfântului Anselm, fie ca acesta să fie locul de unde totul pornește și la care totul se întoarce pentru a găsi verificare, confirmare și aprofundare în fața lui Dumnezeu, așa cum a recomandat Sfântul Ioan Paul al II-lea în timpul vizitei sale la Ateneul Pontifical cu ocazia centenarului înființării sale. Referindu-se la sfântul său patron, el a spus: "Sfântul Anselm le amintește tuturor [...] că o cunoaștere a misterelor divine nu este atât cucerire a geniului uman, cât mai degrabă dar pe care Dumnezeu îl dăruiește celor umili și celor credincioși" (Discurs, 1 iunie 1986).
Se referea, așa cum s-a menționat, la învățăturile învățătorului din Aosta, dar vrem să sperăm că acesta va fi și mesajul profetic care din această Instituție ajunge la Biserică și la lume, ca împlinire a misiunii pe care am primit-o cu toții, de a fi un popor dobândit de Dumnezeu pentru a putea vesti lucrările minunate ale celui care ne-a chemat din întuneric la lumina sa minunată (cf. 1Pt 2,9).
Sfințirea este momentul solemn din istoria unui edificiu sacru în care este consacrat pentru a fi loc de întâlnire între spațiu și timp, între finit și infinit, între om și Dumnezeu: o ușă deschisă către veșnicie, unde sufletul găsește un răspuns la "tensiunea dintre conjunctura momentului și lumina timpului, a orizontului mai larg [...] care ne deschide către viitor drept cauză finală care atrage" (Francisc, Exortația apostolică Evangelii gaudium, 222) în întâlnirea dintre plinătate și limitare care însoțește drumul nostru pământesc.
Conciliul al II-lea din Vatican descrie toate acestea într-una dintre cele mai frumoase pagini ale sale, când definește Biserica drept "umană și divină, văzută și înzestrată cu realități nevăzute, ferventă în acțiune și dăruită contemplației, prezentă și totuși străină și călătoare; [...] în așa fel încât ceea ce este uman în ea să fie orânduit spre ceea ce este divin și subordonat lui, ceea ce este vizibil invizibilului, acțiunea contemplației și realitatea prezentă cetății viitoare spre care tindem" (Constituția Sacrosanctum Concilium, 2).
Este experiența vieții noastre și a vieții fiecărui bărbat și a fiecărei femei din această lume, în căutarea acelui răspuns ultim și fundamental pe care "nici carnea, nici sângele" nu-l poate revela, ci numai Tatăl care este în ceruri (cf. Mt 16,17); având nevoie în cele din urmă de Isus, "Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu" (v. 16). Suntem chemați să-l căutăm pe el și la el suntem chemați să-i ducem pe toți cei pe care îi întâlnim, recunoscători pentru darurile pe care ni le-a dăruit și, mai ales, pentru iubirea cu care ne-a precedat (cf. Rom 5,6). Acest templu va deveni atunci tot mai mult un loc de bucurie, unde vom experimenta frumusețea de a împărtăși cu ceilalți ceea ce am primit gratuit (cf. Mt 10,8).
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu