Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Cu privire la nota doctrinară "Mater Populi fidelis"

Icoana neasemănării

Chestiunea titlului de "Corăscumpărătoare", ridicată și clarificată de Nota doctrinară Mater Populi fidelis, nu este o simplă dispută terminologică. Este simptomul unui eșec al analogiei. Limbajul uman, atunci când încearcă să vorbească despre Dumnezeu și despre opera sa, este constrâns să recurgă la analogie. Însă analogia autentică, mai ales în teologie, nu este o asemănare convenabilă; este o cale pe marginea unui abis, unde neasemănarea este întotdeauna mai mare decât asemănarea.

Instinctul care duce la născocirea termenului "Corăscumpărătoare" este același care, aplicat în mod naiv, construiește o analogie prin asemănare: Maria se aseamănă cu Cristos în lucrarea mântuirii, așa că o putem numi "co-răscumpărătoare". Este o analogie care încearcă să îmblânzească misterul, să-l facă inteligibil și controlabil printr-un paralelism. Dar tocmai aici analogia tradițională, dacă nu este "răsturnată", se trădează pe sine însăși și generează monștri teologici.

Analogia prin asemănare duce instinctiv (adică fără un control critic) la nașterea "paralelismului mântuitor". Documentul, cu o precizie chirurgicală, demontează titlul nu pentru că Maria nu ar coopera, ci pentru că termenul construiește o imagine înșelătoare. Analogia prin asemănare funcționează astfel: a. izolează un punct de contact (atât Cristos, cât și Maria au suferit pentru mântuirea noastră. Amândoi au fost asociați cu evenimentul răscumpărător); b. extinde asemănarea (dacă Cristos este Răscumpărătorul, iar Maria este asemenea lui în această lucrare, atunci ea poate fi numită "Corăscumpărătoare"); c. minimizează neasemănarea (în acest proces, diferența abisală - Cristos acționează ca Dumnezeu și Om, izvor primar și autonom al harului; Maria acționează ca o creatură, răscumpărată și transformată, un canal derivat și subordonat - este aplatizată. Neasemănarea devine o anexă, o notă de subsol).

* * *

Așa se constituie, aproape instinctiv, un "parcurs paralel al mântuirii". Documentul avertizează tocmai împotriva acestui lucru: "Pericolul de a întuneca rolul exclusiv al lui Isus Cristos [...] nu ar constitui o adevărată onoare pentru Mamă" (nr. 22). Analogia prin asemănare, eșuând în sarcina sa primară de a păzi misterul, ajunge să creeze o diarhie în care Maria nu mai este numai prima dintre cei răscumpărați, ci aproape un izvor complementar de răscumpărare.

"Corăscumpărătoarea" devine punctul culminant al unei analogii rău aplicate.

Analogia Răsturnată nu neagă asemănarea, ci o supune unei convertiri radicale. Nu începe cu asemănarea și apoi adaugă diferențe, ci pornește de la neasemănarea constitutivă pentru a interpreta, în lumina acesteia, singura asemănare posibilă. Este o schimbare epocală de perspectivă.

Aplicată rolului Mariei în mântuire, Analogia Răsturnată ne întreabă: a. care este neasemănarea absolută și irevocabilă? Unicitatea lui Cristos ca Răscumpărător. El singur este "singurul Mijlocitor între Dumnezeu și oameni" (1Tim 2,5). Mijlocirea sa este cauzală, izvorâtoare, hipostatică (în sensul unirii hipostatice). Aceasta nu este o diferență de grad, ci de natură. Este faptul primar, nenegociabil; b. în lumina acestei neasemănări, ce fel de asemănare este posibilă? Asemănarea poate fi decât participată, derivată, subordonată și, mai presus de toate, receptivă. Maria nu "face" ceva similar cu ceea ce face Cristos dintr-o poziție de egalitate sau complementaritate. Ea primește în mod unic și perfect lucrarea lui Cristos și, în virtutea acestei plinătăți primite, poate fi asociată la răspândirea sa.

Documentul este un maestru în această aplicare. Nu spune: "Maria este asemenea lui Cristos în răscumpărare, dar în mod subordonat". Spune, mai degrabă: "mijlocirea unică a Răscumpărătorului nu exclude, ci suscită în făpturi o cooperare variată, ce provine de la unicul Izvor" (nr. 28). Asemănarea (cooperarea) este consecința și efectul neasemănării (unică mijlocire). Este o acțiune pe care Cristos, în gloria sa, o "suscită". Asemănarea Mariei nu constă în a "răscumpăra" cu el, ci în a fi creatura plăsmuită de Răscumpărare în mod atât de total încât să devină semnul cel mai transparent al eficacității sale.

* * *

Prin această perspectivă, multe pasaje ale documentului revelează o nouă profunzime:

Maternitatea spirituală ca asemănare "răsturnată": titlul "Mamă" nu este o analogie slabă, ci unica asemănare posibilă după afirmarea neasemănării. Cristos este Fiul Unicul Născut. Maria este mamă prin adopție gratuită ("fiica Fiului tău", așa cum își amintește Dante). Maternitatea sa față de credincioși nu este un paralelism cu generarea veșnică a Cuvântului, ci rodul ultim al acelei generări în timp. Este o asemănare care există numai în interiorul și datorită neasemănării trinitare.

Mijlocirea nu este o mediere paralelă: documentul distinge cu atenție mijlocirea maternă a Mariei de mijlocirea unică a lui Cristos. Analogia Răsturnată ne ajută să vedem acest lucru: mijlocirea sfinților (și în mod eminent a Mariei) este o asemănare posibilă numai pentru că există o neasemănare radicală. Cristos mijlocește ca Mare Preot din interiorul Treimii, în virtutea jertfei sale. Maria mijlocește ca o creatură răscumpărată, a cărei rugăciune este eficace nu printr-o putere proprie, ci pentru că "însuși Cristos își arată gloria în micimea noastră" (nr. 90). Asemănarea (a ne ruga pentru alții) este posibilă și puternică numai prin neasemănare (El este Preotul, noi suntem templul).

"Mijlocirea participată" este un oximoron care confirmă regula: însăși expresia "mijlocire participată", folosită de document (nr. 28), este un oximoron care păzește misterul. Dacă mijlocirea este prin definiție unică a lui Cristos, a vorbi despre "mijlocire participată" este un mod de a spune: "Există o asemănare atât de profundă în a fi un canal al harului, încât putem folosi același cuvânt, dar numai dacă ne amintim că aici neasemănarea este atât de enormă încât distorsionează semnificația termenului". Acesta este apogeul Analogiei Răsturnate: cuvântul "mijlocire" este folosit, dar semnificația sa este răsturnată și purificată de neasemănarea care o precedă și o susține.

* * *

De aici decurg consecințele necesare pentru o devoțiune purificată. A abandona "Corăscumpărătoare" nu este o pierdere, ci un câștig în profunzime. În lumina Analogiei Răsturnate, Maria încetează să fie un "cvasi-Cristos" într-un paralelism mântuitor periculos. În schimb devine Icoana neasemănării creaturale în fața lui Dumnezeu.

Măreția ei nu constă în "a face" ceva asemenea lui Dumnezeu, ci în a fi creatura care, mai mult decât oricare alta, a consimțit să fie făcută, să fie răscumpărată, să fie umplută. "Fiat"-ul ei nu este un contract de colaborare între egali, ci "da"-ul total al creaturii care devine pământ bun pentru ca Semănătorul divin să-și poată îndeplini lucrarea sa unică. Faptul de a sta sub Cruce nu este o "co-jertfire", ci cel mai profund act de credință al unei mame care, străpunsă, primește misterul de nepătruns al Răscumpărării realizate numai de Fiul.

Adevărata devoțiune mariană, așadar, nu este aceea care multiplică titlurile pentru a o apropia de Cristos, ci aceea care, contemplând frumusețea sa incomparabilă, este îndreptată cu forță și mai mare către unicitatea absolută a Mântuitorului. După cum amintește documentul, Maria este Od?g?tria, cea care arată Calea. Și există o singură Cale: Isus Cristos.

Mater Populi fidelis, citită cu cheia Analogiei Răsturnate, nu este un document restrictiv, ci unul eliberator. Ne eliberează de un limbaj închis în asemănări periculoase și ne invită la un salt calitativ: de la căutarea paralelismelor la contemplarea tăcută a unui mister asimetric. Dumnezeu nu este o ființă mai mare într-o linie de continuitate cu noi. El este Celălalt absolut, Izvorul oricărei ființe, a cărui acțiune ajunge la noi nu prin asemănare, ci prin dar gratuit. Maria, cea "plină de har", este capodopera acestui dar. A o cinsti nu înseamnă a o ridica pe un tron alături de cel al lui Cristos cu titluri ambigue, ci a recunoaște în ea realizarea perfectă a vocației fiecărei creaturi: de a fi un vas, transparent și plin, al unicei, nepătrunsei, diferitei Milostiviri a lui Dumnezeu.

Data viitoare când vom fi tentați să căutăm în Maria o reflectare a lui Cristos bazată pe asemănare, să ne amintim de Analogia Răsturnată. Și, în loc să forțăm limbajul, să ne oprim în tăcere în fața acestei Femei, a cărei măreție constă tocmai în a nu fi Răscumpărătoarea, ci Discipola sa cea mai perfectă capodopera sa și Mama care, arătându-ne micimea sa glorificată, ne indică abisul infinit al Iubirii care este Fiul său.

Mons. Antonio Staglianò,
președinte al Academiei Pontificale de Teologie

(După L'Osservatore Romano, 11 noiembrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat