| 
| © Vatican Media | 
Viața ca misiune în logica paradoxală a iubirii
În omilia sa pentru solemnitatea Tuturor Sfinților, Papa Leon a citat o frumoasă meditație a Sfântului John Henry Newman, care la începutul aceleiași Liturghii fusese proclamat învățător al Bisericii și co-patron, împreună cu Sfântul Toma de Aquino, al tuturor celor implicați în educație: "Dumnezeu m-a creat pentru a-i aduce un serviciu specific. Mi-a încredințat o sarcină pe care nu a încredințat-o nimănui altcuiva. Am o misiune: poate că nu o voi cunoaște în această viață, dar îmi va fi revelată în următoarea" (Meditations and Devotions, III, I, 2). A adăugat: "În aceste cuvinte, găsim exprimat în mod splendid misterul demnității fiecărei persoane umane și, de asemenea, cel al varietății darurilor împărțite de Dumnezeu". O reflecție care surprinde întregul paradox al catolicismului, religia la care Newman a ajuns din anglicanism: misiunea pe care Dumnezeu o încredințează fiecărui om este în același timp precisă și confuză. Este precisă pentru că este personală, numai acea persoană precisă o poate realiza, nimeni altcineva, dar este și confuză în sensul că este un mister a cărui înțelegere este întotdeauna un drum, un proces marcat de incompletitudine, cel puțin pe acest pământ. O reflecție amețitoare care atinge și tema teologică, dramatic de delicată, a predestinației, subliniind că, din perspectiva conștiinței umane, tocmai această imprecizie, această confuzie, această "necunoaștere" protejează libertatea și, odată cu ea, demnitatea fiecărei ființe umane. Nu întâmplător papa și-a încheiat omilia citându-l pe "al său" sfânt Augustin, "pe care Sfântul John Henry Newman l-a apreciat atât de mult. El a spus odată că noi suntem colegi de studiu care au un singur Învățător, a cărui școală este pe pământ și a cărui catedră este în cer (cf. Sermo 292, 1)". Ce dezechilibru minunat: întreaga existență umană văzută ca fiind în "compania" unui Învățător, care trebuie urmat printr-un "studiu" cu un picior pe pământ și unul în cer! Aceeași dimensiune disproporționată se regăsește în a doua lectură a liturgiei pentru sărbătoarea Tuturor Sfinților, preluată din Prima Scrisoare a Sfântului Ioan, în care apostolul ne amintește că "acum suntem copii ai lui Dumnezeu, dar nu s-a arătat încă ce vom fi. Știm că atunci când se va arăta, vom fi asemenea lui pentru că îl vom vedea așa cum este" (1In 3,1-3). Aceasta este dimensiunea specifică a creștinului, a cărui existență se mișcă între "deja" și "nu încă". Această mișcare, această tensiune, aruncă o lumină luminoasă asupra temei identității. O temă extrem de simțită, foarte "sensibilă" astăzi, nu numai în cadrul Bisericii, ci și al societății, al politicii și al lumii. Identitatea este considerată astăzi ceva clar și definit, prin urmare static, monolitic, rigid. Ceva care nu acceptă compromisuri, văzute ca "diluatoare", și prin urmare, inevitabil, ajunge să fie un element de diviziune, de opoziție. În schimb aici cuvintele lui Newman și Augustin, care fac referință la cele ale apostolului Ioan, ne amintesc că identitatea este cu siguranță ceva înrădăcinat, dar nu ceva rigid. Pentru că rădăcina existenței creștine este în cer. Identitatea, așadar, este mai mult un proces decât o stare, un drum, o asceză care răspunde la kenosis a lui Dumnezeu, care trăiește tocmai în interiorul acelei tensiuni și este, prin urmare, constituită de o rădăcină puternică, iubirea paternă a lui Dumnezeu care vrea ca noi toți să fim fiii săi, care, ca iubire, cere adeziunea liberă și interpretarea, precisă pentru că este personală, din partea acestor ființe "libere" (termenul cu care erau numiți fiii în latină). Identitatea nu este, așadar, un blazon care trebuie păstrat imaculat în puritatea sa, ci este o "trambulină" care oferă un impuls foarte puternic pentru a se lansa în aventura existenței pentru a cuceri plinătatea sa. Acest proces este ceea ce a trăit și, de aceea, l-a arătat tuturor Isus însuși, care "nu a considerat un beneficiu propriu că este egal cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor, iar, după felul lui de a fi, a fost aflat ca om. S-a umilit pe sine făcându-se ascultător până la moarte, până la moartea de cruce" (Fil 2,6-8). Primul care și-a "pierdut" identitatea, care a pus-o în joc, a fost tocmai "fiul" prin excelență, Fiul lui Dumnezeu. Și gestul său puternic și riscant de a se pierde pe sine, de a se dărui total, conform logicii paradoxale a iubirii, i-a permis să cucerească viața în plinătate, chiar împotriva și dincolo de moarte. Aceasta este misiunea noastră, pe atât de precisă pe cât de riscantă, în urmarea unicului Învățător adevărat.
Andrea Monda
(După L'Osservatore Romano, 3 noiembrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu