| 
| © Vatican Media | 
Papa Leon al XIV-lea: Sfânta Liturghie pentru răposatul suveran pontif Francisc și cardinalii și episcopii răposați în decursul anului (Bazilica Vaticană, Altarul Catedrei, luni, 3 noiembrie 2025)
Preaiubiți frați cardinali și episcopi,
Iubiți frați și surori!
Astăzi reînnoim frumosul obicei, cu ocazia Comemorării Tuturor Credincioșilor Răposați, de a celebra Euharistia pentru cardinalii și episcopii care ne-au părăsit în cursul anului trecut. Cu mare afecțiune, o oferim pentru sufletul ales al Papei Francisc, care a murit după ce a deschis Poarta Sfântă și a împărțit binecuvântarea pascală Romei și lumii. Datorită Jubileului, această celebrare - pentru mine, prima - capătă o aromă distinctă: aroma speranței creștine.
Cuvântul lui Dumnezeu pe care l-am ascultat ne luminează. Înainte de toate o face printr-o mare icoană biblică care, am putea spune, rezumă sensul întregului An Sfânt: relatarea lui Luca despre discipolii din Emaus (Lc 24,13-35). În ea este reprezentat plastic pelerinajul speranței, care trece prin întâlnirea cu Cristos înviat. Punctul de plecare este experiența morții, și în forma sa cea mai rea: moartea violentă care îl ucide pe cel nevinovat și ne lasă astfel descumpăniți, descurajați și disperați. Câți oameni - câți "micuți"! - chiar și în zilele noastre suferă trauma acestei morți înspăimântătoare pentru că este desfigurată de păcat. Pentru această moarte nu putem și nu trebuie să spunem "laudato si'", pentru că Dumnezeu Tatăl nu o vrea și l-a trimis pe Fiul său în lume pentru a ne elibera de ea. Este scris: Cristos a trebuit să îndure aceste suferințe ca să intre în gloria sa (cf. Lc 24,26) și să ne dăruiască viața veșnică. Numai el poate purta asupra sa și în sine această moarte coruptă fără a fi corupt de ea. Numai el are cuvintele vieții veșnice (cf. In 6,68) - mărturisim cu tremur acest lucru aici, lângă mormântul Sfântului Petru - și aceste cuvinte au puterea de a reaprinde credința și speranța în inimile noastre (cf. v. 32).
Când Isus ia pâinea în mâinile care fuseseră pironite pe cruce, rostește binecuvântarea, o frânge și o oferă, ochii discipolilor se deschid, credința înflorește în inimile lor și, odată cu credința, o nouă speranță. Da! Nu mai este speranța pe care o aveau înainte și pe care o pierduseră. Este o realitate nouă, un dar, un har al Celui Înviat: este speranța pascală.
Așa cum viața lui Isus înviat nu mai este cea de dinainte, ci este absolut nouă, creată de Tatăl cu puterea Duhului, tot așa speranța creștinului nu este speranța umană, nici cea a grecilor, nici cea a evreilor, nu se bazează pe înțelepciunea filosofilor și nici pe dreptatea derivată din lege, ci numai și în întregime pe faptul că Cel Răstignit a înviat și i s-a arătat lui Simon (cf. Lc 24,34), femeilor și celorlalți discipolii. Este o speranță care nu privește spre orizontul pământesc, ci dincolo, privește spre Dumnezeu, spre acea înălțime și adâncime de unde a răsărit Soarele venit să lumineze pe cei ce stau în întuneric și în umbra morții (cf. Lc 1,78-79).
Atunci da, putem cânta: "Lăudat fii, Domnul meu, pentru sora noastră moartea trupească" (Sf. Francisc de Assisi, Cântarea fratelui soare). Iubirea lui Cristos răstignit și înviat a transfigurat moartea: din dușmană a făcut-o soră, a îmblânzit-o. Și în fața morții noi "nu suntem triști precum ceilalți, care nu au speranță" (1Tes 4,13). Suntem îndurerați, cu siguranță, când o persoană dragă ne părăsește. Suntem scandalizați când o ființă umană, mai ales un copil, un "micuț", o persoană fragilă, este răpusă de o boală sau, mai rău, de violența oamenilor. Fiind creștini, suntem chemați să purtăm împreună cu Cristos povara acestor cruci. Dar nu suntem întristați ca aceia care sunt fără speranță, pentru că nici cea mai tragică moarte nu-l poate împiedica pe Domnul nostru să primească sufletul nostru în brațele sale și să transforme trupul nostru muritor, chiar și cel mai desfigurat, după chipul trupului său glorios (cf. Fil 3,21).
Din acest motiv, creștinii nu numesc locurile de înmormântare "necropole", adică "cetăți ale morților", ci "cimitire", ceea ce înseamnă literal "dormitoare", locuri unde se odihnește cineva, așteptând învierea. După cum profețește psalmistul: "Eu mă culc în pace și adorm îndată, / căci numai tu, Doamne, mă faci să locuiesc în siguranță" (Ps 4,9).
Preaiubiților, iubitul Papă Francisc și frații noștri cardinali și episcopi, pentru care oferim astăzi Jertfa euharistică, au trăit, au mărturisit și au propovăduit această nouă speranță pascală. Domnul i-a chemat și i-a numit păstori în Biserica sa și, prin slujirea lor, ei - pentru a folosi limbajul Cărții lui Daniel - "au condus pe mulți la dreptate" (cf. Dan 12,3), adică i-au călăuzit pe calea evangheliei cu înțelepciunea care vine de la Cristos, care s-a făcut pentru noi înțelepciune, dreptate, sfințire și răscumpărare (cf. 1Cor 1,30). Fie ca sufletele lor să fie curățite de orice pată și să strălucească precum stelele pe cer (cf. v. 3). Și fie ca încurajarea lor spirituală să ajungă la noi, încă pelerini pe pământ, în tăcerea rugăciunii: "Încrede-te în Dumnezeu, căci iarăși îl voi lăuda pe el, care este mântuirea mea și Dumnezeul meu" (Ps 42,6.12).
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu