|
© Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Audiența generală de miercuri, 22 octombrie 2025
Ciclu de cateheze. Jubileul 2025. Isus Cristos, speranța noastră. IV. Învierea lui Cristos și provocările lumii actuale. 2. Învierea lui Cristos, răspuns la tristețea ființei umane
Iubiți frați și surori, bună ziua! Și bine ați venit cu toții!
Învierea lui Isus Cristos este un eveniment pe care nu încetăm niciodată să-l contemplăm și să-l medităm și, cu cât îl aprofundăm mai mult, cu atât suntem mai uimiți, suntem atrași, ca de o lumină insuportabilă și în același timp captivantă. A fost o explozie de viață și de bucurie care a schimbat sensul întregii realități, de la negativ la pozitiv; totuși, nu s-a întâmplat într-un mod răsunător, cu atât mai puțin violent, ci mai degrabă într-un mod blând, ascuns, aproape umil.
Astăzi vom reflecta asupra modului în care învierea lui Cristos poate vindeca una dintre bolile timpului nostru: tristețea. Invazivă și răspândită, tristețea însoțește zilele atâtor persoane. Este vorba de un sentiment de precaritate, uneori de profundă disperare, care invadează spațiul interior și care pare să prevaleze asupra oricărui elan de bucurie.
Tristețea secătuiește de sens și vigoare viața, care devine ca o călătorie fără direcție și fără semnificație. Această experiență atât de actuală ne trimite la celebra relatare din Evanghelia lui Luca (24,13-29) despre cei doi discipoli din Emaus. Ei, dezamăgiți și descurajați, părăsesc Ierusalimul, lăsând în urmă speranțele pe care și le puseseră în Isus, care a fost răstignit și îngropat. În primele sale replici, acest episod prezintă o paradigmă a tristeții umane: sfârșitul unui scop asupra căruia s-au investit atâtea energii, distrugerea a ceea ce apărea esențialul propriei vieți. Speranța a dispărut, dezolarea a pus stăpânire pe inimă. Totul a implodat într-un timp foarte scurt, între vineri și sâmbătă, într-o succesiune dramatică de evenimente.
Paradoxul este cu adevărat emblematic: această tristă călătorie a înfrângerii și a revenirii la cotidian are loc în aceeași zi a victoriei luminii, a Paștelui care a fost pe deplin consumat. Cei doi bărbați întorc spatele Golgotei, scenariului teribil al crucii încă gravat în ochii lor și în inima lor. Totul pare pierdut. Trebuie să se întoarcă la viața de dinainte, păstrând un profil discret, sperând să nu fie recunoscuți.
La un moment dat, un călător se apropie de cei doi discipoli, poate unul dintre numeroșii pelerini care au fost la Ierusalim de Paște. Este Isus înviat, dar ei nu-l recunosc. Tristețea le întunecă privirea, șterge promisiunea pe care Învățătorul o făcuse de multe ori: că va fi ucis și că a treia zi va învia. Necunoscutul se apropie și se arată interesat de lucrurile pe care le spun ei. Textul spune că cei doi "s-au oprit triști" (Lc 24,17). Adjectivul grec folosit descrie o tristețe profundă: fața lor transpare paralizia sufletului.
Isus îi ascultă, îi lasă să-și descarce dezamăgirea. Apoi, cu mare franchețe, îi mustră pentru că sunt "nepricepuți și greoi de inimă în a crede toate cele spuse de profeți!" (v. 25) și, prin Scripturi, demonstrează că Cristos trebuia să sufere, să moară și să învie. Căldura speranței se reaprinde în inimile celor doi discipoli și astfel, pe măsură ce se lasă seara și ajung la destinație, îl invită pe misteriosul lor tovarăș să rămână cu ei.
Isus acceptă și se așează la masă cu ei. Apoi ia pâinea, o frânge și o oferă. În acel moment, cei doi discipoli îl recunosc... dar el dispare imediat din fața lor (v. 30-31). Gestul frângerii pâinii redeschide ochii inimii, luminează din nou vederea întunecată de disperare. Și atunci totul devine clar: călătoria comună, cuvântul tandru și puternic, lumina adevărului... Imediat, bucuria se reaprinde, energia curge din nou prin membrele obosite, amintirea redevine recunoscătoare. Și cei doi se întorc în grabă la Ierusalim, pentru a le spune totul celorlalți.
"Domnul a înviat cu adevărat" (cf. v. 34). În acest adverb, cu adevărat, se împlinește încheierea sigură a istoriei noastre de ființe umane. Nu este întâmplător salutul pe care creștinii îl schimbă în ziua de Paște. Isus nu a înviat în cuvinte, ci cu faptele, cu trupul său care păstrează semnele Pătimirii, pecetea veșnică a iubirii sale pentru noi. Victoria vieții nu este un cuvânt zadarnic, ci un fapt real, concret.
Fie ca bucuria neașteptată a discipolilor din Emaus să ne fie un avertisment blând atunci când drumul devine dificil. Cel Înviat este cel care schimbă radical perspectiva, insuflând speranța care umple golul tristeții. Pe cărările inimii, Cel Înviat merge cu noi și pentru noi. El mărturisește înfrângerea morții, afirmă victoria vieții, în pofida întunericului Calvarului. Istoria are încă multe de sperat.
A recunoaște Învierea înseamnă a schimba privirea asupra lumii: a ne întoarce la lumină pentru a recunoaște Adevărul care ne-a mântuit și ne mântuiește. Fraților și surorilor, să rămânem vigilenți în fiecare zi în uimirea Paștelui lui Isus înviat. Numai el face posibil imposibilul!
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu