|
© Vatican Media |
În "colocviu" cu "Dilexi te"
Liturgia este loc de solidaritate cu săracii
Printre numeroasele intuiții culese din lectura lucrării lui Dilexi te, am fost deosebit de impresionat de observația Papei Leon conform căreia "Conciliul al II-lea din Vatican reprezintă o etapă fundamentală în discernământul eclezial cu privire la săraci, în lumina Revelației" și că această piatră de hotar a modelat în întregime direcția luată de conciliu și reformele sale.
El observă că, în timp ce documentele pregătitoare au făcut numai o aluzie marginală la tema săracilor, Sfântul Papă Ioan al XXIII-lea a adus-o în prim-plan într-un mesaj radio cu o lună înainte de deschiderea conciliului, declarând: "Biserica se prezintă așa cum este și vrea să fie, ca Biserică a tuturor și îndeosebi Biserica Săracilor".
Aceste comentarii, potrivit Papei Leon, i-au determinat pe teologi și experți să dea conciliului o nouă direcție, pe care cardinalul Giacomo Lercaro, arhiepiscop de Bologna, a rezumat-o în discursul său din 6 decembrie 1962. El a declarat: "Misterul lui Cristos în Biserică a fost întotdeauna și este astăzi, în mod deosebit, misterul lui Cristos în săraci... nu este vorba pur și simplu de o temă printre multe, ci, într-un anumit sens, singura temă a conciliului în ansamblu".
Lercaro a observat ulterior că, în timp ce își pregătea discursul, ajunsese să vadă conciliul în manieră diferită: "Aceasta este ora săracilor, a milioanelor de săraci din întreaga lume", a scris el. "Aceasta este ora misterului Bisericii ca mamă a săracilor. Aceasta este ora misterului lui Cristos, prezent în special în săraci".
În acest context, Dilexi te prezintă un comentariu deosebit de revelator, care oferă o nouă înțelegere a reformei liturgice a părinților conciliului. "Astfel, a apărut necesitatea unei noi forme ecleziale, mai simplă și mai sobră, care să implice întregul popor al lui Dumnezeu și figura sa istorică. O Biserică mai asemănătoare Domnului ei decât puterilor lumești, menită să stimuleze în întreaga umanitate o angajare concretă pentru rezolvarea marii probleme a sărăciei din lume".
Cu alte cuvinte, nobila simplitate căutată de Sacrosanctum Concilium în apelul la restaurarea liturgiei nu era simplu anticariat sau simplitate scop în sine. Mai degrabă, era în sintonie cu acel sentiment crescând de "necesitatea unei noi forme ecleziale, mai simplă și mai sobră [...]". Reforma liturgică a avut scopul de a permite ca acțiunea lui Dumnezeu pentru noi în liturgie, în special în Euharistie, să strălucească în mod mai clar. Reînnoirea cultului nostru a fost urmărită în conformitate cu dorința părinților conciliari de a prezenta lumii o Biserică nedefinită de înfățișările lumii, ci caracterizată de sobrietate și simplitate, permițându-i să vorbească oamenilor timpului nostru într-un mod care să se asemene mai mult cu Domnul și permițându-i să se dedice într-un mod nou misiunii de a proclama vestea bună săracilor.
Reforma liturgică a beneficiat de cercetările academice asupra resurselor liturgice, care au identificat adaptări introduse de-a lungul timpului, care au încorporat elemente din curțile imperiale și regale. Această cercetare a evidențiat faptul că multe dintre aceste adaptări au modificat estetica și semnificația liturgiei, făcând-o mai mult într-un spectacol decât într-o participare activă a tuturor celor botezați pentru ca să fie formați pentru a participa la acțiunea mântuitoare a lui Cristos răstignit. Prin purificarea ei de aceste adaptări, scopul a fost de a permite liturgiei să susțină un nou simț de sine al Bisericii care, așa cum a observat Sfântul Papă Paul al VI-lea în discursul său de la începutul celei de-a doua sesiuni a conciliului, era în conformitate cu inspirația predecesorului său în convocarea conciliului "pentru a deschide noi căi pentru Biserică și, în același timp, a canaliza pe pământ apele proaspete și benefice, încă necunoscute, care izvorăsc din harul lui Cristos Dumnezeu".
De asemenea, a urmărit să permită ca Euharistia să fie, așa cum a afirmat Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea în scrisoarea sa apostolică Mane nobiscum Domine, încă o dată un "proiect de solidaritate pentru întreaga omenire", făcându-i pe cei care participă la ea "promotori ai comuniunii, păcii și solidarității, în toate circumstanțele". Apoi a continuat: "lumea noastră [...], [chinuită] de spectrul terorismului și de tragedia războiului, îi cheamă pe creștini mai mult ca oricând să trăiască Euharistia ca o mare școală a păcii, unde se formează bărbați și femei care, la diferite niveluri de responsabilitate în viața socială, culturală și politică, devin țesători de dialog și de comuniune". Sfântul Papă a concluzionat într-un mod care anticipează învățătura Papei Leon, observând că "prin iubire reciprocă și, în special, prin grija față de cei aflați în nevoie, vom fi recunoscuți ca adevărați discipoli ai lui Cristos (cf. In 13,35; Mt 25,31-46). Acesta este criteriul pe baza căruia se va dovedi autenticitatea celebrărilor noastre euharistice".
Odată cu recuperarea sobrietății antice a ritului roman, Euharistia redevine locul păcii autentice și al solidarității cu cei săraci într-o lume destrămată.
Cardinal Blase Cupich, arhiepiscop de Chicago
(După L'Osservatore Romano, 21 octombrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu