|
© Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Jubileul Spiritualității Mariane (Duminica a XXVIII-a de peste an, 12 octombrie 2025)
Preaiubiți frați și surori,
Apostolul Paul se adresează astăzi fiecăruia dintre noi, așa cum i s-a adresat lui Timotei: "Adu-ți aminte de Isus Cristos, din seminția lui David, care a înviat din morți" (2Tim 2,8). Spiritualitatea mariană, care hrănește credința noastră, îl are în centru pe Isus. Precum duminica, ce deschide fiecare săptămână nouă în orizontul Învierii sale din morți. "Adu-ți aminte de Isus Cristos": numai asta contează, asta face diferența dintre spiritualitățile umane și calea lui Dumnezeu. "Legat ca un răufăcător" (v. 9), Paul ne recomandă să nu pierdem centrul, să nu golim numele lui Isus de istoria sa, de crucea sa. Ceea ce noi considerăm excesiv și răstignim, Dumnezeu învie pentru că "nu se poate renega pe sine" (v. 13). Isus este fidelitatea lui Dumnezeu, fidelitatea lui Dumnezeu față de sine însuși. Așadar, duminica trebuie să ne facă creștini, adică să ne umple sentimentele și gândurile cu amintirea incandescentă a lui Isus, transformând conviețuirea noastră, locuirea noastră pe pământ. Fiecare spiritualitate creștină se dezvoltă din acest foc și contribuie la a-l face mai viu.
Lectura din a doua Carte a Regilor (5,14-17) ne-a amintit de vindecarea lui Naaman sirianul. Însuși Isus a comentat acest text în sinagoga din Nazaret (cf. Lc 4,27), iar efectul interpretării sale asupra locuitorilor satului a fost descumpănitor. Faptul că Dumnezeu l-a salvat pe acest străin bolnav de lepră, mai degrabă decât pe cei care erau în Israel, a stârnit o reacție generală: "Toți cei din sinagogă s-au umplut de mânie. Ridicându-se, l-au scos din cetate și l-au dus pe buza prăpastiei de pe colina pe care era construită cetatea lor ca să-l arunce de acolo" (Lc 4,28-29). Evanghelistul nu menționează prezența Mariei, care ar fi putut să fie acolo și să experimenteze ceea ce îi fusese anunțat de bătrânul Simeon când l-a adus pe nou-născutul Isus la templu: "Iată, acesta este pus spre căderea și ridicarea multora în Israel și ca semn de contradicție - ca să se dezvăluie gândurile din multe inimi - iar o sabie va străpunge sufletul tău" (Lc 2,34-35).
Da, preaiubiților, "cuvântul lui Dumnezeu este viu, plin de putere și mai ascuțit decât orice sabie cu două tăișuri; el pătrunde până la despărțitura sufletului și a duhului, a încheieturilor și a măduvei și judecă sentimentele și gândurile inimii" (Evr 4,12). Astfel, Papa Francisc a văzut în evenimentul lui Naaman sirianul un cuvânt pătrunzător și oportun pentru viața Bisericii. Adresându-se Curiei Romane, el a spus: "Acest om este constrâns să trăiască împreună cu o tragedie teribilă: este lepros. Armura sa, aceeași armură care îi aduce faimă, acoperă în realitate o umanitate fragilă, rănită, bolnavă. Adesea găsim această contradicție în viața noastră: uneori marile daruri sunt armura care acoperă marile fragilități. [...] Dacă Naaman ar fi continuat numai să acumuleze medalii pentru a le pune pe armura sa, în cele din urmă ar fi fost devorat de lepră: aparent viu, da, dar închis și izolat în boala sa" (Discurs adresat membrilor Colegiului Cardinalilor și ai Curiei Romane pentru prezentarea urărilor de Crăciun, 23 decembrie 2021).
Din acest pericol, Isus ne eliberează, el care nu poartă armură, ci se naște și moare gol; el care oferă darul său fără a-i forța pe leproșii vindecați să-l recunoască: doar un samaritean, în Evanghelie, pare să-și dea seama că a fost mântuit (cf. Lc 17,11-19). Probabil, cu cât ne putem lăuda cu mai puține titluri, cu atât este mai clar că iubirea este gratuită. Dumnezeu este dar pur, numai har, dar câte voci și credințe ne pot despărți și astăzi de acest adevăr gol și exploziv!
Fraților și surorilor, spiritualitatea mariană este în slujba evangheliei: dezvăluie simplitatea ei. Afectul față de Maria din Nazaret ne face, împreună cu ea, discipoli ai lui Isus, ne învață să ne întoarcem la el, să medităm și să conectăm evenimentele vieții în care Cel Înviat încă ne vizitează și ne cheamă. Spiritualitatea mariană ne cufundă în istoria asupra căreia s-a deschis cerul, ne ajută să-i vedem pe cei mândri risipiți în gândurile inimii lor, pe cei puternici răsturnați de pe tronuri, pe cei bogați trimiși cu mâinile goale. Ne angajează să-i umplem cu bunuri pe cei flămânzi, să-i înălțăm pe cei smeriți, să ne amintim de milostivirea lui Dumnezeu și să ne încredem în puterea brațului său (cf. Lc 1,51-54). De fapt, Împărăția sa vine să ne implice, așa cum i-a cerut Mariei "da"-ul, rostit o dată și apoi reînnoit zi de zi.
De fapt, leproșii din Evanghelie care nu se întorc să mulțumească ne amintesc că harul lui Dumnezeu poate să ajungă la noi și să nu găsească niciun răspuns, poate să ne vindece și să nu ne implice. Să ne ferim, așadar, de acea urcare la templu care nu ne conduce la urmarea lui Isus. Există forme de cult care nu ne conectează cu ceilalți și ne amorțesc inimile. Atunci nu reușim să trăim întâlniri adevărate cu aceia pe care Dumnezeu îi pune pe drumul nostru; nu participăm, așa cum a făcut Maria, la schimbarea lumii și la bucuria din Magnificat. Să ne ferim de orice instrumentalizare a credinței, care riscă să-i transforme pe cei diferiți - adesea pe săraci - în dușmani, în "leproși" de evitat și respins.
Drumul Mariei este în urma lui Isus, iar cel al lui Isus este spre fiecare ființă umană, în special spre cei săraci, răniți, păcătoși. Pentru aceasta spiritualitatea mariană autentică face actuală în Biserică duioșia lui Dumnezeu, maternitatea sa. "Pentru că - așa cum citim în exortația apostolică Evangelii gaudium - de fiecare dată când privim la Maria credem din nou în forța revoluționară a duioșiei și a afectului. În ea vedem că umilința și duioșia nu sunt virtuți ale celor slabi ci ale celor puternici, care nu au nevoie să-i maltrateze pe alții pentru a se simți importanți. Privind la ea descoperim că aceea care-l lăuda pe Dumnezeu pentru că «i-a dat jos de pe tronuri pe cei puternici» și «pe cei bogați i-a lăsat cu mâinile goale» (Lc 1,52.53) este aceeași care asigură căldură familială căutării noastre de dreptate" (nr. 288).
Preaiubiților, în această lume însetată de dreptate și pace, să păstrăm vie spiritualitatea creștină, devoțiunea populară față de acele evenimente și locuri care, binecuvântate de Dumnezeu, au schimbat pentru totdeauna fața pământului. Să o facem un motor de reînnoire și de transformare, așa cum cere Jubileul, timp de convertire și de restituire, de reflecție și de eliberare. Să mijlocească pentru noi Maria Preasfântă, speranța noastră, și să ne călăuzească din nou și pentru totdeauna către Isus, Domnul răstignit. În el este mântuirea pentru toți.
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu