Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
În "colocviu" cu "Dilexi te"

"In Paradisum"

Rocco Ronzani, augustinian, prefect al Arhivei Apostolice Vaticane

"Și împreună cu Lazăr, odinioară sărac, să te bucuri de pacea veșnică." Et cum Lazaro, quondam pauper, aeternam habeas requiem. Cuvintele vechiului antifon folosite în liturgia înmormântării ne amintesc că, împreună cu îngerii și sfinții, vor fi săracii, cărora le-am deschis pe pământ ușile inimilor noastre și ale casei noastre, cei care vor deschide într-o zi porțile cetății sfinte, Ierusalimul ceresc.

Sfântul Grigore cel Mare avertiza astfel pe credincioșii săi: "În fiecare zi îl putem găsi pe Lazăr, dacă îl căutăm, și în fiecare zi îl întâlnim, chiar fără să încercăm să-l căutăm. Săracii vin la noi chiar și pe nepotrivite și ne fac cereri, ei care într-o zi vor putea mijloci pentru noi. [...] Nu irosiți, așadar, ocaziile de a acționa cu milostivire și nu neglijați să recurgeți la remediile pe care le aveți la dispoziție" (Grigore cel Mare, Homilia 40, 10; Exortația apostolică Dilexi te, 108).

Încheind una dintre celebrele sale rugăciuni, Sfântul Grigore din Nazianz îndeamnă: "[...] fiindcă Domnul voiește milă și nu jertfă [...] să i-o aducem în săraci, pentru ca, atunci când vom pleca de aici de pe pământ, ei să ne primească în templele veșnice" (Grigore din Nazianz, Oratio XIV, 40; Exortația apostolică Dilexi te, 118).

Exortația apostolică Dilexi te - pregătită de Papa Francisc și însușită de Leon al XIV-lea, cu unele dintre reflecțiile sale - aprofundează o temă larg prezentă în magisteriul episcopilor Bisericii care "prezidează în iubire", conform expresiei dense a Sfântului Ignațiu de Antiohia din Scrisoarea către Romani.

Scrisoarea ignațiană este o mărturie străveche a faimei, binecunoscute chiar și în îndepărtata Sirie, a grijii Bisericii romane față de toate Bisericile și față de toată sărăcia materială și spirituală. Expresia sfântului episcop și martir implică în mod clar că esența puterii, evocată de verbul grecesc pregnant "a prezida", este înainte de toate slujirea "în caritate". Ignațiu, care cunoștea bine cultura romană, înrădăcinată în puterea militară și opulența imperiului, realizează o transformare semantică a verbului pentru a indica o ordine schimbată a valorilor, înrădăcinată în noutatea mesajului evanghelic.

În corespondența sa cu creștinii din Roma, episcopul Dionisiu din Corint preamărește, de asemenea, caritatea comunității romane și a episcopilor acesteia cu aceste cuvinte: "Ați moștenit de la părinți obiceiul de a vă îngriji de toți frații în felurite moduri și de a trimite multe ajutoare numeroaselor biserici prezente în fiecare oraș; ați alinat suferințele celor nevoiași și ați venit în ajutorul fraților condamnați la muncă silnică în mine cu acele subvenții pe care voi, romanilor, le trimiteți întotdeauna, respectând un obicei moștenit de la părinții voștri pe care fericitul vostru episcop Soter nu numai că l-a păstrat, ci l-a și alimentat [...]".

Acest elogiu adus carității creștinilor din Roma ne-a fost transmis de Eusebiu în Historia ecclesiastica (IV, 23, 9-10), alături de multe alte mărturii ale iubirii comunităților creștine față de cei săraci și marginalizați, față de văduve, orfani și abandonați, fete nevoiașe care doreau să se căsătorească, deținuți, străini și bolnavi, cum ar fi leproșii care, alungați din familiile și din orașele lor, primeau nu numai pomeni, ci erau asistați de cei care își dedicau viața celor din urmă. Și printre atâtea opere de caritate, nu trebuie să uităm răscumpărarea prostituatelor, ajutorarea victimelor cametei și a celor oprimați de datorii, asigurarea, prin cimitirele comunitare, a unei înmormântări demne chiar și pentru săraci.

Încă din secolul al III-lea, scriindu-i lui Fabius din Antiohia, Papa Corneliu poate afirma că Biserica din Roma ajuta peste o mie cinci sute de văduve și săraci (Eusebiu, Historia ecclesiastica, IV, 23, 9). Grija față de cei săraci și marginalizați era o caracteristică esențială a comunităților creștine, iar păgânii oferă și ei numeroase mărturii în acest sens, de la Lucian din Samosata până la împăratul Iulian; acesta din urmă s-a inspirat din aceasta pentru a stabili practici similare în vastul său proiect de restaurare a tradiției religioase păgâne care, era foarte conștient de acest lucru, nu se mai putea limita la celebrările cultului public antic.

Nectariu, un păgân din Calama, scriindu-i Sfântului Augustin, descrie ceea ce erau creștinii în ochii săi: "Ceea ce afirm este demonstrat și de însăși natura ocupațiilor voastre, cu care îi ajutați pe săraci, îi îngrijiți pe cei suferinzi, administrați medicamente bolnavilor; pe scurt, faceți totul pentru ca suferinzii să nu simtă prea mult timp afecțiunile lor" (Epist. 103, 3). Trăsăturile tipice ale carității creștine pătrund adesea printre liniile legii imperiale pentru a recunoaște multe practici de caritate deja bine consolidate (Codex Theodosianus 6, 7, 2; 15, 8, 2).

Ca o pecete a acestei istorii străvechi și neîntrerupte de bine, exortația apostolică Dilexi te relatează episodul diaconului roman Laurențiu care, întrebat de autoritățile romane să predea comorile Bisericii, "a arătat spre săraci spunând: «Acestea sunt comorile Bisericii»" (Ambroziu, De officiis, 1, 28, 140).

Noua exortație apostolică, așadar, preia ștafeta acestei tradiții străvechi care, prin învățătura și caritatea episcopului de Roma și a multor alte comunități creștine, a marcat profund sfințenia Bisericii și viața lumii de-a lungul secolelor.

Documentul papal se inspiră în mare măsură din învățăturile sfinților Părinți, cărora le dedică o întreagă secțiune (Părinții Bisericii și săracii, nr. 39-48) și la care face referire de mai multe ori în alte părți ale textului: nr. 49 recurge la învățătura Sfântului Ciprian cu ocazia ciumei de la Cartagina (De mortalitate 16); nr. 53-54 îl prezintă pe Sfântul Vasile ca exemplu pentru îngrijirea bolnavilor în cercurile ascetice și monastice și pentru crearea citadelei sale a carității, numită Basiliada, lângă Cezareea Capadociei; nr. 55 amintește de experiența similară a Sfântului Benedict de Nurcia în Occident și în posteritatea sa.

Fervoarea ascetică creștină, după cum se știe, a încurajat activități caritabile atât la nivel individual, cât și comunitar. În acest context, nu poate fi ignorat rolul femeilor creștine dedicate sprijinirii comunității celor nevoiași, a rețelei de asistență socială a diaconiilor, a habitacula pauperum [locuințe pentru săraci] din marile bazilici și a xenodochia pentru pelerini, la Roma și în întreaga lume creștină.

În secțiunile finale, documentul este îmbogățit cu unele texte ale lui Grigore cel Mare și ale lui Ioan Gură de Aur (nr. 108-109; 118).

O astfel de fervoare în slujirea celor din urmă a fost întotdeauna animată de rugăciunea comunității creștine și de gândirea învățătorilor săi, a căror reflecție teologică, precum și spiritualitatea lor, nu au fost niciodată detașate de bucuriile și de durerile cetății oamenilor, chiar și în conștiința lor de a fi numai pelerini aici pe pământ, în drum spre o altă cetate, adevărata și veșnica patrie, dar pelerini responsabili de lume și de oameni, în special de cei mai fragili și nevoiași.

În secolul al II-lea, Ignațiu din Antiohia îi îndemna pe creștinii din Smirna să nu-i neglijeze pe cei mai nevoiași. Iar bătrânul episcop al acelui oraș micro-asiatic, Sfântul martir Policarp, a recomandat grija față de săraci. Aceeași învățătură se găsește la Sfântul Iustin, prima mare personalitate literară a antichității creștine, care subliniază cum cultul lui Dumnezeu nu poate fi niciodată separat de grija față de săraci.

Exortația lui Leon al XIV-lea dedică un spațiu amplu predicii lui Ioan Gură de Aur, a cărui exegeză, menită să promoveze virtuțile în viața de zi cu zi a credincioșilor, insistă constant asupra anumitor teme: egalitatea perfectă între toți oamenii împotriva sclaviei, practica milosteniei, vremelnicia bogățiilor și angajarea primordial a celor care le posedă de a le folosi în scop de bine. A nu da săracilor, afirmă în repetate rânduri episcopul de Constantinopol, este echivalent cu a-i priva de însăși viața lor; ceea ce posedăm nu este al nostru, ci al lor (Homilia II de Lazaro, 6).

În altă parte, sfântul antiohian subliniază raportul strâns dintre cult și caritatea față de săraci; aceasta din urmă trebuie să preceadă și să confirme cultul creștin: "Vrei să cinstești trupul lui Cristos? Nu neglija goliciunea sa; nu-l cinsti aici cu haine de mătase, nu-l neglija afară cât timp este irosit de frig și de goliciune [...]. [Trupul lui Cristos care stă pe altar] nu are nevoie de îmbrăcăminte, ci de un suflet curat; acela în schimb are nevoie de mare grijă. Să învățăm, așadar, să fim înțelepți și să-l cinstim pe Cristos așa cum voiește el; pentru cel care este cinstit, cinstea cea mai plăcută este aceea pe care el însuși a prescris-o, nu aceea pe care o credem noi [...]. Așadar, și tu cinstește-l cu această cinste pe care el însuși a prescris-o, dând bogăția săracilor. Dumnezeu nu are nevoie de vase de aur, ci de suflete de aur" (Homiliae in Matthaeum, 50, 3).

Pe tema sărăciei, aleasă din iubire față de Cristos, documentul papal amintește și de învățătura Sfântului Ambroziu și se oprește pe larg asupra gândirii Sfântului Augustin (nr. 42-47). Împărtășirea bunurilor materiale izvorăște din caritatea teologală și are ca scop final iubirea față de Cristos; este semn și instrument de comuniune. În această perspectivă cristocentrică și profund eclezială, pomana, atunci când se naște din iubire, nu numai că alină nevoile fratelui, ci purifică și inima celui care dăruiește și îl predispune la convertire și la reînnoire pe tot parcursul vieții. Evaluând negativ sărăcia și amintind cu forță datoria carității, două principii constante ale tuturor învățăturilor Sfinților Părinți, Augustin îi avertizează și pe săraci împotriva pericolului de a cădea în lăcomie (Sermo 85), deoarece adevăratul sărac este cel care nu numai că nu posedă, dar nici nu dorește să posede. Urmând învățăturile din Faptele Apostolilor, le cere călugărilor săi, inseparabil unite, o comuniune perfectă a bunurilor materiale și o sinceră umilință care să ducă la căutarea unei adevărate egalități între frați. El este conștient că nu este suficientă chemarea la cele mai înalte valori spirituale dacă nu se elimină inegalitățile materiale și sociale dintre bogații și săracii care aleg să treacă pragul mănăstirii pentru a-l căuta împreună pe Dumnezeu, singurul bine adevărat, care singur poate umple inima omului și o poate face pe deplin fericită.

Pentru sfântul episcop de Hipona, viața monastică este un model pentru comunitatea eclezială și un semn escatologic al vieții viitoare. În Regulă - amintindu-și de învățătura unei mari părți a tradiției filosofice antice și de radicalismul evanghelic - le amintește fraților săi: "Să nu spuneți despre nimic «este al meu», ci toate să fie în comun" (Praeceptum, 1, 4); îi invită pe bogații care intră în mănăstire să se despoaie de bunuri și pe săraci să nu caute acolo ceea ce nu și-ar putea permite afară (1, 6); îi îndeamnă să-și pună bogățiile în comun și să nu se mândrească făcând asta, căci nenorocit este sufletul care devine mai mândru din această cauză decât atunci când poseda bogății, căci mândria strică totul pentru că urăște egalitatea dintre frați (1, 9); stabilește ca fiecăruia să fie distribuit după nevoile sale (1, 4), dar adaugă că "este mai bine a avea mai puține nevoi decât a poseda mai multe lucruri» (3, 18). Sărac este cel care pune binele comun înaintea binelui personal, "astfel încât, mai presus de toate lucrurile care sunt folosite pentru nevoi trecătoare, să fie înălțat singurul lucru care dăinuie, caritatea" (5, 31).

Evanghelizarea și viața comunității creștine, în toate dimensiunile lor, au adus întotdeauna cu ele recunoașterea originii comune a oamenilor, a demnității lor egale, a bunătății creației și a datoriei celor care posedă mai mult de a împărtăși și de a schimba condiția celor care nu posedă nimic, de a căuta împreună unicul Bine comun care este Dumnezeu. Leon al XIV-lea și-a dezvoltat sensibilitatea față de săraci trăind în primul rând ca ei, ca slujitor al lui Dumnezeu în cea mai frumoasă și umilă dimensiune a sărăciei alese în mod liber în sequela Christi [urmarea lui Cristos] pe care, pe temelia solidă a învățăturii evanghelice, a magisteriului Părinților și a experienței bimilenare a Bisericii, el o propune acum întregii Biserici prin cuvintele și exemplul său de om consacrat și misionar în toate părțile omenirii. Și Papa Francisc, ca om consacrat și păstor, a întrupat istoria carității pe care o relatează în Dilexi te, inspirându-se, cel puțin pentru o mare parte din învățătura Părinților Bisericii, din cercetarea științifică și exemplul de viață al unei maestre a studiilor patristice, Maria Grazia Mara (Universitatea Sapienza din Roma și Augustinianum), prietena sa și autoarea cunoscutei monografii Ricchezza e povert? nel cristianesimo primitivo [Bogăție și sărăcie în creștinismul timpuriu] (Citt? Nuova, Roma 1998). Pe 29 iulie 2018, papa a vizitat-o la domiciliul ei de pe Via Alessandria, în cartierul Salario din Roma. Când profesoara Mara a fost chemată să treacă pragul dintre această viață muritoare și viața adevărată, la vârsta de 95 de ani, Pontiful însuși a participat la înmormântarea ei privată, care a avut loc pe 31 decembrie 2019, în parohia "San Giuseppe sulla Nomentana". A fost o sărbătoare pentru că, în acea ultimă zi a anului, cerul s-a deschis puțin și, pentru sufletul ei binecuvântat și pentru noi, cei prezenți, Lazăr a apărut pentru a ne aminti că, împreună cu Petru, și el, quondam pauper [cândva sărac], ne așteaptă la porțile Ierusalimului sfânt.

(După L'Osservatore Romano, 11 octombrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat