Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Leon al XIV-lea: Mesaj cu ocazia Congresului Internațional de Filozofie

Iubiți frați și surori,

Aș dori să transmit salutările mele în primul rând Excelenței Sale Mons. Francisco Javier Pistilli Scorzara, Pr. Sch., mare cancelar al Universității Catolice Nuestra Señora de la Asunción, precum și tuturor organizatorilor și participanților la acest congres internațional, care își propune să analizeze rolul și semnificația gândirii filozofice creștine în configurația culturală a continentului, cu scopul de a ilumina provocările contemporane din perspectiva credinței.

Congresul își propune să fie un spațiu de "întâlnire, diagnostic, dialog și proiecție". Căutarea întâlnirii este un propunere lăudabilă, care se opune tentației celor care au văzut în reflecția rațională - având în vedere originile sale în păgânism - o amenințare ce ar putea "contamina" puritatea credinței creștine. Pius al XII-lea, în enciclica Humani generis, a avertizat împotriva atitudinii celor care, pretinzând că preamăresc cuvântul lui Dumnezeu, au ajuns să denigreze rațiunea umană (nr. 4). Această neîncredere în filozofie este percepută și la unii autori moderni, cum ar fi teologul reformat Karl Barth. Ca răspuns la aceasta, Sfântul Augustin amintea: "Cine condamnă fără discriminare orice filozofie condamnă însăși iubirea de înțelepciune" (De Ordine, I, 11, 32). De aceea, credincioșii nu ar trebui să rămână distanți de ceea ce propun diferitele școli filozofice, ci mai degrabă să intre în dialog cu ele prin intermediul Sfintei Scripturi.

În acest fel, gândirea filozofică este un spațiu pentru întâlnirea privilegiată cu aceia care nu împărtășesc darul credinței. Știu din experiență că necredința este adesea legată de o serie de prejudecăți istorice, filozofice și de altă natură. Fără a reduce filozofia la un simplu instrument apologetic, există un bine imens pe care un filozof credincios îl poate realiza cu mărturia vieții sale și cu ceea ce ne încurajează apostolul Petru să facem: "Sfințiți-l pe Domnul Cristos în inimile voastre, gata oricând să dați răspuns oricui vă cere cont de speranța voastră" (1Pt 3,15).

Al doilea scop, diagnosticul, ne permite să demascăm pretenția de a atinge cunoașterea transcendentă prin simpla analiză rațională, până la punctul de a confunda beneficiile unei vieți "conform rațiunii" cu cele care ne pot veni numai prin harul divin. În antichitate, călugărul Pelagius susținea că voința umană era suficientă pentru a împlini poruncile fără ajutorul indispensabil al harului, o teză la care Sfântul Augustin a răspuns într-un mod pe cât de complet, pe atât de profund. În timpurile moderne, G.W.F. Hegel, cu speculațiile sale despre "spiritul absolut", a ajuns să subordoneze credința dezvoltării raționale a spiritului. Aceeași iluzie poate fi întâlnită la diverși gânditori, și anume credința că rațiunea și voința sunt suficiente în sine pentru a ajunge la adevăr.

Nu trebuie să uităm că filozofia, fiind o sarcină anevoioasă a inteligenței umane, poate urca pe vârfuri care luminează și înnobilează, dar poate și coborî în abisuri întunecate ale pesimismului, mizantropiei și relativismului, unde rațiunea, închisă la lumina credinței, devine o umbră a ei însăși. Nu tot ceea ce este îmbrăcat în numele de "rațional" sau "filozofic" posedă, în sine, aceeași valoare: rodnicia sa se măsoară prin conformitatea sa cu adevărul ființei și prin deschiderea sa către harul care luminează orice inteligență. Cu o empatie autentică față de toți, trebuie să oferim contribuția noastră pentru ca nobila sarcină de a filozofa să dezvăluie mai mult și mai bine demnitatea omului creat după chipul lui Dumnezeu, distincția clară dintre bine și rău și structura fascinantă a realității care conduce la Creator și Mântuitor.

Următorul pas este esențial: dialogul. Acesta s-a dovedit extraordinar de rodnic pentru marii gânditori, teologi și filozofi creștini. Ei au arătat cum raționalitatea umană este un dar dorit în mod expres de Creator și cum cea mai profundă căutare a inteligenței noastre tinde spre înțelepciune, care se manifestă în creație și își atinge punctul culminant în întâlnirea cu Domnul nostru Isus Cristos, care ni-l revelează pe Tatăl. Din această perspectivă, deja recunoscută în secolul al II-lea la Sfântul Iustin, filozof și martir, și extinsă ulterior la figuri eminente precum Sfântul Bonaventura și Sfântul Toma de Aquino, este clar că credința și rațiunea nu numai că nu se opun, ci se susțin și se completează reciproc într-un mod admirabil. Așa cum spunea predecesorul meu, Sfântul Ioan Paul al II-lea: "Relația intimă dintre înțelepciunea teologică și cunoașterea filozofică este una dintre cele mai originale bogății ale tradiției creștine în aprofundarea adevărului revelat" (Fides et Ratio, 105).

Gânditorul creștin este chemat să fie o amintire vie a vocației filozofice autentice ca o căutare onestă și perseverentă a Înțelepciunii. În vremuri în care atât de multe lucruri, și chiar persoanele înseși, sunt văzute ca fiind de unică folosință și în care multiplicarea progreselor tehnologice pare să ascundă cele mai transcendente probleme, filozofia are multe de pus sub semnul întrebării și multe de oferit, în dialogul dintre credință și rațiune și dintre Biserică și lume.

În cele din urmă, proiecția ni se propune ca o sarcină în domeniul intersectării dintre filozofie și credință. Fără îndoială, filozofia, chiar mai mult prin întrebările sale decât prin răspunsurile sale, ne permite să investigăm nucleul valorilor și defectelor prezente în fiecare popor. În această linie, munca filozofilor credincioși nu se poate limita la proclamarea, chiar și într-un limbaj elaborat, a caracterului exclusivist al propriei culturi. Cultura, în acest sens, nu poate fi scopul. Sfântul Augustin afirmă că nu trebuie să iubim adevărul pentru că a fost cunoscut de cutare sau cutare înțelept sau filosof, "ci pentru că este adevărul, chiar dacă niciunul dintre acei filozofi nu l-a cunoscut" (Scrisoare către Dioscor, nr. 118, IV, 26). Dimpotrivă, fără a pierde din vedere bogățiile culturale, acești gânditori trebuie să ne ajute să-i situăm în cadrul ansamblului marilor tradiții de gândire; în acest fel, contribuția lor va fi magnifică și, dacă, în plus, episcopii, preoții și misionarii care sunt chemați să aducă vestea bună sunt instruiți cu aceste cunoștințe, mesajul mântuitor va fi transmis într-un limbaj mai ușor de înțeles și mai relevant pentru toți.

Încredințând Domnului rodul lucrărilor voastre, invoc asupra voastră a tuturor ocrotirea Preasfintei Fecioare Maria, Scaunul Înțelepciunii, și vă împart binecuvântarea apostolică drept garanție de binecuvântări cerești abundente.

Din Vatican, 3 octombrie 2025

LEO PP. XIV

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat