Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
În "colocviu" cu "Dilexi te"

Înțelepciunea misterioasă a săracilor

"Deodată, Cristos pe cruce ajunge la săracii aflați în suferința lor, la multele persoane care spun: «Și pe mine m-au scuipat, și eu am căzut, și eu am fost umilit»"; pentru aceasta, "Privind la Isus pe cruce, săracii aud: «Te-am iubit»". Astfel, teologul Frédéric Marie le Mehauté, provincial al Fraților Minori din Franța-Belgia, subliniază în acest interviu acordat mass-media vaticane valoarea "înțelepciunii misterioase a săracilor". Timp de douăzeci de ani, alături de cei care trăiesc în precaritate, franciscanul francez a vorbit joi, 9 octombrie 2025, în Sala de Presă a Sfântului Scaun, la prezentarea primei exortații apostolice a lui Leon al XIV-lea, Dilexi te, semnată pe 4 octombrie și centrată pe iubirea față de săraci.

Această exortație apostolică este un text început sub pontificatul Papei Francisc și finalizat de Leon al XIV-lea: care este amprenta fiecăruia în acest text?

Este interesant de observat cât de dificil este să se distingă amprenta unuia de cea a celuilalt. Evident, multe dintre citatele Papei Francisc sunt preluate din documentul anterior, dar găsesc o mare coerență în noul text. Nu este vorba de un patchwork [document fragmentar] care conține un pic din Francisc și un pic din Leon; există cu adevărat o mare coerență, semn al unui document pe deplin asumat de ambele părți, pentru că este pe deplin asumat de Magisteriul Bisericii.

Nu suntem în domeniul binefacerii, ci în cel al Revelației. Citesc un fragment: "Contactul cu cei care nu au putere și măreție este o modalitate fundamentală de a-l întâlni pe Domnul istoriei. În săraci, el are încă ceva să ne spună". Ce are Domnul să ne spună în săraci, ceea ce tindem să uităm?

Problema este tocmai aceasta. Papa Francisc a vorbit despre o înțelepciune misterioasă a celor mai săraci. Evanghelia spune: "Ai ascuns aceste lucruri celor înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit celor mici". Este greu de spus ce este ascuns și ce este revelat amândurora. Cred că este mai presus de toate o problemă relațională: criteriul adevărului nu trebuie căutat în conformitatea cu o dogmă, ci în raportul cu fețele, și în special cu cele ale celor mai săraci. La asta se referă documentul, acest efect al revelației care ne spune că practicarea carității nu este pur și simplu o consecință a credinței noastre; chiar în întâlnirea cu cei mai săraci cunoaștem fața adevăratului Dumnezeu. Acest criteriu al adevărului, care este întâlnirea cu cei mai săraci, se regăsește cu adevărat în întreaga exortație apostolică.

Într-adevăr, simțim o dinamică născută tocmai din acest raport cu fețele. Există, evident, multe referințe la săraci în tradiție, în Scripturi, în Părinții Bisericii și în marii sfinți. Și Dumnezeu îi alege pe săraci, iar aceasta este între altele tema celui de-al doilea capitol: este o invitație de a redescoperi Fericirile?

Desigur. Cei mai săraci sunt maeștrii în Fericiri. Suntem invitați să ne lăsăm mișcați, să vedem lumea prin ochii lor. Dacă nu ne aflăm în acest loc de ancorare, de rezonanță, în acest loc vital, existențial, nu putem înțelege Revelația. Există o zicală care spune că săracii sunt Maeștrii Evangheliei. În experiența mea cu grupuri de persoane care trăiesc în precaritate, sunt întotdeauna impresionat de faptul că, atunci când îl privesc pe Isus pe Cruce, se identifică în mod complet cu el și înțeleg crucea pornind nu de la reflecții intelectuale, ci de la propria experiență. Acest efect de actualizare a misterului pascal în viața celor mai săraci este absolut fascinantă, este inima acelei înțelepciuni misterioase care este viața celor mai săraci.

Există așadar ceva aproape intuitiv în faptul că acești săraci, acești oameni vulnerabili, atunci când îl văd pe Cristos pe Cruce, se simt atinși prin sărăcia lor?

Exact: sunt atinși, brusc. Este titlul exortației apostolice, "Te-am iubit". Deodată, Cristos pe cruce ajunge la săraci în suferința lor, la multele persoane care spun: "Și pe mine m-au scuipat, și eu am căzut, și eu am fost umilit". Pentru că Isus pe cruce iartă, deschide paradisul tâlharului cel bun, continuă să iubească. De fapt, privindu-l pe Isus pe cruce, săracii aud: "Te-am iubit".

Părinții Bisericii au spus că săracii sunt o cale privilegiată de a ajunge la Dumnezeu. Asta citim și în această exortație apostolică. Cum este slujirea săracilor o expresie concretă a credinței în Dumnezeul întrupat, în Cuvântul întrupat?

Pentru cei care nu cunosc experiența marii precarități, întruparea este mereu în desfășurare. Nu știu ce înseamnă a trăi sub un pod, a-ți fi foame și sete, a-ți fi rușine să întinzi mâna și a fi supus privirii scrutătoare a oamenilor. Acolo cei mai săraci ne deschid un drum, pentru că sunt la marginile existențiale de unde ne cheamă, spunându-ne că Dumnezeu a venit până acolo. Dumnezeu ajunge la noi toți pentru că a ajuns la capătul umanității.

Dumneavoastră sunteți un călugăr franciscan, ați ales o formă de sărăcie prin vocația călugărească. Exortația apostolică vorbește despre aceste ordine, născute în Evul Mediu pe urmele Sfântului Francisc și ale altor fondatori de ordine cerșetoare. Dar cum se deosebește sărăcia aleasă de dumneavoastră de sărăcia îndurată, despre care ați vorbit și al cărei martor privilegiat sunteți?

Am fost profund afectat de una dintre primele mele experiențe, când am întâlnit persoane din "lumea a patra" în regiunea Toulouse. Mă prezint explicând că sunt un călugăr și, la sfârșitul întâlnirii, unul dintre ei a venit la mine și m-a întrebat ce este un călugăr. Abia ieșit din noviciatul, i-am explicat că este cineva care a depus vot de castitate, ascultare și sărăcie. Îl revăd pe acel om apucându-mă de gât cu mâna sa mare, apropiindu-mă de fața lui și spunându-mi: "Nu-mi vorbi despre sărăcie, pentru că nu știi ce este". M-a marcat profund. Trebuie să distingem cu adevărat sărăcia noastră aleasă. În ce sunt cu adevărat sărac? Am frați, persoane care mă iubesc, am ce trebuie să îmbrac, să mănânc. În orice caz, nu sunt la fel de sărac ca aceia care trăiesc pe străzi. În exortația apostolică, papa spune: "Exprim sincerele mele mulțumiri tuturor celor care au ales să trăiască printre săraci: adică acelora care nu-i vizitează numai din când în când, ci trăiesc cu ei și ca ei". Trebuie să mă întreb cu privire la modul în care "sărăcia" pe care am ales-o în cele din urmă este un mijloc de întâlnire cu persoane care nu au ales acest mod de viață. Se poate trăi sărăcia ca pe un fel de efort atletic, oprind încălzirea iarna, dormind pe o scândură, dar nu vreau să-i descurajez pe cei care ar dori să practice această formă de asceză. Dar cum ajunge această practică la aceia care, încă o dată, dorm pe străzi, sub poduri?

Dilexi te amintește, de asemenea, cum ne evanghelizează săracii. O fac făcând vizibilă o fragilitate de la care prea adesea ne întoarcem privirea sau mergem mai departe? Cum analizați dumneavoastră această evanghelizare din partea săracilor?

Evanghelizarea din partea săracilor - adică a noastră prin intermediul lor - vine înainte de toate dintr-o lectură originală a Sfintelor Scripturi. Săracii pun accente diferite în lectura lor a Cuvântului: acordă atenție anumitor aspecte, evident raportului lui Isus cu cei mai săraci, și îl fac real. Acesta este primul efect. Al doilea efect se referă la întrupare, adică la nivelul antropologic. Săracii ne ajută să aprofundăm o antropologie, așa cum Cristos a aprofundat umanitatea. Când se spune că Dumnezeu s-a făcut om până la capăt, cred că nimeni nu poate înțelege acest "până la capăt" mai bine decât cei mai săraci, decât cei care sunt constrânși să-l trăiască.

În această exortație apostolică, Leon al XIV-lea, urmându-l pe Francisc, vorbește și despre migranți și prizonieri, alte forme de sărăcie pe care poate le disociem prea repede de sărăcia materială. Era important să vedem și acest lucru scris în text?

În fiecare grup uman, va exista întotdeauna cineva mai sărac decât noi, chiar și în grupurile noastre în care împărtășim Cuvântul cu oameni aflați în precaritate. Cei care participă fac deja parte dintr-o rețea de relații și, prin urmare, într-un anumit sens, nu mai sunt cei mai săraci. Așadar, din nou, cum putem ajunge la cei mai săraci? Cum putem rămâne mereu "neliniștiți" în fața existenței unor bărbați și femei care trăiesc în condiții de viață abominabile? Această mișcare mi se pare foarte importantă, ne face să ieșim din categoriile sociale, introduce un impuls, o direcție, o speranță.

Dilexi te apare în 2025, anul Jubileului Speranței. Un an în care, în cele din urmă, Dumnezeu spune "te-am iubit" fiecărui pelerin care trece prin Poarta Sfântă. În opinia dumneavoastră, este un text eminamente jubiliar?

Cred că speranța este cu adevărat, încă o dată, cuvântul central. Ce învățăm de la săraci? Speranța. Cei mai săraci sunt cei care nu au provizii în frigider, nici un loc alternativ unde să se odihnească. Și când ești la pământ, nu-ți rămâne decât speranța. Este o expresie pe care o aud des când vorbesc cu persoane aflate în precaritate. Ceea ce înseamnă că nu avem altă alegere decât să ne încredem în Dumnezeu care ne spune că, la un moment dat, va acționa. Și aici acest Jubileu al Speranței, trăit pornind de la cei mai săraci, poate fi o speranță pentru toți. Când vorbim despre "opțiune preferențială pentru săraci", nu trebuie să uităm niciodată că Dumnezeu dăruiește tuturor mântuirea, dar - așa cum afirmă exortația - înainte de toate săracilor. Adică, înainte de toate prin ei mântuirea ajunge la noi. Asta ne obligă să reconsiderăm toate categoriile noastre, conceptele noastre teologice, începând cu raportul nostru cu cei mai săraci.

Dumneavoastră care însoțiți de mult timp oameni săraci, aflați în precaritate, există ceva în această exortație apostolică care poate v-a mișcat?

Am fost mișcat de invitația adresată tuturor creștinilor de a nu se limita să-i viziteze din când în când pe săraci, ci de a trăi cu ei și ca ei. Există o radicalitate în această invitație pe care o găsesc în același timp magnifică și terifiantă. Această idee de a construi pornind de la cei mai săraci este foarte importantă în ochii mei. Dacă noi construim pornind de la cei puternici, vom avea o logică a incluziunii progresive și îi vom căuta pe cei mai săraci la margini, în periferii. Dar, în realitate, vor exista întotdeauna alții și mai săraci, mai departe, la care nu vom reuși să ajungem. Dacă, în schimb, ne schimbăm logica și spunem că "totul trebuie construit pornind de la cei mai departe", atunci vom putea cu adevărat să-i includem pe toți. Tocmai căutându-i pe cei mai departe vom putea, în cele din urmă, să ajungem la toți. Este necesar să schimbăm paradigma.

Olivier Bonnel

(După L'Osservatore Romano, 10 octombrie 2025)

Link: https://www.osservatoreromano.va/it/news/2025-10/quo-233/la-misteriosa-saggezza-dei-poveri.html

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat