Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Conferința de presă de prezentare a exortației apostolice Dilexi te a Sfântului Părinte Leon al XIV-lea despre iubirea față de săraci (9 octombrie 2025)

Joi, 9 octombrie 2025, la Sala de Presă a Sfântului Scaun, Via della Conciliazione, 54, a avut loc conferința de presă de prezentare a exortației apostolice Dilexi te a Sfântului Părinte Leon al XIV-lea despre iubirea față de săraci. Au intervenit: Eminența Sa cardinal Michael Czerny SJ, prefect al Dicasterului pentru Slujirea Dezvoltării Umane Integrale; Eminența Sa cardinal Konrad Krajewski, prefect al Dicasterului pentru Slujirea Carității; fratele Frédéric-Marie Le Méhauté, provincial al Fraților Minori din Franța/Belgia, doctor în teologie; sr. Clémence, Mică Soră a lui Isus din Fraternitatea "Tre Fontane". Publicăm în continuare câteva intervenții:

Intervenția Eminenței Sale cardinal Michael Czerny SJ

  1. Chipul săracilor ca epifanie a Împărăției lui Dumnezeu (8-12)

În vindecarea rănilor, fie ele fizice, sociale sau spirituale, Biserica proclamă că Împărăția lui Dumnezeu îi îmbrățișează pe cei vulnerabili. În fiecare act de îngrijire, cum ar fi vizitarea bolnavilor (Mt 25,36), comunitatea creștină experimentează mântuirea ca o relație concretă cu cei care poartă semnele Crucii în trupul lor.

Sărăcia, o problemă socială enormă, este și o temă teologică: prin săraci, Dumnezeu vorbește Bisericii ("Dilexi te, te-am iubit"[1]). Credința devine reală în milostivirea și în slujirea care dărâmă barierele, iar poporul lui Dumnezeu experimentează fericirea celor "săraci în duh"[2].

  1. De la structurile păcatului la convertirea structurilor sociale (90-98)

Învățătura recentă a Bisericii înțelege că sărăcia provine din structurile păcatului. Egoismul și indiferența se consolidează în sistemele economice și culturale. "Economia care ucide"[3] măsoară valoarea umană în termeni de productivitate, consum și profit. Această "mentalitate dominantă" face acceptabilă rebutarea celor slabi și a celor neproductivi și, prin urmare, merită eticheta de "păcat social".

Dincolo de donații și de alte forme de asistență, răspunsul Bisericii denunță falsa imparțialitate a pieței, propune modele de dezvoltare, promovează dreptatea și vizează convertirea structurilor. Aceasta încurajează o formă de pocăință socială care redă demnitatea celor invizibili și îi ajută să se dezvolte mai pe deplin.

  1. Sărăcia ca subiectivitate activă și principiu de evanghelizare (99-102)

Sfântul Ioan Paul al II-lea i-a îndemnat pe săraci să devină protagoniști ai transformării ecleziale și sociale. Mișcările populare (80-81), cu "energia lor morală"[4], demonstrează că dreptatea se naște din incluziunea celor excluși. Dincolo de suferința privațiunilor, săracii pot fi "purtători de speranță" și "constructori ai unui destin comun"[5]. Biserica să-i asiste, să se lase evanghelizată de ei, să recunoască Duhul care lucrează în ei și împreună să proclame evanghelia.

  1. Educație, Euharistie și slujire: promovarea dezvoltării integrale (68-72, 108-114)

Promovarea dezvoltării umane integrale, conform doctrinei sociale a Bisericii, împletește educația, Euharistia și slujirea.

  • Educația este primul act de dreptate, deoarece eliberează persoanele de sărăcia spirituală și le pregătește pentru responsabilitatea socială.
  • Euharistia reunește persoane diferite, hrănește comunitatea și o orientează spre caritate și solidaritate.
  • Slujirea este iubire socială în formă concretă: grijă față de săraci și față de casa noastră comună.

Astfel, Biserica oferă milostivire lumii, promovând o civilizație în care fiecare persoană este recunoscută ca imagine a lui Dumnezeu.

  1. Caritatea generează pace și fraternitate universală (108-114)

În Dilexi te, Papa Leon se alătură Papei Francisc în declarația: nu va exista pace atâta timp cât săracii și planeta vor fi neglijați și maltratați.

Pacea creștină este dreptate reconciliatoare și reconciliată. Săracii, spunea Maica Tereza, "nu au nevoie de mila noastră, ci de iubirea noastră respectuoasă"[6]. Tratarea lor cu demnitate este primul act de pace. Numai o societate care îi pune în centru pe cei marginalizați poate fi cu adevărat pașnică și numai o lume compusă din astfel de societăți poate fi în pace.

Intervenția părintelui Frédéric-Marie Le Méhauté

A lua în serios iubirea lui Cristos… începând cu cei mai puțin importanți

Punctul de plecare al enciclicei Dilexi te este iubirea lui Dumnezeu față de o comunitate slabă, "expusă violenței și disprețului" (1). Sfântul Părinte amintește că, dincolo de definițiile sărăciei, "săracii nu sunt acolo din întâmplare, nici printr-un destin orb și amar" (14). "Structurile păcatului creează sărăcie și inegalități extreme" (90-98). Atenția noastră trebuie să se îndrepte către aceste persoane care sunt "cele mai slabe, cele mai nefericite și cele mai suferinde" (2) și, îndeosebi, către femei, care sunt uneori "de două ori sărace" (12). Nu este vorba numai de combaterea cauzelor structurale ale sărăciei, ci și de a ajunge concret la cei care sunt adesea departe de atenția noastră, pentru a trăi "cu ei și ca ei" (101).

Trebuie să fim realiști: "Ne simțim mai confortabil fără săraci" (114). Ei ne tulbură obișnuințele noastre, ne pun în fața limitelor umane pe care preferăm să le ignorăm. Papa ne invită să schimbăm perspectiva. Săracii nu sunt numai o problemă. Ei "sunt o «chestiune de familie», sunt «unul dintre noi»" (104), "frați și surori de primit" (56) pentru că Dumnezeu însuși îi alege cel dintâi. "Înainte de toate lor li se adresează cuvântul de speranță și de eliberare al Domnului" (21). Această alegere privilegiată a lui Dumnezeu ne poate face să ne simțim inconfortabil. Am prefera un Dumnezeu imparțial. Desigur, mântuirea este pentru toți, dar nu ajunge la noi în afara relațiilor concrete (52). Acolo unde logica noastră lumească se construiește pornind de la cei puternici și îi respinge pe cei care nu pot participa, logica lui Dumnezeu pornește de la cei excluși, de la "piatra aruncată" (Ps 117,22) pentru a realiza Împărăția sa.

Angajarea față de săraci nu este, așadar, numai o consecință a credinței noastre. Este o epifanie, "un act aproape liturgic" (61) deoarece "cultul lui Dumnezeu nu poate fi separat de atenția față de săraci" (40). "În această chemare de a-l recunoaște în cei săraci și în cei suferinzi, se revelează însăși inima lui Cristos" (3). "Iubirea față de săraci (…) este garanția evanghelică a unei Biserici fidele inimii lui Dumnezeu" (103) și o comunitate care ar pretinde să "rămână tăcută fără a se preocupa în manieră creativă" de săraci este destinată să piardă propria vigoare evanghelică (113).

Dilexi te amintește de necesitatea de a ne angaja față de săraci, de a dărui săracilor, mai ales prin pomană (115-119). Dar insistă pentru ca să învățăm să acționăm împreună cu ei. Accelerarea problemelor contemporane "nu a fost numai îndurată, ci și înfruntată și gândită de săraci" (82). Trebuie să insistăm asupra acestui termen: săracii au o gândire. Adică, pot fi actori și nu numai "obiecte ale compasiunii noastre" (79) sau ale politicilor noastre, ne pot ajuta să analizăm problemele și mai ales sunt purtători de soluții reale. A trece la înțelegerea lor pornind de la ei este, așadar, o necesitate, deoarece "realitatea se vede mai bine de la margini, iar săracii sunt înzestrați cu o inteligență aparte, indispensabilă Bisericii și omenirii" (82). Învățând din această inteligență, ne permite să percepem mai bine logica lumească ce acționează în societate și în Biserică. Pornind de la această inteligență, Dilexi te denunță o politică sau o economie dominate de o "minoritate fericită" (92) care monopolizează bogăția și impune "sacrificii poporului pentru a atinge anumite obiective care îi privesc pe cei puternici" (93).

În sinteză, Dilexi te articulează o teologie a revelației care izvorăște din milostivirea față de cei mai săraci, dintr-o ecleziologie a diaconiei drept criteriu al adevărului și dintr-o etică socială care se unește, cu mâna întinsă, cu lupta pentru dreptate. Cuvintele finale sunt programatice pentru o Biserică "ce nu pune limite iubirii, care nu cunoaște dușmani de combătut, ci numai bărbați și femei de iubit" (120). Fiecare persoană săracă ar trebui să poată auzi aceste cuvinte pentru ea: "Eu te-am iubit". Aceasta este promisiunea și busola noastră pentru a-l urma și "a-l imita pe Cristos sărac, gol și disprețuit" (64), pentru a construi o societate și o Biserică în care "nimeni să nu se simtă abandonat" (21).

Intervenția sorei Clémence

Aș vrea ca Lacri, Pana sau o altă femeie rom venite din România, cu care am împărtășit viața timp de câțiva ani pe un teren abandonat din sudul Italiei, să poată sta în locul meu cu această ocazie. Este vorba de femei care, așa cum ne amintește exortația, sunt "de două ori sărace" din cauza situației lor de excludere, dar în care "găsim […] cele mai admirabile gesturi de eroism zilnic în protejarea și în îngrijirea fragilității familiilor lor" (Dilexi te, nr. 12, citat preluat din scrisoarea enciclică Fratelli tutti [3 octombrie 2020), 23).

Amintirea Ancuței, care a intrat în baraca noastră cu un zâmbet discret pe buze și o pâine caldă încă în mâini, este încă vie în mintea mea. Văzându-ne, a frânt pâinea în două și ne-a dat jumătate, spunând: "pentru cina voastră de diseară". Asistând cu uimire la ofranda lor, am fost mișcați de atenția pe care ne-au arătat-o, știind bine dificultățile cu care se confruntau în a-și câștiga existența. Deși săraci material, ei sunt bogați în umanitate!

Mulți dintre ei nu au studiat, dar posedă acea înțelepciune care se formează din experiența precarității, care încurajează la împărtășire și la solidaritatea. Sfântul Părinte ne invită să recunoaștem "înțelepciunea misterioasă pe care Dumnezeu vrea să ne-o comunice prin intermediul lor" (Dilexi te, nr. 102). Urmând exemplul lor, noi redescoperim solidaritatea, dat fiind că, în anxietatea noastră de a ne păstra bogățiile, adesea o uităm repede.

"Eu te-am iubit", Luminița a trăit această frază din interior, a experimentat-o în adâncul inimii sale. Încă ne pot imagina stând pe marginea patului în baraca sa, mică dar curată, în timp ce ne spunea: "Eram o oaie pierdută și răzvrătită, iar el, Domnul, a venit să mă caute, m-a luat pe umerii săi, așa, și a mers cu mine".

În ziua aceea am admirat, dar am și invidiat credința sa! Am simțit clar că raportul său cu Domnul era mult mai simplu, mai direct și mai concret decât al meu. De aceea mă regăsesc atât de mult în această frază din Dilexi te: "Este o experiență surprinzătoare […] și care devine un adevărat punct de cotitură în viața noastră personală, atunci când ne dăm seama că tocmai săracii sunt cei care ne evanghelizează" (Dilexi te, nr. 109).

Nu pot ignora acel moment din iunie 2014, când un incendiu accidental a distrus jumătate din barăcile de pe teren. Puținul pe care îl aveam, ca alte aproximativ șaizeci de familii, a ars complet în câteva minute. Fără acoperiș, fără adăpost, fără haine, fără un loc unde să gătim… A trebuit să o luăm de la capăt. Totuși, în ziua aceea, nu am auzit nicio plângere de la prieteni și vecini, ci doar o litanie de laude: "Slavă Domnului, suntem cu toții în viață!", "Dumnezeu ne-a însoțit până aici, nu ne va abandona", "Mâine o vom lua de la capăt cu ajutorul lui Dumnezeu". Prin intermediul lor am descoperit această capacitate de a mă concentra asupra esențialului: viața și momentul prezent, în abandonarea încrezătoare în Providență. În aceasta, ei au fost și continuă să fie "maeștrii mei spirituali" (Dilexi te, nr. 63).

Îi mulțumesc Papei Leon pentru mesajul pe care ni l-a oferit astăzi, acest apel către "o Biserică săracă și pentru săraci" (Dilexi te, nr. 35), dar mai ales "cu săracii". Această exortație apostolică mi-a permis să revăd toți acești ani petrecuți printre prietenii noștri romi și să descopăr cât de mult ceea ce am trăit împreună a fost pentru mine de natură sacramentală, așa cum subliniază textul: "Săracul nu este numai o persoană de ajutat, ci prezența sacramentală a Domnului" (Dilexi te, nr. 44).

Împreună cu ei, așa cum ne invită Sfântul Părinte, să ne punem pe treabă pentru a crea această "nouă civilizație în care săracii [să nu fie] probleme de rezolvat, ci frați și surori de primit" (Dilexi te, nr. 56), pentru că toți am fost iubiți.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Adresându-se Bisericii din Filadelfia, o comunitate creștină săracă și neputincioasă, insignifiantă, dar credincioasă, tratată în schimb cu violență și dispreț: "Ai putere mică… vor recunoaște că eu te-am iubit" (Ap 3,8-9).

[2] Mt 5,3.

[3] Evangelii gaudium, 92-93.

[4] Papa Francisc, Discurs adresat participanților la Întâlnirea mondială a mișcărilor populare, 28 octombrie 2014

[5] Ibid.

[6] Dilexi te, 77.




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat