Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Leon al XIV-lea: Audiența generală de miercuri, 1 octombrie 2025

Ciclu de cateheze. Jubileul 2025. Isus Cristos, speranța noastră. III. Paștele lui Isus. 9. Învierea. "Pace vouă!" (In 20,21)

Salutul Sfântului Părinte în Aula "Paul al VI-lea" înainte de audiența generală

În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Pacea să fie cu voi!

Guten Morgen! [Bună dimineața!]

Dragi pelerini, bună dimineața! Vă salut cu căldură pe voi toți care ați venit la Roma din Germania în pelerinajul Malteser Hilfsdienst. Ja, gut, ja, danke! [Da, bine, da, mulțumesc!] Înainte de a merge la audiența generală din piață, am dorit să vă întâlnesc personal aici, în Aula "Paul al VI-lea". Aici veți putea urmări clar pe ecrane ceea ce se întâmplă în Piața "Sfântul Petru" și, în același timp, veți fi mai protejați.

Acum să recităm împreună Bucură-te, Marie, încredințându-i Sfintei Fecioare toate intențiile voastre și persoanele de acasă pentru care doriți să vă rugați, iar apoi vă împărtășesc binecuvântarea mea apostolică.

* * *

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Centrul credinței noastre și inima speranței noastre sunt adânc înrădăcinate în învierea lui Cristos. Citind cu atenție Evangheliile, ne dăm seama că acest mister este surprinzător nu numai pentru că un om - Fiul lui Dumnezeu - a înviat din morți, ci și pentru modul în care a ales să facă asta. De fapt, învierea lui Isus nu este un triumf răsunător, nici nu este o răzbunare sau represalii împotriva dușmanilor săi. Este mărturia minunată despre modul în care iubirea este capabilă să se ridice după o mare înfrângere pentru a continua drumul său de neoprit.

Când ne ridicăm după o traumă provocată de alții, adesea prima reacție este mânia, dorința de a face pe cineva să plătească pentru ceea ce am suferit. Cel Înviat nu reacționează în acest mod. Ieșind din adâncurile morții, Isus nu se răzbună. Nu se întoarce cu gesturi de putere, ci cu blândețe manifestă bucuria unei iubiri mai mari decât orice rană și mai puternică decât orice trădare.

Cel Înviat nu simte nevoia să-și reitereze sau să-și afirme superioritatea. El li se arată prietenilor săi - discipolilor - și o face cu extremă discreție, fără a le forța capacitatea de a-l primi. Singura sa dorință este să fie din nou în comuniune cu ei, ajutându-i să depășească sentimentul de vinovăție. Vedem acest lucru foarte clar în cenacol, unde Domnul li se arată prietenilor săi închiși în frică. Este un moment care exprimă o forță extraordinară: Isus, după ce a coborât în adâncurile morții pentru a-i elibera pe cei care erau prizonieri acolo, intră în camera închisă a celor paralizați de frică, aducând un dar la care nimeni nu ar fi îndrăznit să spere: pacea.

Salutul său este simplu, aproape obișnuit: "Pace vouă!" (In 20,19). Dar este însoțit de un gest atât de frumos, încât este aproape nepotrivit: Isus le arată discipolilor mâinile și coasta, marcate de semnele pătimirii. De ce să-și arate rănile chiar în fața celor care, în acele ore dramatice, l-au renegat și l-au abandonat? De ce să nu ascundă acele semne de durere și să evite redeschiderea rănii rușinii?

Și totuși, Evanghelia spune că, văzându-l pe Domnul, discipolii s-au bucurat (cf. In 20,20). Motivul este profund: Isus este acum pe deplin împăcat cu tot ceea ce a suferit. Nu există nicio urmă de resentiment. Rănile nu sunt menite să reproșeze, ci să confirme o iubire mai puternică decât orice infidelitate. Sunt dovada că, tocmai în momentul eșecului nostru, Dumnezeu nu s-a dat înapoi. Nu a renunțat la noi.

Astfel, Domnul se arată gol și dezarmat. Nu pretinde, nu șantajează. Iubirea sa este una care nu umilește; este pacea celui care a suferit din iubire și acum poate afirma în sfârșit că a meritat.

Noi, în schimb, mascăm adesea rănile noastre din orgoliu sau din teama de a părea slabi. Spunem "nu contează", "totul a trecut", dar nu suntem cu adevărat în pace cu trădările care ne-au rănit. Uneori preferăm să ascundem truda noastră de a ierta pentru a nu părea vulnerabili și pentru a nu risca alte suferințe. Isus nu o face. El oferă rănile sale ca garanție a iertării. Și arată că Învierea nu este ștergerea trecutului, ci transfigurarea sa într-o speranță de milostivire.

Apoi, Domnul repetă: "Pace vouă!" Și adaugă: "Așa cum m-a trimis Tatăl, așa vă trimit și eu pe voi" (v. 21). Cu aceste cuvinte, le încredințează apostolilor o sarcină care nu este atât o putere, cât o responsabilitate: să fie instrumente ale reconcilierii în lume. Este ca și cum ar spune: "Cine va putea vesti fața milostivă a Tatălui, dacă nu voi, care ați experimentat eșecul și iertarea?"

Isus suflă asupra lor și îl dăruiește pe Duhul Sfânt (v. 22). Este același Duh care l-a susținut în ascultarea față de Tatăl și în iubire până la cruce. Din acel moment, apostolii nu mai pot să tacă despre ceea ce au văzut și au auzit: că Dumnezeu iartă, înalță, redă încrederea.

Aceasta este inima misiunii Bisericii: să nu exercite o putere asupra altora, ci să comunice bucuria celor care au fost iubiți tocmai atunci când nu o meritau. Este forța care a dat naștere și creștere comunității creștine: bărbați și femei care au descoperit frumusețea întoarcerii la viață pentru a o putea dărui altora.

Iubiți frați și surori, și noi suntem trimiși. Și nouă Domnul ne arată rănile sale și spune: Pace vouă. Nu vă fie frică să arătați rănile voastre vindecate de milostivire. Nu vă temeți să vă apropiați de cei închiși în frică sau în sentiment de vinovăție. Fie ca suflul Duhului să ne facă și pe noi martori ai acestei păci și ai acestei iubiri mai puternice decât orice înfrângere.

APEL

Sunt îndurerat de știrile care vin din Madagascar, cu privire la ciocnirile violente dintre forțele de ordine și tinerii protestatari, care au dus la moartea mai multor protestatari și la rănirea a aproximativ o sută de persoane. Să ne rugăm Domnului pentru ca orice formă de violență să fie întotdeauna evitată și pentru ca urmărirea constantă a armoniei sociale să se favorizeze prin promovarea dreptății și a binelui comun.

LEO PP. XIV

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat