|
© Vatican Media |
"Dies Natalis" a Fericitului Ioan Paul I
Papa Luciani, pacea și elogiul "mamei prudența"
Ioan Paul I a părăsit această lume brusc, pe 28 septembrie, acum 47 de ani, strângând în mâini o virtute. Prima dintre virtuțile cardinale: prudența. Principala virtute a celor care guvernează. Auriga virtutem, conducătoarea tuturor virtuților, o definește Platon. "Mama prudență", o numește Papa Luciani pe foile pe care le strângea în degete când a fost găsit a doua zi de două dintre călugărițele din apartament, primele care au intrat în camera lui. Îl găsiseră așa "ca pe cineva care adoarme citind", cu acele foi pe piept: cele ale unei vechi lucrări a lui despre prima virtute cardinală. Un fel de scurt tratat intitulat Reflecții despre prudența creștină, publicat în "Bollettino della diocesi di Vittorio Veneto" în 1964.
De fapt, Ioan Paul I o repusese pe ordinea de zi a audienței generale pe care avea să o susțină miercurea următoare, după cele deja ținute despre virtuțile teologale, pentru că acesta era programul său. Voia să deschidă o cale cu "Cele șapte candele" ale vieții creștine: virtuțile teologale ale credinței, speranței și iubirii, precedate de umilință, și cele patru virtuți cardinale: prudența, dreptatea, tăria și cumpătarea. Acelea pe care Ioan al XXIII-lea, în Jurnalul unui suflet, le numea "Cele șapte candele ale sfințirii", așa cum declarase pe 13 septembrie 1978, în timpul audienței generale despre credință. Acest program este documentat în notițele scrise de mână din caietul pontificatului, păstrat în Arhiva Privată Albino Luciani (APAL) de la Fundația Vaticană "Ioan Paul I", transcris și publicat de Fundație în volumul (Il Magistero. Testi e documenti del Pontificato, LEV - San Paolo, 2022), care conține corpusul complet de texte și documente ale lui Ioan Paul I din timpul pontificatului său, împreună cu un rezumat al intervențiilor sale scrise și orale și transcrieri ale notițelor scrise de mână din jurnalul și caietul său personal, care constituie geneza lor. Aceste notițe reflectă asupra acestei virtuți, făcând referire la numeroase scrieri anterioare, a căror tratare, în lectio doctoralis "Elogiul prudenței", i-a adus o titlul honoris causa la Universitatea Federală "Santa Maria" din Brazilia în 1975. Și tocmai pe baza acestei virtuți indispensabile pentru cei care guvernează, Luciani, într-o soluție originală de registru pe două voci - care folosește procedeul literar al atemporalității pentru a le vorbi contemporanilor săi - țese chiar un dialog fictiv cu Bernard de Clairvaux, în celebra sa colecție de scrisori imaginare Illustrissimi.
În tratarea detaliată, prudența, scrie el, "nu acționează singură; există o întreagă ceată de fiice bune și curajoase care o ajută: docilitatea, sagacitatea, metodica, previziunea, circumspecția, precauția, statornicia". "Este un fel de știință. Știința lucrurilor la care trebuie să tindem și a celor pe care trebuie să le evităm, spunea Cicero". Și, cu clasicii, Luciani afirmă că este "ars vivendi", adică "știință practică, prin urmare, persoana prudentă trebuie să fie capabilă să aplice și să adapteze principiile la circumstanțe, la viață". Și fiind o virtute, "ea folosește numai cauzelor nobile și folosește numai mijloace legitime". Dar mai presus de toate este și "un fel de motor", afirmă el, recurgând la Toma de Aquino: "Această afirmație poate părea paradoxală, dar este de la Sfântul Toma: «Prudentia est motor». Prudența este de fapt o virtute și fiecare virtute împinge la acțiune - scrie el mai departe în Reflecție -. Asta îi dă jos pe eroii acelei quieta non movere, așa-numiții «bigoți ai prudenței», cei care spun sistematic: «Nu mă vor prinde!», «Nu vreau nicio bătaie de cap!», confundând prudența cu a te descurca, cu a alunga, în orice caz, orice responsabilitate și orice luptă. Nu, aceasta nu este prudență, ci inerție, lene, somnolență, pasivitate, toate rude ale acelui lucru urât numit lașitate. Prudența exclude zelul orb și îndrăzneala nechibzuită, dar cere acțiunea sinceră, decisă, îndrăzneață, atunci când este necesară".
Și tocmai apelând la acest "motor al prudenței", Ioan Paul I i-a scris președintelui american Jimmy Carter, la 21 septembrie 1978: "Am remarcat cu atenție punctele de convergență atinse în timpul întâlnirii, așa cum ne-ați indicat în detaliu, care privesc atât planul general de pace pentru Orientul Mijlociu, cât și viitorul tratat de pace dintre Egipt și Israel", a scris el în engleză, semnându-și numele la sfârșitul discuțiilor de pace din Orientul Mijlociu, desfășurate la Camp David între 15 și 17 septembrie 1978. Scrisoarea, extrasă din notele confidențiale ale Departamentului de Stat al SUA, încheie sprijinul papei pentru discuții; un proces care constituie firul călăuzitor al angajării sale constante pentru pace pe tot parcursul pontificatului său de 34 de zile. Pe 17 septembrie, președintele Carter i-a scris Papei Ioan Paul I pentru a-l informa despre rezultatele obținute, declarând că a primit "o mare inspirație din rugăciunile dumneavoastră pentru summitul de la Camp David și pentru pacea în Orientul Mijlociu", așa cum este documentat în Nota secretă a Secretariatului de Stat al Statelor Unite ale Americii către Ambasada SUA la Roma la 18 septembrie 1978. În ceea ce privește căutarea păcii, de altfel, Ioan Paul I își exprimase clar voința în programul pontificatului său, exprimată în Urbi et Orbi rostită din Capela Sixtină la 27 august, și o afirmase în ultimul dintre cele șase "vrem" programatice, încă atât de actual: "În cele din urmă, vrem să favorizăm toate inițiativele bune și lăudabile care pot proteja și spori pacea în această lume tulburată: chemând la colaborare pe toți cei drepți, buni, onești, drepți cu inima, astfel încât să poată opri, în interiorul națiunilor, violența oarbă care nu face decât să distrugă și să semene ruină și doliu și, în viața internațională, să-i poată conduce pe oameni la înțelegere reciprocă, la unirea eforturilor care promovează progresul social, eradică foametea fizică și ignoranța spiritului și promovează progresul popoarelor mai puțin înstărite, dar bogate în energii și în voință". Și pe baza acestui ultim "vrem" Comitetul Științific al Fundației Vaticane "Ioan Paul I", în colaborare cu Comitetul Pontifical pentru Științe Istorice, va organiza următoarea conferință la Universitatea Pontificală Gregoriană, programată pentru două zile în 2026.
Stefania Falasca
(După L'Osservatore Romano, 27 septembrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu