|
© Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Sfânta Liturghie în duminica a XXV-a din timpul de peste an (Parohia pontificală "Sfânta Ana" [Vatican], 21 septembrie 2025)
Iubiți frați și surori,
Sunt deosebit de bucuros să prezidez această Euharistie în parohia pontificală "Sfânta Ana". Îi salut cu recunoștință pe călugării augustinieni care slujesc aici, în special pe paroh, părintele Mario Millardi, precum și pe noul prior general al Ordinului, care este astăzi aici cu noi, părintele Joseph Farrell; și vreau, de asemenea, să-l salut pe părintele Gioele Schiavella, care a împlinit recent venerabila vârstă de 103 ani.
Această biserică se află într-un loc special, care este și o cheie pentru slujirea pastorală care se desfășoară în ea: de fapt suntem, ca să spunem așa, "la graniță", și aproape toți cei care intră și ies din Cetatea Vaticanului trec pe lângă "Sfânta Ana". Unii trec pentru muncă, alții ca oaspeți sau pelerini, alții grăbiți, alții cu trepidație sau seninătate. Fie ca toți să experimenteze că aici sunt uși și inimi deschise rugăciunii, ascultării și carității!
În acest sens, Evanghelia tocmai proclamată ne provoacă să examinăm cu atenție legătura noastră cu Domnul și, prin urmare, unii cu alții. Isus prezintă o alternativă foarte clară între Dumnezeu și bogăție, cerându-ne să adoptăm o poziție clară și consecventă. "Niciun servitor nu poate sluji la doi stăpâni", de aceea "nu puteți sluji și lui Dumnezeu și bogăției" (cf. Lc 16,13). Nu este vorba de o alegere contingentă, ca atâtea altele, nici de o opțiune care poate fi revizuită în timp, în funcție de situație. Trebuie să ne hotărâm asupra unui stil de viață adevărat. Este vorba despre a alege locul în care să ne punem inima, a clarifica pe cine iubim sincer, pe cine slujim cu dăruire și care este cu adevărat binele nostru.
Iată pentru ce Isus pune în contrast bogăția cu Dumnezeu: Domnul vorbește astfel pentru că știe că suntem creaturi nevoiașe, că viața noastră este plină de nevoi. Încă din momentul în care ne naștem, săraci, goi, cu toții avem nevoie de îngrijire și afecte, de o casă, de hrană, de îmbrăcăminte. Setea de bogăție riscă să ia locul lui Dumnezeu în inima noastră, atunci când credem că ne va salva viața, așa cum crede administratorul necinstit din parabolă (cf. Lc 16:3-7). Ispita este aceasta: să credem că fără Dumnezeu am putea oricum să trăim bine, în timp ce fără bogății am fi triști și chinuiți de mii de nevoi. Puși în fața testului nevoii, ne simțim amenințați, dar în loc să cerem ajutor cu încredere și să împărtășim cu fraternitate, suntem conduși să calculăm, să acumulăm, devenind suspicioși și neîncrezători față de ceilalți.
Aceste gânduri îl transformă pe aproapele nostru într-un concurent, într-un rival sau cineva care poate fi exploatat. După cum avertizează profetul Amos, cei care vor să transforme bogăția într-un instrument de dominație sunt dornici să "cumpere pe săraci cu bani" (Am 8,6), exploatând sărăcia lor. Dimpotrivă, Dumnezeu destinează bunurile creației tuturor. Nevoia noastră de creaturi atestă astfel o promisiune și o legătură, de care Domnul are grijă personal. Psalmistul descrie acest stil providențial: Dumnezeu "își pleacă privirea să vadă ce se petrece în cer și pe pământ"; el "ridică pe cel sărac din țărână, înalță din mizerie pe cel sărman" (Ps 113,6-7). Așa se comportă Tatăl bun, întotdeauna și față de toți: nu numai față de cei săraci în bunuri pământești, ci și față de acea mizerie spirituală și morală care îi afectează atât pe cei puternici, cât și pe cei slabi, pe cei săraci, cât și pe cei bogați.
Cuvântul Domnului, de fapt, nu-i pune pe oameni unii împotriva altora în clase rivale, ci îi îndeamnă pe toți la o revoluție interioară, o convertire care începe de la inimă. Atunci mâinile noastre se vor deschide: pentru a dărui, nu pentru a lua. Atunci mintea noastră se va deschide: pentru a proiecta o societate mai bună, nu pentru a căuta chilipiruri la cel mai bun preț. După cum scrie Sfântul Paul: "Îndemn, înainte de toate, să se facă cereri, rugăciuni, mijlociri și mulțumiri pentru toți oamenii, pentru regi și pentru toți cei care sunt în conducere" (1Tim 2,1). Astăzi, în special, Biserica se roagă pentru ca liderii națiunilor să fie eliberați de ispita de a folosi bogăția împotriva omului, transformând-o în arme care distrug popoarele și monopoluri care umilesc muncitorii. Cei care-l slujesc pe Dumnezeu devin liberi de bogăție, dar cei care slujesc bogăției rămân sclavii ei! Cei care caută dreptatea transformă bogăția în bine comun; cei care caută stăpânirea transformă binele comun în prada propriei lăcomii.
Sfintele Scripturi luminează această alipire de bunurile materiale, care dezorientează inima noastră și distorsionează viitorul nostru.
Preaiubiților, vă mulțumesc pentru că, în diferite moduri, cooperați pentru a menține vie comunitatea acestei parohii și exercitați un apostolat generos. Vă încurajez să perseverați cu speranță într-un timp grav amenințat de război. Popoare întregi sunt zdrobite astăzi de violență și cu atât mai mult de o indiferență nerușinată, care le abandonează unui destin de mizerie. În fața acestor tragedii, nu vrem să fim supuși, ci să vestim cu cuvântul și cu faptele că Isus este Mântuitorul lumii, Cel care ne eliberează de orice rău. Duhul său să convertească inimile noastre astfel încât, hrăniți de Euharistie, comoara supremă a Bisericii, să putem deveni martori ai carității și ai păcii.
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu