Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Papa Leon al XIV-lea: Discurs adresat participanților la Jubileul Lucrătorilor din Justiție (20 septembrie 2025)

Iubiți frați și surori!

Sunt bucuros să vă primesc cu ocazia Jubileului dedicat tuturor celor care, în diferite funcții, lucrează în vastul domeniu al justiției. Salut distinsele autorități prezente, venite din numeroase țări, reprezentând diferite instanțe, și pe voi toți cei care îndepliniți zilnic un serviciu necesar pentru relația ordonată dintre persoane, comunități și state. Îi salut, de asemenea, pe ceilalți pelerini care s-au unit cu acest Jubileu! Jubileul ne face pe toți pelerini care, redescoperind semnele speranței care nu înșeală, vor "să regăsească încrederea necesară, în Biserică precum și în societate, în relațiile interpersonale, în raporturile internaționale, în promovarea demnității fiecărei persoane și în respectarea creației" (Bula de convocare a Jubileului, 25).

Ce ocazie mai bună pentru a reflecta mai îndeaproape asupra justiției și asupra funcției sale, pe care o știm indispensabilă fie pentru dezvoltarea ordonată a societății, fie ca virtute cardinală care inspiră și orientează conștiința fiecărui bărbat și a fiecărei femei. Justiția, de fapt, este chemată să îndeplinească o funcție superioară în conviețuirea umană, care nu poate fi redusă la simpla aplicare a legii sau la acțiunile judecătorilor, nici limitată la aspectele procedurale.

"Ai iubit dreptatea și ai urât fărădelegea" (Ps 45,8), ne amintește expresia biblică, îndemnându-ne pe fiecare dintre noi să facem binele și să evităm răul. Câtă înțelepciune conține maxima "a da fiecăruia ce i se cuvine"! Totuși, toate acestea nu epuizează dorința profundă de dreptate prezentă în fiecare dintre noi, acea sete de dreptate care este piatra de temelie pentru construirea binelui comun în orice societate umană. Dreptatea, de fapt, unește demnitatea persoanei, raportul său cu ceilalți și dimensiunea comunității, alcătuită din conviețuire, structuri și reguli comune. O circularitate a relației sociale care pune în centru valoarea fiecărei ființe umane, care trebuie păstrată prin dreptate în fața diferitelor forme de conflict care pot apare în acțiunea individuală sau în pierderea bunului simț ce poate implica și aparatele și structurile.

Tradiția ne învață că dreptatea este, înainte de toate, o virtute, adică o atitudine fermă și stabilă care ordonează conduita noastră conform rațiunii și credinței[1]. Virtutea dreptății, în special, constă în "voința constantă și fermă de a da lui Dumnezeu și aproapelui nostru ceea ce li se cuvine"[2]. În această perspectivă, pentru credincios, dreptatea dispune "să respecte drepturile fiecărei persoane și să stabilească în relațiile umane armonia care promovează echitatea față de persoane și de binele comun"[3], obiectiv care garantează o ordine ce îi protejează pe cei slabi, pe cei care cer dreptate pentru că sunt victime ale opresiunii, excluși sau ignorați.

Există numeroase episoade evanghelice în care acțiunea umană este evaluată de o justiție capabilă să învingă răul samavolniciei, așa cum amintește insistența văduvei care îl convinge pe judecător să-și redescopere simțul dreptății (cf. Lc 18,1-8). Dar există și o dreptate superioară care plătește atât pe cel care lucrează în ultimul moment, cât și pe cel care trudește toată ziua (cf. Mt 20,1-16); sau aceea care face din milostivire cheia de interpretare a relației și induce la iertare prin primirea fiului care era pierdut și a fost găsit (cf. Lc 15,11-32), sau chiar mai mult, să ierte nu de șapte ori, ci de șaptezeci de ori șapte (cf. Mt 18,21-35). Puterea iertării, inerentă poruncii iubirii, este cea care apare ca element constitutiv al unei dreptăți capabile să combine supranaturalul cu umanul.

Prin urmare, dreptatea evanghelică nu distrage atenția de la dreptatea umană, ci o interoghează și o remodelează: o provoacă să meargă tot mai departe, pentru că o împinge spre căutarea reconcilierii. Răul, de fapt, nu trebuie numai pedepsit, ci reparat, iar în acest scop este necesară o privire profundă spre binele persoanelor și spre binele comun. Aceasta este o sarcină dificilă, dar nu imposibilă pentru cei care, conștienți că îndeplinesc o slujire mai solicitantă decât alții, se angajează să aibă o conduită de viață ireproșabilă.

După cum se știe, dreptatea devine concretă atunci când tinde spre ceilalți, când fiecăruia i se acordă ceea ce i se cuvine, până când se realizează egalitatea în demnitate și în oportunități între ființele umane. Suntem conștienți totuși că egalitatea efectivă nu este cea formală în fața legii. Această egalitate, deși este o condiție indispensabilă pentru exercitarea corectă a dreptății, nu elimină discriminări crescânde care au ca prim efect tocmai lipsa accesului la justiție. Adevărata egalitate, în schimb, este posibilitatea dată tuturor de a realiza aspirațiile proprii și de a vedea drepturile inerente demnității sale garantate de un sistem de valori comune și împărtășite, capabile să inspire norme și legi pe care se bazează funcționarea instituțiilor.

Astăzi, ceea ce îi solicită pe lucrătorii din justiție este tocmai căutarea sau recuperarea valorilor uitate în conviețuire, îngrijirea lor și respectarea lor. Este vorba de un proces util și necesar, având în vedere creșterea comportamentelor și strategiilor care arată dispreț față de viața umană încă de la prima sa manifestare, care neagă drepturile fundamentale pentru existența personală și nu respectă conștiința din care izvorăsc libertățile. Tocmai prin valorile care stau la baza vieții sociale, justiția își asumă rolul central pentru conviețuirea persoanelor și a comunităților umane. După cum scria Sfântul Augustin: "Dreptatea nu este astfel dacă nu este în același timp prudentă, puternică și cumpătată"[4]. Aceasta necesită capacitatea de a gândi întotdeauna în lumina adevărului și a înțelepciunii, de a interpreta legea mergând în profunzime, dincolo de dimensiunea pur formală, pentru a înțelege sensul intim al adevărului în slujba căruia suntem. A tinde spre dreptate necesită, așadar, să o putem iubi ca pe o realitate la care se poate ajunge numai prin combinarea atenției constante, a dezinteresului radical și a discernământului asiduu. Atunci când exercităm justiția, de fapt, ne punem în slujba persoanelor, a poporului și a statului, într-o dăruire deplină și constantă. Măreția dreptății nu se diminuează atunci când este exercitată în lucrurile mici, ci reiese întotdeauna atunci când este aplicată cu fidelitate față de lege și față de respectul pentru persoană, oriunde s-ar afla în lume[5].

"Fericiți cei cărora le este foame și sete de dreptate, pentru că ei se vor sătura" (Mt 5,6). Cu această fericire, Domnul Isus a vrut să exprime tensiunea spirituală la care trebuie să fim deschiși, nu numai pentru a obține o adevărată dreptate, ci mai ales pentru a o căuta din partea celor care trebuie să o realizeze în diferitele situații istorice. A ne fi "foame și sete" de dreptate înseamnă a fi conștienți că ea cere efortul personal pentru a interpreta legea în modul cel mai uman posibil, dar mai ales cere să tindem către o "săturare" care poate afla împlinire numai într-o dreptate mai mare, transcendând situațiile particulare.

Dragi prieteni, Jubileul ne invită să reflectăm și asupra unui aspect al dreptății care adesea nu este suficient de focalizat: adică asupra realității din multe țări și popoare cărora le este "foame și sete de dreptate", deoarece condițiile lor de viață sunt atât de nedrepte și inumane încât sunt inacceptabile. Aceste sentințe peren valabile ar trebui, așadar, aplicate panoramei internaționale actuale: "Fără dreptate, statul nu poate fi administrat; este imposibil să existe dreptul într-un stat în care nu există dreptate adevărată. Un act săvârșit conform dreptului este cu siguranță săvârșit conform dreptății și este imposibil ca un act săvârșit împotriva dreptății să fie săvârșit conform dreptului […]. Statul în care nu există dreptatea nu este un stat. Dreptatea, de fapt, este virtutea care distribuie fiecăruia ceea ce i se cuvine. Prin urmare, ceea ce îl separă pe om de adevăratul Dumnezeu nu este dreptatea omului"[6]. Cuvintele angajante ale Sfântului Augustin să ne inspire pe fiecare dintre noi să exprimăm întotdeauna în cel mai bun mod posibil exercitarea dreptății în slujba poporului, cu privirea îndreptată spre Dumnezeu, astfel încât să respectăm pe deplin dreptatea, dreptul și demnitatea persoanelor.

Cu această speranță, vă mulțumesc și vă binecuvântez din inimă pe fiecare dintre voi, familiile voastre și munca voastră.

LEO PP. XIV

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Cf. Catehismul Bisericii Catolice, nr. 1804.

[2] Ivi, nr. 1807.

[3] Ibid.

[4] Sf. Augustin, Scrisori 167, 2, 5.

[5] Cf. Id., De doctrina christiana IV, 18, 35.

[6] Id., De civitate Dei, XIX, 21, 1.




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat