|
© Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Discurs adresat participanților la întâlnirile promovate de Consiliul Episcopal Latinoamerican (CELAM), Academia Pontificală pentru Viață și Institutul "Ioan Paul al II-lea" (19 septembrie 2025)
În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.
Pacea să fie cu voi.
Bună ziua, vă rog să mă iertați că am întârziat puțin, vă mulțumesc pentru răbdare. Vom împărtăși doar câteva momente, dar este o plăcere.
Sunt bucuros să vă primesc astăzi în casa lui Petru, casa Bisericii, unde ar trebui să ne simțim cu toții ca o mare familie adunată în jurul focului iubirii sale. Ați dialogat în aceste zile urmând o metodă sinodală, reflectând asupra unor probleme actuale care afectează viața de familie. A trăi sinodalitatea în familie cere "să mergem împreună", împărtășind bucurii și tristeți, dialogând respectuos și sincer între toți membrii săi, învățând să ne ascultăm unii pe alții și să luăm deciziile familiale care sunt importante pentru toți.
Urmărind această temă, și așa cum ar spune iubitul nostru Papă Francisc, vă propun trei cuvinte pentru a reflecta împreună: jubileu, speranță și familie.
Jubileu, în Vechiul Testament, evocă întoarcerea: întoarcerea la pământ, la condiția originară a oamenilor liberi, la originile dreptății și milostivirii lui Dumnezeu (cf. Lev 25). Astăzi, trebuie să citim această întoarcere ca o chemare la întoarcerea la centrul vieții noastre, la Dumnezeu însuși, la Dumnezeul lui Isus Cristos.
Jubileul ne invită, de asemenea, să ne gândim la rădăcinile noastre: la credința primită de la părinții noștri, la rugăciunea perseverentă a bunicilor noastre în timp ce depănau bobițele rozariului, la viața lor simplă, umilă și onestă care, ca un ferment, a susținut atâtea familii și comunități. În ele, am învățat că Isus este calea, adevărul și viața (cf. In 14,6). În el, găsim adevărata noastră bucurie: bucuria de a ști că suntem acasă, în locul unde aparținem.
Jubileul Speranței este un drum spre întâlnirea cu acel adevăr care este Dumnezeu însuși. La începutul misiunii sale, Isus descrie acest Jubileu ca un an de har (cf. Lc 4,19), iar după Înviere îi cheamă pe discipoli să "se întoarcă în Galileea" (cf. Mt 28,10). Nu trebuie să cădem în pericolul de a ne baza viața pe siguranța umană și pe așteptările lumești. În domeniul social, am putea traduce această ispită ca încercarea de a "ne descurca", așa cum spunea sfântul recent canonizat Pier Giorgio Frassati (cf. Scrisoarea către Isidoro Bonini, 27 februarie 1925). Suntem, de asemenea, conștienți că astăzi există amenințări reale la adresa demnității familiei, cum ar fi, de exemplu, problemele legate de sărăcie, lipsa unui loc de muncă și a accesului la asistență medicală, abuzurile asupra celor mai vulnerabili, migrațiile, războaiele (cf. Francisc, Exortația apostolică post-sinodală Amoris laetitia, 44-46). Instituțiile publice și Biserica au responsabilitatea de a căuta modalități de a promova dialogul și de a consolida acele elemente din societate care favorizează viața în familie și educația membrilor săi (cf. Sfântul Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea enciclică Sollicitudo rei socialis, 8).
În acest context, putem înțelege familia ca pe un dar și o misiune. Este crucial să încurajăm coresponsabilitatea și protagonismul familiilor în viața socială, politică și culturală, promovând contribuția lor valoroasa în comunitate. În fiecare copil, în fiecare soție sau soț, Dumnezeu ne încredințează Fiului său, Mamei sale, așa cum a făcut cu sfântul Iosif, pentru a fi, împreună cu ei, temelia, fermentul și mărturia iubirii lui Dumnezeu în mijlocul oamenilor. Pentru a fi o Biserică familială și un cămin unde focul Duhului Sfânt arde, își răspândește căldura, aduce darurile și experiențele sale pentru binele comun și îi cheamă pe toți să trăiască în speranță.
Sfântul Paul al VI-lea, în celebra sa omilie de la Nazaret, ne-a îndemnat să urmăm exemplul Sfintei Familii, însoțindu-i, susținându-i pe ceilalți în tăcere, în muncă și în rugăciune, pentru ca Dumnezeu să împlinească în ei planul de iubire pe care l-a rezervat pentru ei. Aceasta este iubirea care se întrupează în fiecare viață născută la credință prin botez și unsă "pentru a vesti acest an de har" tuturor, care îl vor întâlni pe Isus în Euharistie și în sacramentul iertării, care îl vor urma în misiune ca preot, ca tată creștin sau ca persoană consacrată, până la întâlnirea definitivă, până la destinația speranței noastre.
Iubi frați și surori, concluzia acestei reflecții trebuie să fie o chemare la o angajare și la acea bucurie debordantă care i-a umplut pe discipoli la întâlnirea cu Isus Înviat și i-a condus să proclame numele său pe tot pământul. Sfântul Augustin a definit această "jubilare" ca o bucurie care nu poate fi exprimată în cuvinte și care este proprie, în special, Celui Inefabil (cf. Comentariu la Psalmul 94,3). Fie ca familiile noastre să fie acel cântec tăcut al speranței, capabil să răspândească lumina lui Cristos cu viața lor, "pentru ca bucuria evangheliei - citându-l pe Papa Francisc - să ajungă până la marginile pământului și nicio periferie să nu fie lipsită de lumina ei" (Francisc, Exortația apostolică Evangelii gaudium, 288).
Vă încredințez pe toți mijlocirii Sfintei Familii din Nazaret, modelul perfect pe care Dumnezeu îl oferă ca răspuns la strigătul disperat de ajutor al atâtor familii. Imitând-o, casele noastre vor fi torțe vii ale luminii lui Dumnezeu. Domnul să vă binecuvânteze. Multe mulțumiri.
Domnul să fie cu voi.
Fie numele Domnului binecuvântat.
Ajutorul nostru este în numele Domnului.
Să vă binecuvânteze Dumnezeu Atotputernicul, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.
Amin.
Multe mulțumiri. Felicitări pentru munca realizată.
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu