|
© Vatican Media |
Jubileul mângâierii
Veghe de rugăciune prezidată de Sfântul Părinte Leon al XIV-lea (15 septembrie 2025)
"Mângâiați, mângâiați pe poporul meu" (Is 40,1). Aceasta este invitația profetului Isaia, care vine astăzi și la noi într-un mod angajant: ne cheamă să împărtășim mângâierea lui Dumnezeu cu atâția frați și surori care trăiesc situații de slăbiciune, de tristețe. de durere. Pentru cei care plâng, în disperare, în boală și în jelire răsună puternic și clar vestea profetică a voinței Domnului de a pune capăt suferinței și de a o transforma în bucurie. În acest sens, aș dori să le mulțumesc din nou celor două persoane care au dat mărturia lor. Toată durerea poate fi transformată cu harul lui Isus Cristos. Mulțumesc! Acest cuvânt plin de compasiune, întrupat în Cristos, este bunul samaritean despre care ne-a vorbit Evanghelia: el este cel care vindecă rănile noastre, el este cel care are grijă de noi. În momentul întunericului, chiar și împotriva oricărei dovezi, Dumnezeu nu ne lasă singuri; dimpotrivă, chiar în aceste momente suntem chemați mai mult ca oricând să sperăm în apropierea sa de Mântuitor care nu abandonează niciodată.
Căutăm pe cineva care să ne consoleze și adesea nu-l găsim. Uneori, vocile celor care doresc sincer să împărtășească durerea noastră devin insuportabile. Este adevărat, există situații în care cuvintele sunt inutile și devin aproape superflue. În aceste momente, poate că rămân doar lacrimile plânsului, dacă acestea nu s-au secat. Papa Francisc a amintit de lacrimile Mariei Magdalena, dezorientată și singură, la mormântul gol al lui Isus. "Pur și simplu plânge - a spus el -. Vedeți, uneori în viața noastră ochelarii pe care îi folosim pentru a-l vedea pe Isus sunt lacrimile. Există un moment în viața noastră în care numai lacrimile ne pregătesc să-l vedem pe Isus. Și care este mesajul acestei femei? «L-am văzut pe Domnul»" (Francisc, Meditație în capela din Domus Sanctae Marthae, 2 aprilie 2013).
Dragi surori și dragi frați, lacrimile sunt un limbaj, care exprimă sentimente profunde ale inimii rănite. Lacrimile sunt un strigăt tăcut care imploră compasiune și mângâiere. Dar mai mult decât atât, sunt o eliberare și o purificare a ochilor, a sentimentelor, a gândurilor. Nu este nevoie să ne rușinăm să plângem; este un mod pentru a exprima tristețea noastră și nevoia noastră de o lume nouă; este un limbaj care vorbește despre umanitatea noastră slabă și pusă la încercare, dar chemată la bucurie.
Unde există durerea, se pune inevitabil întrebarea: de ce tot acest rău? De unde vine? De ce a trebuit să mi se întâmple mie? În Confesiuni, Sfântul Augustin scrie: "Am căutat originea răului... care este rădăcina sa, care este sămânța sa?... Dacă Dumnezeu, care este bun, a creat toate lucrurile bune, atunci de unde provine răul?... Acestea erau gândurile pe care le nutream în inima mea nenorocită... Cu toate acestea, fermă și statornică în inima mea a rămas credința mea în Biserica Catolică a lui Cristos al ei, Domnul și Mântuitorul nostru; o credință pe care nu intenționam să o abandonez, deși în multe puncte era vagă și șovăielnică" (VII, 5).
Trecerea de la întrebări la credință este ceea ce ne învață Sfânta Scriptură. De fapt, există întrebări care ne întorc spre interior și ne separă pe dinăuntru și de realitate. Există gânduri din care nimic nu se poate naște. Dacă ne izolează și ne fac să disperăm, ne umilesc și inteligența. Mai bine, ca în Psalmi, ca întrebarea să fie un protest, o lamentare, o invocație pentru acea dreptate și acea pace pe care Dumnezeu ni le-a promis. Așadar să construim un pod către cer, chiar și atunci când pare tăcut. În Biserică să căutăm cerul deschis, care este Isus, podul lui Dumnezeu către noi. Există o consolare care ajunge la noi atunci, când acea credință care pare "vagă și fluctuantă" ca o barcă în furtună rămâne "fermă și stabilă".
Unde este răul, acolo trebuie să căutăm mângâierea și consolarea care îl înving și nu-i dau răgaz. În Biserică, aceasta înseamnă: niciodată singuri. A-ți sprijini capul pe un umăr care te consolează, care plânge cu tine și îți dă putere, este un medicament de care nimeni nu se poate priva pentru că este un semnul iubirii. Acolo unde durerea este profundă, speranța născută din comuniune trebuie să fie și mai puternică. Și această speranță nu înșeală.
Mărturiile pe care le-am ascultat transmit această certitudine: că durerea nu trebuie să genereze violență; că violența nu este ultimul cuvânt, pentru că este învinsă de iubirea care știe să ierte. Ce eliberare mai mare putem spera să obținem decât aceea care provine din iertare, care prin har poate deschide inima în pofida faptului că am suferit orice fel de brutalitate? Violența îndurată nu poate fi ștearsă, dar iertarea acordată celor care au provocat-o este o anticipare pe pământ a Împărăției lui Dumnezeu, este rodul acțiunii sale care pune capăt răului și stabilește dreptatea. Răscumpărarea este milostivire și poate face viitorul nostru mai bun, în timp ce așteptăm încă întoarcerea Domnului. Numai el va șterge orice lacrimă și va deschide cartea istoriei, permițându-ne să citim paginile pe care astăzi nu le putem justifica sau înțelege (cf. Ap 5).
Chiar și vouă, fraților și surorilor care ați îndurat nedreptatea și violența abuzurilor, Maria repetă astăzi: "Eu sunt mama ta". Și Domnul, în adâncul inimii, vă spune: "Tu ești fiul meu, tu ești fiica mea". Nimeni nu vă poate lua acest dar personal oferit fiecăruia dintre voi. Și Biserica, ai cărei membrii din păcate v-au rănit, îngenunchează astăzi cu voi în fața Mamei. Fie ca toți să învățăm de la ea să-i protejăm cu duioșie pe cei mai mici și mai fragili! Fie ca să învățăm să ascultăm rănile voastre, să mergem împreună. Fie ca de la Fecioara Maria Îndurerată să primim forța de a recunoaște că viața nu este definită numai de răul îndurat, ci de iubirea lui Dumnezeu care nu ne abandonează niciodată și care călăuzește întreaga Biserică.
Apoi, cuvintele Sfântului Paul ne sugerează că, atunci când primim mângâiere de la Dumnezeu, devenim capabili să oferim mângâiere și altora: "El - scrie apostolul - ne mângâie în orice strâmtorare a noastră ca să putem să-i mângâiem pe cei ce se află în orice strâmtorare cu mângâierea cu care noi înșine suntem mângâiați de Dumnezeu" (2Cor 1,4). Secretele inimii noastre nu sunt ascunse de Dumnezeu: nu trebuie să-l împiedicăm să ne mângâie, amăgindu-ne că ne putem baza doar pe propriile noastre puteri.
Surorilor și fraților, la sfârșitul acestei privegheri, vi se va oferi un mic dar: Agnus Dei. Este un semn pe care îl vom putea purta în casele noastre pentru a ne aminti că misterul lui Isus, al morții și învierii sale, este victoria binelui asupra răului. El este Mielul care îl dăruiește pe Duhul Sfânt Mângâietorul, care nu ne abandonează niciodată, ne mângâie în necesitățile noastre și ne întărește cu harul său (cf. Fap 15,31).
Cei pe care îi iubim și cei care ne-au fost smulși de sora moarte nu se pierd și nu dispar în neant. Viața lor aparține Domnului care, ca Bunul Păstor, îi îmbrățișează și îi ține aproape de el și ni-i va reda într-o zi pentru ca noi să ne putem bucura de fericirea veșnică și împărtășită.
Preaiubiților, așa cum există durerea personală, tot așa, și în zilele noastre, există durerea colectivă a unor populații întregi care, zdrobite de greutatea violenței, a foametei și a războiului, imploră pacea. Este un strigăt imens, care ne angajează să ne rugăm și să acționăm, pentru ca orice violență să înceteze și cei care suferă să regăsească seninătate; și îl angajează, în primul rând, pe Dumnezeu, a cărui inimă freamătă de compasiune, să vină în Împărăția sa. Adevărata consolare pe care trebuie să o putem transmite este aceea de a arăta că pacea este posibilă și că ea înflorește în fiecare dintre noi dacă nu o înăbușim. Fie ca liderii națiunilor să asculte în special strigătul atâtor copii nevinovați, pentru a le garanta un viitor care să-i protejeze și să-i consoleze.
În mijlocul unei aroganțe așa de mari, să fim siguri, Dumnezeu nu va înceta să ofere inimi și mâini care să aducă ajutor și mângâiere, făcători de pace capabili să-i încurajeze pe cei aflați în durere și în tristețe. Și împreună, așa cum ne-a învățat Isus, ne vom ruga cu mai multă adevăr: "Vie Împărăția Ta!"
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu