|
© Vatican Media |
Frassati, Acutis și Iubirea Infinită
A avea inima "posedată" de Dumnezeu
"Dacă Dumnezeu ne posedă inima, noi vom poseda Infinitul" (Carlo Acutis). Posedarea nu este niciodată o formă de violență din partea lui Dumnezeu, cu atât mai puțin posedarea inimii, a inimii omului. Nici în acest sens nu a înțeles Carlo prezența lui Dumnezeu în inima umană. Mai degrabă, este o invitație de a-i lăsa lui Dumnezeu tot spațiul necesar, tocmai spațiul pe care îl avem și care tinde să fie nelimitat, până la punctul de a putea fi umplut de Infinit, Infinitul lui Dumnezeu, Infinitul care este Dumnezeu. Acest lucru este valabil pentru toate acele domenii în care acest Infinit ne vine în întâmpinare și spre care, ca să spunem așa, ne împinge și nu numai ne proiectează, așa cum unora le place să repete, din timpuri imemoriale, chiar înainte de faimoasa teorie a proiecției a lui Ludwig Feuerbach.
Amintirile mele pe această temă mă duc înapoi în lumea epicureică revizitată și sublimată poetic de poetul latin Lucrețiu, până la punctul de a scrie că tocmai ființele umane "au așezat scaune și temple de zei în cer / pentru că pe cer văd luna și noaptea mișcându-se, / luna ziua și noaptea și aspectele tulburătoare ale nopții, / luminile nocturne rătăcind pe cer și flăcările zburătoare" (De rerum natura, V, 1165 și următoarele, traducere din original). Mai mult, ideea este deja prezentă în fragmentele care ne-au parvenit de la unii filozofi anteriori lui Socrate, precum Xenofan din Colofon, citat de filozoful-teologul Clement din Alexandria: «Dacă boii <și caii> și leii ar avea mâini și ar putea cu mâinile să deseneze și să facă întocmai ceea ce fac oamenii, caii ar desena figuri de zei asemănători cailor și boii asemănători boilor și ar face corpuri în formă exact așa cum este în formă» (Stromata, v. 110).
Nu, Infinitul despre care vorbim este mult mai mult și ceva cu totul diferit decât un fel de rază al cărei început îl vedem, nu sfârșitul, pe care îl presupunem că este întotdeauna dincolo de ceea ce putem vedea și calcula. Nu se referă la cantitate, ci la calitate. Este simțit de inima umană ca regret și dorință și depășește regretul și dorința. Trebuie să aibă un corespondent undeva dincolo de subiectiv și transsubiectiv, pentru că altfel semnificația sa antropologică universală, adică legată de însăși condiția și eficacitatea umană, precum și de afectivitate, nu ar putea fi explicată. Un autor puțin cunoscut în Italia, germanul Friedrich Schleiermacher, care a trăit între 1700 și 1800, a văzut în el o obiectivitate trans-generațională care i-a permis să vadă motivul actualității perene a uimirii sufletului în fața unei opere de artă, în fața frumuseții. Infinitul (das unendliche) - credea el - este originea și motivația ultimă a ceea ce el numea gefühl, sentimentul, dar drept capacitate umană de a-i simți prezența într-o operă chiar și veche de zece mii de ani, pentru că ne re-sintonizează cu el. Infinitul transcende secolele pentru că este mereu același și transcende timpul. Este etern și ne vorbește astăzi așa cum vorbea în secolele trecute.
Venind mai direct la Dumnezeu ca Infinit și, pentru noi, ca Iubire Infinită, a avea inima "posedată" de El înseamnă, așadar, a fi intrat deja în contact cu acel Infinit pe care noi îl vom poseda, pentru că, în realitate, El ne-a cucerit deja. Cu frumusețea sa, cu forța dulceții sale, care este și autenticitate. Este adevăr. Cel care, în cuvinte oarecum învechite astăzi, este denumit "forța adevărului". O forță, așadar, nu coercitivă, ci atractivă, o profundă sintonie în descoperirea unei iubiri tot mai mari, tot mai adevărate. Lui Carlo Acutis, Infinitul apărea până la punctul de a străluci prin acea particulă albă de pâine nedospită pe care o numim ostie, dar dacă a devenit hostia, adică o victimă de jertfă, nu s-a datorat unei cruzimi inexplicabile a Tatălui, deoarece și el este Iubire Infinită, ci prin alegere: consecința extremă și întotdeauna voluntară a unei iubiri care a sfidat imposibilul. El credea că poate atrage priviri și inimi odată ce este înălțat, precum Isus, cu Isus, pe cruce (In 12,32: "Iar eu, când voi fi înălțat de pe pământ, îi voi atrage pe toți la mine"). Cât de mult a reușit și câte inimi s-au lăsat cu adevărat invadate de el, tresăltând deja pe pământ de Infinit, nu putem ști. A ști, însă, că a atras inimile acestor doi tineri declarați acum sfinți, Pier Giorgio Frassati și Carlo Acutis, până la punctul de a le transfigura viața, ar trebui să ne fie suficient pentru ca la rândul nostru să ne ridicăm privirea mai sus și să fim cuceriți de asta.
Giovanni Mazzillo
(După L'Osservatore Romano, 12 septembrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu