|
© Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Discurs adresat participanților la Congresul Academiei Mariane Internaționale (6 septembrie 2025)
În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.
Pacea să fie cu voi.
Eminențe, Excelențe,
Stimate autorități religioase, civile și militare,
Domnilor ambasadori,
Cercetători în domeniul mariologiei,
Iubiți frați și surori!
Sunt bucuros să vă întâlnesc la încheierea Congresului Academiei Mariane Internaționale [Pontificia Academia Mariana Internationalis]. Îl salut pe președinte, pe secretar, pe membrii Consiliului de Administrație, pe colaboratori și pe toți binefăcătorii.
Fecioara Maria, Maica Bisericii, ne învață să fim poporul sfânt al lui Dumnezeu; de aici derivă și importanța acestei Academii Pontificale, un cenacol de gândire, de spiritualitate și de dialog căruia îi revine coordonarea studiilor mariologice și a cercetătorilor de mariologie, în slujba unei pietas mariana autentice și rodnice.
În acest al 26-lea Congres, v-ați întrebat dacă o Biserică având o față mariană este o rămășiță din trecut sau o profeție a viitorului, capabilă să zdruncine mințile și inimile de obiceiurile și de nostalgia unei "societăți creștine" care nu mai există. Ați discutat despre scopurile și valorile pe care cultul marian le propune credincioșilor, pentru a verifica dacă acestea sunt în slujba speranței și a mângâierii pe care Biserica are misiunea de a le vesti. Ați recunoscut în Jubileu și în sinodalitate două categorii biblice și teologice pentru a exprima în manieră eficace vocația și misiunea Maicii Domnului.
Ca femeie "jubiliară", Maria ne apare capabilă să o ia mereu de la capăt ascultând Cuvântul, conform atitudinii descrise astfel de Sfântul Augustin: "Fiecare te consultă despre ceea ce vrea, dar nu aude întotdeauna răspunsul pe care îl vrea. Cel mai credincios slujitor al tău este cel care nu caută să audă de la tine ceea ce vrea, ci mai degrabă să vrea ceea ce aude de la tine" (Confesiuni, X, 26). Ca femeie "sinodală", ea este pe deplin și matern implicată în acțiunea Duhului Sfânt, care cheamă să meargă împreună, ca frați și surori, pe cei care înainte credeau că au motive să rămână separați în neîncrederea reciprocă și chiar în dușmănie (cf. Mt 5,43-48).
O Biserică ce are inimă mariană păstrează și înțelege tot mai bine ierarhia adevărurilor credinței, integrând rațiunea și afectul, trupul și sufletul, universalul și localul, persoana și comunitatea, omenirea și cosmosul. Este o Biserică ce nu renunță la a-și pune sieși, altora și lui Dumnezeu întrebări incomode - "cum va fi aceasta?" (Lc 1,34) - și să parcurgă căile exigente ale credinței și iubirii - "iată slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38).
O pietas și o practică mariane orientate în slujba speranței și a mângâierii ne eliberează de fatalism, de superficialitate și de fundamentalism; ele iau în serios toate realitățile umane, începând de la cei din urmă și de la cei rebutați; ele ajută să se dea glas și demnitate celor care sunt sacrificați pe altarele idolilor vechi și noi.
Apoi, întrucât în vocația Maicii Domnului se poate citi vocația Bisericii, teologia mariană are misiunea de a cultiva în tot poporul lui Dumnezeu, în primul rând, disponibilitatea de a "începe din nou", pornind de la Dumnezeu, de la Cuvântul său și de la necesitățile aproapelui, cu umilință și curaj (cf. Lc 1,38-39); și, în afară de asta, dorința de a merge spre unitatea care izvorăște din Treime, pentru a mărturisi lumii frumusețea credinței, rodnicia iubirii și profeția speranței care nu înșeală. Contemplarea misterului lui Dumnezeu și al istoriei cu privirea interioară a Mariei ne protejează de mistificările propagandei, ideologiei și informației nesănătoase, care nu vor putea niciodată aduce un cuvânt dezarmat și dezarmant, și ne deschide la gratuitatea divină, singura care face posibil ca persoanele, popoarele și culturile să meargă împreună în pace (cf. Lc 24,36.46-48).
Iată pentru ce Biserica are nevoie de mariologie; are nevoie ca aceasta să fie gândită și prezentată în centrele academice, în sanctuare și în comunitățile parohiale, în asociații și în mișcări, în institutele de viață consacrată; precum și în locurile în care se modelează culturile contemporane, valorizând nenumăratele sugestii oferite de artă, de muzică și de literatură.
În ultimii ani, Academia Mariană a lansat, de asemenea, mai multe inițiative pentru a propune imaginea și mesajul Mamei lui Isus ca o cale de întâlnire și de dialog între culturi: de fapt, ea, cooperatoare perfectă a Duhului Sfânt, nu încetează niciodată să deschidă uși, să construiască punți, să dărâme ziduri și să ajute omenirea să trăiască în pace în armonia diversităților.
Vă mulțumesc pentru această slujire eclezială, care continuă să ne amintească faptul că Biserica are întotdeauna o față mariană și o practică mariană. Îi felicit, de asemenea, pe cei care au prezentat lucrările lor muzicale și artistice pentru premiul internațional anual "Maria, cale a păcii între culturi".
Preaiubiților, fie ca Academia voastră să fie tot mai mult o casă și o școală deschisă tuturor celor care doresc să-și pună studiile mariane în slujba Bisericii. Pentru aceasta mă rog și vă însoțesc cu binecuvântarea mea. Mulțumesc.
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu