|
© Vatican Media |
"O sfințenie concretă hrănită de Euharistie", Frassati într-o biografie de Sansonetti
În cartea sa "Pier Giorgio Frassati. Bucuria nu va avea măsură", autorul conturează figura fericitului piemontez care va fi canonizat duminică, 7 septembrie 2025. Un tânăr cufundat în timpul său, angajat în viața socială și politică, exemplu unei credințe caritabile și curajoase într-o epocă dificilă pentru idealurile creștine: "Renunța la somn și la orele de studiu pentru a fi alături de cei nevoiași".
Pier Giorgio Frassati era un băiat tânăr când, într-o dimineață de iarnă, o cerșetoare a bătut la ușă cu un copil desculț în brațe. El nu avea bani să-i dea și, mișcat de acea viziune a sărăciei, și-a scos pantofii și i i-a dat. Multe episoade vorbesc despre sfințenia lui Frassati pe care Vincenzo Sansonetti le-a consemnat cu meticulozitate în biografia sa, dedicată acestui tânăr, care a murit la vârsta de douăzeci și patru de ani în 1925. "Prima sa virtute - notează autorul - este atitudinea inimii, acceptarea voinței lui Dumnezeu". Frassati a fost un om capabil să combine curajul angajării civile și politice și o caritate profundă, hrănită de iubirea față de Cristos euharistic. Recunoașterea sfințeniei sale depline, așa cum afirmă episcopul de Pavia, Corrado Sanguineti, în invitația de a citi cartea, are loc alături de cea a lui Carlo Acutis, într-o zi care vede împreună "doi sfinți ai timpului nostru, un exemplu strălucitor pentru toți tinerii din lume".
"Am rămas creștin"
Sansonetti dedică un spațiu considerabil contextului istoric dificil în care a acționat Frassati: "Noul secol a fost martor la o nouă situație: imperiile urmau să fie înlocuite de state naționale, cu o viziune seculară; idealurile risorgimentale și postunitare au fost oarecum provocatoare pentru Biserică. Și nu numai - continuă autorul - din cauza a ceea ce a urmat spargerii Porții Pia și sfârșitului puterii temporale a papilor, ci și din cauza unui mod diferit de a aborda viața, care a acordat mai puțin spațiu dimensiunii creștine". Frassati a abordat această situație dintr-o perspectivă nouă, ajutat de educația sa iezuită și de întâlnirile pe care le-a făcut în viață, alăturându-se Acțiunii Catolice, Federației Universitare Catolice Italiene și activismului în Partidul Popular.
Forța și promptitudinea cu care a apărat idealurile creștine reies din paginile în care Sansonetti descrie cortegiul de tineri adunați la Roma în 1921 pentru congresul național al Tineretului Catolic Italian, ambuscada gărzilor călare, arestarea lui Pier Giorgio. Deși i s-a oferit eliberarea imediată odată ce ofițerii și-au dat seama al cui fiu era, Frassati a răspuns: "Voi ieși când vor ieși și colegii mei". Riguros în viața de zi cu zi, Frassati, cu o altă ocazie, când un coleg de facultate l-a văzut ieșind din biserica "della Crocetta" din Torino cu rozariul în mână și l-a întrebat dacă a devenit bigot, a răspuns: "Nu, am rămas creștin".
Aproape de cei nevoiași
Multe episoade mărturisesc sfințenia lui Frassati, beatificat de Ioan Paul al II-lea pe 20 mai 1990. Sansonetti povestește numeroasele gesturi de generozitate concrete ale unui tânăr a cărui credință intensă se exprima chiar și în cadrul unui context familial care privea cu răceală la ideile sale creștine. Scriitorul explică faptul că, în Torino, săracii locuiau adesea în mansarde insalubre și lucrau în casele celor bogați, care locuiau la etajele principale. Pier Giorgio îi vizita adesea pe acești nevoiași, conversa cu ei și le asculta problemele. Se întâmpla că aceste persoane trebuiau adesea să se mute, iar el le ajuta: "Întrucât acești oameni - relatează Sansonetti - nu erau în măsură să se organizeze și să plătească o mutare, a închiriat o căruță în care au fost încărcate puținele bunuri ale acestor familii sărace și el, împreună cu unul sau doi prieteni, trăgea căruța pe străzile din Torino până la noua destinație, așa încât colegii săi din Federația Universitară Catolică Italiană (FUCI) au inventat că el ar fi creat o companie: «Frassati trasporti»". "Ceea ce îl diferențiază de ceilalți - se arată în biografie - este faptul că s-a înjosit pentru a se apropia de cei umili, de cei din urmă, și nu ca un gest paternalist, ci ca rezultat al unei credințe trăite". Într-o noapte, văzând un om sărac care tremura pe stradă, și-a scos frumoasa haină nouă și i-a dat-o. Mergea adesea la spital pentru a-i mângâia pe bolnavi.
Înmormântarea lui Pier Giorgio
"Pe 6 iulie, ziua înmormântării lui Pier Giorgio - scrie Sansonetti - cercul apropiat de cunoștințe și familia, începând cu părinții săi necredincioși, a fost surprins și uimit să vadă mii de bărbați, femei și copii din cele mai defavorizate și abandonate cartiere, săracii din orașul Torino simplu și umil, aliniați pe străzile care duceau la biserică". Această imagine relatează existența lui Frassati, iubirea sa față de aproapele, dăruirea sa autentică, nu formală, față de cei marginalizați, numeroasele sale dificultăți de a fi înțeles în familia sa, care abia mai târziu și-a dat seama cu adevărat cine era cu adevărat acel tânăr generos, îndrăgostit de Euharistie. Mama sa, Adelaide, era o femeie cu o credință lâncedă; tatăl său, Alfredo, un om inteligent, liberal și fondator al ziarului La Stampa, era agnostic și îi era greu să înțeleagă alegerile acestui fiu, care, printre altele, se înscrisese la Universitatea Politehnică din Torino pentru a obține o diplomă în inginerie industrială mecanică, specializare în minerit, "pentru a-l putea sluji pe Cristos și mai mult printre mineri". După moartea fiului, Alfredo va întreprinde un parcurs interior care, datorită și corespondenței epistolare cu viitorul Paul al VI-lea, îl va duce în cele din urmă la convertirea.
Iubirea față de Cristos în Euharistie
Pier Giorgio încearcă să nu renunțe niciodată la Liturghia zilnică. Pasiunea acestui tânăr pentru munte și alpinism este bine cunoscută, dar înainte de a porni la o escaladare, în zori, decidea să meargă la Liturghie, luându-i cu el pe prietenii de la Federația Universitară Catolică Italiană (FUCI). Devoțiunea sa față de Euharistie era atât de mare încât Frassati putea rămâne în adorație în fața tabernacolului ore întregi, zi și noapte: "Credința sa era una concretă; se confrunta cu tot ceea ce făcea parte din viață, cu circumstanțele vieții de zi cu zi, dar fără a renunța la hrănirea credinței sale. Nu exista niciun dualism în viața sa între credință și fapte; acestea erau strâns legate".
Eugenio Murrali
(După Vatican News, 5 septembrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu