Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Fecioara, model strălucitor de tăcere și ascultare

Biserica sinodală în dimensiunea Mariei

Publicăm ample fragmente din discursul cardinalului Mario Grech, secretar general al Secretariatului General al Sinodului Episcopilor, rostit în timpul celui de-al 26-lea Congres mariologic internațional.

Legătura rodnică dintre Maria și Biserica sinodală este în strâns raport cu învățătura Conciliului al II-lea din Vatican, în special cu constituția dogmatică despre Biserică, Lumen gentium.

Unul dintre cele mai decisive momente din istoria elaborării constituției a fost decizia părinților conciliari de a insera un capitol despre Maria în constituție, ca al optulea și ultimul capitol al acesteia. Această decizie a avut ca scop depășirea teologiei privilegiilor care exaltase singularitatea eminentă a Mariei de-a lungul celui de-al doilea mileniu, pentru a restabili legătura sa cu misterul lui Cristos și cu cel al Bisericii. Mai mult, decizia părinților conciliari de a o înțelege pe Maria în strânsă legătură cu ecleziologia conciliară în lumina lui Ressourcement, a întoarcerii la izvoare, intenționa să promoveze o îmbogățire reciprocă între ecleziologie și mariologie, urmând pașii Părinților Bisericii.

Lecția conciliară este, din păcate, încă departe de a fi înțeleasă. Lipsa unei receptări mature a raportului dintre Maria și Biserică, capabil să interpreteze figura Mariei într-o relație constitutivă cu Biserica în diferitele sale dimensiuni, reprezintă și astăzi o provocare pentru hermeneutica conciliară. Pentru a evita riscul de a reduce raportul dintre Maria și Biserică la cel dintre Maria și credinciosul individual în termeni prea individualiști și devoționali, Biserica contemporană trebuie să redescopere paradigma mariană a Bisericii sinodale și misionare în lumina moștenirii Conciliului al II-lea din Vatican.

Aceasta înseamnă că trebuie să ne întrebăm: ce putem învăța de la Maria pentru a crește ca Biserică sinodală? Acest capitol al ecleziologiei sinodale trebuie scris în întregime. Spre deosebire de alte aspecte, care pot fi dezvoltate prin argumentare teologică, pentru dimensiunea mariană a Bisericii sinodale va fi necesară mai ales o privire contemplativă.

Dacă al VIII-lea capitol din Lumen gentium a oferit o perspectivă tipologică, tocmai contemplând persoana Mariei, viața sa, virtuțile sale, Biserica va putea dezvolte exemplul său în perspectivă sinodală.

Prima dimensiune pe care Biserica este chemată să o dezvolte urmând exemplul Mariei este, fără îndoială, cea a ascultării: a lui Dumnezeu, a Duhului Sfânt, a celorlalți. Dacă Biserica sinodală "este o Biserică a ascultării" (Francisc, Discurs cu ocazia celei de-a 50-a aniversări a Sinodului), Mama lui Isus este exemplul cel mai strălucitor. Toate episoadele din Noul Testament care ne vorbesc despre Maria sunt exemple de ascultare și supunere. Maria l-a ascultat pe Dumnezeu și cuvântul său, l-a păstrat în inima sa și l-a meditat (cf. Lc 57-58; DF 29).

Este vorba de o ascultare întemeiată pe o profundă tăcere interioară. Într-o societate și o Biserică adesea caracterizate de un volum mare de cuvinte și acțiuni, Maria ne învață valoarea fundamentală a tăcerii interioare, condiție esențială pentru un discernământ autentic. Tăcerea sa nu este goală, nici indiferentă sau străină, ci constituie o exprimare a comuniunii profunde cu Dumnezeu, bogată în prezență și contemplare. Tăcerea Mariei este o tăcere care ascultă, care meditează, care discerne și care dialoghează; o tăcere care acordă prioritate lui Dumnezeu și cuvântului său și se traduce în ascultare față de voința sa.

În contextul drumului sinodal al Bisericii, tăcerea reprezintă un spațiu privilegiat pentru primirea darului Duhului Sfânt; de fapt, numai o Biserică ce ascultă și meditează voința lui Dumnezeu poate deveni loc de mărturie a prezenței vii a Duhului Sfânt. Prin urmare, într-o Biserică sinodală întemeiată pe ascultarea Duhului și pe ascultarea reciprocă, Fecioara Maria se prezintă ca model de tăcere și de ascultare, pentru că ea, care a știut să-l asculte pe Dumnezeu, realitatea din jur și pe ceilalți, a întrupat în propria persoană însăși vocația Bisericii sinodale și misionare.

Asemenea celor petrecute în ziua de Rusalii, când comunitatea a fost chemată să asculte, să primească și să pună în practică ceea ce a dăruit Duhul lui Cristos înviat, astăzi Biserica sinodală și misionară este chemată să redescopere valoarea misterului Mariei pentru a merge împreună ca popor sfânt al lui Dumnezeu spre Împărăția lui Dumnezeu, în comuniune trăită, în participarea comună și în misiunea coresponsabilă, și datorită mijlocirii Mariei Odighitria, care indică și călăuzește drumul nostru.

Închei cu o temă care este de fapt o deschidere. Maria este femeie. Tema femeii a reieșit cu forță din procesul sinodal, de la prima până la ultima etapă. Documentul final dedică paragraful 60 temei femeilor în Biserică. Se afirmă că "în virtutea Botezului, bărbații și femeile se bucură de egală demnitate în poporul lui Dumnezeu". Se recunoaște că, din păcate, "femeile continuă să întâmpine obstacole în obținerea unei recunoașteri mai depline a carismelor lor, a vocației lor și a locului lor în diferitele domenii ale vieții Bisericii, în detrimentul slujirii lor față de misiunea comună". În acest paragraf - așa cum am văzut deja - este amintită prezența Mariei în cenacol "împreună cu alte femei care l-au urmat pe Domnul" în ziua Rusaliilor. Documentul final încearcă apoi să valorizeze formele de prezență a femeilor în Biserica de astăzi și să deschidă un orizont mai larg asupra participării lor active la viața și la misiunea Bisericii, fără a trece cu vederea chestiuni deschise precum, de exemplu, "accesul femeilor la slujirea diaconală". O frază este deosebit de semnificativă: "Nu există motive care să împiedice femeile să asume roluri de conducere în Biserică: ceea ce vine de la Duhul Sfânt nu se va putea opri". Mi se pare că provocarea care prezintă participarea femeii în misiunea Bisericii se joacă pe terenul unui consens care poate și trebuie să se maturizeze în ascultarea Duhului. Este ușor să ne bazăm pe argumente ale Tradiției pentru a apăra un status quo care ar perpetua un model de Biserică clericală sau pentru a pretinde o aliniere a Bisericii la tezele culturii contemporane.

(După L'Osservatore Romano, 4 septembrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat