Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Congresul anual de la Bose dedicat lui Anton cel Mare

Părintele monahilor

La mănăstirea din Bose, în provincia Biella, tema conferințelor este în continuitate cu edițiile anterioare organizate după întreruperea de doi ani impusă de COVID. Acestea au fost dedicate Sfântului Isaac din Ninive în 2022, Părinților din Deșert în 2023 și Sfântului Vasile în 2024.

Sfântul Anton este unul dintre cei patru părinți ai Bisericii din Orient care poartă titlul de "Mare", alături de Atanasiu, Vasile și Foțiu din Constantinopol. Este considerat fondatorul practicii monastice, iar faima sa este răspândită și în Occident, atât de mult încât există un cântec popular care relatează lupta sa în deșert împotriva diavolului ispititor și agresiv în orice mod.

Viața lui Anton, născut conform tradiției în Qumans pe 12 ianuarie 251 și decedat în deșertul Tebaide pe 17 ianuarie 356, a fost reconstituită în biografia scrisă de discipolul său Atanasiu, publicată în italiană cu o introducere de Christine Mohrmann, comentarii de Gerard Bartelink, tradusă de Pietro Citati și Salvatore Lillao și publicată în 1998 de Fundația Lorenzo Valla și Mondadori. Relatând viața lui Anton, Atanasiu, episcop de Alexandria, a voit să ofere călugărilor un model de referință pentru a face față singurătății și greutăților la care aveau să-i constrângă experiența din deșert. Născut într-o familie deosebit de bogată, Anton a început să perceapă semnele vocației la viața de anahoret între vârsta de 18 și 20 de ani, când ambii părinți i-au murit, lăsându-l singur cu responsabilitatea de a crește o soră încă mică. Ceea ce l-a împins să facă alegerea finală a fost ascultarea pasajului din Evanghelia lui Matei numit "despre tânărul bogat", îndeosebi fraza lui Isus: "Dacă vrei să fii desăvârșit, mergi, vinde ce ai și dă săracilor și vei avea comoară în cer; apoi vino și urmează-mă!" (19,21). Anton a interpretat asta ca pe o chemare personală. Și-a încredințat sora unei comunități călugărești feminine, a donat veniturile din vânzarea bunurilor familiei săracilor și s-a retras în singurătate pentru a se dedica unei vieți de rugăciune și întărire a spiritului.

Prima fază a vieții ascetice a lui Anton a avut loc lângă satul în care s-a născut. Atanasiu relatează strategiile pe care diavolul le-a folosit pentru a-l descuraja pe tânăr de la scopul său. A început cu sugestii mentale, iar primul gând cu care l-a asaltat s-a referit la soarta surorii sale. I-a amintit lui Anton de responsabilitatea sa față de ea, insuflându-i îndoiala că acea comunitate feminină căreia i-o încredințase era incapabilă să o îngrijească cum se cuvine. Când strategiile sugestiilor mentale au eșuat, diavolul și-a schimbat atacul. Pentru a înfrânge rezistența ascetului, diavoli de tot felul au început să i se arate zi și noapte, sub înfățișări mereu schimbătoare, oferindu-i seducții și amenințări de tot felul, ajungând în cele din urmă la adevărate atacuri fizice. Bătaia la care a fost supus de către un grup de demoni este faimoasă, până când a venit intervenția eliberatoare a Domnului. Anton a întrebat viziunea care i se apăruse: "Unde erai? De ce nu ai venit imediat să pui capăt suferințelor mele?". Ca răspuns, a auzit o voce care i-a explicat: "Anton, eu eram acolo! Dar așteptam să te văd luptând și câștigând merite".

După ce a părăsit satul, sfântul s-a retras în deșert, printre ruinele unei fortărețe abandonate. A rămas acolo aproximativ douăzeci de ani. A trăit în singurătate și ascuns de ochii tuturor, dar prezența sa emana o forță de atracție atât de puternică încât mulți creștini au simțit chemarea la viața monastică. Fără a face nimic spectaculos, fără a implementa vreo pastorație vocațională și fără ca nimeni să știe exact cine este, Anton a atras o mulțime de călugări care doreau să trăiască asemenea lui în deșert. Întrucât mulți au cerut să-i imite viața de asceză, după aproximativ douăzeci de ani de ascundere și după ce unii aspiranți la asceză au spart ușa refugiului său numai pentru a-l întâlni, Anton - spune biograful său, "ca și cum ar fi fost inspirat de suflarea lui Dumnezeu" - a ieșit din refugiu și nu a mai rămas ascuns de oameni.

A început atunci să predice celor care îi cereau sfatul. Descriind virtuțile cerute călugărilor, Anton a propus cea mai eficientă tehnică a sa: să considere fiecare zi ca și cum ar fi atât prima, cât și ultima. I-a sfătuit pe cei care doreau să se dedice ascezei să trăiască intens momentul prezent, valorizând harul pe care îl conține. El a adăugat că, trăind fiecare zi ca și cum ar fi ultima, se evită păcatul, deoarece un om pe cale să moară nu experimentează afecte dezordonate și nici nu dorește să se preocupe de lucruri secundare. Aceasta a fost interpretarea sa a cuvintelor Sfântului Paul: "În fiecare zi mor" (1Cor 15,31). În timp ce trăia încă în Egipt, între Alexandria și Tebaide, până în ziua morții sale, care, conform tradiției, a avut loc la vârsta de 105 ani, sfântul Anton a continuat să fie un punct de referință pentru cei care se retrăgeau în deșert pentru a întreprinde calea ascetică.

Pe parcursul celor patru zile ale întâlnirii, treisprezece lucrări vor fi prezentate la Bose de către cercetători din diferite experiențe ecleziale. Vorbitorii, călugări și laici, provin din Polonia, Grecia, Statele Unite, Germania, Franța, România, Liban și, bineînțeles, Italia. Prezentările vor aborda subiecte variind de la analiza izvoarelor disponibile pentru reconstituirea vieții Sfântului Anton, precum și a vieții lui Atanasiu, Scrisorile și Apoftegmele atribuite lui, și vor evidenția influența sa asupra nașterii și dezvoltării experienței monastice atât în Bisericile orientale, cât și în cele occidentale.

Pentru participanții la conferință, care vor fi organizați pe grupuri lingvistice, după-amiaza zilei de joi, 4, va fi dedicată rugăciunii și meditației asupra textelor scrise de și despre sfântul Anton. Aceasta continuă o tradiție introdusă în noua serie de întâlniri, menită să sublinieze necesitatea aprofundării experienței spirituale dincolo de datele exegetice și filologice.

Sergio Valzania

(După L'Osservatore Romano, 2 septembrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat