|
© Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Sfânta Liturghie pentru începutul capitulului general al Ordinului Sfântului Augustin (Bazilica "Sant'Agostino in Campo Marzio", Roma, 1 septembrie 2025)
Iubiții mei frați și surori,
[În engleză] Părinte Alejandro Moral, prior general, frați în episcopat și voi toți, frații mei augustinieni, frații și surori prezenți aici. Înainte de a începe omilia formală care a fost pregătită, vreau doar să vă salut pe toți. Și pentru cei dintre voi care înțelegeți engleza, dar nu înțelegeți italiana: rugați-vă pentru a primi darul Duhului Sfânt! Și poate, în acest scurt moment de reflecție asupra cuvântului lui Dumnezeu și asupra a ceea ce Domnul vă cere vouă tuturor, voi care sunteți pe cale să începeți acest capitul general ordinar, vi se va da nu neapărat darul de a înțelege sau de a vorbi toate limbile, ci darul de a asculta, darul de a fi umili și darul de a promova unitatea, în cadrul ordinului și prin intermediul ordinului, în întreaga Biserică și în întreaga lume.
Celebrăm această Euharistie la începutul capitulului general, un moment de har pentru Ordinul Augustinian și un moment de har pentru întreaga Biserică.
În această Liturghie votivă a Duhului Sfânt, să cerem ca el, prin care iubirea lui Cristos locuiește în inimile noastre (cf. Rom 5,5), să vă călăuzească lucrarea zi de zi.
Un autor antic, vorbind despre Rusalii (cf. Fap 2,1-11), le descrie ca un "triumf abundent și irezistibil al Duhului" (Didim cel Orb, De Trinitate, 6, 8: PG 39, 533). Să-i cerem Domnului ca acesta să fie și cazul vostru: ca Duhul său să prevaleze asupra oricărei logici umane, într-un mod "abundent și irezistibil", astfel încât a Treia Persoană a lui Dumnezeu să devină cu adevărat protagonistă a zilelor viitoare.
Duhul Sfânt vorbește, astăzi ca și în trecut. O face în "penetralia cordis" și prin frați și prin împrejurările vieții. Pentru aceasta este important ca atmosfera capitulului, în armonie cu tradiția seculară a Bisericii, să fie una de ascultare: ascultare a lui Dumnezeu, ascultare a celorlalți.
Meditând la Rusalii, părintele nostru, Sfântul Augustin, răspunzând la întrebarea provocatoare a celor care se întrebau de ce, astăzi, semnul extraordinar al "glosolaliei" nu se repetă, așa cum se întâmpla odinioară la Ierusalim, oferă o reflecție care cred că vă va fi de mare folos în mandatul pe care urmează să îl îndepliniți. Augustin spune: "La început, fiecare credincios [...] a vorbit în toate limbile [...]. Acum, ansamblul credincioșilor vorbește în toate limbile. De aceea și acum toate limbile sunt ale noastre, întrucât suntem membre ale trupului care vorbește" (Sermo 269, 1).
Preaiubiților, aici împreună, voi sunteți membre ale Trupului lui Cristos, care vorbește toate limbile. Dacă nu toate limbile lumii, cu siguranță toate cele pe care Dumnezeu le cunoaște ca fiind necesare pentru împlinirea binelui pe care, în înțelepciunea sa providențială, vi-l încredințează.
De aceea, trăiți aceste zile într-un efort sincer de a comunica și de a înțelege și faceți acest lucru ca răspuns generos la marele și unicul dar, de lumină și de har, pe care Tatăl din ceruri vi-l dăruiește chemându-vă aici, chiar pe voi, pentru binele tuturor.
Și ajungem la un al doilea punct: faceți toate acestea cu umilință. Sfântul Augustin, comentând varietatea modurilor în care Duhul Sfânt s-a revărsat asupra lumii de-a lungul secolelor, citește această multiplicitate ca o invitație pentru noi de a ne face mici în fața libertății și a necunoscutului acțiunii lui Dumnezeu (ivi, 2). Nimeni să nu creadă că are toate răspunsurile. Fiecare să împărtășească în mod deschis ceea ce are. Toți să primiți cu credință ceea ce Domnul inspiră, știind că "așa cum sunt cerurile sunt mai înalte decât pământul" (Is 55,9), tot așa sunt căile sale mai înalte decât căile noastre și gândurile sale mai înalte decât gândurile noastre. Numai așa Duhul va putea "să învețe" și "să amintească" ceea ce a spus Isus (cf. In 14,26), întipărindu-l în inimile voastre, pentru ca ecoul său să se răspândească din ele în unicitatea și irepetabilitatea fiecărei bătăi de inimă.
Există însă un alt punct de reflecție pe care aș dori să-l subliniez cu privire la ceea ce ne oferă astăzi Liturgia Cuvântului: valoarea unității.
În prima lectură, Sfântul Paul, vorbind despre comunitatea din Corint, oferă o descriere care poate fi ușor aplicată capitulului vostru. Și aici, de fapt, "fiecăruia îi este dată manifestarea Duhului spre binele comun" (1Cor 12,7), și aici "toate acestea le lucrează unul și același Duh, care împarte fiecăruia după cum vrea" (v. 11), și despre voi se poate spune că "așa cum trupul este unul și are multe membre, iar toate membrele trupului, deși sunt multe, formează un singur trup, tot la fel și Cristos" (v. 12).
Unitatea să fie un obiect indispensabil al eforturilor voastre, dar nu numai atât: trebuie să fie și criteriul de evaluare a acțiunilor și a lucrului vostru împreună, pentru că ceea ce unește este de la el, dar ceea ce desparte nu poate fi.
În acest sens, Sfântul Augustin ne vine în ajutor și aici, comentând miracolul de la Rusalii, afirmă: "Așa cum atunci diferitele limbi pe care un om le putea vorbi erau un semn al prezenței Duhului Sfânt, tot așa acum este iubirea față de unitate [...] semnul prezenței sale" (ivi, 3). Și apoi continuă: "Căci, așa cum oamenii spirituali se bucură de unitate, oamenii trupești caută întotdeauna dezbinarea" (ibid.). De aceea, întreabă: "Ce putere mai mare decât evlavia este iubirea față de unitate?" și concluzionează: "Veți avea Duhul Sfânt atunci când veți consimți ca inima voastră să adere la unitate printr-o caritate sinceră" (ibid.).
Ascultare, umilință și unitate, iată trei sugestii, sper utile, pe care liturgia vi le oferă pentru aceste zile care urmează.
Vă invit să vi le însușiți, reînnoind rugăciunea pe care am adresat-o Domnului la începutul acestei celebrări: "Duhul Sfânt, Mângâietorul, care purcede de la tine, Tată, să lumineze mintea noastră și, după făgăduința Fiului tău, să ne călăuzească la tot adevărul" (cf. Liturghierul Roman, Sf. Liturghie votivă a Duhului Sfânt, B, Rugăciunea zilei).
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu