![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Valoarea "mașinilor gândirii" În martie 1950, un scurt articol a apărut în paginile revistei Études, o revistă pariziană a iezuiților citită de un public cult, cu titlul misterios: Machines à combiner et super-cerveaux [Combinând mașini și super-creiere]. Autorul nu era un inginer de la Harvard, nici un romancier de science fiction. Era un iezuit, paleontolog și gânditor al istoriei cosmice: Pierre Teilhard de Chardin. Ceea ce pentru majoritatea ar fi putut părea o curiozitate tehnologică - nașterea primelor computere electronice - pentru el era un semn. Un indiciu că evoluția nu încetase niciodată să se accelereze și că acum trecea la o nouă etapă: extensia artificială a creierului uman. Numele computerelor pe care le citează - "Bessie", Mark I, Mark II, Mark III - aparțin chiar primei generații de calculatoare electronice, mașini care ocupau camere întregi, alimentate de mii de tuburi vidate, proiectate inițial pentru nevoi din timpul războiului și ulterior transformate în cercetare științifică. Totuși, Teilhard a prevăzut deja traiectoria: mașini destinate să se înmulțească, să devină mai mici, mai accesibile, mai puternice. El a prezis că prețul, atunci prohibitiv - 300 de dolari pe oră pentru a utiliza una dintre aceste minuni - va scădea vertiginos grație perfecționării tehnice și a cererii tot mai mari. O predicție pe care astăzi o interpretăm în lumina legii lui Moore, dar care pe atunci suna ca intuiție aproape profetică. Șaptezeci și cinci de ani mai târziu, mașinile pe care Teilhard le numea "super-creiere" au căpătat forme și potențialități pe care nimeni nu și le-ar fi putut imagina în 1950. De la giganții electromecanici de la Harvard și IBM, am trecut la procesoare de doar câțiva milimetri, capabile să efectueze miliarde de operații pe secundă, până la rețele neuronale artificiale capabile să genereze text, imagini și decizii complexe. Însă, în 1950, ceea ce l-a frapat pe Teilhard nu a fost numai puterea tehnică a acestor mașini: ci semnificația lor antropologică. Analogia pe care a propus-o a fost puternică: așa cum optica și fotografia, de-a lungul unui secol, deveniseră extensii naturale ale vederii umane, aceste mașini - adevărați "neuroni electronici" - puteau deveni o extensie naturală a creierului nostru. Nu mai erau numai simple instrumente pentru a vedea mai bine, ci pentru a gândi mai mult și mai repede. Teilhard a înțeles ceea ce avea să devină evident decenii mai târziu: relația dintre om și mașină se joacă nu numai pe planul tehnicii, ci pe cel al conștiinței. "Bessie" și "Mark" pe care le-a descris, enorme și lente pentru ochii noștri, au fost pentru el semne ale unei tranziții epocale: intrarea omenirii într-o nouă fază a evoluției, în care gândirea biologică și calculul artificial se împletesc într-un singur fir. Această intuiție se situează în inima viziunii sale evolutive. Pentru Teilhard, istoria universului nu este numai evoluție biologică, ci și creștere a conștiinței, o învăluire progresivă a tuturor minților umane într-o "noosferă" - o sferă a gândirii planetare. În acest context, mașinile electronice nu sunt văzute ca amenințare, ci ca amplificatoare ale facultății de a gândi, instrumente pentru dezlănțuirea unei noi energii psihice, capabile să se traducă în niveluri superioare de înțelegere și imaginație. Cu alte cuvinte, tehnologia ca o trambulină pentru un salt evolutiv al conștiinței. Poziția sa este echilibrată: respinge fanteziile apocaliptice ale unei "mașini rebele" care se emancipează de om, dar respinge și teama că utilizarea computerelor ar putea atrofia facultățile mentale. Dimpotrivă, așa cum uneltele au eliberat mâinile, iar mașinile industriale au eliberat forța fizică, tot așa "super-creierele" electronice, dacă sunt bine integrate, pot elibera mintea umană de operațiunile repetitive pentru a o direcționa către sarcini creative și sintetice. Punctul crucial pentru Teilhard este utilizarea eliberatoare a capacităților artificiale: nu ca înlocuitori pentru gândire, așadar, ci catalizatori ai unei noi energii psihice, instrumente pentru a muta centrul de greutate al activității mentale umane de la sarcini mecanice la procese creative, interpretative, imaginative. Acesta este sensul analogiei cu optica și fotografia: așa cum acestea ne-au extins vederea fără a ne orbi, mașinile gândirii ne pot extinde capacitatea cognitivă fără a ne face inerți. Astăzi, în epoca inteligenței artificiale generative și a automatizării pe scară largă, cuvintele lui Teilhard îndeamnă la o responsabilitate culturală și politică. Dacă "noosfera" - rețeaua planetară a conștiinței - este în construcție, riscul este ca aceasta să fie alimentată mai mult de date decât de gândire, mai mult de acumulări automate decât de sinteze creative. Apelul său este, așadar, încă valabil: eliberarea timpului și a minții pentru "forme superioare de înțelegere și de imaginație" este condiția pentru ca mașinile noastre să nu fie concurente, ci aliate în evoluția conștiinței. De altfel, ce înseamnă să gândești în epoca IA? Și, dacă gândirea este o exprimare a inteligenței, cum se manifestă această facultate astăzi, într-un moment în care mașinile par să reproducă unele dintre funcțiile sale cele mai distinctive din punct de vedere istoric, cum ar fi scrierea de texte creative? Dacă scrisul nu mai este semnul exclusiv al gândirii, atunci inteligența trebuie căutată în altă parte: nu în rezultatele vizibile, ci în ceea ce depășește funcția. Nu în ceea ce mașina răspunde, ci în ceea ce rezistă răspunsului. Provocarea implicită din acest text extraordinar, pe care L'Osservatore Romano îl republică astăzi, punându-l la dispoziția cititorilor italieni, este aceea de a integra mașinile în creșterea conștiinței, de a transforma viteza de calcul în profunzime a gândirii, de a folosi energia eliberată pentru "forme superioare" de înțelegere. Întrebarea fundamentală, pe scurt, nu este "cât de mult pot face mașinile?", ci "cât de mult putem crește noi odată cu ele?". Această întrebare este linia de continuitate care leagă laboratorul de la Harvard din 1944 de serverele care astăzi procesează miliarde de cereri pe secundă. Este, de asemenea, întrebarea cu care Teilhard de Chardin, dacă ar fi aici, ne-ar privi în ochi. Din revista pariziană "Études" (martie 1950) Combinând mașini și super-creiere "Mai silențioase, dar cu aceeași forță irezistibilă ca bateriile de uraniu și radarul, marile mașini de calcul - concepute și perfecționate și ele în America sub presiunea ultimului război - continuă să crească, deschizând calea pentru schimbări în omenire care s-ar putea dovedi chiar mai revoluționare decât recenta cucerire a energiei atomice. După «Bessie» (născută la Harvard în 1944), după Mark I și Mark II, iată acum Mark III, cea mai recentă sosire: fiecare nouă «fiică» își depășește mama prin amploarea memoriei electromagnetice, prin viteza operațiunilor sale, prin complexitatea calculelor pe care le efectuează fără posibilitatea de eroare. Sunt mașini complet electronice, capabile să exploreze, în timp record, toate combinațiile posibile ale unui număr atât de vast de variabile încât să pună în mișcare cele mai experte echipe de calculatoare umane. Ele procesează previziuni meteorologice și financiare, analize ale proprietăților unei anumite structuri moleculare, evaluări ale performanței unui anumit tip de aeronavă în diferite condiții de operare. Într-o sută de ore, ele oferă rezultate care, dacă ar fi fost încredințate oamenilor, ar fi necesitat un secol de muncă, cu condiția ca datele să fi fost mai întâi traduse într-o aritmetică binară deosebită, în care fiecare cifră, indiferent cât de mare, este redusă la o secvență de zerouri și unu - adică, electric, de "opriri" și "vârfuri". Deocamdată, această putere vine cu un preț ridicat. «Bessie» cuprinde 760.000 de componente; Mark II a costat 500.000 de dolari; utilizarea comercială a unei mașini similare costă astăzi 300 de dolari pe oră. Dar totul sugerează că aceste costuri vor scădea rapid, sub efectul dublu al îmbunătățirilor tehnice și al cererii tot mai mari. Este clar - așa cum optica și fotografia au devenit, de-a lungul unui secol, extensia naturală a vederii noastre - că noile mașini capabile să combine electronic «neuronii» sunt pe cale să devină extensia naturală și universală a creierului nostru: amplificatoare prodigioase, acceleratoare ale facultăților noastre, instrumente concepute nu numai pentru a ne extinde vederea, ci și pentru a ne multiplica a noastră capacitate de gândire. Ar fi naiv - din multe motive biologice - să ne imaginăm, așa cum fac anumiți romancieri, că într-o zi nu prea îndepărtată, creierul mecanic al unei «Bessie» perfecționate, echipată cu apendice automate, s-ar putea emancipa de autorul său până la punctul de a-l ataca și a-l reduce la robie. Nu ar fi mai puțin antiștiințific, însă, să ne temem că, odată cu înmulțirea lui "Bessie" și a lui "Mark", omul va permite în cele din urmă sistemului său nervos să amorțească și să regreseze. În cazul noilor mașini care produc idei și numere - ca în cazul mașinilor care procesează materia - funcția automatismelor create artificial de Viața reflectată nu poate fi decât una: să elibereze, și de data aceasta la un nivel neatins vreodată până acum, o nouă masă de energie psihică, transformabilă imediat în forme și mai superioare de înțelegere și imaginație". Pierre Teilhard de Chardin (De Antonio Spadaro, L'Osservatore Romano, 1 septembrie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |